2023-09-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag kan skriva om de kvinnor jag känner till som gjort abort.

1. Hon ville inte abort. Hon var 20 år och ville ha barnet/barnen. Hennes pojkvän tvingade henne att göra abort, han hotade henne till att göra detta. Han var inte med på sjukhuset. Efter aborten var han nära på att våldta henne. För att han var kåt. Hon ville verkligen ha barnet/barnen. Deras barn skulle nu varit över 20 år.
2. Hon ville inte abort. Hon var 18 år och tillsammans med samma man som nummer 1. Han ville abort och tvingade henne till abort genom hot. Han var inte med på sjukhuset den här gången heller. Och sket fullständigt i henne efteråt. Hon ville verkligen ha barnet/barnen. Deras barn skulle nu varit över 20 år.
3. Hon ville abort, pga. att hon var endast 13 år och var gravid med en man som var gravt alkoholiserad. Han ville också abort, men var inte drivande i abortbeslutet. Men insåg och ansåg att det var bäst så. Han stöttade givetvis sin flickvän. Och var med på sjukhuset när aborten skedde. Hon ville abort.Deras barn skulle nu varit över 30 år.
4. Hon var 19 år och hade sporadiskt sex med en kompis (kk-relation). Hon blev gravid trots korrekt använda p-piller. Hon ville gärna ha barn och frågade vad mannen ansåg. Han sa "du gör som du vill och jag kommer givetvis ta mitt ansvar för avkomman, men jag vill inte att du och jag har ett förhållande". Hon var tveksam till att bli ensamstående mamma... Hon hade dålig ekonomi och ingen utbildning. Och gjorde abort. Men hon hade valt att föda barnet om mannen valt förhållande med henne. Deras barn skulle nu varit över 50 år.
5. Denna kvinna blev gravid trots p-stav, hon var över 25 år. Med en man som verkligen inte ville ha barn och som avskydde henne. Men han ville ändå ligga med henne. Han trodde inte ens på att hon var gravid. Och försökte få henne att göra abort. Hon gjorde motsträvigt abort... Hon ville ha avkomman. Deras barn hade nu varit i tonåren.
6. Denna kvinna var 24 år. Hon var tillsammans med en man som var tveksam till om han ville fortsätta deras relation och som var för ung/omogen att bli pappa. När hon upptäckte att hon var gravid trots p-medel. Han ville abort. Hon ville inte abort. Det blev ingen abort, utan blev missfall. Men hon säger att hon hade gjort abort "för hans skull" om det inte blivit missfall. Deras barn hade nu varit över 30 år.
7. Denna kvinna var 17 år. Hon och hennes pojkvän skyddade sig med kondom som sprack. Hon tog då dagen efter piller. Men blev gravid ändå. Båda ville abort. Så det blev abort. Det var ett gemensamt beslut. Deras barn hade nu varit över 20 år.

Vill du att jag ska fortsätta? Jag får reda på fler och fler kvinnors orsaker till deras aborter. Både utifrån att jag känner kvinnor som gjort abort och utifrån att jag läser en del om det.

Här kan du läsa om fem andra fall:

https://www.expressen.se/mama/mamali...t-gora-abort-/

4 av de 5 kvinnorna gjorde abort för att mannen ville.

Män kan ta betydligt mer ansvar och vara mer drivande i att säga sin mening, tex. "jag vill ha barn och jag vill ha barn med dig och vill vara ihop med dig". Så ska du se att abortantalen kommer minska.

Men så länge män inte vill ha barn/inte vill ha kvinnan/inte talar ur skägget om de vill ha barnet och kvinnan. Så kommer kvinnor göra abort.

Finns rentav vetenskapliga studier som visar på detta. Mannen ville ha barn och ville ha kvinnan. Hon frågade om hans åsikt. Han sa inte det. Utan lät henne välja. Hon valde då abort och ångrade sig. Och sa det efteråt, att hon önskat att han varit mer aktiv i att visa sin vilja.
Om man väljer att ha sex samt ha den möjligheten så borde man acceptera att det finns andra personer som kan tycka annorlunda än en själv.
Citera
2023-09-02, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim
https://www.reddit.com/r/WhitePeople...eresting_take/

Kan inte skrivas bättre.
Personen använder sig av vilseledande argument. Det är en åsikt om man säger att det inte spelar någon roll ifall det är en människa eller inte.
Det finns ingen rättighet att få bestämma över helt över sin kropp, och om det hypotetiskt fanns en sådan regel så kan alla lagar och reglar ändras.

Det finns ingen lag som förhindrar ifall exempelvis abortgränsen skulle sänkas till vecka 15.
Argumenten är mer jämförelse med andra saker och åsikter.

Det är typ lite exempelvis som någon på 1910 talet hade sagt att eftersom sex mellan någon av samma kön är olagligt så har man inte rätt att få sex. När det handlar om att man vill att sex mellan någon av samma kön ska bli tillåtet.
Frågan handlade inte bara om hur det ser ut just då utan även att den lagen kan ändras.
Senast redigerad av Lejonet95 2023-09-02 kl. 18:02. Anledning: ......
Citera
2023-09-02, 17:55
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonet95
Om onani hade varit samma sak som när man har sex, då borde det inte finnas sexuella läggningar eller sexuella preferenser.
Man hade onanerat på samma sätt som när någon har exempelvis vaginalt sex.
Man hade också kunna få könssjukdomar då samt en graviditet hade kunna uppstå pågrund av onani.
Klart onani inte är samma sak som sex med en partner.

Men om man onanerar för att en partner inte har samma intresse för sex som du.

Eller om du onanerar pga att du inte har en partner alls.

I båda fallen är onani ett tecken på att du är sexuellt frustrerad.
Citera
2023-09-02, 18:03
Citat:
Personen använder sig av vilseledande argument. Det är en åsikt om man säger att det inte spelar någon roll ifall det är en människa eller inte.

Det finns ingen lag som förhindrar ifall exempelvis abortgränsen skulle sänkas till vecka 15.
Argumenten är mer jämförelse med andra saker och åsikter.
Åsikt visst, men kan inte se det vilseledande. Jag håller med skribenten till fullo. Ingen har rätt att nyttja någon annans kropp mot dennes vilja. Inte ens för att rädda sitt eget eller någon annans liv.
Citera
2023-09-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Åsikt visst, men kan inte se det vilseledande. Jag håller med skribenten till fullo. Ingen har rätt att nyttja någon annans kropp mot dennes vilja. Inte ens för att rädda sitt eget eller någon annans liv.
Det finns inte en lag som förhindrar att exempelvis abortgränsen ändras till vecka 15.

Du menar mer att du tycker det är okej att använda det som ett argument, inte att det är förbjudet att ändra lagar, inklusive det?
Att så länge ingen lag ändras så får man inte neka kvinnor aborter som har rätt till det i lagen?

Ingen får bestämma helt över sin kropp redan.

Så kvinnor får välja att de ska födda iförtid exempelvis vecka 25?
Senast redigerad av Lejonet95 2023-09-02 kl. 18:16. Anledning: ..
Citera
2023-09-02, 18:15
Citat:
Det finns inte en lag som förhindrar att exempelvis abortgränsen ändras till vecka 15.

Du menar mer att du tycker det är okej att använda det som ett argument, inte att det är förbjudet att ändra lagar, inklusive det?
Alla lagar kan ändras. Inklusive grundlagar och FN:s deklaration av mänskliga rättigheter.

Skribenten säger ingenting om lagar. Jag utgår från att vederbörande enbart diskuterar etik och inte lag.
Citera
2023-09-02, 18:16
Medlem
pollenpers avatar
Så här det i Polen.
Ärdet så ni vill ha?

Citat:
Polen var länge det land som kvinnor sökte sig till när de var i behov av en abort men inte kunde få tillgång till den vården i sitt eget hemland. Ändå är Polen och Malta de enda länderna i EU som ännu inte legaliserat fri abort på den gravida kvinnans begäran och utan krav på särskilda skäl.

För två år sedan togs det tidigare, och nästintill enda, undantaget om abort vid fosterskador bort och 2021 beslutades det att abort enbart ska vara tillåtet om graviditeten orsakats av en våldtäkt, eller om mammans liv är i fara. Trots detta har det rapporterats om fall där gravida kvinnor har dött på grund av att läkare har svårt att veta var gränsen för livsfara går.

Gravida Izabela dog förra året efter att det framkommit att hennes 22 veckor gamla foster var skadat
https://globalportalen.org/artiklar/...-pa-samma-gang

Kom igen nu aborthatare har Polen bra lagar.?
Har USA?
Fins det något land ni tycker har den ultimata abortfättigheten.
Citera
2023-09-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Rent teoretiskt går det säga så. Men! det är nu gudskelov verkligheten vi inrättar våra lagar efter och inte någon pappers teori eller "liv" på cellnivå.

Det är biologisk fakta. Att du försöker beskriva verkligheten som något den egentligen inte är genom semantiska trick förändrar inte vad vetenskapen och fakta säger om saken.

Det mänskliga livet börjar vid befruktningen och abort är per definition att man medvetet och överlagt dödar ett ofött mänskligt liv. Att beskriva det som mord är således helt rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
En befruktning består i verkligheten enkom av DNA och celler. Cellerna är vid liv, men celler utgör nu inte en mänsklig individ. Skulle definitionen på "mänskligt liv" vara lite DNA och celler så är lik levande.
Så där föll den teorin omgående. En värdig definition måste hålla åt båda hållen.

Är du medveten om att du, alltså människan Merapi, också enbart består av DNA och celler? Vi kan med andra ord applicera alla argument du framför där du förespråkar abort på dig själv. Ofödda människor har inte en rätt till liv för det är bara celler och DNA säger du, men eftersom att du också bara är celler och DNA så följer av din egen logik att du inte har någon rätt till liv heller.

Det är också intressant att du, och andra abortförespråkare, intar den här positionen där ni säger något som mer eller mindre är kvasi-religiösa argument. Människan är något mer än bara celler och DNA och en biologisk verklighet är vad du antyder här, men vad menar du med det? Du är skrämmande nära att börja prata om en själ som religiösa gör eller andra övernaturliga fenomen.
Citera
2023-09-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Alla lagar kan ändras. Inklusive grundlagar och FN:s deklaration av mänskliga rättigheter.

Skribenten säger ingenting om lagar. Jag utgår från att vederbörande enbart diskuterar etik och inte lag.
Det låter som personen snackar om något förbjud, då personen sa ingen rättighet.

Det handlar även om tolkning från FN.s deklaration av mänskliga rättigheter.
De flesta länder tillåter inte aborter under hela graviditeten.
Senast redigerad av Lejonet95 2023-09-02 kl. 18:24. Anledning: ....
Citera
2023-09-02, 18:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag

Det .
Jag vill bara att du ska se mitt inlägg strax ovan.
Samtidigt fråga om har något land med den ultimata abortlagen?
Citera
2023-09-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag var alltid för abort under min uppväxt. Man hade fått bilden av de som var emot enbart var galenkristna amerikaner som visade bilder på aborterade foster och som sprängde abortkliniker. Jag som dessutom var inne i black-metalsvängen valde då naturligtvis motsatt position. Men för ett tiotal år sedan råkade det av en slump vara så att 2-3 av de podcasts jag då lyssnade (helt orelaterade till varandra, tog upp abortfrågan. Vissa var för, andra emot och några någonstans mitt emellan. Det gjorde att jag plockade upp boken "Defending Life" som är skriven från ett vetenskapligt perspektiv (och ja, jag vet att författaren är troende men boken är inte baserad på en religiös världsbild) och den förändrade min syn.

Just det du skriver ovan - att det är vid befruktningen det nya mänskliga livet börjar, inte enligt religion utan enligt vetenskapen - ställer det hela på sin spets. Plötsligt föll alla de argument jag tidigare använt för att försvara aborträtten. Om fostret är ett mänskligt liv blev alla argument för att avsluta detsamma svaga.

Sedan är jag inte fundamentalist i att jag bara ser en lösning på problemet. Jag brukar säga att den lösningen som minskar antalet aborter mest effektivt och på ett bra sätt är det som bör införas. Jag tänker att det viktigaste är att ändra uppfattningen rent kulturellt. Första steget skulle troligen vara att informera om saken (hur en abort verkligen går till, när livet börjar osv) i kombination med en organisation för mödrar och barn som behöver hjälp på olika sätt. Oavsett situation tror jag aldrig det är rätt att döda det oskyldiga livet. Däremot ska vi på andra sätt stötta de som behöver det.

Absolut. En medveten strategi av abortförespråkare har länge varit att kväsa all debatt och utmåla abortmotståndare som galna religiösa fundamentalister.

Det är en totalt felaktig bild av verkligheten, då i princip alla argument mot abort grundar sig i sekulära argument från upplysningstidens ideal, närmare bestämt idealet att varje människa har en rätt till liv.

Att kväsa all debatt och måla upp sina motståndare som galningar och extremister är ju som bekant en strategi som använts på många områden, inte bara i abortfrågan, utan även i invandringsdebatten till exempel.
Citera
2023-09-02, 18:28
Citat:
Det låter som personen snackar om något förbjud, då personen sa ingen rättighet.

Det handlar även om tolkning från FN.s deklaration av mänskliga rättigheter.
De flesta länder tillåter inte aborter under hela graviditeten.
Det är väldigt vanligt att prata om rättigheter i etikdiskussioner.

Oavsett håller jag med. Ingen har (borde ha) rättigheten att utnyttja någon annans kropp mot dennes vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in