2024-09-11, 09:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
God morgon!
Nu sitter jag och funderar igen. Det här med att de sprängde kassaskåp, vad menas med det.

Och först: Skaraborg, jag vill på inget sätt mena att du skulle ha fel; du ligger säkert nära sanningen.

Men vet vi något om denna ”verksamhets” omfattning. Sprängde de två, fem eller 15. Om det under en tidsintervall på t ex ett år sprängdes 15 skåp i Gbg, då borde dagspressen, radio och TV i hela landet uppmärksammat det. Det hade gissningsvis beskrivits som ”en våg av sprängningar”. Och polisen borde ha lagt ner en hel del resurser på det. Jag minns inget sådant från den tiden.
Även ett enda sprängt skåp i lilla Gbg borde ha resulterat i en artikel i tidningen.

Var detta det kanske första eller andra skåp de de sprängde? Och det gick fel direkt.

Och vad menas egentligen med ”sprängde”? Ska vi ta ordet bokstavligen och tänka dynamit, eller ska vi ta det det bildligt och tänka skärbrännare.

Nej det vet vi inte.

Det var detta det talades om i Haga vid den här tiden gällande den här verksamheten som de höll på med. Vi vet inte hur ofta detta skedde. Personligen tror jag inte att det var så ofta. Gänget hade säkerligen andra strängar på sin lyra. T ex. Gay Karlsson var också inbrottstjuv. Detta verkar ha varit hans huvudsakliga "inkomstkälla". Kanske var kassaskåpen enbart mellanstick för hans del? Även "Putte" lär också ha haft "sidoinkomster" fast av annat slag.

Vet inte heller detta. Däremot vet vi att intresset för dynamit fanns. Redan som 11-åring åker den unge gossen Dahlsjö fast för bl. a. stöld av sprängmedel. Kjell-Åke arbetade på NORAB. Där fanns också tillgång till dynamit.

Vi får inte glömma Mården som hade stor betydelse. Detta illustra ställe var inte bara ett poliscafé utan också en "upplysningscentral". Här kunde intresserade få goda råd och tips gällande t. ex. inbrott och stölder. Här kunde man också avyttra s. a. s. "nattens gods" i lugn och ro. Detta var bl. a. Kjell-Åkes stamlokus. Brodern "Putte" däremot höll mestadels till på Mosters. Där var det andra slags gäster.
Citera
2024-09-11, 10:19
Medlem
RFTs avatar
Intressant Skaraborg.
Vad vet du mer om Puttes ”aktiviteter”?
Och vad var det för gäster på ”Mosters”?

Det är väl så här Skaraborg, ju mer du delar med dig av det som hände ”runt omkring”, ju mer troligt blir det att det du fått fram i din forskning verkligen ligger sanningen nära.
Citera
2024-09-11, 10:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det sista mötet mellan bror och syster den 27 juli 1965.

Citat:
Ja visst, och Skaraborg har ju skrivit att de ”tog fel skåp”, så därvidlag är ju ditt resonemang riktgt och ägarna till skåpet, tog tag i saken på eget sätt.
Men min fråga kvarstår ju. Tog de flera skåp och något eller några skåp med ”vitt” innehåll? I så fall borde sådant uppmärksammats i media. Bland de skåp som fanns i Gbg kan ju inte alla ha innehållit pengar från olaglig verksamhet.
Skaraborg har ju skrivit att K Å ibland hade omotiverat mycket pengar.

Om inga ”kassaskåpssprängningar” uppmärksammades i media, så kanske det aktuella skåpet var det enda de ”sprängde”. Och vem vet, de kanske inte ens hade klart för sig att skåpet tillhörde ”maffian”.

Och i detta läge; att Guy fått plikta med livet, kunde de överhuvudtaget vara kvar i Gbg? Skaraborg menar ju att i alla fall K Å övervintrade i sta’n. Måste ju ha varit väldigt riskabelt. Eller hade ”Putte i Haga” sådana kontakter att han kunde ”skydda” K Å?

Alla skåp i enbart Göteborg innehöll förstås inte pengar från kriminell verksamhet fast många gjorde.

Här kan mycket väl Mården ha sin betydelse. Här kan sådan information ha framkommit om "lämpliga" kassaskåp. Mycket svarta pengar i omlopp. På den tiden frågade heller inte bankerna var pengarna kom ifrån. Det var flickvännen som berättade detta för hans syster. Ibland hade han ovanligt mycket pengar och ibland var han helt black. Den 27 juli sammanstrålar han med systern utanför ungkarlshotellet "Labor" och då är han black. Han frågade om hon hade några pengar att låna honom men det han hon inte.

Nej de två återstående förstod förstås att de inte kunde vara kvar i sin hemstad. Därför begav sig Dahlsjö, troligtvis med ekonomisk hjälp från sin stora familj, till Holland. Visst var det väldigt riskabelt för Kjell-Åke att övervintra 1965-66 men vad skulle han göra? Det är här som den kvinnliga kristna kuratorn kommer in i bilden.

"Putte på Haga Östergata" hade i a f sådana kontakter att han kunde skydda sig själv.
Citera
2024-09-11, 11:35
Medlem
Men har det då ens framkommit några teorier om vems eller vilken typ av kassaskåp det i så fall skulle ha varit? Det är för mig näst intill obegripligt att en sådan grej skulle skapa en rädsla hos människor att de inte ens pratar om det nu snart 60 år efteråt.
Jag tror inte ens att om du hittade Cia's kassaskåp innehållande mordplaner, mutor och ätbar, ja alltså icke amerikansk mjölkchoklad skulle skapa ett hot mot dig och andra i din omgivning ännu efter 60 år?
Citera
2024-09-11, 11:47
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandemtroll2.0
Men har det då ens framkommit några teorier om vems eller vilken typ av kassaskåp det i så fall skulle ha varit? Det är för mig näst intill obegripligt att en sådan grej skulle skapa en rädsla hos människor att de inte ens pratar om det nu snart 60 år efteråt.
Jag tror inte ens att om du hittade Cia's kassaskåp innehållande mordplaner, mutor och ätbar, ja alltså icke amerikansk mjölkchoklad skulle skapa ett hot mot dig och andra i din omgivning ännu efter 60 år?

Allt detta hände för 60 år sedan, ja. Det kan knappast finnas en hotbild mot varken KÅ eller JD nu. Det har du säkert helt rätt i.

Om vi tänker oss att KÅ lever.
Ett avslöjande skulle leda till uppmärksamhet i media. Han skulle tvingas träda fram och avkrävas att berätta allt. Han skulle antagligen bli ifrågasatt, journalister etc skulle kräva ”bevis”. Man skulle t o m ifrågasätta om han verkligen är KÅ. Bevis i form av DNA skulle efterfrågas.

Och lek med tanken om vad som sker när journalister börjar fråga om KÅ och JD har något med Hybners försvinnande att göra. Det skulle också generera stor uppmärksamhet och många frågor från sensationslystna journalister och privatsparare.

Jag ser framför mig att någon av reklam-tv-kanalerna skulle upptäcka att det finns stora reklamintäkter inom räckhåll om man gör en dokumentär. Skulle KÅ vilja det? Skulle han vilja medverka? Om han hade velat bli ”kändis” så hade han väl trätt fram för länge sedan. Tillfällen har ju funnits i och med att media då och då tagit upp fallet.

Hans syster, hans son och Putte, liksom JD:s nu levande släktingar, skulle också hamna under medias uppmärksamhet. KÅ’s son har ju på fråga från Skaraborg, sagt att han inte vet. Men jag tror att han vet. Men han förstår att hålla tyst.

Inte heller om/när KÅ är avliden, kommer de som vet att berätta. Av samma anledning.
Alla är gamla och vill inte ha ett media-drev efter sig.
Så tror jag.

Vi får nöja oss med Skaraborgs forskning. Och den är inte illa den. Jag tror att han ligger ganska nära sanningen.
Senast redigerad av RFT 2024-09-11 kl. 11:49.
Citera
2024-09-11, 11:56
Medlem
Citat:
Allt detta hände för 60 år sedan, ja. Det kan knappast finnas en hotbild mot varken KÅ eller JD nu. Det har du säkert helt rätt i.

Om vi tänker oss att KÅ lever.
Ett avslöjande skulle leda till uppmärksamhet i media. Han skulle tvingas träda fram och avkrävas att berätta allt. Han skulle antagligen bli ifrågasatt, journalister etc skulle kräva ”bevis”. Man skulle t o m ifrågasätta om han verkligen är KÅ. Bevis i form av DNA skulle efterfrågas.

Och lek med tanken om vad som sker när journalister börjar fråga om KÅ och JD har något med Hybners försvinnande att göra. Det skulle också generera stor uppmärksamhet och många frågor från sensationslystna journalister och privatsparare.

Jag ser framför mig att någon av reklam-tv-kanalerna skulle upptäcka att det finns stora reklamintäkter inom räckhåll om man gör en dokumentär. Skulle KÅ vilja det? Skulle han vilja medverka? Om han hade velat bli ”kändis” så hade han väl trätt fram för länge sedan. Tillfällen har ju funnits i och med att media då och då tagit upp fallet.

Hans syster, hans son och Putte, liksom JD:s nu levande släktingar, skulle också hamna under medias uppmärksamhet. KÅ’s son har ju på fråga från Skaraborg, sagt att han inte vet. Men jag tror att han vet. Men han förstår att hålla tyst.

Inte heller om/när KÅ är avliden, kommer de som vet att berätta. Av samma anledning.
Alla är gamla och vill inte ha ett media-drev efter sig.
Så tror jag.

Vi får nöja oss med Skaraborgs forskning. Och den är inte illa den. Jag tror att han ligger ganska nära sanningen.

Ja så enkelt är det nog.
Citera
2024-09-11, 12:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Passande behandling".

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om ett stulet eller tömt kassaskåp oavsett om det är sprängt, bortforslat, uppbrutet eller uppsågat uppmärksammas i media beror ju till stor del på var innehållet kommer ifrån. Kommer det från olaglig verksamhet så kan inte ägaren anmäla det till polisen och det blir då inte uppmärksammat.

"Kassaskåpssprängarna" tas då istället om hand på annat sätt, vilket lär vara vad det handlar om i det här fallet.

Så är det.

Inget som polisanmäls. I stället ser ägarna till att dessa personer "tas om hand" på ett "passande" sätt. Vilket också kom att ske i detta fall även om "bara" en av dessa tre kom att erhålla den "behandlingen" som de alla tre skulle ha fått.
Citera
2024-09-11, 12:25
Medlem
kraksparks avatar
Vad får dig att tro att K-Å son vet ?
Citera
2024-09-11, 12:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sonens ev. vetskap?

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Vad får dig att tro att K-Å son vet ?

Jag vet inte varför RFT tror det.

Själv tror jag inte att så skulle vara fallet. Vad tror du själv?
Citera
2024-09-11, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tandemtroll2.0

Jag tror inte alls att någon är rädd. De vill väl bara glömma. Det är lite som det här fallet fast det "bara" är 34 år: (FB) Mordet på Lasse Wennberg i Hunnebostrand (1990)

Vad som hände i det fallet var i korthet att "offret" var en bråkstake som till slut provocerade fel person och fick plikta med livet för det. Jag har aldrig varit ens varit på brottsplatsen eller har någon aning om vem som gjorde det, men jag vet vem den dödade killen var och är inte det minsta förvånad att han fick ett sådant slut. Jänkarna skulle ha sagt att "he had it coming". Men det finns ingen anledning att tala om det idag.
Citera
2024-09-11, 12:52
Medlem
RFTs avatar
Skaraborg; vet du om KÅ’s flickvän resp hans mamma utsattes för hot sedan KÅ gått under jorden.
Citera
2024-09-11, 12:56
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet inte varför RFT tror det.

Själv tror jag inte att så skulle vara fallet. Vad tror du själv?

Har en känsla efter jag har följt o läst tråden att K-Å son inte har en susning om vad som hänt eller varför K-Å försvann
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in