Citat:
God morgon!
Nu sitter jag och funderar igen. Det här med att de sprängde kassaskåp, vad menas med det.
Och först: Skaraborg, jag vill på inget sätt mena att du skulle ha fel; du ligger säkert nära sanningen.
Men vet vi något om denna ”verksamhets” omfattning. Sprängde de två, fem eller 15. Om det under en tidsintervall på t ex ett år sprängdes 15 skåp i Gbg, då borde dagspressen, radio och TV i hela landet uppmärksammat det. Det hade gissningsvis beskrivits som ”en våg av sprängningar”. Och polisen borde ha lagt ner en hel del resurser på det. Jag minns inget sådant från den tiden.
Även ett enda sprängt skåp i lilla Gbg borde ha resulterat i en artikel i tidningen.
Var detta det kanske första eller andra skåp de de sprängde? Och det gick fel direkt.
Och vad menas egentligen med ”sprängde”? Ska vi ta ordet bokstavligen och tänka dynamit, eller ska vi ta det det bildligt och tänka skärbrännare.
Nu sitter jag och funderar igen. Det här med att de sprängde kassaskåp, vad menas med det.
Och först: Skaraborg, jag vill på inget sätt mena att du skulle ha fel; du ligger säkert nära sanningen.
Men vet vi något om denna ”verksamhets” omfattning. Sprängde de två, fem eller 15. Om det under en tidsintervall på t ex ett år sprängdes 15 skåp i Gbg, då borde dagspressen, radio och TV i hela landet uppmärksammat det. Det hade gissningsvis beskrivits som ”en våg av sprängningar”. Och polisen borde ha lagt ner en hel del resurser på det. Jag minns inget sådant från den tiden.
Även ett enda sprängt skåp i lilla Gbg borde ha resulterat i en artikel i tidningen.
Var detta det kanske första eller andra skåp de de sprängde? Och det gick fel direkt.
Och vad menas egentligen med ”sprängde”? Ska vi ta ordet bokstavligen och tänka dynamit, eller ska vi ta det det bildligt och tänka skärbrännare.
Nej det vet vi inte.
Det var detta det talades om i Haga vid den här tiden gällande den här verksamheten som de höll på med. Vi vet inte hur ofta detta skedde. Personligen tror jag inte att det var så ofta. Gänget hade säkerligen andra strängar på sin lyra. T ex. Gay Karlsson var också inbrottstjuv. Detta verkar ha varit hans huvudsakliga "inkomstkälla". Kanske var kassaskåpen enbart mellanstick för hans del? Även "Putte" lär också ha haft "sidoinkomster" fast av annat slag.
Vet inte heller detta. Däremot vet vi att intresset för dynamit fanns. Redan som 11-åring åker den unge gossen Dahlsjö fast för bl. a. stöld av sprängmedel. Kjell-Åke arbetade på NORAB. Där fanns också tillgång till dynamit.
Vi får inte glömma Mården som hade stor betydelse. Detta illustra ställe var inte bara ett poliscafé utan också en "upplysningscentral". Här kunde intresserade få goda råd och tips gällande t. ex. inbrott och stölder. Här kunde man också avyttra s. a. s. "nattens gods" i lugn och ro. Detta var bl. a. Kjell-Åkes stamlokus. Brodern "Putte" däremot höll mestadels till på Mosters. Där var det andra slags gäster.