2023-12-09, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vägräcken är hårda o sluttar så skadan kan vara minimal o den flippar iväg bilen med scysst stuntsnurr

Absolut, men just här går E4 nära vattenlinjen som dessutom e frusen så om bilen mot förmodan åkt över räcket utan att uppenbara skador orsakats så borde den ligga väl synlig på isen istället och hittad för länge sedan då det inte heller är speciellt mycket snö från jävre å norrut, ca 40cm.
Citera
2023-12-09, 11:37
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Okej, märkligt är det iaf att polisen säger 10 mil när andra hävdar 1 mil. Spontant tänker jag att det är operatören som har sagt 10 mil till polisen, vart skulle de annars fått den siffran ifrån?
En idiot till polis som dillat om saker han inte har en aning om, som så ofta. Den uppgiften kommer absolut inte från operatören, de har bättre koll än så.
Citera
2023-12-09, 12:18
Medlem
Citat:
Jag vet vem pappan är och har haft med honom att göra, han ser helt klart låg ut men han är sig lik. Oavsett så är det ingen som är ute efter att kasta skit utan vi vill bara försöka förstå vad som kan ha hänt.. det vore ju hjälpsamt om någon som känner Elliot kunde ge en bild av vem han är som person.

Det har inte ens framkommit på 1.5v vad Elliot gjorde på sin fritid.. inte ett ord.
Skvaller kan tyvärr ge mer skada än nytta, det tar bort fokus från fakta och vad som kan ha hänt.
Citera
2023-12-09, 14:38
Medlem
Isefises avatar
Färsk fakta.
Obs! Ej citerat hela intervjun.

Norran 8 december 2023.
"– Det känns som att vi inte kommer framåt. Helst skulle vi vilja att det kom in tips som gör att vi kommer vidare. Vi går och väntar på att någon ska göra en observation, troligtvis av en översnöad bil, säger Skelleftepolisens Johann Kristiansson.
På torsdagseftermiddagen skapade polisen därför ett separat ärende gällande försvinnandet, denna gång med rubriceringen människo
rov.
– Det kan låta allvarligt, konstaterar han och lägger snabbt till:
– Det finns inga nya uppgifter som tyder på brott, men vi behöver en anledning att göra ytterligare åtgärder och de kräver en brottsmisstanke. Det görs för att vi ska kunna öppna upp verktygslådan.
En av åtgärderna som görs tillgänglig genom brottsrubriceringen är så kallad masttömning. Då tar man ut information från mobilmaster och polisen får bland annat möjlighet att se ingående och utgående samtal från en telefon.
Begäran om en masttömning är skickad och resultatet borde komma inom kort, säger Johann Kristiansson."
Citera
2023-12-09, 15:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Nu fattar jag inte? Om han är noga så är ett par tre hundra ändå en del?
Om han tjänar säg 25k netto(?) och hyran är på kanske 6k(?) så har han 19k i månaden som han kan spendera på mat och nöjen. Med den inkomsten är väl några hundralappar en droppe i havet?

Folk är så olika. En del i hans ålder spenderar allt de tjänar, andra snålar som bara den för att spara ihop till något stort och dyrt.

Jag har ingen aning om hur den här killen är.

Citat:
Fast på Norran kan man utläsa, om än lite luddigt, att han var på väg norrut. Antar att den bedömningen är gjord utifrån vilka master telefonen kopplat upp mot, men det framgår inte riktigt.

Hade han köpt någonting så borde det rimligen synas på kontoutdraget, vilket det inte verkar göra.

Har man kollat hans konton? Varför skulle han inte ha kunnat köra norrut för att köpa något?

Sen görs en del affärer kontant, så det måste inte synas något på hans konton.
Citera
2023-12-09, 15:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Absolut, men just här går E4 nära vattenlinjen som dessutom e frusen så om bilen mot förmodan åkt över räcket utan att uppenbara skador orsakats så borde den ligga väl synlig på isen istället och hittad för länge sedan då det inte heller är speciellt mycket snö från jävre å norrut, ca 40cm.

Rinnande med lite fart vatten kräver å andra sidan -40 för och frysa , nått för locals o kolla upp
Citera
2023-12-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydmanen
Operatören kan se "typ avstånd" och riktning , avstånd baserat på den hastighet som anslutningen hade och till det terräng och andra anslutna i samma område så ett uppskattat avstånd.
När du förflyttar dig så flyttas din uppkoppling från mast till mast att flytta sig 10 mil från den sist anslutna masten utan att koppla på nästa mast med styrka och kapacitet är orimligt
Så snälla inse att polisens 10 mil är en felaktig uppgift och 10 KM är det rimliga

Citat:
Ja exakt , operatörerna har ofta ytäckninceller uppdelade i tårrbitar på 90 eller 120 grader och man har avstånd till masten men ofta har man överlapp med flera och tringaluering och en ganska nogrann position på 100 tals meter.
Dessa celler har räckvidder på upått 30-50km om man står på en fjälltopp med fri sikt , annars är typisk räckvidd mellan 2km och 15km.

Sen har man massa förstärkningceller längs broar,vägavsnitt,camping,köpcentrum och b.la b.la.
Dessa kan ha räckvidder på bara en gång på 50m i ett köpcemtrum till att stärka upp en långsmal vägsträcka med frisikt på 10km

En telefon byter bastationon stup i kvarten , det märks hur den slukar batterier vid färd.

En 5km resa kan se ut så här , alltså den ägande masten.
Många andra sniffar på nallen redo att få handover

Storcell 700MHz
Tätortscell 1800
Citycell 2600
Vägcell 700
Vägcell 900
Tärtortcell 1800
Storcell 700
Citycell 2100
Storcell 800

...

👍

Tack för att ni delar med er av er kunskap! Det känns ganska allvarligt om polisen har så pass fel med området, just för att om det handlar om 10km som ni säger så hade man kunnat söka av det området ganska snabbt. Med tanke på att det blåste, var mörkt och snöade (dålig sikt) den där kvällen så är min gissning att han hade stannat bilen när han stängde av telefonen. Frågan är vart han hade stannat..
Citera
2023-12-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydmanen
Tack, hoppas detta räcker för att Rufan ska förstå

Jag är rätt trög så det är inte säkert

Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB
Jag känner inte pojken men pappan var lärare på min gymnasieskola när jag var yngre, han var alltid så otroligt lugn och pratade sakta och monotont, det var flera som tyckte han påminde om en seriemördare.

Nu var ju givetvis detta bara tonåringars skitsnack och inget man bör lägga någon som helst värdering vid, hoppas pojken återfinns välbehållen och att en förklaring kommer över vad som hänt, riktigt obehaglig händelse och jag lider med dom stackars föräldrarna.

Ja det var minst sagt en överdrift, men det är ju så snacket går i den åldern.. det du skriver om att han "alltid så otroligt lugn och pratade sakta och monotont" var ungefär det jag tänkte på när jag sa att han inte riktigt smälter in socialt, och i kombination med att jag upplever honom som intelligent så vaknar min Autismradar.

Det är givetvis inte pappans fel på något sätt att Elliot har åkt iväg! Men om E är inom spektrat så kan det vara en förklaring till det som hänt. Fortsätter understryka att det inte är menat att snacka skit om någon, jag har flera i min närhet med autism och ser inte ner på någon som är autistisk. Jag letar bara orsaker till vad som kan ha hänt med den knapphändiga informationen vi har.
Citera
2023-12-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
En idiot till polis som dillat om saker han inte har en aning om, som så ofta. Den uppgiften kommer absolut inte från operatören, de har bättre koll än så.

Det känns ju ganska allvarligt i så fall.. det verkar som att MP har fått den informationen också. Hade de fått uppgifter om max 15km direkt hade man kunnat söka av det området redan första sökdagen. Hade man inte hittat nåt hade man såklart fått utöka området, men det lät nästan uppgivet från början för att mastens täckning var så stort..

Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Skvaller kan tyvärr ge mer skada än nytta, det tar bort fokus från fakta och vad som kan ha hänt.

Vi behöver inte skvaller, vi behöver fakta.. tex vad han gjorde på sin fritid.

Citat:
Rinnande med lite fart vatten kräver å andra sidan -40 för och frysa , nått för locals o kolla upp

Men lugn nu.. då skulle Skellefteälven aldrig frysa.
Det ser på kartan ut som att det kommer ut en bäck eller liknande vid hamnen i Jävre, men knappast nåt som skapar några stora rörelser i vattnet.
Citera
2023-12-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Folk är så olika. En del i hans ålder spenderar allt de tjänar, andra snålar som bara den för att spara ihop till något stort och dyrt.

Jag har ingen aning om hur den här killen är.

Har man kollat hans konton? Varför skulle han inte ha kunnat köra norrut för att köpa något?

Sen görs en del affärer kontant, så det måste inte synas något på hans konton.

Ja, absolut är folk olika! Men att spendera (uppskattningvis) 19k på 3 dagar (lön 25e, försvunnen 28e) så att han inte skulle ha råd att köra några mil med bilen är orimligt.

Ja, man har kollat hans konton. Det enda som är officiellt vad jag sett är att han inte har använt kortet sen han försvann. Någon hade frågat på mammans FB om man kunde se tankningar och räkna ut hur mycket bränsle han kan ha haft i tanken, men det enda svaret på kommentaren var just att kortet inte är använt efter han försvann.

Absolut, men de mesta pengarna som används vid kontanta affärer har tagits ut från kontot vid något tillfälle. Gissar att någon i 20års åldern hanterar extremt lite kontanter.. det är inte många överhuvudtaget som gör det idag. Min förhoppning är att polisen kollar upp sökhistoriken, där borde det kunna finnas värdefull information som tex om han surfat på köp&sälj eller dejtingsajter eller i värsta fall ämnen kring suicid.
Citera
2023-12-09, 20:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Han sitter nog i bilen död någonstans. Snön gör det svårt att se bilen. Jävligt tragiskt...
Citera
2023-12-09, 21:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ja, absolut är folk olika! Men att spendera (uppskattningvis) 19k på 3 dagar (lön 25e, försvunnen 28e) så att han inte skulle ha råd att köra några mil med bilen är orimligt.

Ja, man har kollat hans konton. Det enda som är officiellt vad jag sett är att han inte har använt kortet sen han försvann. Någon hade frågat på mammans FB om man kunde se tankningar och räkna ut hur mycket bränsle han kan ha haft i tanken, men det enda svaret på kommentaren var just att kortet inte är använt efter han försvann.

Absolut, men de mesta pengarna som används vid kontanta affärer har tagits ut från kontot vid något tillfälle. Gissar att någon i 20års åldern hanterar extremt lite kontanter.. det är inte många överhuvudtaget som gör det idag. Min förhoppning är att polisen kollar upp sökhistoriken, där borde det kunna finnas värdefull information som tex om han surfat på köp&sälj eller dejtingsajter eller i värsta fall ämnen kring suicid.
Tack för info om hans konton.

Jag tänkte inte att han spenderat lönen redan, utan snarare att i det vädret ger man sig väl inte ut och kör upp bensin för några hundra för nöjes skull.

Cash: Håller med om att det är ovanligt, men han kan ju ha köpt något billigt från någon som bara ville ta cash.

Suicid vete tusan. Även om man skulle vilja göra det en bit hemifrån så finns det gott om tidigare avfarter som också ligger en bra bit från Skellefteå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in