2023-12-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydmanen
Men kan du släppa det , 10 mil är orimligt , det skulle tex göra att det räckte att sätta master mitt i Norra Skåne + Borås + Strängnäs för att täcka in mer än 50% av landets befolkning..
10mil uppgiften från polisen är fel Vv. googla lite om det inte du fortsätter dumförklara dig själv

Nej jag kan inte släppa det eftersom vi inte har någonting annat att jobba med.. att jag är okunnig i ämnet har jag redan erkänt flera gånger och det står jag för.

Det du säger om att bara sätta några master skulle ju inte fungera, då skulle hastigheten bli alldeles för ojämn. De som bor längst ifrån masten skulle ha mycket lägre hastighet på surf än vad de närmast masten skulle ha. Här handlade det ju inte om att han skulle ha hastighet, utan bara nån slags uppkoppling till någon mast. Gissar att de inte förstärker signalen över ytor där ingen bor? Tänker om han åkt inåt i landet.

Jag försökte googla men fick tyvärr inte riktigt svar på min fråga, nån pratade om att en GSM mast klarade ca 4mil och jag tror det var från 2003, tänker att tekniken gått framåt? Men återigen, det här är inget ämne jag kan. Tycker bara det är märkligt att polisen skulle ha en så felaktig siffra.. har dom bara en radie på 10-15km så skulle man kunna söka av varenda kvadratcentimeter på en dag.
Citera
2023-12-09, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Nej jag kan inte släppa det eftersom vi inte har någonting annat att jobba med.. att jag är okunnig i ämnet har jag redan erkänt flera gånger och det står jag för.

Det du säger om att bara sätta några master skulle ju inte fungera, då skulle hastigheten bli alldeles för ojämn. De som bor längst ifrån masten skulle ha mycket lägre hastighet på surf än vad de närmast masten skulle ha. Här handlade det ju inte om att han skulle ha hastighet, utan bara nån slags uppkoppling till någon mast. Gissar att de inte förstärker signalen över ytor där ingen bor? Tänker om han åkt inåt i landet.

Jag försökte googla men fick tyvärr inte riktigt svar på min fråga, nån pratade om att en GSM mast klarade ca 4mil och jag tror det var från 2003, tänker att tekniken gått framåt? Men återigen, det här är inget ämne jag kan. Tycker bara det är märkligt att polisen skulle ha en så felaktig siffra.. har dom bara en radie på 10-15km så skulle man kunna söka av varenda kvadratcentimeter på en dag.

Basic , uppkoppling= någon form av anslutning som sker när man närmar sig en mast som tar över uppkopplingen , senast anslutna är den som man angett
Skulle det vara så att det är så att polisen har rätt med 10 mil det är 5mil till Skellefteå och 6mil via Piteå till Luleå,, och skulle inte ansluta till någon annan mast på den sträckan?
Tänk nu till lite och ta en titt på täckningskartor som finns att söka på
Citera
2023-12-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SickC
Återigen, trams.
Saknade personer hittas för att människor är ute och rör sig i området. En slump att de saknade hittas. Ibland går det några timmar, ibland flera år. Ska jag nämna alla människor som INTE hittats? Vad har fabeln för plan med det? Låta anhöriga leva ett helt liv utan ett avslut eller förklaring. Skulle säga att det är psykopatiskt beteende. Vill du dyrka det, varsågod.

Du behöver inte ens bry dig om vad jag tycker och tänker.
Det stämmer att det är vi människor som måste välja våra handlingar och som ska skapa den bästa tillvaron vi kan för varandra. ❤️ Jag känner ändå en styrka i min tro.
Citera
2023-12-09, 08:39
Medlem
Citat:
Basic , uppkoppling= någon form av anslutning som sker när man närmar sig en mast som tar över uppkopplingen , senast anslutna är den som man angett
Skulle det vara så att det är så att polisen har rätt med 10 mil det är 5mil till Skellefteå och 6mil via Piteå till Luleå,, och skulle inte ansluta till någon annan mast på den sträckan?
Tänk nu till lite och ta en titt på täckningskartor som finns att söka på

Jag har redan kollat täckningskartor, men tyvärr verkar inte masterna vara utritade på dom så man får inte nån bra uppfattning hur de ser ut.. Att det finns fler master, det förstår jag också. Att man byter mast oftare än var 10e mil förstår jag. Men här handlar det inte om hur ofta man byter mast, utan mastens absolut maximala räckvidd OM telefonen (mot förmodan) inte skulle ha kopplat upp sig mot någon annan mast när den borde ha gjort det.

Det jag menar är att operatören vet väl knappast hur långt ifrån masten telefonen var när den dog? De vet bara att det var just den masten som den var uppkopplad på. Om då den masten kan skicka signalen MAXIMALT 10 mil så måste man räkna med att det KAN vara en radie på 10 mil. Att man i verkligheten passerar 8 andra master på de 10 milen som telefonen BORDE ha kopplat upp sig mot istället får man frånse eftersom det inte finns några svar på varför den inte gjort det istället.

Med andra ord, det rimliga och realistiska är att telefonen var mindre än 15km från masten när den stängdes av. Det är dock inte fullständigt omöjligt att telefonen varit uppemot 10 mil ifrån masten, om än otänkbart.

Kan det vara så dom menar?
Nån förklaring måste det ju finnas, jag har svårt att se att polisen skulle ha tagit uppgiften "10 mil" från tomma luften. Men ni är ju flera som styrker att en mast beräknas ha en räckvidd på 10-15km.

Enligt MerInfo så har Elliot Telia som operatör, om det gör nån skillnad.
https://www.merinfo.se/person/Skellefte%C3%A5/Wilmer-Elliott-Annason-Hultqvist-2003/bxbpp-6pj6r#telefonnummer
Citera
2023-12-09, 08:52
Medlem
Citat:
Jag har redan kollat täckningskartor, men tyvärr verkar inte masterna vara utritade på dom så man får inte nån bra uppfattning hur de ser ut.. Att det finns fler master, det förstår jag också. Att man byter mast oftare än var 10e mil förstår jag. Men här handlar det inte om hur ofta man byter mast, utan mastens absolut maximala räckvidd OM telefonen (mot förmodan) inte skulle ha kopplat upp sig mot någon annan mast när den borde ha gjort det.

Det jag menar är att operatören vet väl knappast hur långt ifrån masten telefonen var när den dog? De vet bara att det var just den masten som den var uppkopplad på. Om då den masten kan skicka signalen MAXIMALT 10 mil så måste man räkna med att det KAN vara en radie på 10 mil. Att man i verkligheten passerar 8 andra master på de 10 milen som telefonen BORDE ha kopplat upp sig mot istället får man frånse eftersom det inte finns några svar på varför den inte gjort det istället.

Med andra ord, det rimliga och realistiska är att telefonen var mindre än 15km från masten när den stängdes av. Det är dock inte fullständigt omöjligt att telefonen varit uppemot 10 mil ifrån masten, om än otänkbart.

Kan det vara så dom menar?
Nån förklaring måste det ju finnas, jag har svårt att se att polisen skulle ha tagit uppgiften "10 mil" från tomma luften. Men ni är ju flera som styrker att en mast beräknas ha en räckvidd på 10-15km.

Enligt MerInfo så har Elliot Telia som operatör, om det gör nån skillnad.
https://www.merinfo.se/person/Skellefte%C3%A5/Wilmer-Elliott-Annason-Hultqvist-2003/bxbpp-6pj6r#telefonnummer

Operatören kan se "typ avstånd" och riktning , avstånd baserat på den hastighet som anslutningen hade och till det terräng och andra anslutna i samma område så ett uppskattat avstånd.
När du förflyttar dig så flyttas din uppkoppling från mast till mast att flytta sig 10 mil från den sist anslutna masten utan att koppla på nästa mast med styrka och kapacitet är orimligt
Så snälla inse att polisens 10 mil är en felaktig uppgift och 10 KM är det rimliga
Citera
2023-12-09, 09:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Operatören kan se "typ avstånd" och riktning , avstånd baserat på den hastighet som anslutningen hade och till det terräng och andra anslutna i samma område så ett uppskattat avstånd.
När du förflyttar dig så flyttas din uppkoppling från mast till mast att flytta sig 10 mil från den sist anslutna masten utan att koppla på nästa mast med styrka och kapacitet är orimligt
Så snälla inse att polisens 10 mil är en felaktig uppgift och 10 KM är det rimliga

Ja exakt , operatörerna har ofta ytäckninceller uppdelade i tårrbitar på 90 eller 120 grader och man har avstånd till masten men ofta har man överlapp med flera och tringaluering och en ganska nogrann position på 100 tals meter.
Dessa celler har räckvidder på upått 30-50km om man står på en fjälltopp med fri sikt , annars är typisk räckvidd mellan 2km och 15km.

Sen har man massa förstärkningceller längs broar,vägavsnitt,camping,köpcentrum och b.la b.la.
Dessa kan ha räckvidder på bara en gång på 50m i ett köpcemtrum till att stärka upp en långsmal vägsträcka med frisikt på 10km

En telefon byter bastationon stup i kvarten , det märks hur den slukar batterier vid färd.

En 5km resa kan se ut så här , alltså den ägande masten.
Många andra sniffar på nallen redo att få handover

Storcell 700MHz
Tätortscell 1800
Citycell 2600
Vägcell 700
Vägcell 900
Tärtortcell 1800
Storcell 700
Citycell 2100
Storcell 800

...

👍
Citera
2023-12-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
👍
Tack, hoppas detta räcker för att Rufan ska förstå
Citera
2023-12-09, 10:00
Medlem
Citat:

Maximal räckvidd på 4g är runt 15km, i verkligheten oftast kortare pga terräng.
Troligtvis rör sig uppgiften om 10 mil om ett skrivfel, 10km är kanske rimligare.

Bara att börja leta efter hål i viltstängsel och broräcken med andra ord. Bilen ligger troligtvis någonstans ute i terrängen eller nere i ett vattendrag.
Citera
2023-12-09, 10:07
Medlem
448s avatar
Förmodligen finns han efter vägsträckan , typ ett sådant här fall , tog länge innan nån noterade märken i ett broräcke över en flod

https://nsd.se/bli-prenumerant/artikel/lq3xdvkj/nsd-bd-0kr-dp_week
Citera
2023-12-09, 10:17
Medlem
Skulle han kört av E4 å ner i vattnet så skulle det vara synliga skador, rejält trasigt räcke mot vattensidan… så det är mindre troligt.

Vore jag Missing People skulle jag leta efter avfarter kring Jävre där man pejlade hans mobil… Känns mer troligt.
Missing People har dessutom sökt av E4 redan.
Citera
2023-12-09, 10:19
Medlem
Jag känner inte pojken men pappan var lärare på min gymnasieskola när jag var yngre, han var alltid så otroligt lugn och pratade sakta och monotont, det var flera som tyckte han påminde om en seriemördare.

Nu var ju givetvis detta bara tonåringars skitsnack och inget man bör lägga någon som helst värdering vid, hoppas pojken återfinns välbehållen och att en förklaring kommer över vad som hänt, riktigt obehaglig händelse och jag lider med dom stackars föräldrarna.
Citera
2023-12-09, 10:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Skulle han kört av E4 å ner i vattnet så skulle det vara synliga skador, rejält trasigt räcke mot vattensidan… så det är mindre troligt.

Vore jag Missing People skulle jag leta efter avfarter kring Jävre där man pejlade hans mobil… Känns mer troligt.
Missing People har dessutom sökt av E4 redan.

Vägräcken är hårda o sluttar så skadan kan vara minimal o den flippar iväg bilen med scysst stuntsnurr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in