Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Läs igen vad jag skrev.
Du (och andra som hatar Israel) nickar bifall till principen, att i en konflikt mellan två länder, så är det en nackdel för ett land att skydda sin befolkning mha skyddsrum och missilförsvar, eftersom det enl. er bakbinder vad landet sedan offensivt kan göra - medan det är en fördel för ett land att använda den egna befolkningen som en mänsklig sköld. Det borde vara uppenbart, att den principen är helt oförsvarlig.
Jag läste vad du skrev: "Israel har samma inställning till Hamas, som västvärlden hade till IS. Det diskuterades över huvud taget inte, om ansträngningarna att utrota IS var förnuftiga eller hur många civila som strök med". Jag frågade då varifrån du fick det där om att Västvärlden skulle ha slagits mot IS och inte brytt sig om civila. Det skedde aldrig: det var inte Väst som slogs emot IS, utan Syrien, Ryssland och Iran.
"Väst", i någon mening - dvs här USA med lydstater och deras mellanösternpolitiska anförare i Israel - stod tydligt på samma sida som IS. Västmedia såg det inte alls som rättfärdigt att stoppa IS, utan hejade på när IS skapades och har fortsatt att vara ursinniga på Ryssland och Iran. Du jämför Israels massmördande av civila i Gaza med någonting som inte existerar. IS' framfart var ett annat vettlöst massmördande å Israels vägnar, "Väst" försökte inte att stoppa IS, och "Väst" (egentligen: västhatande sionister inom Väst) sprider nu ett brinnande hat och krigshetsar emot de länder som faktiskt gjorde det.
Frågan var hur hållbart det är för Israel att ha så ödeläggande, övertydligt olika måttstockar för vem som får göra vad och vilka massmord man ska fördöma eller försvara. Det saknas måttfullhet och proportionalitet. Det är samma överskridande som så många gånger förut har fått alla att till slut ge upp hoppet om judarna.
Denna poäng som oyto lade fram - att Israels beteende inte är långsiktigt hållbart - har du besvarat med att ta upp vad som i praktiken är ett till exempel på hur Israel gör sig till hela världens fiende, Väst som Öst. Både IS (Israels och USA:s bulvankrig mot Assad-regeringen) och Gaza-terrorn är saker som ställer Israel i ytterst dålig dager. Sionisters försök att bortförklara eller legitimera båda sakerna får dem bara att gräva ner sig i allt djupare gropar.
Jag utgår från svenskarna och förspråkar att Sverige och Europa ska försvara sig i sin konflikt med Israel/USA. I det ingår inte att försöka rättfärdiga Israels uppenbara och extremt grova brott. Gör man det blir man en medbrottsling i sin fiendes kriminella bana. Ett dubbelt jättemisstag där man hjälper den som vill skada oss och gör sig själv till måltavla för befogat hat från alla sidor.
SD och KD valde sionismens ohållbara väg och det straffade sig. Ett annat tydligt exempel är den tyska vänstern, där Die Linke ställt sig på samma sida som USA-imperialismen. Där övergav väljarna skeppet och röstade på Sahra Wagenknechts antiamerikanska och antisionistiska parti i stället. En mycket klokare väg för européer med känsla för rätt och fel, och förståelse för realpolitik, diplomati och proportioner.