2024-08-15, 09:32
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så är inte fallet.

Kjell-Åkes syster har många frågat sin äldste bror vad som egentligen hände honom samt varför. "Putte" har då alltid grimaserar, tittat ner i marken och ser alltid "ledsen" ut men har alltid vägrat att berätta något ens för henne. De båda bröderna bodde också tillsammans ända fram till en kort tid innan försvinnandet. De få gånger systern har träffat hans dåvarande flickvän efter försvinnandet är det precis samma sak. Klart att både brodern och flickvännen vet vad som hände och varför det kom att ske. Även om de inte vet allt så vet de vad som hände detta datum samt tiden efteråt .

Okej Skaraborg. Då kan man ju fråga sig; efter nästan 60 år; vad är det som är så speciellt med detta fall, som gör att folk som har en del kunskaper fortfarande håller tyst. Och om två av de inblandade dessutom inte är i livet. Är händelsen fortfarande ett så stort sår att man anser sig inte orka med den publicitet och uppståndelse som skulle komma.
Har du i din forskning fått några ”hints” om varför man inte vill berätta?
Citera
2024-08-15, 12:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Okej Skaraborg. Då kan man ju fråga sig; efter nästan 60 år; vad är det som är så speciellt med detta fall, som gör att folk som har en del kunskaper fortfarande håller tyst. Och om två av de inblandade dessutom inte är i livet. Är händelsen fortfarande ett så stort sår att man anser sig inte orka med den publicitet och uppståndelse som skulle komma.

Jag har enorm erfarenhet av svensk underättsletjänst.

Det kan vara att dom sprängt dåtidens knarkboss kassaskåp men även att dom blåst en lokal säpohövdings kassaskåp med åsiktsregister o så ,.grabbzen visste då för mycket

I varje område finns ett hårt kontrollerat skyggtfosterbarn som sitter på alla hemlisar på orten

Inte särskillt troligt dock o låta dom löpa dock
Citera
2024-08-16, 21:07
Medlem
Citat:
Spännande. Kan du berätta för oss hur du försökte ”spåna” i detta?

Citat:
Ja jag minns detta.

Det var under våren 2020 har jag för mig. Naturligtvis så skulle barnen till Dahlsjö göra ett DNA test. Frågan är hur villiga de skulle vara att göra det? Mig veterligen har de aldrig gjort det.
RFT: jag (1) hörde mig för med Svenska sjömanskyrkan i Rotterdam och diakoner som arbetat i den under 80talet ( inget napp, men knappast något bevis på att Dahlsjö inte fanns där heller). (2) Frågade ut några som arbetat i Gbg på pastorsexpeditioner med folkbokföring på 60 och 70talen för att få reda på om Skaraborgs idé om att K-Å fick ny identitet kunde vara rimlig ( det tyckte de men ingen av dem jag hörde med hade varit själva genomfört det åt någon) och om det i så fall fanns ngn dokumentation att hitta ( de menade att det skulle det inte finnas, inte inom folkbokföringen iallafall eftersom sådana uppgifter hade varit lättåtkomliga för evt förföljare). (3) Bad person m tillgång till arkiv i Antwerpens hamn att kolla sjömanspass för svenskar i jakt på K-Å eller Dalsjös namn (fanns inte, men återigen bevisar det inte ngt).

Det enda säkra jag ser är väl om man kunnat hitta barn till K-Å och Dahlsjö via DNA. Men varför skulle de vilja det? Om K-Å skulle börjat om och fått nya barn, har han nog diktat ihop en lagom trist historia om vem han var som ung, så barnen borde inte ana värst mycket. Om man får vara elak och socialdarwinistisk, kan man misstänka att evt Dahlsjöbarn inte heller hållit sig på rätt sida lagen och därför blivit DNAtestade, men.... Ingen letar väl efter svenska släktingar till dem.

För övrigt håller jag med RFT om att det är märkligt att de som verkar veta ngt, hållit tyst så länge. Det borde liksom inte vara någon livsfara längre för K-Å om han var i livet. Men... det kanske mest blivit en vana och det finns ingen uppsida för dem att tala om det? Jag tycker att det inte är schyst mot K-Ås son. Som mor själv, har jag oerhört svårt att tänka mig att jag inte berättat så mycket jag vetat om en försvunnen far, men jag har heller inte varit med om att mina barns far " bara drog", så jag anar nog knappt hur jag funkat i det läget.

En sak som fascinerat med den här historie är insikten om hur våldsamt ointresserad polisen verkar varit. De tycks ha lämnat den sortens brottslingar åt att göra upp sins emellan bäst de kunde.
Citera
2024-08-17, 08:33
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
RFT: jag (1) hörde mig för med Svenska sjömanskyrkan i Rotterdam och diakoner som arbetat i den under 80talet ( inget napp, men knappast något bevis på att Dahlsjö inte fanns där heller). (2) Frågade ut några som arbetat i Gbg på pastorsexpeditioner med folkbokföring på 60 och 70talen för att få reda på om Skaraborgs idé om att K-Å fick ny identitet kunde vara rimlig ( det tyckte de men ingen av dem jag hörde med hade varit själva genomfört det åt någon) och om det i så fall fanns ngn dokumentation att hitta ( de menade att det skulle det inte finnas, inte inom folkbokföringen iallafall eftersom sådana uppgifter hade varit lättåtkomliga för evt förföljare). (3) Bad person m tillgång till arkiv i Antwerpens hamn att kolla sjömanspass för svenskar i jakt på K-Å eller Dalsjös namn (fanns inte, men återigen bevisar det inte ngt).

Det enda säkra jag ser är väl om man kunnat hitta barn till K-Å och Dahlsjö via DNA. Men varför skulle de vilja det? Om K-Å skulle börjat om och fått nya barn, har han nog diktat ihop en lagom trist historia om vem han var som ung, så barnen borde inte ana värst mycket. Om man får vara elak och socialdarwinistisk, kan man misstänka att evt Dahlsjöbarn inte heller hållit sig på rätt sida lagen och därför blivit DNAtestade, men.... Ingen letar väl efter svenska släktingar till dem.

För övrigt håller jag med RFT om att det är märkligt att de som verkar veta ngt, hållit tyst så länge. Det borde liksom inte vara någon livsfara längre för K-Å om han var i livet. Men... det kanske mest blivit en vana och det finns ingen uppsida för dem att tala om det? Jag tycker att det inte är schyst mot K-Ås son. Som mor själv, har jag oerhört svårt att tänka mig att jag inte berättat så mycket jag vetat om en försvunnen far, men jag har heller inte varit med om att mina barns far " bara drog", så jag anar nog knappt hur jag funkat i det läget.

En sak som fascinerat med den här historie är insikten om hur våldsamt ointresserad polisen verkar varit. De tycks ha lämnat den sortens brottslingar åt att göra upp sins emellan bäst de kunde.

Tack Elsa2018 för intressesant inlägg. Jag förstår hur du resonerar. Vart vänder sig en svensk som behöver hjälp utomlands; jo till en svensk kyrka.

Om JD hamnade i Rotterdam så är det kanske inte säkert att han överhuvudtaget kom att leva inom ”samhällets ramar”. Han kan ju mycket väl ha hamnat bland de anonyma uteliggare som fanns där. Och visst, han kan ha fått barn tillsammans med en holländska, som gissningsvis befann sig på samma plats på samhällsstegen som han.

Å andra sidan; om det stämmer som Skaraborg skriver, att hans familj i Gbg skickade pengar till honom, så tyder ju det på att han fanns inom de samhälleliga ramarna, med en fast adress och kunde legitimera sig. Eller inte. Det går kanske att spekulera i att pengarna nådde honom via någon person som han lärt känna; kanske en person inom kyrkan som ställt upp på detta som privatperson utan att kyrkan visste om det.
Citera
2024-08-17, 09:55
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018

Att man hävdar att man inte vet, fast man vet; det kan jag förstå. Om man berättar är det risk för att man blir ifrågasatt och avkrävd ”bevis” på det man säger; d v s ”bevisa att K-Å lever, visa upp honom”.
Svårare är det att se logiken i att säga att man har kunskaper för att i nästa mening säga att man aldrig kommer att berätta något
Citera
2024-08-17, 12:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del 1.

Citat:

Ja det har det men man får ta det för vad det är.

Sådana uppgifter har framkommit men har då varit från anonyma UL. Kan inte på något sätt bevisa att det är med sanningen överensstämmande. Här kommer det i a f vad vi har fått fram. Kommer att dela upp detta i två delar.

DEL 1.

De tre försvunna, Kjell-Åkes äldre bror samt "Fjärde mannen" ingick i Dahlsjö-gänget. Det var en löst sammansatt gruppering och det kan ha ingått ytterligare personer. "Fjärde mannen" ingick i detta p. g. a. att han var innehavare av ett giltigt körkort vilket var en bristvara i dessa kretsar. Han hyrdes in vid varje körning då gods skulle byta plats. Annars körde de själva då de skulle t. ex. ut för att ragga tjejer. Den som då för det mesta framförde bilen var Gay Karlsson.

Det här gänget var kriminella och hade inriktat sig på i första hand på kassaskåp. Åtminstone Gay var även inbrottstjuv. Den 29 juli 1965 (eller någon dag innan) sprängde de ett skåp som de inte skulle ha gjort. De insåg alla att nu var det kokta fläsket stekt. Därför kom dessa möten till stånd på en eller flera pubar i Haga på kvällen den 29 & 30 juli.

Skåpet tillhörde en eller flera välkända och högt uppsatta personer som med tiden skulle komma att bli ännu mer kända. Detta skåp innehöll bevis på grov kriminell verksamhet. Den här personen (eller personerna) var inte kända för sådana aktiviteter utan ansågs som uppskattade laglydiga medborgare. Skåpet skall ha innehållit handlingar som gänget aldrig skulle ha sett. Vi får anta att det också innehöll en hel del pengar. Om de skulle ha tagit något med sig har aldrig framkommit.

Forts.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-17 kl. 13:26.
Citera
2024-08-17, 14:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del 2.

DEL 2.

Naturligtvis uppstod frågan "Vad göra nu" när de träffades på pubar i Haga.

För att klara livhanken var det att gå under jorden (och det snabbt) för det skulle naturligtvis framkomma vilka dessa personer var som hade begått kuppen. Ryktena gick i Haga och snart fick de tag på Gay. Han skall då ha avrättats vid ett nybygge någonstans för att visa de övriga på att det togs på mycket stort allvar vad de hade gjort. En tydlig varning att det var detta som väntade dem.

Dahlsjö och Kjell-Åke förstod mycket väl vad som skulle hända dem ifall de blev gripna. Den senare kom i början att uppehålla sig i Gays gamla kvart. Dock kan han inte ha stannat där länge för någon gång i slutet av 1965 tömdes den. Detta vet vi att så blev gjort. Var sedan Kjell-Åke tog vägen har aldrig framkommit men skall ha övervintrat i Göteborg 1965-66. Under den här tiden kom han i kontakt med en kvinnlig kristen kurator som hjälpte honom att få nya handlingar. Var denna kvinna arbete någonstans har heller aldrig framkommit. Under tiden då Kjell-Åke "låg lågt" hjälpte flickvännen honom med förnödenheter av olika slag.

Vad gjorde då Dahlsjö? Det vet vi inte men att hans stora familj hjälpte honom och ungefär ett år senare befann han sig i Holland. Han kan mycket väl ha haft kontakter där som hjälpte honom. Där kom han sedan att bli kvar och fick barn.

Linda D. bekräftade att han avled av naturliga orsaker under 1990-talet. Hon blandade dock ihop Holland med Tyskland men hon var ju född många år efter att han försvann. Hennes mormor var kusin med Janne Dahlsjö och hon brukade berätta för sin dotterdotter att om man inte sköter sig så kan det gå som det gick för hennes kusin.

"Fjärde mannen" gick ånyo ut till sjöss efter den 29 juli. Flera UL har dock menat att han hade säkerligen inte behövt göra det eftersom han var en ganska ointressant bifigur. Han tog dock det säkra före det osäkra och lämnade Göteborg så fort han kunde.

"Putte" då? Ja med honom hände ingenting och han fortsatte att bo i Haga under åratal efter detta datum. Han skall dock ha blivit räddad av en av "bröderna" som egentligen inte var bröder. Dock hade de en del gemensamt som t. ex. att de båda var bördiga från Jämtland och födda nästan samma år. "Bröderna" kom sedan 1968 bli inblandade i Solbritt Johanssons död. Den "broder" som ställde upp för "Putte" kom han sedan att betrakta som sin allra bäste vän fram tills denne avled. Undrar om "Putte" har berättat om sin ungdoms "glada dagar" för sin hustru?

Ta det för vad det är för det mesta av detta går inte att bevisa.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-08-17 kl. 14:45.
Citera
2024-08-17, 19:10
Medlem
RFTs avatar
Tack Skaraborg; vilka var de högt uppsatta personerna?
Citera
2024-08-17, 19:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enbart olika teorier.

Citat:
Tack Skaraborg; vilka var de högt uppsatta personerna?

Ja tänk om man hade fått veta detta vilket dock aldrig har framkommit.

Endast teorier gällande olika familjer och personer. Inga som helst bevis av något slag.
Citera
2024-08-17, 20:08
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ja tänk om man hade fått veta detta vilket dock aldrig har framkommit.

Endast teorier gällande olika familjer och personer. Inga som helst bevis av något slag.

Intressant, kan du avslöja några teorier?
Citera
2024-08-17, 21:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns ingenting som stöder dessa teorier.

Citat:
Intressant, kan du avslöja några teorier?

Det går inte att avslöja något, några eller familjenamn gällande dessa teorier.

Inga som helst bevis utan endast diskussioner som vi har haft under årens lopp. Inget som stöder dessa diskussioner. Ytterligare en sak. Det har heller aldrig framkommit var detta kassaskåp skall ha stått någonstans.
Citera
2024-08-18, 08:04
Medlem
RFTs avatar
Okej tack.
Du skrev för länge sedan att K Å ibland hade omotiverat mycket pengar. Dessa skulle alltså ha kommit från sprängda kassaskåp.

En tanke: Det borde ha stått i dagspressen i Gbg (GP?) om kassaskåpssprängningar. Speciellt om det varit flera. Vad har du fått fram därvidlag?

Nu vet jag inte alls vad man använder för att ”spränga” ett skåp; dynamit? Eller kanske hellre en skärbrännare?
I vilket fall som helst måste de, spekulerar jag, ha fått information från ett eller flera håll, kanske inte i första hand on vilka skåp som var värda att ”ta”, men framförallt var i byggnaden skåpet stod. Det kan vara spännande att spekulera i att det fanns ”informatörer” som fick en del av ”kakan”. Att skåpen innehöll pengar dagarna innan löneutbetalningen, det förstod de ju, men hur visste de var i resp hus skåpet stod. Vad har du kommit fram till när det gäller det?
Senast redigerad av RFT 2024-08-18 kl. 08:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in