Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det ser förstås olika ut i olika delar av USA, så som deras system nu ser ut. Jag håller mig till svenska förhållanden, ty jag tror mig inte om att ha så många åsikter om hur man gör där borta.

Just tonårsgraviditeterna har minskats framgångsrikt. Jag tror förklaringarna är flera, såväl de Du nämner men också de demografiska förändringarna och den påtagliga minskningen av ungdomars alkoholkonsumtion.

Det finns alltså en god grund för att gå vidare och söka minska aborter totalt sett.
Minskat alkoholdrickande bland unga är en av orsakerna inte minst för att fulla människor inte direkt tänker på konsekvenser
Citera
2023-09-21, 16:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Minskat alkoholdrickande bland unga är en av orsakerna inte minst för att fulla människor inte direkt tänker på konsekvenser

Ja, jag skulle tro det. Det finns goda skäl att uppmuntra till nykterhet, eller i alla fall måttlighetsdrivande, givetvis också att avstå andra droger.
Citera
2023-09-21, 17:32
Medlem
Citat:
Varför kastar Du detta globala ansvar på mig? Jag har inte åstadkommit det problemet. Du får rikta Dig till läkarsamhället, som nog inte alltid präglas av den högsta etiska övertygelse. Finge jag råda, skulle det vara betydligt striktare regler kring sådant i Sverige.

Därför att OM din politik blir allvar (vilket vi verkligen får hoppas det aldrig blir) så kommer detta bli ett reellt problem.
Begriper du inte det själv?

För att nu inte tala om vad som skulle hända om din politik och moral skulle bli global, då skulle vi som art högst troligt gå under inom några generationer.

Men skit samma, eller hur Uven, Mänskligheten, jordens klimat, allt övrigt liv på klotet som inte kommer kunna överleva en mänsklig befolknings explosion, är ju helt oviktiga frågor, huvudsaken svenskar blir fler än nuvarande miljoner.
Det är ju jätteviktigt!
Citera
2023-09-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ja, jag skulle tro det. Det finns goda skäl att uppmuntra till nykterhet, eller i alla fall måttlighetsdrivande, givetvis också att avstå andra droger.
Särskilt när det gäller tonåringar som knappast findricker till måltid utan är ute efter att bli berusade för att släppa blyghet och hämningar och kunna skylla på berusning om de gjort något de skäms för
Citera
2023-09-21, 17:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Därför att OM din politik blir allvar (vilket vi verkligen får hoppas det aldrig blir) så kommer detta bli ett reellt problem.
Begriper du inte det själv?

För att nu inte tala om vad som skulle hända om din politik och moral skulle bli global, då skulle vi som art högst troligt gå under inom några generationer.

Men skit samma, eller hur Uven, Mänskligheten, jordens klimat, allt övrigt liv på klotet som inte kommer kunna överleva en mänsklig befolknings explosion, är ju helt oviktiga frågor, huvudsaken svenskar blir fler än nuvarande miljoner.
Det är ju jätteviktigt!

Om min politik blir allvar i Sverige, så lovar jag att vi skall hantera det problemet på bästa sätt, givet de omständigheter som då är för handen. Mycket litet politik blir någonsin global, så det kan Du nog bortse ifrån.

Jag har förklarat detta tidigare: det är inte svenskarnas demografiska utökning som är av betydelse för varken livsmedelssituationen eller klimatfrågan. Det problemet finns i andra delar av världen och det av vårt bistånd som kan vara kvar bör renodlat gå till hjälpa till i de länderna att minska befolkningskrisen. Möjligheterna torde vara goda om man gör rätt.

I alla händelser så räddas ingenting på vår jord genom att svenskarna blir minoritet i Sverige, elelr en borttynande folkspillra. Du borde inse det och agera därefter.
Citera
2023-09-21, 17:50
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag hade haft exakt samma åsikter som jag har nu, om det var män som blev gravida. Förstått?
Jag är humanist, inte feminist.

Så för min del handlar inte detta om en könsfråga. Utan om en mänsklig rättighet, att få en laglig/säker abort om man känner sig nödgad till abort (säker abort räddar liv). Detta då jag värnar levande födda liv högre än ofödda outvecklade fosters liv. Förstått?

Osäkra aborter skördar 47000 kvinnoliv/år.
Osäkra aborter ger skador etc. som i ännu fler fall/år kräver sjukhusvård.

Du kan ju kolla vad Amnesty har för synpunkt i frågan, så inser du att detta inte endast är en fråga för feminister. Utan även för oss humanister.

Men du värnar alltså extremt outvecklade fosters liv högre än levande födda människors liv. Försök försvara det inför dig själv.
När man tar upp Amnesty är man ute på djupt vatten. Det finns ingen argumentation som lyfter genom att ange Amnesty som källa eller ”backup”. Organisationen har noll trovärdighet och värde utanför DN:s ledarsida.
Citera
2023-09-21, 17:56
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ja, staten tillåter mamman att sätta värdet på sitt foster.
I sverige funkar det bra.
Gör det?

Ska vi låta mödrar avgöra livet av foster och besisar?

Ska de stå för kostnaden också om du också anser de vara så kapabla att fatta så långtgående beslut?
Citera
2023-09-21, 18:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Gör det?

Ska vi låta mödrar avgöra livet av foster och besisar?

Ska de stå för kostnaden också om du också anser de vara så kapabla att fatta så långtgående beslut?
Ska du avgöra det?
Citera
2023-09-21, 18:09
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ska du avgöra det?
Ska du avgöra det?
Citera
2023-09-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vilka unga räknar man in då? Muslimer som inte dricker alkohol alls?!
Citera
2023-09-21, 18:20
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Då har alltså inte din gräns något med något beroende att göra i slutändan, utan din gräns går vid om kvinnan av bekvämlighetsskäl känner att det är jobbigt att vara gravid. Det ter sig i mina ögon vara högst omoraliskt att döda en helt oskyldig individ för att slippa undan det jobbiga i en situation man själv bär ansvaret för, och du skulle hålla med mig om detta i alla situationer man kan tänka sig, förutom just för abort där du gör ett undantag av någon bisarr anledning.

Det skulle jag inte. Sluta lägga ord i min mun. Har till och med gett exempel på motsatsen tidigare i tråden, men de exemplen ville du inte diskutera.

Citat:
På vilket sätt skulle det göra det ok moraliskt? Varför är det ok att döda en oskyldig människa för att slippa en situation man själv bär ansvaret för? Om enda lösningen på dina problem som du själv bär ansvaret för är att döda en oskyldig människa, är det då okej? Jag ser ingenting som rättfärdigar det moraliskt här.
Som jag tidigare har nämnt flera gånger så är det skillnad på att döda och att sluta hålla vid liv. Förutom det att jag helt enkelt inte tycker att ett ägg är speciellt skyddsvärt.

Citat:
Det finns inget godtyckligt med att den mest fundamentala rätten, rätten till liv, tilldelas vid det exakta ögonblicket ett mänskligt liv skapas. Om rätten till liv ens ska finnas, vilket jag hoppas du håller med om, så är detta ögonblicket man bör få den rätten. Att tilldela den vid någon annan tidpunkt, som vecka 5, vecka 22, sekunden innan födseln, två år eller femtiotvå år - allt detta vore däremot helt godtyckligt.
Det är fullt av godtyckligheter. Det blir inte mindre godtyckligt bara för att du tycker att en viss tidpunkt är mer självklar än andra. Dessutom måste en rättighet inte vara absolut, och styrkan av den kan vara föränderlig.

Citat:
Självklart kan du tilldela det mest oskyldiga mänskliga liv som finns ett värde av noll utan en rätt att ens få leva, mindre än en mördare om du så vill, om detta går att försvara moraliskt är en annan fråga.
Tja, jag anser det helt enkelt.

Citat:
Då hoppas jag att du i nästa inlägg besvarar denna absurda, paradoxala och helt meningslösa fråga och säger exakt vid vilken atom ett befruktat ägg slutar att vara ett mänskligt liv om man plockar bort en atom i taget. Jag kan inte ge dig svaret, så du får gärna upplysa mig.

Jag har såvitt jag vet aldrig framfört något argument i stil med att något är och sedan upphör och då händer något. Snarare tvärtom, jag säger att rätten till liv finns där redan från första ögonblicket.
Jag ser fortfarande inte poängen med att besvara den frågan med ett exakt nummer. Kan du förklara vad poängen är? Dels är den exakta gränsen mindre viktig än det faktum att den existerar, och dels är det inte jag som tilldelar en rätt att leva vid en magisk gräns.

För du har ju redan indirekt medgett att en sådan gräns existerar när jag tog upp exemplet att atom för atom 3d-printa en äggcell tills den är en exakt kopia av en annan befruktad äggcell.

Citat:
Och jag har aldrig heller påstått att alla har samma människovärde. Däremot tillskriver jag inte det mest försvarslösa och oskyldiga av mänskliga liv ett värde av noll som inte ens har rätt att leva som du gör. Detta är hela poängen, och jag har inte hört något som moraliskt rättfärdigar att värdet skulle vara obefintligt för en oskyldig människa i sitt allra tidigaste skede. Att försöka rättfärdiga det med bekvämlighetsskäl är ju rent trams.
Återigen en ren åsikt som jag helt enkelt inte delar.

Citat:
Förövrigt, så tror jag att du inte ens själv vet vad det är du vill säga med denna sandhög och atom längre.
Det jag vill komma fram till är att om du 3d-printar en befruktar äggcell atom för atom så kommer du ovillkorligen att vid någon tidpunkt ha ett mänskligt liv, medan det atomen innan det inte var det. Eller hur?

Sådana konstiga övergångar är visserligen inget ovanligt. Vi hanterar dem varje dag. Poängen är att det sällan (aldrig?) är någon objektiv gräns.
Citat:
Det mänskliga livet börjar vid befruktningen eftersom att då skapas ett nytt, unikt och komplett DNA som kommer växa till en fullvuxen människa. Vill man betrakta skapelsen av en ny människa som något magiskt, så kommer jag inte ha några större förevändningar mot det även om jag själv inte hade använt just det ordet då magiskt syftar på något övernaturligt, men det är sannerligen att föredra framför vad abortförespråkare vanligtvis brukar använda, där ord som parasit, cellklump, embryo och liknande avhumaniserande termer används frekvent och där skapandet av ett nytt mänskligt liv regelbundet framställs som den största fasa man kan föreställa sig.
Vad är poängen med att påpeka "unikt dna"? Om man skulle klona en äggcell, exempelvis med 3d-printern, så skulle du ha två äggceller med identiskt dna. Du betraktar väl dessa två som två olika individer? Eller?
Citera
2023-09-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Vilka unga räknar man in då? Muslimer som inte dricker alkohol alls?!
Nej , det som räknas är svenska ungdomar i tonåren som inte länge dricker i samma utsträckning som de gjorde tidigare innan hälsotrender gjorde det mindre coolt att prata om hur fulla de varit i helgen. , vem som spydde ned sig och vem de fick bära hem .
Tonåringar nuförtiden behöver inte dricka för att roa sig eftersom det finns underhållning dygnet runt genom internet , spel och serier att strama
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in