2023-12-08, 19:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Pengar är en annan sak; det bör ha kostat minst ett par hundra att göra den där resan. En 20-åring har väl normalt inte sådan ekonomi att han slänger ut det på en vardagkväll bara för att göra en nöjestur?
Citera
2023-12-08, 19:53
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag googlade lite, men eftersom jag är helt okunnig så förstår jag knappt vad jag läser. Men hittade nån information om att man kan sätta upp antenner som förlänger signalen.. kan det vara en mast som har en massa antenner som fungerar som signal-repeater vilket förlänger räckvidden?

Hur var det på 90 talet? Hade vi master så tätt på den tiden?

Antennerna behöver förstärkas i besvärlig terräng (skog, berg) eftersom deras räckvidd förkortas kraftigt. Förstärkningen strävar efter att ge "normal" täckning, dvs någon eller i bästa fall några mil, men behövs många gånger för att ge täckning alls. Det fungerar alltså inte oavsett om det ligger berg eller tät skog i vägen. Tiotals mil är aldrig aktuellt, det är helt enkelt en felaktighet.
3G har kortare räckvidd än GSM som har c:a 3,5 mil under goda förhållanden, och 4G kortare än 3G. Det beror på högre frekvensband, och därför påverkas den mer av terrängförhållanden. Ju högre frekvensband, desto kortare räckvidd.
Citera
2023-12-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Pengar är en annan sak; det bör ha kostat minst ett par hundra att göra den där resan. En 20-åring har väl normalt inte sådan ekonomi att han slänger ut det på en vardagkväll bara för att göra en nöjestur?

Han jobbar som svetsare på en industri sedan ett år tillbaka, så han tjänar rätt bra.
Citera
2023-12-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Antennerna behöver förstärkas i besvärlig terräng (skog, berg) eftersom deras räckvidd förkortas kraftigt. Förstärkningen strävar efter att ge "normal" täckning, dvs någon eller i bästa fall några mil, men behövs många gånger för att ge täckning alls. Det fungerar alltså inte oavsett om det ligger berg eller tät skog i vägen. Tiotals mil är aldrig aktuellt, det är helt enkelt en felaktighet.
3G har kortare räckvidd än GSM som har c:a 3,5 mil under goda förhållanden, och 4G kortare än 3G. Det beror på högre frekvensband, och därför påverkas den mer av terrängförhållanden. Ju högre frekvensband, desto kortare räckvidd.

Tack för info! Då är ju frågan, vilken teknik har lägst frekvensband och hur lång räckvidd har den?
Citera
2023-12-08, 20:05
Medlem
Hoppas Gud hjälper honom hem❤️
Citera
2023-12-08, 20:28
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Mm jag håller med.. nånting känns märkligt.
Men om föräldrarna sagt på en gång att han mått dåligt så hade polisen dragit igång alla insatser omgående, så det vore väldigt korkat att undanhålla en sån sak.

Jag vet inte varför, och jag menar inget illa, men jag får lite autismvibbar när jag tittar på bilderna. Kan inte sätta fingret på det men det är en magkänsla. Jag såg också att någon kommenterat på mammans FB och frågat om han hade några diagnoser, det var dock obesvarat.

Vet även vem hans pappa är och jag skulle inte bli jättechockad direkt om även han har en autismdiagnos, han verkar intelligent men han smälter inte direkt in socialt. Upprepar att jag inte menar att kasta skit utan är bara på jakt efter förklaringar till varför Elliot försvann..

Som du säger så låter det överdrivet positivt med "han mådde jättebra", vem mår egentligen jättebra? Det är nog ärligt talat inte särskilt många.
Det är inget fel att må dåligt eller inte må jättebra jämt och det hade hjälpt familjen om de hade gått ut med det direkt när de gjorde polisanmälan.

Pappan har lagt ut en video tillsammans med mamman från idag på sin Facebook.
Senast redigerad av exoticspice 2023-12-08 kl. 21:22.
Citera
2023-12-08, 21:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Han jobbar som svetsare på en industri sedan ett år tillbaka, så han tjänar rätt bra.
Jo, och jag har ingen aning om hur han är med pengar, men är han noggrann så är ett par tre hundra ändå en del.
Citera
2023-12-08, 21:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om han skulle göra ett ärende, och hunnit göra det och råkade ut för något på vägen tillbaka, är väl sannolikheten mindre att den han eventuellt träffade har förstått att något har hänt.

Kan ju vara så trivialt som att han köpt något på Blocket, hämtade det hos säljaren och körde av på hemvägen.
Citera
2023-12-08, 21:15
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Tack för info! Då är ju frågan, vilken teknik har lägst frekvensband och hur lång räckvidd har den?

GSM, som har räckvidd på i bästa fall (öppen terräng) c:a 3-3,5 mil. Men det lär inte vara någon GSM-telefon, 3G har varit vanligare än dessa sedan 2003. GSM ska upphöra helt år 2025, knappast troligt att en ung kille använde GSM-telefon.
Citera
2023-12-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det är inget fel att må dåligt eller inte må jättebra jämt och det hade hjälpt familjen om de hade gått ut med det direkt när de gjorde polisanmälan.

Pappan har lagt ut en video tillsammans med mamman från idag på sin Facebook och där jag också får lite samma känsla om en autismdiagnos hos honom när jag lyssnar.

Absolut inte, det gör vi alla ibland.. frågan är om föräldrarna har förmågan att se/känna in sonens mående? Vi vet ju inte heller hur nära relation de har, de kanske bara ses en gång i månaden?! Sista kontakten de hade var på tisdag, de anmälde honom försvunnen när han inte dök upp till middagen på torsdag. Det är ungefär 2 dygns tystnad. Har inte mina vänner och familj hört av mig inom 24h så kommer de både ringa polisen och slå in min ytterdörr..

Och ändå tyckte jag inte det framgick så tydligt i videon som i verkligheten.. men bra att få bekräftat att jag inte är ensam om min reflektion.

Om vi spånar vidare på det här antagandet så var det för ett tag sedan en ung kille som fick en psykos i Luleå som sköt ihjäl sin granne. Killen hade sagt upp sig på jobbet, köpt en helt ny garderob och läste psalmer på latin.. ändå märkte inte hans autistiska flickvän att något var fel. Kan det vara nåt liknande i det här fallet.. att de helt missat hur dåligt Elliot mått pga oförmåga (inte ignorans)?
Citera
2023-12-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice

Pappan har lagt ut en video tillsammans med mamman från idag på sin Facebook och där jag också får lite samma känsla om en autismdiagnos hos honom när jag lyssnar.
Nu ska vi nog vara försiktiga med att leka hobbypsykologer, särskilt nu. Jag ser en pappa och mamma som lider oerhört och vill inget annat än att få hem sitt barn. Detta är ju något av det värsta en människa kan gå igenom, och detta är just vad dom går igenom nu, pappan kanske får någon medicin för att över huvud taget ta sig ur sängen, det vet vi inte. Lägg fokuset på rätt plats istället
Citera
2023-12-08, 21:22
Medlem
Citat:
Jo, och jag har ingen aning om hur han är med pengar, men är han noggrann så är ett par tre hundra ändå en del.

Nu fattar jag inte? Om han är noga så är ett par tre hundra ändå en del?
Om han tjänar säg 25k netto(?) och hyran är på kanske 6k(?) så har han 19k i månaden som han kan spendera på mat och nöjen. Med den inkomsten är väl några hundralappar en droppe i havet?

Citat:
Om han skulle göra ett ärende, och hunnit göra det och råkade ut för något på vägen tillbaka, är väl sannolikheten mindre att den han eventuellt träffade har förstått att något har hänt.

Kan ju vara så trivialt som att han köpt något på Blocket, hämtade det hos säljaren och körde av på hemvägen.

Fast på Norran kan man utläsa, om än lite luddigt, att han var på väg norrut. Antar att den bedömningen är gjord utifrån vilka master telefonen kopplat upp mot, men det framgår inte riktigt.

Hade han köpt någonting så borde det rimligen synas på kontoutdraget, vilket det inte verkar göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in