2024-04-23, 11:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Bara en fråga, hur kommer det sig att du surfar fotbollsforum om du är "helt ointresserad" - för att försöka förstå vad grejen är eller?

Bra fråga, jag surfar oftast "nya ämnen" eller "nya inlägg" och även om jag inte är intresserad så kan man ändå vara nyfiken och läsa hur snacket går så här 9 år efter att trådens skapandes.
Jag är och läser i många trådar där jag egentligen saknar intresse men ändå kan göra givande inlägg.
Citera
2024-04-23, 11:18
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bra fråga, jag surfar oftast "nya ämnen" eller "nya inlägg" och även om jag inte är intresserad så kan man ändå vara nyfiken och läsa hur snacket går så här 9 år efter att trådens skapandes.
Jag är och läser i många trådar där jag egentligen saknar intresse men ändå kan göra givande inlägg.

Ja det var inte menat som ett påhopp, snarare tvärtom. Jag önskar att fler gjorde som du. Jag tycker det har ett enormt värde att hänga med i alla samhällets avkrokar, även de jag inte har så stort intresse av så är man nyfiken av vad som surras.

Jag känner några som är helt ointresserade av fotboll som jag tycker försakar lite av allmänbildningen med att helt stänga ute det. Visst, kan förstå om man inte tycker att spelet är kul, gud ska veta att det spelats många tråkiga fotbollsmatcher genom åren. Men att ha lite grundläggande koll om spelarna, historien, tränarna, kulturen, dramatiken, ägarna, passionen, det är sådant jag anser vara en del av allmänbildningen i stort. I vårt land likt de flesta länder så är stadens stoltaste sak oftast ett fotbollslag, alternativt ett hockeylag. Har släktingar som helt ignorerar detta men de missar det kulturella värdet.
Citera
2024-04-23, 11:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja det var inte menat som ett påhopp, snarare tvärtom. Jag önskar att fler gjorde som du. Jag tycker det har ett enormt värde att hänga med i alla samhällets avkrokar, även de jag inte har så stort intresse av så är man nyfiken av vad som surras.

Jag känner några som är helt ointresserade av fotboll som jag tycker försakar lite av allmänbildningen med att helt stänga ute det. Visst, kan förstå om man inte tycker att spelet är kul, gud ska veta att det spelats många tråkiga fotbollsmatcher genom åren. Men att ha lite grundläggande koll om spelarna, historien, tränarna, kulturen, dramatiken, ägarna, passionen, det är sådant jag anser vara en del av allmänbildningen i stort. I vårt land likt de flesta länder så är stadens stoltaste sak oftast ett fotbollslag, alternativt ett hockeylag. Har släktingar som helt ignorerar detta men de missar det kulturella värdet.

Om det spelas ett fotbolls WM, EM eller OS så kanske jag ser någon av Sveriges matcher om de visas på normal tid på dygnet. Har inga problem att snacka fotboll och vet hur spelet funkar och kan säkert kasta ur mig en handfull spelare också i svenska laget. Andra lag har jag noll koll på mer än att jag vet om de är ett riktigt bra lag eller ett uselt lag som inte har där att göra. Är väl på samma nivå inom ishockey ska väl sägas.

För mig gäller detta inom många ämnen då jag inte kan kalla mig expert inom något ämne men iallafall kunnig inom flera.
Citera
2024-04-23, 11:29
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
För mig gäller detta inom många ämnen då jag inte kan kalla mig expert inom något ämne men iallafall kunnig inom flera.

Ja, det är jätteviktigt om man vill bonda med nya människor. Om man snackar med någon från tex Malmö eller München och visar upp en brist på de mest basala kunskaper om vad staden är känd för så kommer det ha ett avskräckande syfte. Sen så är det inte alla som bryr sig om att skaffa så många vänner som möjligt men jag kan tycka att det är kul att flexa lite.
Citera
2024-04-23, 11:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, det är jätteviktigt om man vill bonda med nya människor. Om man snackar med någon från tex Malmö eller München och visar upp en brist på de mest basala kunskaper om vad staden är känd för så kommer det ha ett avskräckande syfte. Sen så är det inte alla som bryr sig om att skaffa så många vänner som möjligt men jag kan tycka att det är kul att flexa lite.

Så är det, man kan alltid prata med någon och även om ämnet den personen är som mest intresserad av inte hör till mina intressen så är det ändå kul att prata och lära sig nya saker. Att säga bara nej och titta bort vinner man inget på.
Nu jobbar jag inom sälj så jag är van att prata med alla och då gäller det att vara lite av en kameleont. Vet man att nån kund är intresserad av datorer så får man väl snacka lite om det och vet man om att någon gillar fotboll så kan man väl alltid kasta ur sig något om det. Veta lite om mycket helt enkelt.

Nu har vi kommit bort från ämnet i tråden men sån är iallafall jag.
Citera
2024-04-23, 11:38
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Så är det, man kan alltid prata med någon och även om ämnet den personen är som mest intresserad av inte hör till mina intressen så är det ändå kul att prata och lära sig nya saker. Att säga bara nej och titta bort vinner man inget på.
Nu jobbar jag inom sälj så jag är van att prata med alla och då gäller det att vara lite av en kameleont. Vet man att nån kund är intresserad av datorer så får man väl snacka lite om det och vet man om att någon gillar fotboll så kan man väl alltid kasta ur sig något om det. Veta lite om mycket helt enkelt.

Nu har vi kommit bort från ämnet i tråden men sån är iallafall jag.

Jag tycker vår diskussion är en del av trådens ämne. Citatet är ju bevisligen påhittat och är nu endast en del av ett kulturellt arv, en folksägen. En kul kuriosa som man säkert kommer fortsätta att snacka om i många år framöver.
Citera
2024-04-23, 11:46
Medlem
skulle vara jul att höra mer från alla som i början av tråden som kom med bergsäkra kommentarer om citatets äkthet. Det började redan i andra inlägget från någon "johan"

"Har själv sett klipp på det förr och hört det med egna öron men vet att det blev en jäkla censur över det hela, media har gjort mycket för att få bort alla tecken på att det har hänt".

Alltså va fan?
Citera
2024-04-23, 11:58
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
skulle vara jul att höra mer från alla som i början av tråden som kom med bergsäkra kommentarer om citatets äkthet. Det började redan i andra inlägget från någon "johan"

"Har själv sett klipp på det förr och hört det med egna öron men vet att det blev en jäkla censur över det hela, media har gjort mycket för att få bort alla tecken på att det har hänt".

Alltså va fan?
Det är verkligen en upplevelse att läsa om tråden från början.
Citera
2024-04-23, 12:03
Medlem
Citat:
Jag kan nog hålla med dig men till och med Hägerfors har väl sagt att han aldrig uttalat dessa ord vad han minns och med tanke på att det var ett större mästerskap och det finns människor som älskar att se på gamla matcher och även spela in dessa så borde det i så fall finnas på band någonstans, om det nu ens sagts.

Jo han har faktiskt erkänt att han har sagt det. Här har du beviset https://www.youtube.com/watch?v=mb1f...re14television

Men sen samtidigt så har ingen presenterat några bevis och folk har tydligen åkt till av dom ställena i sthlm som sitter på originalinspelningen. Folk har dammat av sina gamla VHS band, folk har plöjt igenom youtube. Någon lurade en till en bensinmack och sa att han satt på beviset.

Eftersom Arne erkänner men samtidigt så finns det inga bevis så blir det hela jävligt märkligt.

Personligen tycker jag det är läskigt hela situationen oavsett vilka konspirations teorier det finns så är det obehagligt.
Jag känner rätt många som precis som jag kan svära på att man har hört det. Hur är det möjlighet ens, att så många planterat in ett falskt minne inklusive huvudpersonen själv..
Citera
2024-04-23, 12:15
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jo han har faktiskt erkänt att han har sagt det. Här har du beviset https://www.youtube.com/watch?v=mb1f...re14television

Men sen samtidigt så har ingen presenterat några bevis och folk har tydligen åkt till av dom ställena i sthlm som sitter på originalinspelningen. Folk har dammat av sina gamla VHS band, folk har plöjt igenom youtube. Någon lurade en till en bensinmack och sa att han satt på beviset.

Eftersom Arne erkänner men samtidigt så finns det inga bevis så blir det hela jävligt märkligt.

Personligen tycker jag det är läskigt hela situationen oavsett vilka konspirations teorier det finns så är det obehagligt.
Jag känner rätt många som precis som jag kan svära på att man har hört det. Hur är det möjlighet ens, att så många planterat in ett falskt minne inklusive huvudpersonen själv..
Erkänner och erkänner, han återberättar vad andra sagt till honom. Han har sagt att han inte mindes något och att han fått höra detta i efterhand.
Citera
2024-04-23, 12:15
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Det är verkligen en upplevelse att läsa om tråden från början.

Jag är ny på flashback och jag läste tråden från början till slut för ett par månader sedan och det var en sjuhelvetes resa. Ibland kan man känna att det är slöseri med tid att spendera en hel dag på att läsa sida efter sida men det här var verkligen värt priset. Först alla tvärsäkra, sedan crescendot när den första personen faktiskt pallrar sig in på KB, och hela communityn sitter som på nålar för att få svaret, och sedan spiken i kistan.

Trollen som dök upp efter besöket på KB var mycket underhållande, men tråden peakade ganska tidigt tycker jag. Hatten av dock till trollet som lurade alla personer ner till Örebro, han var duktig på att bygga ett narrativ som var hyfsat trovärdigt.
Citera
2024-04-23, 12:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka

Alltså va fan?

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Har själv sett klipp på det förr och hört det med egna öron men vet att det blev en jäkla censur över det hela, media har gjort mycket för att få bort alla tecken på att det har hänt

Men klippet borde ändå ligga uppe nånstans..

Vore kul om den gode Johan_08 kunde kommentera detta, 9 år senare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in