2024-02-11, 23:39
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Top 5 bästa svepskäl för de troende som ännu inte besökt KB, starter pack:

1. Stockholm är för långt bort. Orkar inte ta bussen/tåget dit, men jag orkar argumentera om det 10 timmar per dag på internet.
2. KB kräver legitimering, och jag är för lat för att rota fram mitt pass eller körkort från byrålådan.
3. Finns ingen poäng, för PK-maffian och Stefan Löfven har redan redigerat bort citatet, varför ens titta på matchen?
4. Tidsresenärerna från CERN har skapat två olika tidslinjer, i varav en av dem, den vi lever i nu, så sägs inte "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" i matchen England-Kamerun från VM 1990 på grund av deras handlingar.
5. ????
Citera
2024-02-12, 00:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Kommentaren är bortspolad, den versionen har KB. Det var väldigt känsligt på 90-talet att antyda om hudfärg, typ "negerboll" var det värsta rasistiska.

Så varför fick Bosse Hanssons "Inte en svarting till" vara kvar?
Citera
2024-02-12, 08:49
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Top 5 bästa svepskäl för de troende som ännu inte besökt KB, starter pack:

1. Stockholm är för långt bort. Orkar inte ta bussen/tåget dit, men jag orkar argumentera om det 10 timmar per dag på internet.
2. KB kräver legitimering, och jag är för lat för att rota fram mitt pass eller körkort från byrålådan.
3. Finns ingen poäng, för PK-maffian och Stefan Löfven har redan redigerat bort citatet, varför ens titta på matchen?
4. Tidsresenärerna från CERN har skapat två olika tidslinjer, i varav en av dem, den vi lever i nu, så sägs inte "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" i matchen England-Kamerun från VM 1990 på grund av deras handlingar.
5. ????
5: Jag vägrar erkänna för mig själv och för omvärlden att jag har fel.
Citera
2024-02-12, 09:29
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Så varför fick Bosse Hanssons "Inte en svarting till" vara kvar?
Va?
Citera
2024-02-12, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Va?

De som gafflar om det klippts i arkivet är ute och cyklar i alla avseenden. Dels finns det inget sådant bekräftat fall. Finns noll indikationer på att så skett.

Sedan missar man helt hur media arbetar. Det är inte så att media tar bort rasistiska kommentarer ut historien. Tvärtom så gräver man fram dem, lyfter upp dem och fördömer dem som uttryckt det.

Vi bör återgå till ämnet för det är löjliga konspirationsteorier det här.
Senast redigerad av avec 2024-02-12 kl. 10:24.
Citera
2024-02-12, 11:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Va?

Du misstolkade nog vad jag skrev. Personen hävdar att SVT klippt i den kopia de skickade in till KB för att citatet var så fruktansvärt rasistiskt. Då undrade jag varför de tillät andra grövre grejer att vara kvar, t.ex Bosse Hanssons "Inte en svarting till".
Citera
2024-02-12, 12:45
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Du misstolkade nog vad jag skrev. Personen hävdar att SVT klippt i den kopia de skickade in till KB för att citatet var så fruktansvärt rasistiskt. Då undrade jag varför de tillät andra grövre grejer att vara kvar, t.ex Bosse Hanssons "Inte en svarting till".
Sant, jag läste fel, sorry, men bidrog iallafall med citatet
Citera
2024-02-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Det var tidigare
Du kan själv söka på citatet här och se att det första gången dyker upp i maj 1995, precis som flera tidigare påpekat.

https://tidningar.kb.se/?q=%22kameru...&to=1996-12-31
Citera
2024-02-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-6-7
Du kan själv söka på citatet här och se att det första gången dyker upp i maj 1995, precis som flera tidigare påpekat.

https://tidningar.kb.se/?q=%22kameru...&to=1996-12-31

Han har aldrig sagt det som sägs i "citatet". Det är inte ett citat, snarare en anekdot. "På Kameruns avbytarbänk" är tillagt i efterhand för att visa på sammanhanget. Jag tror att han sa något i stil med att "här ser det det mörkt ut" när kameran svepte över Kameruns avbytarbänk.
Citera
2024-02-12, 13:12
Medlem
Hur kom du över matchen? Jag såg matchen när den sändes på TV och hörde citatet ihop med 2 kompisar och reagerade på hur träffsäkert citatet var. Skulle gärna vilja se matchen på nytt men den går inte att komma åt som privatperson varken hos SVT eller Kungliga Biblioteket.

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Tack!

Här kommer Auswanderers klipp av matchen England Kamerun 1990 igen.

Länk1: (klicka ner popupreklamen)
https://bunkrr.su/v/Zm82SxU8as2pE

Mirror: (Varning för mycket porreklam)
https://cyberfile.me/b30l

Ska även uppdatera sammanfattningen med Retsinas senaste vittnesmål av samma match på VHS.

Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Hann inte sitta så länge som jag hade tänkt, men såg alla målen och sedan hela förlängningen + studiosnack i ett svep. Inget citat hittades, men jösses vad Arne snackar, nästan oavbrutet, man kan förstå varför han blev tillskriven citatet. Men missförstå mig rätt, det är väldigt trevligt att lyssna till när Arne kommenterar.

Här är några anteckningar från förlängningen primärt:

2-2 straff: "Perfekt slagen straff. 2-2", "Straffen är mycket fin"
90': "Han ser ju inte bra ut, Wright, och då menar jag i alla möjliga bemärkelser . . . efter den där smällen"
91': "Det här kan bli en nattlig föreställning"

Studio-snack: "Och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag"

Förlängning

93': Kameruns avbytarbänk zoomas in, Arne pratar bara om byten.
97': Kameruns avbytarbänk zoomas in igen, ingen kommentar från Arne.

Massa lägen för Kamerun, gör en bättre match än England.

100': Englands avbytarbänk zoomas in.
104': Straff för England. Solklar, enligt Arne.
105': Mål Lineker, inget citat dock. Ingen chans i världen heller att det skulle vara bortklippt då Arne nästan pratar oavbrutet här.

107': "Jag är inte ensam med att tycka synd om Kamerun i det här läget".

116': "Det finns något ordspråk; om inte [ohörbart] hade varit så hade kärringen plockat ned månen med kva . . . skaftet". Ingen aning om vad Arne menar här, aldrig hört detta ordspråk. Jag är osäker på om det var okej att säga "kärring" i direktsändning på den tiden?

Video på sekvensen där England får straff i förlängningen: https://gofile.io/d/3BaD4A
Citera
2024-02-12, 13:16
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag tror att han sa något i stil med att "här ser det det mörkt ut" när kameran svepte över Kameruns avbytarbänk.
Ingen som kollat igenom matchen på kb har hört detta.
Citera
2024-02-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Det står med i en bok "sportcitat vi minns" eller något liknande, läste den igår.
Detta är inte något jag kommer kämpa för, så märkligt bara.
Vilka är ni som säger att det inte hänt?
Födda på 2000-talet?
Tvärt om - problemet uppstår när vi som såg matchen 10 år senare via en bok och lite senare artiklar i tidningen får till oss att någon sa något i just det referatet. Men då ingen minns referatet från matchen antar vi att det som står i boken måste vara sant. Det är i exakt det ögonblicket det kollektiva falska minnet skapas.

Store delen av dina "minnen" från barndomen är, om inte falska, planterade minnen.
Saker äldre personer sagt till dig att du upplevt - kompletterat med foto från den tiden.
men du tror på allavar att det faktiskt är dina egna minnen från tiden.

minnet är bedrägligt och det är rätt lätt att plantera saker som folk sedan tror på.
Det är ett kul grej många människor som forskar inom ämnet ägnar sig åt - att plantera minne hos sina vänner. Man börjar lite löst med att "minns du den där festen... du vet när Johan gjorde det och det" Grejen är att Johan aldrig gjort det som avses. Men visst har Johan varit med på fester.
Efter ett par gånger kommer man själv börja tro att de hänt, och efterhand som man får storyn utbroderad för sig minns man själv mer och mer. Det bedrägliga är dock att allt man minns planterats i föregående samtal - eftersom det egentligen aldrig hänt. Ändå kommer man efter ett tag själv återge det som om det hände, man var där, ha tydliga minnen av det osv.

Så att en kopiös massa människor "minns" detta betyder inte att någon faktiskt sagt det.
Senast redigerad av martinator 2024-02-12 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in