Citat:
Ursprungligen postat av
Nyasalladsbladet
Många som kollade. Det var helt andra tider då och VM var mycket större än nu och fanns inte mycket annat i form av internet eller massor av kabelkanaler med oändligt med sport. Var även mer populärt då än nu tror jag att man spelade oddset. Lången och matchen via tipstjänst. Minns att jag och min bror spelade på 0-0 i varje match med god förtjänst under detta VM.
Då skiftar vi till anekdotisk argumentation.
Kommer från en väldigt sportintresserad familj (ex mor delvis) där exempelvis Garmisch-Partenkirchen på nyårsdagen var självklar.
Du var -76:a va? Är något yngre och av generation där Stefan Edberg var stor när man själv var relativt liten. Pernilla Wiberg följde. Allsköns sporter och mästerskap som setts framför Tv:n därtill.
Har dock inget som helst minne av att hela Sverige skulle sitta uppe mitt i natten för att se samtliga VM-matcher som spelades. Med grannar, vänner et al. för att se en match som en kvartsfinal mellan Kamerun och England. Hör du hur skevt det låter? Hela landet var dödsknarkfotbollsintresserat?
Inte ens -94 när Sverige gick som tåget och VM genomsyrade hela sommaren.
Fotbollsintresserade ja, precis som idag. Alla andra; nej.
Vill påstå att skildringen "det var helt andra tider då" är lika mycket myt som citatet. Tipsextra, få Tv-kanaler och allt annat som lyfts för att styrka denna tes till trots.
Eller så minns jag bara helt fel...