Det pågår en bitvis vild diskussion på Twitter mellan vänstern (Brand, Offensiv, Arbetaren, Flamman, AFA samt delar av S, Mp och V) och borgerligheten, sverigedemokraterna, myndighetspersoner samt judiska organisationer.
Här om dagen publicerades en debattartikel vid namn "Många svenskar är blinda för antisemitiska budskap" skriven av Segerstedinstitutet chef Christer Mattsson samt två andra "forskare";
https://www.dn.se/debatt/manga-svens...tiska-budskap/
Vi kan bland annat läsa att Greta Thunberg rekommenderar konton på sociala medier som enligt författarna "
sprider antisemitiska budskap...". Vidare beskrev författarna demonstrationen vid Sergels Torg som antisemitisk eftersom de sjöng "
From River to the Sea". Författarna kritiserar också "forskare" som inom humaniora och samhällskunskap som enligt dem
"reproducerar antisemitiska tankefigurer framförallt allt utifrån post-koloniala och intersektionella perspektiv". Mattsson et. al skriver vidare; "
Vi ställer oss frågan hur vår samtid kan vara så blind inför dessa antisemitiska uttryck. Vi har svårt att tro att särskilt många har fördjupat sig i den radikala vänsterns teoretiskt inbäddade antisemitism..."
Det var en markering från Segerstedinstitutet att hålla den pro-palestinska diskussionen inom vissa ramar. Judiska Ungdomsförbundet (JUS) och Judiska Centralrådet ställde sig bakom Christer Mattssons artikel. Igår kritiserade JUS och World Jewish Congress (WJC) svenska representant explicit den samlade vänstern i Expressen. De skrev bland annat;
I stora drag kräver författarna att samma sak som Mattsson. Att vänstern gör sin kritik Israel mer försiktig - kanske till och med tandlös. Den S-märkta journalisten Mattias Irving svarade på Twitter;
Att anklaga Israel för folkmord är en allvarlig anklagelse. Irving är inte ensam om att kasta sig med den här typen av starka begrepp. Bland annat skriver Brands redaktör Guldfiske detta;
Jag är faktiskt inte så säker på att Israel begår ett folkmord. Det har däremot varit tal om omlokalisera palestinierna till Egypten och sedan västvärlden men det är inte folkmord men möjligen en mjuk etnisk rensning. Det står dock klart att Israel i alla fall formellt har backat från detta även om det diskuteras på israelisk TV. En före detta Mossadchef vill skicka palestinierna till Kanada;
https://twitter.com/Lowkey0nline/sta...93281678786928
ADL är utan tvekan en av vänsterns viktigaste auktoriteter och en ständig referens i svensk debatt. ADL:s ordförande Jonathan Greenblatt skriver detta på Twitter;
Det som Greenblatt skriver får konsekvenser för den amerikanska vänstern i den mån att de inte kan gömma sig bakom Jewish Voices for Peace och magasin som Jewish Currents. ADL har sedan ett par år tillbaka definierat dem som antisemiter. Således - "Jag känner en jude som också är anti-sionist" är inte längre en gångbar strategi för vänstern för att få legitimitet. Givet vad den svenska vänstern skriver uppfattar jag att det inte fått en massiv effekt på den svenska debatten.
Expo är sedan länge en "to go to" organisation som vänstern gärna hänvisar till i deras kritik mot så kallade "högerpopulister". Givet vad jag har sett från Expo skrivit så sluter de delvis upp bakom Israel men de går inte hela vägen. Istället sätter de upp diskursiva regler som för att kritiken mot Israel inte skall kunna uttryckas på ett adekvat sätt men också förhindrar "plakatvänstern" från att ta till övertoner. Jag antar att det finns flera taktiska anledningar till Expos agerande. Jag antar att det bottnar till deras kopplingar till vänstern och även till tex. AFA som på deras hemsida explicit skriver att islamism, nazism och sionism är samma sak. De vill inte gärna stöta sig med dem men de vill också ha respektabilitet vilket är extraordinärt viktigt om du skall bjudas in till media.
Brands redaktör Guldfiske och skribent i Aftonbladet har mött på hård ord från borgerligheten och SD. Hans politiska motståndare använder utan tvekan lika fula knep. Tyvärr har han även gjort detta. Till exempel försökte Guldfiske kritisera Alice Teodorescu genom att hävda att begreppet "Woke" är antisemitiskt. Enligt Guldfiske kan det härledas till någon "konspirationsteori" om Frankfurtskolan.
Detta stämmer inte. "Woke" myntades av BLM-rörelsen och sedan tog högern över ordet "Woke" och kastar det på vänstern som ett skällsord. Woke används också som ett skällsord i den amerikanska anti-sionistiska traditionella "tankie"-vänstern om liberala sionister - där bland av dem som han själv läser och retweetar. Borgerligheten och SD anklagade sedan honom för antisemitism genom att hänvisa till de källor som Guldfiske brukar hänvisa till så som JUS, SKMA, Expo, ADL osv. Guldfiske sammanfattar sina upplevelser;
Jag antar att han blev ledsen när de kallade honom för antisemit. Det är det värsta du kan bli kallad för i den pseudo-anarkistiska schatteringen av vänstern. Alice Teodorescu sågs också vara ledsen över något på Twitter. Jag antar att vänstern kallat henne för rasist. Debatten ser ungefär ut så här just nu; Vänstern: "Du är rasist och antisemit", Högern: "Nej, du är rasist och antisemit".
Diskussionen på Twitter är en sandlåda. Uppslutningen för Israel stor men många är ointresserade av att delta i debatten. Vänstern är till stora delar tandlös. De har målat in sig i ett hörn i och med att de adopterat den liberala "post-marxismen" och utan tvekan den liberala elitens politiska analys och politiska mål. Detta kombineras med ett ogillande av yttrandefrihet och organisationsfrihet.
Detta var också Guldfiskes och Mattias Irvings misstag. De har bundit sig för hårt till liberala organisationer, författare, mediahus och repertoar i syfte att få respektabilitet men det öppnar också upp för en opportunistisk borgerlig höger som utnyttjar detta. Som en bekant beskrev det - du måste välja sida och presentera ett koherent argument. Du kan inte spela på båda sidor samtidigt. Vidare tror jag inte det är framkomlig väg att systematiskt anklaga sina mer respekterade motståndare och då i synnerhet i det liberala etablissemanget för att vara konspirationsteoretiker, antisemiter och rasister. Det är en sak att säga det till människor utan tillgång till media som inte kan försvara sig men till ledarskribenter på stora tidningar?
På högerkanten bär de som sagt vatten åt Israel av filosemitiska och ideologiska anledningar men framförallt av inrikespolitiska opportunistiska anledningar. En del försöker ta igen för gammal ost. Nivån är bedrövligt låg på båda sidorna. I Sverige är det som sagt relativt riskfritt att stödja Palestina så länge du du bekänner dig till en "antirasistisk" vänster eller en färglös liberalism - samt inte ger uttryck för fördjupade och mer komplexa argument som faktiskt har bäring på konflikten.