2023-09-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
''Jag och Fadern är ett''

Men det säger ju Jesus även om sig själv och sina lärjungar i Joh 17:11,21 kan du förklara för mig hur lärjungarna isåfall är Jesus och isåfall även Gud om de är ett med Jesus som Jesus är ett med sin fader som du kan läsa i verserna jag refererar till.
Citera
2023-09-26, 21:10
Medlem
Citat:
''Jag och Fadern är ett''
Han syftade till Guds ande.

Men den som förenar sig med Herren blir till en enda ande med honom. 1Kor 6:17

Händer oftare än du håller för troligt att jag och Fadern och Jesus är ett.

Dindoo Nuffin, som inte alls är kontroversiell.
Citera
2023-09-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Han syftade till Guds ande.

Men den som förenar sig med Herren blir till en enda ande med honom. 1Kor 6:17

Händer oftare än du håller för troligt att jag och Fadern och Jesus är ett.

Dindoo Nuffin, som inte alls är kontroversiell.

Andlig gemenskap och enhet med Gud.
Citera
2023-09-26, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Men det säger ju Jesus även om sig själv och sina lärjungar i Joh 17:11,21 kan du förklara för mig hur lärjungarna isåfall är Jesus och isåfall även Gud om de är ett med Jesus som Jesus är ett med sin fader som du kan läsa i verserna jag refererar till.

Kyrkan har gett dig allt som behövs och jag har gjort mitt i att förmedla vad de säger om saken. Om du vill hålla kvar vid arianismens heresi så är det upp till dig. Händanefter hänvisar jag dig till den heliga, allmänneliga och apostoliska Kyrkan. Jag har ingen lust att vara min egen påve som ska tolka och förklara. Vilka är vi att förklara dessa mysterier? Lyssa till Kyrkan och till de heliga fäderna, likt en ödmjuk son lyssnar till sin far. De är mer lämpade än oss själva till att förklara för vi är fortfarande förblindande av synden och vårt förstånd är fördunklat.
Citera
2023-09-26, 21:20
Medlem
Citat:
Kyrkan har gett dig allt som behövs och jag har gjort mitt i att förmedla vad de säger om saken. Om du vill hålla kvar vid arianismens heresi så är det upp till dig. Händanefter hänvisar jag dig till den heliga, allmänneliga och apostoliska Kyrkan. Jag har ingen lust att vara min egen påve som ska tolka och förklara. Vilka är vi att förklara dessa mysterier? Lyssa till Kyrkan och till de heliga fäderna, likt en ödmjuk son lyssnar till sin far. De är mer lämpade än oss själva till att förklara för vi är fortfarande förblindande av synden och vårt förstånd är fördunklat.

Jag hör att du ständigt hänvisar till kyrkan som enligt bibeln på grekiska betyder församling av människor.

Jag efterfrågar skriften av dig men får inget ur skriften. Jag är dessvärre inte intresserad av mänskliga tankar och tolkningar av skriften Guds eget ord sanningen. Jag vill få den tolkad av Gud själv genom hans egen heliga ande. Jag är ingenting. Gud, Jesus, heliga anden och skriften är allt för mig
Citera
2023-09-26, 21:29
Medlem
Citat:
Jag hör att du ständigt hänvisar till kyrkan som enligt bibeln på grekiska betyder församling av människor.

Jag efterfrågar skriften av dig men får inget ur skriften. Jag är dessvärre inte intresserad av mänskliga tankar och tolkningar av skriften Guds eget ord sanningen. Jag vill få den tolkad av Gud själv genom hans egen heliga ande. Jag är ingenting. Gud, Jesus, heliga anden och skriften är allt för mig

''Jag är inte intresserad av mänskliga tankar och tolkningar av Skriften.'' Nej, det är uppenbart. Förutom din egen mänskliga tolkning, då? Skriften måste tolkas av någon, och alla hävdar ju att det är Den Helige Ande som har gett dem den tolkning som de själva vidhåller. Varför finns det då tusentals olika tolkningar om det är Den Helige Ande som tolkar det för alla? Är du så pass frimodig att hävda att DU personligen minsann vet och har tillgång till den rätta tolkningen? Till skillnad från dig så förlitar jag mig inte på mitt eget fördunklade förstånd och mina egna tolkningar utan lyssnar till Guds Kyrka och de Heliga.

Du besvarade förresten aldrig min första fråga: vem ger Gud sin kärlek till innan någonting är skapat? Men du behöver inte svara, för det finns inget svar på det utifrån JV:s teologi, så jag förstår att du undvek den.
Citera
2023-09-26, 21:39
Medlem
Citat:
Andlig gemenskap och enhet med Gud.
Nej, Guds ande och människans ande förenas.

Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom?Men vi tänker Kristi tankar. 1Kor 2:16

Påminn mig om att din ande är din mind (1Kor 2:10-11). Så den som får Guds eller Kristi ande tänker Guds eller Kristi tankar. Det är så profeter har kunnat förmedla Guds ord till människor.

Men när man utlämnar er, bekymra er då inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Ty i det ögonblicket kommer det ni skall säga att läggas i er mun, och det är inte ni som talar, utan er Faders ande talar genom er. Matt 10

Dindoo Nuffin, som undrar vart din vishet tog vägen?
Citera
2023-09-26, 22:39
Medlem
Citat:
''Jag är inte intresserad av mänskliga tankar och tolkningar av Skriften.'' Nej, det är uppenbart. Förutom din egen mänskliga tolkning, då? Skriften måste tolkas av någon, och alla hävdar ju att det är Den Helige Ande som har gett dem den tolkning som de själva vidhåller. Varför finns det då tusentals olika tolkningar om det är Den Helige Ande som tolkar det för alla? Är du så pass frimodig att hävda att DU personligen minsann vet och har tillgång till den rätta tolkningen? Till skillnad från dig så förlitar jag mig inte på mitt eget fördunklade förstånd och mina egna tolkningar utan lyssnar till Guds Kyrka och de Heliga.

Du besvarade förresten aldrig min första fråga: vem ger Gud sin kärlek till innan någonting är skapat? Men du behöver inte svara, för det finns inget svar på det utifrån JV:s teologi, så jag förstår att du undvek den.

Har aldrig påstått att jag tolkar skriften själv eller att jag föredrar min egen tolkning framför Guds tolkning av sitt ord.
Citera
2023-09-26, 23:04
Medlem
Citat:
Har aldrig påstått att jag tolkar skriften själv eller att jag föredrar min egen tolkning framför Guds tolkning av sitt ord.

Guds tolkning av sitt ord kommer genom Hans kyrka, den kyrkan som Herren Jesus Kristus talade om när hade sade: Jag ska bygga min kyrka, och helvetets portar ska inte få makt över den

Kyrkan är Kristi kropp. Den helige apostlen Paulus skriver: Men nu är ni Kristi kropp och var för sig lemmar.

Vi känner till, tar emot och tolkar Skriften genom kyrkan och i kyrkan.

Varför godtar du den enda heliga, allmänneliga och apostoliska kyrkans auktoritet när det kommer till Skriftens sammansättning och kanonisering, men inte när det kommer till andra frågor? Det, skulle jag hävda, är högst godtyckligt och inkonsekvent.
Senast redigerad av Skugg4n 2023-09-26 kl. 23:07.
Citera
2023-09-26, 23:17
Medlem
Citat:
Guds tolkning av sitt ord kommer genom Hans kyrka, den kyrkan som Herren Jesus Kristus talade om när hade sade: Jag ska bygga min kyrka, och helvetets portar ska inte få makt över den

Kyrkan är Kristi kropp. Den helige apostlen Paulus skriver: Men nu är ni Kristi kropp och var för sig lemmar.

Vi känner till, tar emot och tolkar Skriften genom kyrkan och i kyrkan.

Varför godtar du den enda heliga, allmänneliga och apostoliska kyrkans auktoritet när det kommer till Skriftens sammansättning och kanonisering, men inte när det kommer till andra frågor? Det, skulle jag hävda, är högst godtyckligt och inkonsekvent.

Joh 14:26 jag förlitar mig på den heliga anden som min hjälpare. Men du förlitar dig på kyrkan människorna. Intressant!
Citera
2023-09-26, 23:20
Medlem
Citat:
Joh 14:26 jag förlitar mig på den heliga anden som min hjälpare. Men du förlitar dig på kyrkan människorna. Intressant!
Du förlitar dig också på den apostoliska kyrkan, för du läser Skriften och Johannesevangeliet som den kyrkan sammanställde och kanoniserade... bara det att du väljer och vrakar det som passar dig själv. Det funkar inte så.
Citera
2023-09-27, 04:09
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Vart vill du komma med din diskussion? Har du behovet av att ha rätt? Bibeln är sanningen och Jesus är sanningen. Vi är inte sanningen. Vi är förvaltare av Guds heliga ord.

Jag trodde det var organisationen/sällskapet som var sanningen? “Hur länge har du vart i sanningen?”

Förvaltar man genom att förvanska? Jag tycker att “Vi är förvanskade av Guds heliga ord, vill ni ha en förvanskad bibel? Är helt gratis, så länge ni skänker en generös summa till den världsvida fonden” stämmer mycket bättre med vad ni egentligen lär ut.

Är du i Jesus? Är Jesus i dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in