2023-11-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag är mer tveksam till Nix-registrets positiva tolkning. Det ligger lite i att det är en annan sorts klyfta nu. Det är mer på riktigt. Men samtidigt: Allt som förskjuts förskjuts åt deras håll. Makten är mer totaljudisk nu. Man kan lika väl tolka det som att de mer drakoniska åtgärderna införs för att det är så judar funkar. Det är det här de gillar. Jag tänker mer att vi går i riktning Sovjetunionen, och de tystade inte oppositionen i första hand för att den utgjorde ett hot, utan för att de går igång på sadistisk totalitarism.

Det är mellan judarna och kineserna det vetenskapliga och teknologiska kriget står och därmed världsmakten. De andra som Biden och Sullivan är bara anställda.
Citera
2023-11-04, 15:29
Medlem
Mycket handlar också om att Sverige valt att helt underordna sig USA i utrikespolitiken. Norge röstade för resolutionen i FN om omedelbart eldupphör, men inte ens när det gäller en fjantig resolution i lekstugan FN så vågar (eller vill) Sverige avvika från den av USA utstakade linjen. Vi har ingen egen utrikespolitik längre. Tobias Billström mumlade något om att ”Israels rätt till självförsvar är inte obegränsad”, men längre än så kommer Sverige inte att gå för att stoppa det pågående folkmordet.
Citera
2023-11-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ja, det är samma Israel som inte tyckte att Bataclan gjorde IS till en fiende (alltså uttryckligen i TV-intervjuer av högt uppsatta makthavare), som surrugat-högern nu ger sitt reservationslösa stöd mot Hamas. Arpi och våra politiker tar på sitt och vårt huvud allt som Israel gör, utan någon solidaritet tillbaka. Man tar också retroaktivt på sig Bush-doktrinen och gör sig avskyvärda för neutrala, en avskyvärdhet som bara kommer att öka ju tydligare bilden och följderna blir. Det finns liksom ingen möjlighet att detta kommer åldras väl och de nyttiga idioterna förstår inte att deras egen vulgära blodtörst kommer användas mot dem och svenskar i allmänhet när det ska (återupp)byggas etniska allianser framöver; det var ju inte de civiliserade svenska judarna som hatade muslimer, utan de där rasistiska svenskarna som "vi utsatta minoriteter" måste alliera oss mot, för vår egen säkerhet.

Minns att Bataclans väl dokumenterade, utstuderade tortyrmord inte upprörde samma media och tyckare som nu - av allt att döma - okritiskt reproducerar rent fabricerade berättelser om illdåd för att motivera krigsbrott.

Jag är väldigt kluven i hela frågan. Å ena sidan hatar jag islam/muslimer, i vart fall de som befinner sig i Europa. Å andra sidan tvingas jag hata även judar på grund av deras krav på massinvandring av muslimer till Europa. Jag skulle hemskt gärna inte vilja hata judar men jag tvingas som sagt till det. Wolodarski är en genuint ondskefull människa, liksom en drös judiska "tyckare". Hade judarna stått på.m7n sida i invandringsfrågan hade jag haft noll problem med judarna. Å tredje sidan blev jag för ovanlighetens skull djupt upprörd över de bilder jag såg från Hamas-attacken. Det är framför allt den unga, söta, nästan nakna och döda judiska flickan på en pick up truck med en muslim sittandes på henne som har fastnat. När bilen stannar kommer muslimer fram och spottar på liket och ropar allahu akbar. Detta äcklade mig på riktigt, liksom de muslimska glädjedemonstrationer som ägde rum i Sverige dagarna efter attacken. Liksom de svenska "kändisar" som skriver på protestlistor för palestinierna. Å den fjärde sidan vill jag under inga omständigheter att Sverige eller Europa ska ta något som helst ansvar för Israels bombningar och släppa in palestinier på flykt. Å den femte sidan undrar jag varför Sverige överhuvudtaget ska bli inblandad i konflikten mellan muslimer och judar?

Kluven som sagt. Och å den sjätte sidan är jag genuint förvånad över varför vissa skribenter i tråden verkar så djupt upprörda över att judar mördar och attackerar muslimer, så som läget är i skrivande stund.
Citera
2023-11-04, 21:07
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag är väldigt kluven i hela frågan. Å ena sidan hatar jag islam/muslimer, i vart fall de som befinner sig i Europa. Å andra sidan tvingas jag hata även judar på grund av deras krav på massinvandring av muslimer till Europa. Jag skulle hemskt gärna inte vilja hata judar men jag tvingas som sagt till det. Wolodarski är en genuint ondskefull människa, liksom en drös judiska "tyckare". Hade judarna stått på.m7n sida i invandringsfrågan hade jag haft noll problem med judarna. Å tredje sidan blev jag för ovanlighetens skull djupt upprörd över de bilder jag såg från Hamas-attacken. Det är framför allt den unga, söta, nästan nakna och döda judiska flickan på en pick up truck med en muslim sittandes på henne som har fastnat. När bilen stannar kommer muslimer fram och spottar på liket och ropar allahu akbar. Detta äcklade mig på riktigt, liksom de muslimska glädjedemonstrationer som ägde rum i Sverige dagarna efter attacken. Liksom de svenska "kändisar" som skriver på protestlistor för palestinierna. Å den fjärde sidan vill jag under inga omständigheter att Sverige eller Europa ska ta något som helst ansvar för Israels bombningar och släppa in palestinier på flykt. Å den femte sidan undrar jag varför Sverige överhuvudtaget ska bli inblandad i konflikten mellan muslimer och judar?

Kluven som sagt. Och å den sjätte sidan är jag genuint förvånad över varför vissa skribenter i tråden verkar så djupt upprörda över att judar mördar och attackerar muslimer, så som läget är i skrivande stund.
Just när jag gett upp hoppet om tråden dyker det upp en förnuftig röst 🙂

Nu lär du bli kallad contrajihadist av gråterskorna i tråden som inte drivs av omsorg om Sverige och svenskarna utan judehat.

Islamofob har de nog inte mage att komma med eftersom det blir för mycket Strandhäll av det men contrajihadist funkar som nedsättande ord för oss som inte vill se vårt land övertaget av araber och afrikaner.
Senast redigerad av orrtupp 2023-11-04 kl. 21:11.
Citera
2023-11-04, 21:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Tack för ditt inlägg. Det har varit en hel del konstiga inlägg i tråden.
Citera
2023-11-04, 22:12
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Just när jag gett upp hoppet om tråden dyker det upp en förnuftig röst 🙂

Nu lär du bli kallad contrajihadist av gråterskorna i tråden som inte drivs av omsorg om Sverige och svenskarna utan judehat.

Islamofob har de nog inte mage att komma med eftersom det blir för mycket Strandhäll av det men contrajihadist funkar som nedsättande ord för oss som inte vill se vårt land övertaget av araber och afrikaner.

Vill du bli av med Adam, Ahmed, Fatima och Mirjam sätter du upp en kravlista som är så sträng att varenda en av dem får en stämpel i rumpan där det står "Nej. Ut." så är problemet med importerade klankonflikter ur världen.

Det handlar att ställa krav på sånt som samarbetsförmåga, intelligens, minus för ärftliga sjukdomar från inavel osv för att få bo några år i Sverige.

Vill du ha kvar de här människorna så inriktar du all kraft på att håna dom för deras religiösa tro. Det är här man kan se vilka som sätter svenskars intressen i första rummet och vilka som bara är intresserade av att låta invandringsfrågan vara olöst.
Citera
2023-11-04, 22:31
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Lite så som swebbtv som anser att ryssarna härskar över hela världen med sin sin superekonomi med en enorm militärmakt och dess teknologiska överlägsenhet.

Att israeliska intressen (läs intressen) vurmat för fri invandring till Europa ska inte förstås som att hela Europa varit lobotomerat passiva för denna påverkanskampanj. Israel existerar bara för att Europa och USA vill det. Brexit handlar till stor del om EU:s mångkulturprojekt. Så också Italiens och många andra länders omsvängning, exempelvis vår nuvarande regering. Anser att för mycket fokus ligger på liberalism, det vill säga en ideologi. Ideologi är inte samhällets orsak, utan dess resultat.
Citera
2023-11-05, 02:49
Medlem
Citat:

Man kan ha förståelse för båda sidor. Det är en obalans som måste få en acceptabel lösning. Det du återger om den judiska flickan är sjukt och man blir hatisk. Såg på en Telegram-kanal en far som med bara en handslägga letade bland betongblocken efter sina fyra barn. Han föll i tung gråt och det var svårt att se, men medkänslan ligger i det djupt mänskliga, inte i det att han var palestinier.
Citera
2023-11-05, 08:10
Medlem
Det pågår en bitvis vild diskussion på Twitter mellan vänstern (Brand, Offensiv, Arbetaren, Flamman, AFA samt delar av S, Mp och V) och borgerligheten, sverigedemokraterna, myndighetspersoner samt judiska organisationer.

Här om dagen publicerades en debattartikel vid namn "Många svenskar är blinda för antisemitiska budskap" skriven av Segerstedinstitutet chef Christer Mattsson samt två andra "forskare";

https://www.dn.se/debatt/manga-svens...tiska-budskap/

Vi kan bland annat läsa att Greta Thunberg rekommenderar konton på sociala medier som enligt författarna "sprider antisemitiska budskap...". Vidare beskrev författarna demonstrationen vid Sergels Torg som antisemitisk eftersom de sjöng "From River to the Sea". Författarna kritiserar också "forskare" som inom humaniora och samhällskunskap som enligt dem "reproducerar antisemitiska tankefigurer framförallt allt utifrån post-koloniala och intersektionella perspektiv". Mattsson et. al skriver vidare; "Vi ställer oss frågan hur vår samtid kan vara så blind inför dessa antisemitiska uttryck. Vi har svårt att tro att särskilt många har fördjupat sig i den radikala vänsterns teoretiskt inbäddade antisemitism..."

Det var en markering från Segerstedinstitutet att hålla den pro-palestinska diskussionen inom vissa ramar. Judiska Ungdomsförbundet (JUS) och Judiska Centralrådet ställde sig bakom Christer Mattssons artikel. Igår kritiserade JUS och World Jewish Congress (WJC) svenska representant explicit den samlade vänstern i Expressen. De skrev bland annat;

Citat:
Definitionen antogs i sin helhet av Stefan Löfvens regering 2020, men verkar inte vägleda det politiska vänsterblocket i dag.

https://www.expressen.se/debatt/juda...gre-passar-in/
I stora drag kräver författarna att samma sak som Mattsson. Att vänstern gör sin kritik Israel mer försiktig - kanske till och med tandlös. Den S-märkta journalisten Mattias Irving svarade på Twitter;

Citat:
Vad gäller debattartikeln konstaterar jag att JUS använder klassisk hasbara, dvs israelisk propaganda. "Israel måste få försvara sig" är inte ett seriöst svar på kritik mot brott mot folkrätten och förberedelse till folkmord. Ingen har förnekat rätten att försvara sig. [..] Ja, det är lite tråkigt att en av de få riktigt synliga judiska organisationerna ska vara så slängig. Tycker att judar i Sverige förtjänar bättre än att representeras så.

https://twitter.com/Nonemo/status/1720752831714476186
Att anklaga Israel för folkmord är en allvarlig anklagelse. Irving är inte ensam om att kasta sig med den här typen av starka begrepp. Bland annat skriver Brands redaktör Guldfiske detta;

Citat:
Så man känner igen ett hegemoniskifte. Så massiv tystnad från folkmordet i Gaza från ett stort politiskt spektrum.

https://twitter.com/guldfiske/status...39184242327690
Jag är faktiskt inte så säker på att Israel begår ett folkmord. Det har däremot varit tal om omlokalisera palestinierna till Egypten och sedan västvärlden men det är inte folkmord men möjligen en mjuk etnisk rensning. Det står dock klart att Israel i alla fall formellt har backat från detta även om det diskuteras på israelisk TV. En före detta Mossadchef vill skicka palestinierna till Kanada;

https://twitter.com/Lowkey0nline/sta...93281678786928

ADL är utan tvekan en av vänsterns viktigaste auktoriteter och en ständig referens i svensk debatt. ADL:s ordförande Jonathan Greenblatt skriver detta på Twitter;

Citat:
Who in their right mind can watch Hamas terrorists commit atrocities, brutally murder civilians, kidnap children & elderly, & then protest Israel’s right to defend itself???

Let’s get a few things straight:

1. Israel does not occupy Gaza – Hamas does.

2. Stop with the absurd accusation that Israel commits acts of genocide. It’s factually incorrect & dangerous slander.

3. These radical far-left groups don't represent the Jewish community. Far from it. They represent the ugly core of anti-Zionism —> antisemitism.

https://twitter.com/JGreenblattADL/s...91772860072161
Det som Greenblatt skriver får konsekvenser för den amerikanska vänstern i den mån att de inte kan gömma sig bakom Jewish Voices for Peace och magasin som Jewish Currents. ADL har sedan ett par år tillbaka definierat dem som antisemiter. Således - "Jag känner en jude som också är anti-sionist" är inte längre en gångbar strategi för vänstern för att få legitimitet. Givet vad den svenska vänstern skriver uppfattar jag att det inte fått en massiv effekt på den svenska debatten.

Expo är sedan länge en "to go to" organisation som vänstern gärna hänvisar till i deras kritik mot så kallade "högerpopulister". Givet vad jag har sett från Expo skrivit så sluter de delvis upp bakom Israel men de går inte hela vägen. Istället sätter de upp diskursiva regler som för att kritiken mot Israel inte skall kunna uttryckas på ett adekvat sätt men också förhindrar "plakatvänstern" från att ta till övertoner. Jag antar att det finns flera taktiska anledningar till Expos agerande. Jag antar att det bottnar till deras kopplingar till vänstern och även till tex. AFA som på deras hemsida explicit skriver att islamism, nazism och sionism är samma sak. De vill inte gärna stöta sig med dem men de vill också ha respektabilitet vilket är extraordinärt viktigt om du skall bjudas in till media.

Brands redaktör Guldfiske och skribent i Aftonbladet har mött på hård ord från borgerligheten och SD. Hans politiska motståndare använder utan tvekan lika fula knep. Tyvärr har han även gjort detta. Till exempel försökte Guldfiske kritisera Alice Teodorescu genom att hävda att begreppet "Woke" är antisemitiskt. Enligt Guldfiske kan det härledas till någon "konspirationsteori" om Frankfurtskolan.

Detta stämmer inte. "Woke" myntades av BLM-rörelsen och sedan tog högern över ordet "Woke" och kastar det på vänstern som ett skällsord. Woke används också som ett skällsord i den amerikanska anti-sionistiska traditionella "tankie"-vänstern om liberala sionister - där bland av dem som han själv läser och retweetar. Borgerligheten och SD anklagade sedan honom för antisemitism genom att hänvisa till de källor som Guldfiske brukar hänvisa till så som JUS, SKMA, Expo, ADL osv. Guldfiske sammanfattar sina upplevelser;

Citat:
Borgerligheten som Goebbelspapegojor. Återupprepa lögner för att få dem bli sanningar. Svepande anklagelser om woketerror på universitet, antisemitiska/prohamasslagord på solidaritetsdemonstrationer, att nazister, islamister o vänster samarbetar, Förintelserelativisering mot SD.

Allt uppstyckat i enkla soundbites för trollkonton att fylla sociala medier med bombarmattor för att kortsluta varenda diskussion, deraila varenda diskussion, svara varje kritik med en whataboutism. Göra varje samtal omöjligt.

Ändå så fascinerande att alla metoder som framkom när vi studerade Avpixlat för 10 år sen nu är allmänt praktiserase inom Tidöhögern. De är alla nedströms Kent Ekeroths retoriska mall för sin dåvarande trollfabrik.

Detta högerns generaliserade trollbeteende sammanfaller med deras vägran att ställa upp i etablerad media, låta sig intervjuas av inlästa journalister. Däremot ställer de upp i högerinfluencers poddar o youtubeshower, deras safespaces. De är överallt i socmedier o aldrig i media

Citat:
Soklow (Flamman): De där forskarna i DN idag?!

Och Tove, och Alice, och Adam. Kulturkrigarna redo att hävda varenda fråga är vänsterns fel, för vänstern är egentligen allt de säger sig vara mot.

https://twitter.com/guldfiske/status...93554188812527
Jag antar att han blev ledsen när de kallade honom för antisemit. Det är det värsta du kan bli kallad för i den pseudo-anarkistiska schatteringen av vänstern. Alice Teodorescu sågs också vara ledsen över något på Twitter. Jag antar att vänstern kallat henne för rasist. Debatten ser ungefär ut så här just nu; Vänstern: "Du är rasist och antisemit", Högern: "Nej, du är rasist och antisemit".

Diskussionen på Twitter är en sandlåda. Uppslutningen för Israel stor men många är ointresserade av att delta i debatten. Vänstern är till stora delar tandlös. De har målat in sig i ett hörn i och med att de adopterat den liberala "post-marxismen" och utan tvekan den liberala elitens politiska analys och politiska mål. Detta kombineras med ett ogillande av yttrandefrihet och organisationsfrihet.

Detta var också Guldfiskes och Mattias Irvings misstag. De har bundit sig för hårt till liberala organisationer, författare, mediahus och repertoar i syfte att få respektabilitet men det öppnar också upp för en opportunistisk borgerlig höger som utnyttjar detta. Som en bekant beskrev det - du måste välja sida och presentera ett koherent argument. Du kan inte spela på båda sidor samtidigt. Vidare tror jag inte det är framkomlig väg att systematiskt anklaga sina mer respekterade motståndare och då i synnerhet i det liberala etablissemanget för att vara konspirationsteoretiker, antisemiter och rasister. Det är en sak att säga det till människor utan tillgång till media som inte kan försvara sig men till ledarskribenter på stora tidningar?

På högerkanten bär de som sagt vatten åt Israel av filosemitiska och ideologiska anledningar men framförallt av inrikespolitiska opportunistiska anledningar. En del försöker ta igen för gammal ost. Nivån är bedrövligt låg på båda sidorna. I Sverige är det som sagt relativt riskfritt att stödja Palestina så länge du du bekänner dig till en "antirasistisk" vänster eller en färglös liberalism - samt inte ger uttryck för fördjupade och mer komplexa argument som faktiskt har bäring på konflikten.
Citera
2023-11-05, 11:43
Medlem
Citat:

Jag läste nyligen om att inte bara åsikter utan rentav perceptioner förändras av socialt sammanhang. Det finns experiment som visar att om en testperson sätts i en grupp om tio där var och en i tur och ordning ska beskriva vilken av två linjer som är längst (den ena är tydligt längre) och de nio andra deltagarna svarar fel - så svarar testpersonen för det mesta också fel för att passa in. Det värsta är att man dessutom mätt hjärnaktiviteten på ett sådant sätt som tyder på att detta ofta inte är ett medvetet beslut, alltså att man tänker "bäst att jag ljuger för att passa in" utan att man faktiskt ser det de andra beskriver, att den kortare linjen är den längre. Jag tror det var mindre än en fjärdedel som tänkte och såg själva.

I Orrtupps fall tror jag alltså att han bokstavligen ser omvärlden genom Aron Flams ögon. Det är illa att inte se världen genom sina egna ögon, vare sig som individ eller som del av sitt kollektiv ("med svenska ögon"), för då är man vilse. I ditt fall har du nog rätt instinkter med dig härifrån, men befinner dig gissningsvis i en filterbubbla/flöde där det inte dyker upp så många av de hjärtskärande filmerna på livlösa barn som snart emotivt balanserar den söta rave-tjejen. Kanske har du inte heller sett någon av de många klippen av judar som spottar på kristna eller den där fete amerikanen i t-shirt som säger till en förtvivlad palestinsk kvinna att om han inte stjäl hennes hus, så gör någon annan det. Det kunde vara ett intressant experiment om du i en vecka aktivt prioriterade andra sidan och sedan återhörde med dina upplevelser? Någon kan säkert ge ett bättre förslag, men en ingång till neocon-kritisk populisthöger är MMA-stjärnan Jake Shields. Det skulle vara genuint intressant att höra om det förändrade din uppfattning!

Det är nämligen sannolikt att Pernilla Wahlgren som mamma och medelålders svensk med minne från Bush-tiden, reagerar på ett helt naturligt och korrekt sätt; att det inte är rätt att bomba palestinska barn bara för att det är fel att döda rave-tjejer. Det var inte rätt att lägga Irak i ruiner med allt som följde för t ex yazidiska sexslavar, för att det var vidrigt att tänka hur det var att hoppa mot sin död från World Trade Center. Om du inte kan förstå hur Pernilla och en stor majoritet av världens befolkning tänker, så beror det alltså antagligen på att din åsiktsformande miljö varit för ensidig och med all sannolikhet manipulerad.

Kallt objektivt är det som pågår krigsbrott, om det nu ska vara någon mening med begreppet, liksom "etnisk rensning". Om detta inte är krigsbrott och åtminstone ett helhjärtat försök till etnisk rensning, så är det nog dags att pensionera begreppen och återgå till vae victis. Detta återgår nämligen till konfliktens kärna; det europeiska arvet med dess idéer om universella sanningar som INTE är relativa till det rent instrumentella. Att det faktiskt finns moraliska fakta om världen som gäller alla, alltid. Ta t ex utilitarismen (förenklat "största möjliga lycka för största möjliga antal") som Adam Cwejman använde som grund för att säga något i stil med att han var OK med att det blev sämre för svenska folket, bara det i gengäld blev ännu bättre för invandrare.

Detta är ju i sig en klandervärd hållning, men när det sedan många gånger har visat sig att denna kalkyl aldrig kan inkludera judiskt nettominus för någon annans utilitära mervärde, så har vi ytterligare ett exempel på prefix-förstörelse av ett ords innebörd (se "judeokristen"): vilken sorts utilitarism är judeo-utilitarismen ("största möjliga judiska lycka")? Ingen utilitarism alls, en perversion av den moraliska avsikten att se till det allmänna bästa på ett rationellt men samtidigt högsint sätt.

Som jag var inne på är t o m postmodernismen i sin "klassiska" form försåtligt europeisk, universalistisk på det sättet att ALLA metanarrativ, överberättelser skulle ersättas av lokala, perspektivbundna små berättelser. Det är alltså tal om relativism för alla, allas rätt att agera i eget intresse, vilket ju inte är en dålig demokratisk princip. Eller nationalistisk för den delen; man kan samtidigt verka i sitt nationella intresse som man erkänner motparters legitima egenintresse. Att inte hysterisk förneka att det ens finns ett palestinskt folk med giltiga folkrättsanspråk är alltså ett i grunden hyggligt och typiskt europeiskt, kristet arv, som uppenbarligen slagit rot runtom världen. Mot det står naken tribalism i kombination med föreställningen om att vara ett utvalt herrefolk som inte KAN ha skuld. Det gäller som sagt att som svensk inte se världen med denna blick, eftersom man då ser sig själv som ett medel och inte ett mål.
Citera
2023-11-05, 11:53
Medlem
167-steg-kvars avatar
Hat är en mycket stark känsla. Mycket få psykiskt friska människor går omkring och hatar. Att peka ut Israels urskillningslösa mördande för det folkmord det är, är inte antisemitism eller random judehat. Inte någonstans. Att sedan debatten, från höger till vänster, försöker klistra etiketterna antisemitism och hat på dem som påpekar just detta, är en helt annan sak.

Det vi i realtid ser framför våra ögon är världens mest dokumenterade folkmord. Finns det överhuvudtaget någon punkt som INTE blir avbockad på FN:s lista som definierar folkmord?

Så här skriver legenden och fd fotbollsspelaren Gary Lineker, en ganska tung opinionsbildare om man kan säga så, med nästan jämt 9 miljoner följare.

Gary Lineker
@GaryLineker
Marching and calling for a ceasefire and peace so that more innocent children don’t get killed is not really the definition of a hate march.

Citat:
Suella Braverman MP
@SuellaBraverman
I agree with the Prime Minister. It is entirely unacceptable to desecrate Armistice Day with a hate march through London.
If it goes ahead there is an obvious risk of serious public disorder, violence and damage as well as giving offence to millions of decent British people. 1/2

https://twitter.com/GaryLineker/stat...81770456400317

Är han också konstig? Hatisk?
Tja, om vi lyssnar, läser och ser på hur medierna formulerar sig, en samlad media som idag till nästan 100 % ägs av judisk sionistiska folkmordshetsare, så här han det.

Hjärntvättade får eller billiga sell outs, detta om något har senaste tidens debatt visat.
Citera
2023-11-05, 12:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Det är nämligen sannolikt att Pernilla Wahlgren som mamma och medelålders svensk med minne från Bush-tiden, reagerar på ett helt naturligt och korrekt sätt; att det inte är rätt att bomba palestinska barn bara för att det är fel att döda rave-tjejer. Det var inte rätt att lägga Irak i ruiner med allt som följde för t ex yazidiska sexslavar, för att det var vidrigt att tänka hur det var att hoppa mot sin död från World Trade Center. Om du inte kan förstå hur Pernilla och en stor majoritet av världens befolkning tänker, så beror det alltså antagligen på att din åsiktsformande miljö varit för ensidig och med all sannolikhet manipulerad.

Kallt objektivt är det som pågår krigsbrott, om det nu ska vara någon mening med begreppet, liksom "etnisk rensning". Om detta inte är krigsbrott och åtminstone ett helhjärtat försök till etnisk rensning, så är det nog dags att pensionera begreppen och återgå till vae victis. Detta återgår nämligen till konfliktens kärna; det europeiska arvet med dess idéer om universella sanningar som INTE är relativa till det rent instrumentella.

Det kokar ner till om det är ett brott att bedriva krig mot en part, som använder den egna befolkningen som en mänsklig sköld.

Finns det något svar på det - annat än: Det beror på. Vad beror det isf på?

Citat:
Att det faktiskt finns moraliska fakta om världen som gäller alla, alltid. Ta t ex utilitarismen (förenklat "största möjliga lycka för största möjliga antal") som Adam Cwejman använde som grund för att säga något i stil med att han var OK med att det blev sämre för svenska folket, bara det i gengäld blev ännu bättre för invandrare.

Detta är ju i sig en klandervärd hållning, men när det sedan många gånger har visat sig att denna kalkyl aldrig kan inkludera judiskt nettominus för någon annans utilitära mervärde (min fetstil), så har vi ytterligare ett exempel på prefix-förstörelse av ett ords innebörd (se "judeokristen"): vilken sorts utilitarism är judeo-utilitarismen ("största möjliga judiska lycka")? Ingen utilitarism alls, en perversion av den moraliska avsikten att se till det allmänna bästa på ett rationellt men samtidigt högsint sätt.

Som jag var inne på är t o m postmodernismen i sin "klassiska" form försåtligt europeisk, universalistisk på det sättet att ALLA metanarrativ, överberättelser skulle ersättas av lokala, perspektivbundna små berättelser. Det är alltså tal om relativism för alla, allas rätt att agera i eget intresse, vilket ju inte är en dålig demokratisk princip. Eller nationalistisk för den delen; man kan samtidigt verka i sitt nationella intresse som man erkänner motparters legitima egenintresse. Att inte hysterisk förneka att det ens finns ett palestinskt folk med giltiga folkrättsanspråk är alltså ett i grunden hyggligt och typiskt europeiskt, kristet arv, som uppenbarligen slagit rot runtom världen. Mot det står naken tribalism i kombination med föreställningen om att vara ett utvalt herrefolk som inte KAN ha skuld. Det gäller som sagt att som svensk inte se världen med denna blick, eftersom man då ser sig själv som ett medel och inte ett mål.

Det jag fetstilat är slående! Tack för det påpekandet.

Har du en länk till Adam Cwejmans ståndpunkt: "något i stil med att han var OK med att det blev sämre för svenska folket, bara det i gengäld blev ännu bättre för invandrare"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in