2023-09-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
Jag har argumenterat med hjälp av skriften, där det står klart och tydligt att Gud är kärlek. Du ville inte svara på det, så jag hoppas du ser bristen nu i era teologiska resonemang, för den är tydlig.

Av dina bristfälliga svar kan jag bara anta att du inte har några bra respons på mina invändningar mot JVs teologi.

Vad har att Gud är kärlek med treenighetsläran att göra? Jag ser inte hur du får ihop det. Utveckla gärna med bibelställen
Citera
2023-09-26, 20:55
Medlem
Citat:
Jag har argumenterat med hjälp av skriften, där det står klart och tydligt att Gud är kärlek. Du ville inte svara på det, så jag hoppas du ser bristen nu i era teologiska resonemang, för den är tydlig.

Av dina bristfälliga svar kan jag bara anta att du inte har några bra respons på mina invändningar mot JVs teologi.

Kan du läsa Upp 3:12 och förklara hur du får ihop den till att gå ihop med treenighetsläran. Det är Jesus som talar i versen.
Citera
2023-09-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Vad har att Gud är kärlek med treenighetsläran att göra? Jag ser inte hur du får ihop det. Utveckla gärna med bibelställen

Återigen, den perfekta kärleken är givande, ömsesidig och osjälvisk. Om Gud är kärlek måste han av nödvändighet ge denna perfekta kärlek till någon, men hur kan han ge sin kärlek om han är en ensam person, så som JV lär? Genom detta förstår vi att Gud är Treening, för då har han någon att ge sin kärlek till. Fadern ger sin kärlek till Sonen genom Den Helige Ande från evighet, före någonting är skapat.
Citera
2023-09-26, 20:58
Medlem
Citat:
Återigen, den perfekta kärleken är givande, ömsesidig och osjälvisk. Om Gud är kärlek måste han av nödvändighet ge denna perfekta kärlek till någon, men hur kan han ge sin kärlek om han är en ensam person, så som JV lär? Genom detta förstår vi att Gud är Treening, för då har han någon att ge sin kärlek till. Fadern ger sin kärlek till Sonen genom Den Helige Ande från evighet, före någonting är skapat.

Gud är kärlek ja. Jesus Kristus är han son ja. Heliga anden är Guds egen ande. Vad är problemet ?
Citera
2023-09-26, 20:59
Medlem
Citat:
Kan du läsa Upp 3:12 och förklara hur du får ihop den till att gå ihop med treenighetsläran. Det är Jesus som talar i versen.

Kyrkan lär att Fadern är Jesus Kristus Gud. Men det gör inte Jesus till mindre Gud än Fadern. Precis som jag är underställd min jordiske far, men jag har fortfarande samma väsen som min jordiske far. Vi är båda människor. Precis som Jesus och Fadern har samma Gudaväsen.
Citera
2023-09-26, 21:00
Medlem
Citat:
Gud är kärlek ja. Jesus Kristus är han son ja. Heliga anden är Guds egen ande. Vad är problemet ?
Problemet är att JV lär att Jesus är en skapelse? Så om Gud är en ensam person sedan evighet, vem ger han sin kärlek till från evighet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Jorden kommer aldrig att gå under.
Hur kan man vara så naiv att man inte begriper att jorden visst kommer att gå under!? Du inser väl att solen inte kan brinna i evig tid, va!?
Citera
Medlem
Citat:

Läs gärna 1 Kor 15:24-28 också och förklara för mig hur du får ihop verserna. HUR kan Gud underordna sig sig själv?
Citera
2023-09-26, 21:01
Medlem
Citat:
Kyrkan lär att Fadern är Jesus Kristus Gud. Men det gör inte Jesus till mindre Gud än Fadern. Precis som jag är underställd min jordiske far, men jag har fortfarande samma väsen som min jordiske far. Vi är båda människor. Precis som Jesus och Fadern har samma Gudaväsen.

Svara gärna med bibeln tack!
Citera
2023-09-26, 21:03
Medlem
[quote=HORSVERIGE|85859655]Hur kan man vara så naiv att man inte begriper att jorden visst kommer att gå under!? Du inser väl att solen inte kan brinna i evig tid, va!?[/QUOTE

Slå upp dessa i bibeln
Ps 93:1
Ps 104:5
Pred 1:4
1 Krön 16:30
Citera
2023-09-26, 21:04
Medlem
Citat:
Läs gärna 1 Kor 15:24-28 också och förklara för mig hur du får ihop verserna. HUR kan Gud underordna sig sig själv?

Precis som jag underordnar mig min jordiske far och lyssnar till honom, det gör inte mig till mindre människa än min far. Jesus är inte mindre Gud än Fadern bara för att han underordnar sig Honom.

Jesus är evigt genererad av Fadern och har sin existens i Honom, medan Fadern har sin existens i sig själv. Denna djupa teologi kan du läsa mer om då jag inte är expert, men i Kyrkan kallas detta för The monarchy of the Father.

Se här: https://www.orthodox-theology.com/me...u-monarchy.pdf
Citera
2023-09-26, 21:05
Medlem
Citat:
Svara gärna med bibeln tack!

''Jag och Fadern är ett''
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto