Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-20, 17:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Precis! Just för att det finns preventivmedel i vår tid, gör att aborter inte går att försvara i normalfallet.

Korrekt, men det är svårt att moralisera över liv som aldrig funnits. Demografiskt hade Sverige klarat sig bra med preventivmedel om inte alla massaborter utförts.
Märkligt att du anser att aborter gick att försvara för hundra år sedan, har vi fått ny moral?
Med abortförbud får vi inte automatiskt 35 000 nya barn varje år.
Aborter fixas för den förmögne.

Medan unga fattiga tobåringar får flera barn.

Tillägg
Du brukar hävda att heterosexuella äktenskap är rätt för att de kommer presumtivt att ge liv.
En graviditet är från början bara ett presumtivt liv, det avbryts ofta av naturen, oftare än vi själv beställer abort.
Senast redigerad av pollenper 2023-09-20 kl. 17:20.
Citera
2023-09-20, 17:18
Citat:
Precis! Just för att det finns preventivmedel i vår tid, gör att aborter inte går att försvara i normalfallet.

Korrekt, men det är svårt att moralisera över liv som aldrig funnits. Demografiskt hade Sverige klarat sig bra med preventivmedel om inte alla massaborter utförts.
Så i fråga om preventivmedel är den demografiska förlusten oväsentlig?
Citera
2023-09-20, 17:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är mer än amning, de ska passas hela tiden och jag själv skulle bli tokig av att gå hemma med en bäbis. på heltid
Det är ett dåligt argument. Efter ett halvår stör det inte alls.
18 år handlar det om

Så klart det är - det var ett tydligt exempel. I alla tider har människor vetat att det bästa för barnet är att ha en far och en mor närvarande. De har komplementära roller, inte enbart kopplat till materiell försörjning.

Citat:
Hur får du kvinnan till att ta allt ansvar?
Uppmuntrande barnbidrag?

Det förefaller fungera dåligt. Det måste ske på olika sätt. Redan från skolåldern måste barn förses med insikten att man som människa har ett antal ansvar, där föräldrarollen är en av de viktigare. Vi får över 80% att gå till valurnorna vart fjärde år, utan röstplikt, så det är naturligtvis inte omöjligt att övertyga människor om att ta ansvar för sin familj också.

Citat:
Märkligt att du anser att aborter gick att försvara för hundra år sedan, har vi fått ny moral?
Med abortförbud får vi inte automatiskt 35 000 nya barn varje år.
Aborter fixas för den förmögne.

Medan unga fattiga tobåringar får flera barn.

Tillägg
Du brukar hävda att heterosexuella äktenskap är rätt för att de kommer presumtivt att ge liv.
En graviditet är från början bara ett presumtivt liv, det avbryts ofta av naturen, oftare än vi själv beställer abort.

Nej, jag försvarar inte aborter för hundra år sedan, men jag har lättare att förklara dem pga de tekniska och sociala förhållanden som rådde, särskilt före första världskriget. Jag är konservativ så jag blandar inte ihop förklaring med ursäkt.

En graviditet är ett nytt människoliv. Det är inte presumtivt i det.
Citera
2023-09-20, 17:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så i fråga om preventivmedel är den demografiska förlusten oväsentlig?

Nej, det tror jag inte, men den är betydligt svårare att moralisera över från en individuell synvinkel, emedan det inte finns någon individ. Den avgörande skillnaden, som så många vägrar inse, är att människolivet uppstår i konceptionsögonblicket. Det är inte det faktum att det finns bukhinnor mellan det nya livet och omvärlden som är det avgörande.
Citera
2023-09-20, 17:49
Citat:
Nej, det tror jag inte, men den är betydligt svårare att moralisera över från en individuell synvinkel, emedan det inte finns någon individ. Den avgörande skillnaden, som så många vägrar inse, är att människolivet uppstår i konceptionsögonblicket. Det är inte det faktum att det finns bukhinnor mellan det nya livet och omvärlden som är det avgörande.
Jo men ur demografisk synvinkel är det helt oväsentligt när människolivet uppstår.

Och sen ser jag för egen del ingen avgörande skillnad mellan att döda spermien och ägget sekunden innan de lyckats förenas och sekunden efter de lyckats förenas. Same shit.
Citera
2023-09-20, 18:00
Medlem
Citat:
Mycket få av dessa skulle valt döden om de verkligen erbjudits det alternativet. Det är som Ronald Reagan konstaterade för länge sedan: https://www.youtube.com/shorts/JBpGac4c6wk
Vad Reagan konstaterade är inte av intresse med tanke på hur stor andel av amerikanerna som säger sig vara troende och hur stor påverkan kristna har i usa.
Citera
2023-09-20, 18:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så klart det är - det var ett tydligt exempel. I alla tider har människor vetat att det bästa för barnet är att ha en far och en mor närvarande. De har komplementära roller, inte enbart kopplat till materiell försörjning.

Det förefaller fungera dåligt. Det måste ske på olika sätt. Redan från skolåldern måste barn förses med insikten att man som människa har ett antal ansvar, där föräldrarollen är en av de viktigare. Vi får över 80% att gå till valurnorna vart fjärde år, utan röstplikt, så det är naturligtvis inte omöjligt att övertyga människor om att ta ansvar för sin familj också.

Nej, jag försvarar inte aborter för hundra år sedan, men jag har lättare att förklara dem pga de tekniska och sociala förhållanden som rådde, särskilt före första världskriget. Jag är konservativ så jag blandar inte ihop förklaring med ursäkt.

En graviditet är ett nytt människoliv. Det är inte presumtivt i det.

Barn behöver vuxna som det kan lita på. Inte folk som blir dömda att fortsätta sin graviditet.

Jag har lärt mig att ta ansvar och skulle göra en abort om det behövs.

Finns ingen garanti att det blir en människa, 30% embryon kastas. Mycket presumtivt.

På 50talet när jag började skolan, så växte mina klasskamrater och gifte sig, det visade sig 30 år senare att hälften av dem var skilda.
Då var det mamma pappa barn som gällde. Men skämsfaktorn för skilsmässa hade försvunnit, (tackolov)
Citera
2023-09-20, 18:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo men ur demografisk synvinkel är det helt oväsentligt när människolivet uppstår.

Och sen ser jag för egen del ingen avgörande skillnad mellan att döda spermien och ägget sekunden innan de lyckats förenas och sekunden efter de lyckats förenas. Same shit.
Demografin är körd.
Men vi litar på muslimerna, de får fler barn.
Citera
2023-09-20, 18:23
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jodå, aborten kostar för staten. Skribenten jag skrev till anser att statens kostnad för aborten ska ligga på kvinna. Och jag skrev då att mannen och kvinnan som gemensamt har knullat sig till en oönskad graviditet, i så fall bör dela på den kostnaden.

Vad dillar du om? Minns du inte vad du själv skrivit? Läs vår konversation och återkom sedan.
Abort är ”lyxvård”. Det är inte ens vård.

Men utförs lämpligen av läkare och sjuksköterskor för att de har kompetensen.

Men vård är det inte. Graviditet är ingen sjukdom.

Därför kallar jag det lyxvård. Ingen är sjuk. Inget är fel. Och som du säger kostar det väldigt mycket.
Citera
2023-09-20, 18:24
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jodå, aborten kostar för staten. Skribenten jag skrev till anser att statens kostnad för aborten ska ligga på kvinna. Och jag skrev då att mannen och kvinnan som gemensamt har knullat sig till en oönskad graviditet, i så fall bör dela på den kostnaden.

Vad dillar du om? Minns du inte vad du själv skrivit? Läs vår konversation och återkom sedan.
Citera mig med mina dillerier så får vi se.
Citera
2023-09-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Abort är ”lyxvård”. Det är inte ens vård.

Men utförs lämpligen av läkare och sjuksköterskor för att de har kompetensen.

Men vård är det inte. Graviditet är ingen sjukdom.

Därför kallar jag det lyxvård. Ingen är sjuk. Inget är fel. Och som du säger kostar det väldigt mycket.

Det är faktiskt förebyggande vård.
För om en kvinna känner sig nödgad till abort och det är olagligt, så kommer hon göra en olaglig och osäker abort. Vilket kan riskera hennes liv så att hon dör. Eller riskera hennes hälsa, så att hon behöver sjukhusvård för skador/infektioner/massiva blödningar etc.

Dödsfall och sjukhusvård till följd av osäkra aborter kostar givetvis samhället betydligt mer än vad en säker abort gör, där kvinnan kan vara ute och jobba redan dagen efter aborten/inte behöver ligga på sjukhus flera dygn pga. komplikationer. Inte är död och därmed behöver inte hennes anhöriga ingen sjukskrivningsperiod då de sörjer.

Och skulle en massa kvinnor föda oönskade barn, så skulle vi behöva ha kostsamma barnhem till slut.

Hela samhället (och även samhällsekonomin) tjänar på lagliga och säkra aborter.
Citera
2023-09-20, 18:31
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Okej, foster och moder är inte värda lika mycket ibland.
Och du avgör skillnaden.

Min åsikt är att mamman sätter värdet på sitt foster
Sätter mamman värdet på fostret?

Du menar att ibland är det värt allt, men ibland ingenting (dvs värdelöst nog att aborteras)?

Nja, mödrar kan inte anförtros en sådan sak just pga de olika värden de sätter på foster.

Staten måste göra det. Och vara i nivå med folkets inställning.

Vill folket ha fri abort eller vill folket att man ska ge livet till varje foster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in