2023-11-23, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ja men då så, om det inte är kul att behöva betala så låter vi skattebetalaren stå för kostnaden, vipps så är problemet borta!

De absolut flesta av skattebetalare har sex.
och, skattebetalaren tjänar på att fri aborträtt finns, eftersom det blir betydligt dyrare med oösnakde barn, eller skadade och tom döda kvinnor.
Citera
2023-11-23, 09:12
Medlem
Citat:
Vet inte om det är billigare? Hur tänker du då?
Staten subventionerar preventivmedel, nu orkar jag inte kolla till vilken ålder det gäller, men unga kvinnor får P-piller gratis ex. gratis kondomer finns också för unga killar.
Och subvnetionerna på preventivmedel fortsätter upp i högre åldrar.
Som skattebetalare så står du även för läkarbesök, undersökningar etc i samband med utskrivning av preventivmedel, och det är just den biten som står för den största delen av kostnaden för abort ex.
Eftersom en abort idag, i majoritet är en medicinsk sådan, du tar ett piller hemma.

Så skulle jag gissa, så skulle jag misstänka att de statliga kostnaderna för fria preventivmedel för unga, subventionerade dito senare och den mängd läkarbesök och undersökningar som behövs i samband med att skriva ut hormonbaserade preventivmedel kostar mer än kostnaden för fri aborträtt, men min gissning.
Citera
2023-11-23, 10:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och kondomer kommer med x% risk för oönskad graviditet, dvs under 1000 st samlag så kommer garanterat X st leda till oönskad graviditet.

Vad ska ske med dem tycker du?

De får göra abort men betala ur egen ficka.
Citera
2023-11-23, 10:25
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
De absolut flesta av skattebetalare har sex.
och, skattebetalaren tjänar på att fri aborträtt finns, eftersom det blir betydligt dyrare med oösnakde barn, eller skadade och tom döda kvinnor.

Det blir inga oönskade barn, jag vill inte förbjuda abort, jag vill bara inte betala för det. Det finns ingen i Sverige som inte skulle kunna få tag på 10 000 till abort i en krissituation.

Jag kan dock tycka att om kvinnan är mentalt handikappad på riktigt, eller socialfall, att det skulle gå att söka för det och sedan få aborten betald. Om en utredning visar att den här kvinnan är verkligen inte kapabel att ta hand om ett barn.

Det gäller alltså inte i fall med en kvinna som jobbar eller pluggar och gör abort för att hon tycker att en graviditet just nu är lite dålig timing. Hon och hennes partner bör göra rätt för sig.
Citera
2023-11-23, 10:29
Medlem
Citat:
De får göra abort men betala ur egen ficka.

Jajemen, med subventionerade kondomer slipper alla både oönskade graviditeter + könssjukdomar. En bra deal för samhället. Blir det ändå en graviditet ska det utredas och är det en fallerad kondom så betalar kollektivet för efterräkningarna. ..annars, betala själv.

Givetvis ska det finnas incitament att använda gummit med. Varför inte klasser, utbildning och kampanjer riktade till folket?

..probemet här är såklart att feministkulten räknar antalet aborter som en indikator på doktrinens framgång. Likväl som antalet våldtäktsdomar och sexköpsdomar. Ändamålet (nyckeltal) helgar medlen.
Citera
2023-11-23, 10:29
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Staten subventionerar preventivmedel, nu orkar jag inte kolla till vilken ålder det gäller, men unga kvinnor får P-piller gratis ex. gratis kondomer finns också för unga killar.
Och subvnetionerna på preventivmedel fortsätter upp i högre åldrar.
Som skattebetalare så står du även för läkarbesök, undersökningar etc i samband med utskrivning av preventivmedel, och det är just den biten som står för den största delen av kostnaden för abort ex.
Eftersom en abort idag, i majoritet är en medicinsk sådan, du tar ett piller hemma.

Så skulle jag gissa, så skulle jag misstänka att de statliga kostnaderna för fria preventivmedel för unga, subventionerade dito senare och den mängd läkarbesök och undersökningar som behövs i samband med att skriva ut hormonbaserade preventivmedel kostar mer än kostnaden för fri aborträtt, men min gissning.

Två fel gör inte ett rätt.

Preventivmedel bör vara gratis för omyndiga. Vuxna människor kan bära sina egna kostnader.

Jag vill även tillägga att en graviditet inte är en sjukdom.
Citera
2023-11-23, 10:30
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jajemen, med subventionerade kondomer slipper alla både oönskade graviditeter + könssjukdomar. En bra deal för samhället. Blir det ändå en graviditet ska det utredas och är det en fallerad kondom så betalar kollektivet för efterräkningarna. ..annars, betala själv.

Givetvis ska det finnas incitament att använda gummit med. Varför inte klasser, utbildning och kampanjer riktade till folket?

..probemet här är såklart att feministkulten räknar antalet aborter som en indikator på doktrinens framgång. Likväl som antalet våldtäktsdomar och sexköpsdomar. Ändamålet (nyckeltal) helgar medlen.

Det där funkar inte fattar du väl, det innebär att man får gratis abort bara man kommer in och säger att kondomen sprack.
Citera
2023-11-23, 10:33
Medlem
Citat:
Det där funkar inte fattar du väl, det innebär att man får gratis abort bara man kommer in och säger att kondomen sprack.

..funkar bara så många gånger.
Citera
2023-11-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
..funkar bara så många gånger.
Hur många gånger ska det vara ok och vad sker om det är användarfel , ska handledare kontrollera hur personen hanterar kondom. Vad händer om det blir graviditet oönskat om kvinnan uppnått max antal kondommisslyckande med en partner och separerat och det nu är en ny partner .
Citera
2023-11-23, 11:03
Medlem
Citat:
Två fel gör inte ett rätt.

Preventivmedel bör vara gratis för omyndiga. Vuxna människor kan bära sina egna kostnader.

Jag vill även tillägga att en graviditet inte är en sjukdom.

ja absolut, preventivmedel bör vara subventionerade, så ingen tvingas leva utan, även vuxna människor har perioder i sina liv då de kan vara extremt fattiga.
Och det bör även abort vara, eftersom även med preventivmedel så är det x antal som ändå blir oönskat gravida och de ska ha rätt slippa föda oönskade barn.

Mänsklig avkomma och riskerna med sex ska inte enkom vara kvinnors ansvar, utan även mäns.
Barn ska födas ÖNSKADE i kontexter där människor runt dem klarar ta hand om dem på det sätt som barn behöver.

Det garanteras av saker som fri aborträtt.
Citera
2023-11-23, 11:15
Medlem
Citat:
Det blir inga oönskade barn, jag vill inte förbjuda abort, jag vill bara inte betala för det. Det finns ingen i Sverige som inte skulle kunna få tag på 10 000 till abort i en krissituation.

Jag kan dock tycka att om kvinnan är mentalt handikappad på riktigt, eller socialfall, att det skulle gå att söka för det och sedan få aborten betald. Om en utredning visar att den här kvinnan är verkligen inte kapabel att ta hand om ett barn.

Det gäller alltså inte i fall med en kvinna som jobbar eller pluggar och gör abort för att hon tycker att en graviditet just nu är lite dålig timing. Hon och hennes partner bör göra rätt för sig.

Jo det finns det visst,
2 arbetslösa 18 åringar ex. eller en utsatt kvinna som lever i en hederskontext där männen runt henne kontrollerar inte bara henne utan hennes pengar ex.
Ensamstående lusfattig mamma med 3 ungar som inte vet vem fadern kan vara...
etc etc
Finns gott om människor som inte kan hosta upp 10 000.

Dessutom det kostar idag ca 10 000 i vårt sjukvårdssystem, inte alls säkert det skulle fortsätta kosta detta om det inte just varit i systemet. Kanske kommer kosta betydligt mer.

Varför detta ständiga ansvarsbeläggande på kvinnor i fråga om oönskade graviditeter? och aldrig på männen?
Vad om mannen är "mentalt handikappad på riktigt, eller socialfall," och / eller
"verkligen inte kapabel att ta hand om ett barn. "??

Det är självfallet "att göra rätt" att göra abort om det inte funkar få ett barn där och då, säger sig fan självt.
Citera
2023-11-23, 11:51
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jo det finns det visst,
2 arbetslösa 18 åringar ex. eller en utsatt kvinna som lever i en hederskontext där männen runt henne kontrollerar inte bara henne utan hennes pengar ex.
Ensamstående lusfattig mamma med 3 ungar som inte vet vem fadern kan vara...
etc etc
Finns gott om människor som inte kan hosta upp 10 000.

Dessutom det kostar idag ca 10 000 i vårt sjukvårdssystem, inte alls säkert det skulle fortsätta kosta detta om det inte just varit i systemet. Kanske kommer kosta betydligt mer.

Varför detta ständiga ansvarsbeläggande på kvinnor i fråga om oönskade graviditeter? och aldrig på männen?
Vad om mannen är "mentalt handikappad på riktigt, eller socialfall," och / eller
"verkligen inte kapabel att ta hand om ett barn. "??

Det är självfallet "att göra rätt" att göra abort om det inte funkar få ett barn där och då, säger sig fan självt.

Kvinnan kommer självklart inte stå för kostnaden själv, i majoriteten av fallen kommer hon antagligen inte ens betala hälften, det blir mannen som får betala, och det ser jag inga problem med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in