Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Det är mer än amning, de ska passas hela tiden och jag själv skulle bli tokig av att gå hemma med en bäbis. på heltid
Det är ett dåligt argument. Efter ett halvår stör det inte alls.
18 år handlar det om
Så klart det är - det var ett tydligt exempel. I alla tider har människor vetat att det bästa för barnet är att ha en far och en mor närvarande. De har komplementära roller, inte enbart kopplat till materiell försörjning.
Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Hur får du kvinnan till att ta allt ansvar?
Uppmuntrande barnbidrag?
Det förefaller fungera dåligt. Det måste ske på olika sätt. Redan från skolåldern måste barn förses med insikten att man som människa har ett antal ansvar, där föräldrarollen är en av de viktigare. Vi får över 80% att gå till valurnorna vart fjärde år, utan röstplikt, så det är naturligtvis inte omöjligt att övertyga människor om att ta ansvar för sin familj också.
Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Märkligt att du anser att aborter gick att försvara för hundra år sedan, har vi fått ny moral?
Med abortförbud får vi inte automatiskt 35 000 nya barn varje år.
Aborter fixas för den förmögne.
Medan unga fattiga tobåringar får flera barn.
Tillägg
Du brukar hävda att heterosexuella äktenskap är rätt för att de kommer presumtivt att ge liv.
En graviditet är från början bara ett presumtivt liv, det avbryts ofta av naturen, oftare än vi själv beställer abort.
Nej, jag försvarar inte aborter för hundra år sedan, men jag har lättare att förklara dem pga de tekniska och sociala förhållanden som rådde, särskilt före första världskriget. Jag är konservativ så jag blandar inte ihop förklaring med ursäkt.
En graviditet är ett nytt människoliv. Det är inte presumtivt i det.