2023-12-09, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Var såg du den kommentaren? Kan inte hitta den? På vilket inlägg på mammans facebook?

Kan den ha tagits bort för att någon håller på att kolla upp tipset?

Inlägget är utlagt för 2 dagar sedan.
Jag ser då kommentaren fortfarande!
Citera
2023-12-09, 00:45
Medlem
📸 Visa det här inlägget på Facebook https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02Hqw6KXVioFk5RT568PNgJr ahs3AaE7e8QetfcAEPkyiM3rTLZadL45UKFhaUfCxRl&id=151 1606578&mibextid=WC7FNe
Citera
2023-12-09, 00:47
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95
Inlägget är utlagt för 2 dagar sedan.
Jag ser då kommentaren fortfarande!
Ja nu såg jag det. På detta inlägg. https://www.facebook.com/anna.larsson.1690/posts/pfbid02Hqw6KXVioFk5RT568PNgJrahs3AaE7e8QetfcAEPkyi M3rTLZadL45UKFhaUfCxRl
5 reaktioner på det och den senaste för bara 20 min sen.
Citera
2023-12-09, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja nu såg jag det. På detta inlägg. https://www.facebook.com/anna.larsson.1690/posts/pfbid02Hqw6KXVioFk5RT568PNgJrahs3AaE7e8QetfcAEPkyi M3rTLZadL45UKFhaUfCxRl
5 reaktioner på det och den senaste för bara 20 min sen.

Det verkar dock inte som att någon har kollat där ännu….
Citera
2023-12-09, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Polisen kan inte se något alls, det kan bara operatören göra. Polisen är beroende av uppgifter därifrån. Operatören kan se vilket nät telefonen varit uppkopplad på. Det verkar vara väldigt bra täckning på platsen hos alla de stora operatörerna.

Okej, märkligt är det iaf att polisen säger 10 mil när andra hävdar 1 mil. Spontant tänker jag att det är operatören som har sagt 10 mil till polisen, vart skulle de annars fått den siffran ifrån?
Citera
2023-12-09, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilahawen
Inte så mycket om man är 20 år och exempelvis ska på dejt innan sin kurs hos nån som bor i närheten man kanske sover över hos? Kanske träffats på nån app och inte vet varandras fulla namn, utan kanske smeknamn/användarnamn. Sen dyker han aldrig upp och hon tror att hon blivit ghostad.
Ska man generaliserar så brukar väl tjejen vanligare vara yngre än äldre. I nyheter och på facebook så är han överallt. Men hänger man inte där som yngre så kan det ju faktiskt gå en förbi..?

Sen är det inte skitkonstigt att en norr- eller västerbottning kör ut i en "snöstorm". Speciellt när man är ung och odödlig och kanske har investerat pengar i kursen eller känner plikt mot arbetsgivaren att genomföra vad de kanske kommit överens om..? Skulle vi aldrig köra när det snöar så skulle vi behövt börja jobba hemifrån, långt innan covid.

Nu spekulerar jag precis lika mycket som alla andra. Och vi har ju inte tillgång till jättemycket material som underlag för att lyckas pussla ihop en bild.
Finns det någon idé att försöka brainstorma hur vi kanske kan hjälpa istället? Flashback är ju ett forum för kreativitet om något.

Jag har också tänkt det där med att han skulle träffa någon och bara kände till varandras alias, men vem stämmer träff efter 22 på en tisdagkväll (om vi tänker att han skulle längre än Jävre)? Den personen borde ju även kunna dra kopplingar till att det var just den kvällen de skulle träffas och att han kört från Skellefteå mot Norrbotten. Angående att yngre inte ser nyheter och Facebook, deras föräldrar gör det.. om man som förälder har barn i ungefär samma ålder så diskuterar man väl det med barnet? Det skulle då min mamma göra.. "Den här killen som är borta ifrån Skellefteå, är det nån du vet vem det är?".

Klart norrlänningar tar bilen även i skitväder, men den där tisdagen var det ju extremt dåligt, även för att vara Norrland. Jag kör själv fyrhjulsdrift och tycker bara det är roligt med snö på vägen, men den dagen var jag aldrig ut. Hade han varit på väg till en kurs så hade föräldrarna givetvis känt till det vid det här laget.

Det är väl bara att säga vad du tänker! Jag försöker dra i alla trådar jag kan hitta, men vi har ju i princip ingenting att gå på. Om vi kunde få det minsta lilla som vi kunde börja nysta i, men det känns som att vi kört fast tills nån som känner honom vågar säga något om vem han är och vad han gör på fritiden! Brainstorma på du bara..
Citera
2023-12-09, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilahawen
Skellefteå är ingen stor stad och händelsen har därför nog nått ut till en stor andel av befolkningen. Tråden har pågått rätt länge och frågan har kommit upp som en spekulation flera gånger. I små städer finns det alltid nån som har koll. Jag tror att vi hade börjat få in verifierande inlägg i tråden rätt snabbt om han rörde sig i såna kretsar.

Då känns autism som en bättre förklaring. Jag vet en ung tös som drog till Skåne på arbetsintervju och blev av med sin telefon på vägen. Föräldrarna var oroliga som tusan, då det gick dagar utan nån som helst kontakt och de anmälde henne försvunnen. Sen när hon kom hem så hade tösen sån stereotypisk autustiskt oförståelse för varför de varit oroliga, då de visste att hon skulle vara på resande fot några dagar.

Instämmer.. jag tror hellre det rör sig om en ganska ensam person som kanske spenderar största delen av fritiden framför dataspel eller liknande. Visserligen kan man självmedicinera även om man är en datanörd, men kriminell tror jag inte.. det borde framgått nu isf och han förekommer varken på Krimfup eller Lexbase.

Upprepar att Autismspåret bara är en spekulation, så att det inte blir en trådsanning. Men OM det skulle vara så att han är inom spektrat så är det inte konstigt om man känner att världen är en övermäktig plats som man bara vill rymma bort ifrån. Världen kan kännas komplicerad, ofta oanpassad efter den som har diagnosen. Man känner inte att man hör hemma någonstans och ofta blir det fel, oavsett vad man gör, för att man inte tänker och fungerar lika som andra människor. Man blir också ofta missuppfattad vilket kan leda till att man känner sig utanför och missanpassad.. med alla de jobbiga känslorna är det knappast konstigt att en Autismdiagnos ökar risken för suicid.

Det som skiljer sig i din historia är att föräldrarna visste vart hon var och vart hon skulle.. Elliot har inte sagt ett ljud till någon vad det verkar.
Citera
2023-12-09, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95
Ser att någon kommenterat följande på mammans inlägg på Facebook ” En vän till mig som åkte I ett högre fordon nämnde i förbifarten att han sätt en liknande bil ca 1 km söder om Jävre i norrgående riktning. Den har åkt av och står nere i diket. Svår att se från en vanlig bil. Bör kollas.”
Någon som vet mer om det? Alt bor i närheten och kan åka ut och kolla?

Hmm.. klart att det måste kollas! Men plogbil och andra yrkeschaufförer har ju hållit utkik efter bilen i snart en veckas tid, det känns som att nån borde sett den tidigare i så fall. Även Missing People har ju varit och kört runt. Känns långsökt att någon skulle missat den så många dagar.. men vi får väl se under lördagen.

Spontan tanke.. vem känner till att bilen är efterlyst och kan bara passera utan att varken stanna eller larma? Finns inte en chans att jag skulle kunna åka hem och lägga mig i sängen om jag eventuellt sett en efterlyst bil stå i diket någonstans, speciellt när det dessutom är en person som saknas. Det känns som ett ytterst märkligt beteende i mina ögon!
Citera
2023-12-09, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Okej, märkligt är det iaf att polisen säger 10 mil när andra hävdar 1 mil. Spontant tänker jag att det är operatören som har sagt 10 mil till polisen, vart skulle de annars fått den siffran ifrån?

Men kan du släppa det , 10 mil är orimligt , det skulle tex göra att det räckte att sätta master mitt i Norra Skåne + Borås + Strängnäs för att täcka in mer än 50% av landets befolkning..
10mil uppgiften från polisen är fel Vv. googla lite om det inte du fortsätter dumförklara dig själv
Citera
2023-12-09, 07:47
Medlem
Halte Haralds avatar
Vid dessa tillfällen hade det ju varit kanon om Google/Apple kunde vara behjälpliga genom att informera vilka appar som finns på personens telefon. Har han t.e.x grindr installerat så kan man ju börja tänka i andra banor. Då kanske man är på jakt efter en bög mördare.

Hade varit mer inriktad på en avåkning om det var i ett område han dagligen körde genom men när han åker norrut utan anledning känns det som att han är på G någonstans i "hemlighet".
Citera
2023-12-09, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SickC
Trams.

Vad ska en fabel hjälpa till med? Lägga ut en röd tråd i skogarna så Elliot hittar hem?

I de andra trådarna har det funkat faktiskt, i de där jag bett om Guds hjälp har de hittats. Mirakel kan ske. Jag hoppas Elliot kommer välbehållen hem till sin familj. Det känns inte bra alls att det gått så lång tid.
Citera
2023-12-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
I de andra trådarna har det funkat faktiskt, i de där jag bett om Guds hjälp har de hittats. Mirakel kan ske. Jag hoppas Elliot kommer välbehållen hem till sin familj. Det känns inte bra alls att det gått så lång tid.

Återigen, trams.
Saknade personer hittas för att människor är ute och rör sig i området. En slump att de saknade hittas. Ibland går det några timmar, ibland flera år. Ska jag nämna alla människor som INTE hittats? Vad har fabeln för plan med det? Låta anhöriga leva ett helt liv utan ett avslut eller förklaring. Skulle säga att det är psykopatiskt beteende. Vill du dyrka det, varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in