Citat:
Hur opinionen såg ut mellan 1988-2010 kan ses i det här diagrammet från SOM;
https://ekengrenoscarsson.com/wp-con...4-flykting.png
Vad SOM-institutet mätningar pekar på är att en pluralitet (vilket inte är samma sak som majoritet) vill ta emot färre flyktingar medan en minoritet vill ta emot fler. Däremot är andelen osäkra väljare stor. Vidare, det är primärt svenskar och europeiska invandrare som svarar i SOM-institutet mätningar och kan ses som en indikation på vad europeiska folk tycker om invandring. Det demografiska argumentet om att fler migranter svarar i mätningarna är inte helt korrekt.
Givet hur svenskarna röstat i valen indikerar det att de är delvis eller helt nöjda med bland annat Fredrik Reinfeldts migrationspolitik. Vad som avgör väljarnas inställning är hur stor migrationen är samt andra faktorer (tex. det du pekar, så som medial opinionsbildning), den personliga ekonomin eller vad de för stunden anser bör vara prioritet. Om det fanns ett massivt motstånd mot migrationspolitiken i opinionen skulle vi ha sett detta i valen men det har vi inte gjort. Väljarna har prioriterat andra frågor över invandringsfrågor.
Du har helt rätt att Sverigedemokraterna stack sina väljare i ryggen och att media, byråkratin och övriga institutioner drivit frågan om öppna gränser. Som Charlie Weimers sade;
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...rti-sticker-ut
Faktum är att SD-väljare är det mest pro-israeliska i Sverige vilket också är den politik som Sverigedemokraterna bedriver. Jag kan tänka mig att många "sverigevänner" också kommer välkomna (mass)migration från MENA. Jag noterade att en del SD-politiker redan har börjat argumentera för detta utan att jag sett någon pushback i partiet eller bland väljarna.
https://ekengrenoscarsson.com/wp-con...4-flykting.png
Vad SOM-institutet mätningar pekar på är att en pluralitet (vilket inte är samma sak som majoritet) vill ta emot färre flyktingar medan en minoritet vill ta emot fler. Däremot är andelen osäkra väljare stor. Vidare, det är primärt svenskar och europeiska invandrare som svarar i SOM-institutet mätningar och kan ses som en indikation på vad europeiska folk tycker om invandring. Det demografiska argumentet om att fler migranter svarar i mätningarna är inte helt korrekt.
Givet hur svenskarna röstat i valen indikerar det att de är delvis eller helt nöjda med bland annat Fredrik Reinfeldts migrationspolitik. Vad som avgör väljarnas inställning är hur stor migrationen är samt andra faktorer (tex. det du pekar, så som medial opinionsbildning), den personliga ekonomin eller vad de för stunden anser bör vara prioritet. Om det fanns ett massivt motstånd mot migrationspolitiken i opinionen skulle vi ha sett detta i valen men det har vi inte gjort. Väljarna har prioriterat andra frågor över invandringsfrågor.
Du har helt rätt att Sverigedemokraterna stack sina väljare i ryggen och att media, byråkratin och övriga institutioner drivit frågan om öppna gränser. Som Charlie Weimers sade;
Från scenen berättade SD-toppen att sättet som judar behandlats på i Europa, är anledningen till att han bytte parti från Kristdemokraterna till SD 2018.Jag vill minnas att fram till nyligen hade Richard Jomshof en israelisk flagga som avatar? Från Jerusalem Post;
https://www.expressen.se/nyheter/sve...mote-i-israel/
Last year, however, the Sweden Democrats became the second-largest party in parliament, supporting the governing coalition – and they want to befriend Israel.Jag tycker det är tydligt vad SD står i frågan. Expressen är Sveriges andra eller tredje största tidning och Jerusalem Post är en a de största israeliska tidningarna. Givet alla uttalanden från Åkesson, Jomshof, Söder, Ekeroth osv. utgår jag från att väljarna känner till Sverigedemokraternas pro-israeliska politik. Man kan tycka vad man vill om det men väljarna bör vara medvetna om detta. Vi vet också från mätningar om vad SD-väljarna säger om Israel och de utan tvekan mycket positiva.
“Israel is the only true democracy in the region, and we like that,” Sweden Democrats lawmaker Richard Jomshof, chairman of the parliament’s Justice Committee, said on a visit to the Knesset on Wednesday. “We are pro-Israel, we would like to cooperate with Israel and we want to be friends.”
Member of the European Parliament Charlie Weimers, who has been an outspoken supporter of Israel in Brussels in recent years, said “We’re here to be friends. No matter what the Foreign Ministry thinks of us, we will remain friends of Israel and the Jewish People. We share Judeo-Christian values.”
Weimers was also proud to point out that a recent study by the European Coalition for Israel determined Sweden Democrats had the most pro-Israel voting record of the Swedish parties in the European Parliament and was the eighth-most pro-Israel overall.
(...)
Jewish communities in Europe, including some in Sweden, tend to oppose far-right parties out of a concern that a crackdown on Muslim populations will start a wave of general xenophobia that will evolve into antisemitism.
https://www.jpost.com/israel-news/article-743376
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...rti-sticker-ut
Faktum är att SD-väljare är det mest pro-israeliska i Sverige vilket också är den politik som Sverigedemokraterna bedriver. Jag kan tänka mig att många "sverigevänner" också kommer välkomna (mass)migration från MENA. Jag noterade att en del SD-politiker redan har börjat argumentera för detta utan att jag sett någon pushback i partiet eller bland väljarna.
Det verkar som du feltolkar det jag skriver om SOM-undersökningen. Jag berör inte vem som svarar på frågorna (européer eller inte), utan kritiserar din ursprungliga uttolkning av undersökningen att "svensken" på något enda sätt ville se den utveckling som påtvingades oss. SOM-undersökningen visar på motsatsen; som jag skriver var en pluralitet mot även den mest behjärtansvärda flyktinginvandring som undersökningen frågar om. Alltså trots en vinklad fråga, trots desinformation, trots socialt tryck.
Först måste vi alltså slå fast att "svensken" inte vill och aldrig har velat ha till närmelsevis den invandring svensken fått. Det kan alltså inte vara därför svensken får "skylla sig själv" eller "ta ansvar".
Vad detta kokar ned till är nämligen den aktuella frågan om "integrationsskuld". Med ditt sätt att se på saken, har abstraktionen "svensken" genom sin valdemokratiska agens dragit på sig en kredit, en skuld att betala av med ränta för vad som skett. Med mitt synsätt är detta en bluffaktura som inte bara ska rivas utan lagföras: ett bedrägeri där det är svensken som ska ha upprättelse. Ett folks val förhindrar inte att det per definition fortfarande styrs av en elit, ett fåtal som är förtroendevalda att göra det som sagts före valet.
Om detta inte sker, är det fåtalet som felat och inte flertalet. "Ni skulle vetat att vi ljuger och diskonterat det genom att i tid rösta på ett ärligare alternativ!" duger inte som klander mot väljarna, särkilt inte när alla alternativ i tur och ordning också ljuger. Såvida du inte kan peka på vilka demokratiska superkrafter "dansken" och "finnen" besitter, eller hur svensken på 30-talet var så mycket mer perceptiv än idag och därför skapade en lojal elit, faller din tes. Befolkningar är hjälplösa inför en bedräglig elit om också moteliten som väljs är svekfull. Vilket ingen kan förneka är fallet i de flesta västländer.
Ansvarsutkrävande som manlig, svensk dygd får inte perverteras genom att projiceras på ett abstraherat kollektiv, "svensken" som till övervägande del inte är rationellt agerande eller välinformerade eller strategiskt tänkande - något som ju inte gällt något folk, någonsin! Arketypen med den gode herden finns av goda anledningar: flocken kommer alltid att vara beroende av att inte ledas i fördärvet. Flocken kan inte överblicka och överpröva herden under resans gång och samma sak gäller nästa herde och herden efter denne. Om alla herdar visar sig vara i maskopi med vargen, kan flocken inget göra.
Lösningen är att goda svenska män och kvinnor identifierar sig med den gode herden och söker bilda en autentisk motelit för att skydda sin flock. Då kommer flocken att följa sin landsfader eller sitt parti och en symbios kan upprättas mellan genuin omsorg om folket och genuin folklig kärlek.
Ett absolut filter för att vara en god herde är dock att inte se ansvaret som flockens, att de får skylla sig själva för att ha letts in på fel stig. Det duger inte som attityd hos svensken, i meningen ansvarskännande indivd.
Senast redigerad av oyto 2025-08-26 kl. 11:18.
Senast redigerad av oyto 2025-08-26 kl. 11:18.