2023-11-18, 21:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vetenskap logik och förnuft tolkar åt mig, vem tolkar åt dig?

Ok.

Jag tycker det, och jag kan bevisa det, men jag antar att du inte är intresserad?
Den styrande kretsen och vakttornet har de någon betydelse i din tolkning av bibeln?

Jag är utlämnad till att tolka mina egna tankar och har bara mina vänner att söka stöd ifrån.
Möjligen kan Aristoteles bidra med lite människokännedom.
Samhällsyttringar påverkar mig också, tex den fria kärleken på 60talet.

60talet, jag minns den tid då jag inte visste hur man titulerade vuxna, och man pratade i tredje person. Sem kom Bror Rexed och genomförde dureformen, härligt.

vill du anföra bevis så läser jag det och begrundar , håll det lite kortfattat bara.

Jag trodde inte det fanns bevis i den andliga världen.
Citera
2023-11-18, 23:53
Medlem
Citat:
XGP är inte ett ex vittne, det svider för er ex vittnen att någon säger sanningens ord.

Nu förstod jag dig inte. Är du rar och förtydligar.
Citera
2023-11-19, 00:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ok, jag ger dig en möjlighet: Jehovas vittnen har aldrig påstått sig vara profeter så som profeterna i GT.
*** g93 Vakna 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”
Förstår du? Varför måste Jehovas vittnen vara perfekta, utan misstag enligt dig? Har du ett skriftställe som säger att Guds utvalda ska vara perfekta, utan misstag?

Varför anser JV att exempelvis katolska kyrkan måste vara perfekt utan misstag enligt dig, annars är de inte av Gud? De har ju också fått “nytt ljus” så att de inte bränner folk på bål idag osv. Bara för att de har begått lite misstag bak i tiden, vad gör väl det nu idag?

JVorg skrev i Vakna tidningen i årtionden på sidan 2 att “Skaparen”, alltså Jehova, har utlovat att 1914 års generation visst inte ska dö ut innan slutet på denna världsordning. När den generationen sen sjöng på sin sista vers så slutade de publicera den texten. Det räcker med att profetera fel i Guds ställe endast en gång för att vara en falsk profet enligt bibeln. Så detta är bevis nog att JVorg är falska profeter, behövs inga andra bevis.

JVorg är falska profeter enligt bibelns kriterier. Och de måste dö, enligt bibeln.
Citera
2023-11-19, 01:00
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Nu förstod jag dig inte. Är du rar och förtydligar.

Jag förstår inte heller. Så nu kan världsliga människor som aldrig vart vittnen ha sanningen och är pålitliga?

Och bara helt apropå, hur många olika konton får man ha på FB?
Citera
2023-11-19, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
"Snyfthistorian"? Varför är du så nedlåtande, otrevlig och arrogant? Har du verkligen all fakta på bordet? I och med att Bibeln är på det klara med att vi människor är ofullkomliga så kan det ordet som avses för människor i skriftstället i Matteus inte betyda att människan är fullkomlig då alla människor bär på arvssynden från Adam. Vilka "falska förutsägelser om Har-Magedon och dogmer" syftar du på då? "Ingen köper er BS"? Tydligen så gör många människor det då antalet vittnen för Jehova ökar varje år.
Det är svårt när du är så.dum. En gång till. Samma ord, perfekto, används om människor och Gud i denna vers. Du behöver egentligen ingen sekt, för du lurar dig själv. Men jag vet att det är sektpropaganda att ni är ofullkomliga. Det är inget försvar mot era lögner. Alla vet att Jv har sagt att slutstriden skulle komma vissa årtal. Ingen kommer att leva för evigt på jorden.
Citera
2023-11-19, 07:08
Medlem
Citat:
Jag är varje gång otroligt förvånad över dom som väljer att bli döpta hos Jehovas vittnen, som senare inser att dom kan bli uteslutna enligt bibelns principer (läs 1Korinthierna kapitel 5).

Det har ju varit uppenbart för dom som blev döpta att dom kan bli uteslutna, så varför ignorerar dom uppenbara regler för att bli ett Jehovas vittne?

Senare så är är dom offer, dom är offerkoftor, det är så otroligt synd om dom, buhu, och dom beklagar sig, det är så synd om dom som skrev under ett kontrakt att följa bibelns principer. Och när dom inte följer kontraktet så finns det konsekvenser, buhu, det är så synd om mig, jag är ett offer, jag är en offerkofta!!!
En församling ska be för en som begått en synd. Församlingen ska bara utesluta för dödssynder, inte era tolkningar av Kristi lag. Moses lag dömer till döden, därför ska ni INTE döma efter Moses lag. Kristi lag känner ni inte till. Ni förnekar Kristus! Fokusera! Rökning är ingen dödssynd. När ni utesluter någon överlämnar ni personen till lille satan. Står svart på vitt i texten ni brukar citera från. Ni dömer alltså till döden, för att satan är dödens herre, för rökning.
Citera
2023-11-19, 09:45
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ok, jag ger dig en möjlighet: Jehovas vittnen har aldrig påstått sig vara profeter så som profeterna i GT.

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”
Förstår du? Varför måste Jehovas vittnen vara perfekta, utan misstag enligt dig? Har du ett skriftställe som säger att Guds utvalda ska vara perfekta, utan misstag?

Intressant att du medger att Jehovas vittnen inte är perfekta. Uppenbarligen är de som sitter i den styrande kretsen heller inte perfekta. Annars skulle det inte finnas något skäl att utesluta Anthony Morris III.

Därför kan de ibland tolka Bibeln fel, t ex när det gäller blodtransfusioner. Det står i Bibeln att man inte får äta blod, men det står inte att man inte får genomföra en blodtransfusion i syfte att rädda livet på en annan människa. Det är en tolkning som Jehovas vittnen har gjort men denna tolkning kan ju vara felaktig. Om Jehovas vittnen har tolkat Bibeln fel på denna punkt så innebär det att medlemmar har dött helt i onödan.

Det är i så fall riktigt allvarligt att Jehovas vittnen låter medlemmar dö på grund av en felaktig tolkning av Bibeln som gjorts av ofullkomliga medlemmar.
Citera
2023-11-19, 09:52
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Du har 5 st. inlägg på FB, i vilket alias skrev du under tidigare? Vad talar för att du talar för fakta?

Det gjorde vi inte, och om vi ändå gjorde det, vad vill du ha sagt?

Kan du specificera och argumentera för din sak? Nej, jag visste det, du är bara intresserad av att föra fram känsloyttringar.
Ojdå...! Här är du inte påläst. Om du döptes 1994 så antingen fanns du inte eller var småbarn runt 1970-1975 då dom aldrig pratade om annat. Men jag minns...min mamma pratade om det varje dag och min morbror sa 1974: "jag behöver inte förlänga min hemförsäkring för nästa år kommer harmageddon! Det är så sant som jag sitter här. Det är bevisat!" Men OK...om du inte tror på mina ord så kan du själv se på er egen hemsida jw.org att de faktiskt erkänner att de haft fel förut om datum för harmageddon
Citera
2023-11-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Den styrande kretsen och vakttornet har de någon betydelse i din tolkning av bibeln?

Jag hade kommit fram till olika saker och ting, långt innan jag fick mina tankar bekräftade av vad som stod i bibeln. Jag har fått stöd från Jehovas vittnen att hitta skriftställen, men dom har inte tolkat åt mig, jag har tolkat bibeln själv.

Citat:
Jag är utlämnad till att tolka mina egna tankar och har bara mina vänner att söka stöd ifrån.
Möjligen kan Aristoteles bidra med lite människokännedom.
Samhällsyttringar påverkar mig också, tex den fria kärleken på 60talet.

60talet, jag minns den tid då jag inte visste hur man titulerade vuxna, och man pratade i tredje person. Sem kom Bror Rexed och genomförde dureformen, härligt.

Ok, så inte heller du är helt oberoende av andra människor?

Citat:
vill du anföra bevis så läser jag det och begrundar , håll det lite kortfattat bara.

Jag trodde inte det fanns bevis i den andliga världen.

Om man ska utesluta en broder/syster som syndar, så finns det bevis för det i 1 Korinthierna kapitel 5:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.

Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen.

Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 5:1-13 Bibel2000)

Även Jesus talar om detta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Judar umgicks inte med hedningar och tullindrivare.

Så det är tydligt bevisat att kristna ska utesluta sina bröder och systrar som vägrar att omvända sig från att synda. Jehovas vittnen gör alltså bevisligen helt rätt enligt bibeln i att utesluta sina bröder och systrar som syndar.
Citera
2023-11-19, 12:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag hade kommit fram till olika saker och ting, långt innan jag fick mina tankar bekräftade av vad som stod i bibeln. Jag har fått stöd från Jehovas vittnen att hitta skriftställen, men dom har inte tolkat åt mig, jag har tolkat bibeln själv.

Ok, så inte heller du är helt oberoende av andra människor?

Om man ska utesluta en broder/syster som syndar, så finns det bevis för det i 1 Korinthierna kapitel 5:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.

Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen.

Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 5:1-13 Bibel2000)

Även Jesus talar om detta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Judar umgicks inte med hedningar och tullindrivare.

Så det är tydligt bevisat att kristna ska utesluta sina bröder och systrar som vägrar att omvända sig från att synda. Jehovas vittnen gör alltså bevisligen helt rätt enligt bibeln i att utesluta sina bröder och systrar som syndar.
Vem är oberoende av andra? Vi är sociala varelser.

Det här står tydligen i bibeln
Citat:
Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru
Mambo kallas det nuförtiden, eller gampojk.

Att använda bibeln som bevis skulle inte jag göra men det fattar du nog.
Citera
2023-11-19, 12:34
Medlem
Citat:

Nej jag förstår inte. ert samfund profeterat och utger sig för att vara profeter som jag förstår det. Har läst bakåt i tråden och någon visade om jag minns. Ert samfund säger att de är profeter. Hur kan ni som medlemmar ens försvara det eller ens acceptera en sådan sak?
Citera
2023-11-19, 12:58
Medlem
Citat:
Vem är oberoende av andra? Vi är sociala varelser.

Det här står tydligen i bibeln
Mambo kallas det nuförtiden, eller gampojk.

Att använda bibeln som bevis skulle inte jag göra men det fattar du nog.

Hur ska du då veta om uteslutning är något som kristna ska hålla på med eller inte, om du inte undersöker bibeln?
Senast redigerad av ttsp 2023-11-19 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in