2024-02-20, 09:41
Medlem
FreddyKs avatar
Det märkliga med detta citat är att jag också minns det, alltså jag satt och hörde när han sa det. Jag har även en bild i min hjärna framför mig om hur det såg ut när han sa det. OM detta är en efterhandskonstruktion så är det fantastiskt hur hjärnan skapar egna minnen. Jag nekar inte till det men finner det märkligt.
Citera
2024-02-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreddyK
Det märkliga med detta citat är att jag också minns det, alltså jag satt och hörde när han sa det. Jag har även en bild i min hjärna framför mig om hur det såg ut när han sa det. OM detta är en efterhandskonstruktion så är det fantastiskt hur hjärnan skapar egna minnen. Jag nekar inte till det men finner det märkligt.

Ja men vore väldigt märkligt. Är ju inte så här det är tänkt att falska minnen ska vara. Det är flera gamla vänner som jag tagit upp detta med tanke på denna tråd och alla minns det här. Det är inte ens någon tvekan. Alla= De jag själv var säkra på redan innan alltså.
Citera
2024-02-20, 10:42
Medlem
Londons avatar
Förstår inte hur denna tråd kunde svänga över till att ifrågasätta begreppet falskt minne. Händer hela tiden.

Det unika i denna story är att vi har ett falskt minne som halva nationen tror sig minnas unisont. Även om "minnet" av vad som hände spretar i tusen varianter.
Citera
2024-02-20, 10:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Ja men vore väldigt märkligt. Är ju inte så här det är tänkt att falska minnen ska vara. Det är flera gamla vänner som jag tagit upp detta med tanke på denna tråd och alla minns det här. Det är inte ens någon tvekan. Alla= De jag själv var säkra på redan innan alltså.

Haha, hur är falska minnen ’tänkta att vara’ enligt dig?
Citera
2024-02-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Förstår inte hur denna tråd kunde svänga över till att ifrågasätta begreppet falskt minne. Händer hela tiden.

Det unika i denna story är att vi har ett falskt minne som halva nationen tror sig minnas unisont. Även om "minnet" av vad som hände spretar i tusen varianter.

Ge oss ett liknande falskt minne som det som diskuterades i den här tråden. Detaljerna ska vara ungefär att nåt sägs på tv som många kommer ihåg. Fyra år senare skrivs det om i tidningen och sen i en bok ett år efter det av samma person. Mellan år 1990-1994 är det många som minns det men blir falskt när det skrivs i media om det?
Citera
2024-02-20, 11:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ge oss ett liknande falskt minne som det som diskuterades i den här tråden. Detaljerna ska vara ungefär att nåt sägs på tv som många kommer ihåg. Fyra år senare skrivs det om i tidningen och sen i en bok ett år efter det av samma person. Mellan år 1990-1994 är det många som minns det men blir falskt när det skrivs i media om det?

Men citatet går ju inte att finna. Säger inte det något? Det sägs inte på de arkiverade kopiorna av matcherna, och idén att SVT skulle klippt bort det är endast löjlig.

Ditt krav på ett exakt likadant exempel är också gsnska löjligt.
Senast redigerad av Clay Allison 2024-02-20 kl. 11:43.
Citera
2024-02-20, 11:45
Medlem
Londons avatar
Citat:

Det finns inget liknande exempel. Det var halva min poäng.

Däremot finns falska minnen. Runt dig hela tiden. Typ:

Citat:
-Haha, minns du den där galningen vi träffade på x?
-Haha, ja men det var på y.
-Nej. Helt säker. Hon härjade om z.
-Ja, men det var på y.

...

Bild visas.

...

-Det var som fan. Var typ helt säker på x.

I denna tråd finns det folk som är helt säkra på minne x. Andra helt säkra på minne y. Bevisligen har minst en av dem fel.
Citera
2024-02-20, 12:20
Medlem
Citat:

Vissa hävdar att det är så många som minns att det måste vara sant

Jag säger tvärtom att det bara visar på motsatsen. För så många skulle inte komma ihåg en så oskyldig kommentar.

Hur kommer det sig att knappt någon (i många fall ingen) minns de liknande citaten som hittats när vi letat?

Jo, för att man i regel inte minns kommentarer från kommentatorer.
Kamerun-citatet är däremot skapat. Folk har fått höra det gång efter annan, många har dessutom återberättat det själva och minns därför.
Senast redigerad av avec 2024-02-20 kl. 12:23.
Citera
2024-02-20, 12:37
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec

Jag säger tvärtom att det bara visar på motsatsen. För så många skulle inte komma ihåg en så oskyldig kommentar.

Hur kommer det sig att knappt någon (i många fall ingen) minns de liknande citaten som hittats när vi letat?

Kamerun-citatet är däremot skapat. Folk har fått höra det gång efter annan, många har dessutom återberättat det själva och minns därför.

Bra poäng. Hur många satt ens uppe och tittade på en match mellan Kamerun och England (bör väl finnas siffror på, vet inte om någon tittat på detta?).

De som fortfarande drar upp citatet i min omgivning (även om det känns som det var ett tag sedan nu) är nästan uteslutande kollegor och vänner som knappt ens sett en fotbollsmatch i sitt liv.
Citera
2024-02-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Det finns inget liknande exempel. Det var halva min poäng.

Däremot finns falska minnen. Runt dig hela tiden. Typ:

I denna tråd finns det folk som är helt säkra på minne x. Andra helt säkra på minne y. Bevisligen har minst en av dem fel.

Jo jag förstod poängen medan jag svarade dig. Borde ha citerat någon annan. Ja, man kan minnas fel och mycket pekar mot att man kan plantera minnen som blir falska osv. Att dribbla med korten så att 1 blir 2 är vad en del sysslar med här inne så att man nästan kan känna hur det rinner av dreggel från deras munnar. Sjukligt och nästan helt utan insikt och det som gör mig smått illamående är att "de" tycker likadant om andra. Hold your horses likosm och tagga till nu innan ni satsar på fel häst.
Citera
2024-02-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec

Vad vissa hävdar spelar inte så stor roll va? Det är ju inte att det blir sant för att många hävdar en sak, det har du rätt i men det är som att du försöker göra en eller flera poäng av just det och andra som är lite vilsna.
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2024-02-20 kl. 13:21.
Citera
2024-02-20, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men citatet går ju inte att finna. Säger inte det något? Det sägs inte på de arkiverade kopiorna av matcherna, och idén att SVT skulle klippt bort det är endast löjlig.

Ditt krav på ett exakt likadant exempel är också gsnska löjligt.

Jag skrev ju inte "exakt citat" utan ville mest ha ett liknande så att vi vet vad ni menar med falskt minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in