2023-08-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Det var ett hypotetiskt scenario där jag beskrev scnariot som ovan. Givetvis väljer du att ljuga / inte skriva allt om vad jag skrev. Hypotetiska frågeställningar är ypperliga för att vaska fram moraliska ställningstaganden (eller som i ditt fall, avsaknad av).

Du är en omoralisk och vidrig person helt enkelt.

Du och dina likar kommer ALDRIG gå med på att sänka gränsen för abort OAVSETT medicinska framsteg. Ni VILL HA RÄTTEN ATT DÖDA så långt in i graviditeten som möjligt!!

Återigen vecka 6, så är väldigt många helt chanslösa ens hinna begripa att de är gravida.
Och det vara DET jag svarade på, inte något annat av dina "hypotetiska" 100% gratis och säkra" bla bla.
piller/ tester.

Nej precis, jag och de flesta kvinnor kommer inte gå med på att få våra rättigheter och trygghet begränsade till 0, helt korrekt.
Och ingen av abortförespråkare har yttrat ett skit om någon rätt att abortera i vecka 40.
Var exakt gränsen för den fria aborträtten ska ligga ska medicinare och dito expertis avgöra och inte förvirrade, misogyna, tokstollar av din sort som inte fattar skillnaden mellan nu och framtid.
Senast redigerad av Merapi 2023-08-27 kl. 09:53.
Citera
2023-08-27, 10:01
Medlem
Är man seriöst intresserad av barns väl och ve. Att barn ska få lov växa upp i trygghet och under värdiga villkor, så är man för fri aborträtt.

Inga barn är ett skit förtjänta av föräldrar som inte vill ha dem, att bli misshandlade psykiskt eller fysiskt pga desperata vuxna eller att hamna på barnhem etc..

Inga barn, eller mänsklighet, är heller förtjänta att födas in i en värld med kraftig överbefolkning, där det inte finns kvar resurser för deras överlevnad.

Det där evinnerliga oförmågan fatta skillnaden mellan ett nu av embryo och en framtid med ett barn är extremt tröttsamt.

Abort gäller inte barn, det gäller mestadels embryon. En fet majoritet av alla svenska aborter sker före vecka 9 och över 60% sker före vecka 7.
Ett embryo är just ett embryo och inte "ett barn" tom. vecka 9.

Ska man sitta och använda en potentiell framtid som argument, så bör man fan åtminstone vara hederlig med sin osaklighet.
Senast redigerad av Merapi 2023-08-27 kl. 10:05.
Citera
2023-08-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha. Men nu skrev jag om att vi även skulle kunna köpa in TV-serier och filmer som ger ett annat perspektiv. Där moderskapet lyfts upp, där man ifrågasätter dels om den där karriären som kvinnan kanske (och kanske inte ändå) kommer att göra om hon gör sig av med fostret, är mer värd än barnet som är på väg. Och dels visa på vägar att studera och arbeta ändå, trots att hon föder barnet.

I moderna svenska filmer och TV-serier problematiseras inte aborten ALLS. Det är ett självklart val, och de personer i filmen/serien som tittarna har lärt sig att se som de "goda karaktärerna" - är alltid FÖR att abort ska göras, och om det finns några svårigheter så hjälper dessa karaktärer kvinnan att komma till abortmottagningen utan att hennes man, pojkvän eller föräldrar får reda på det (eller vad som nu var svårigheten). SVT styr våra tankar.

Vad är det för fel med att erbjuda tittarna alternativa tankevärldar, menar du? Farligt om svenskarna börjar tänka själva?

Ja, där man kanske också lyfter faderns roll. Att det går alldeles utmärkt för en kvinna att både välja moderskapet och studier/arbete, eftersom där även finns en bra stabil man vid hennes sida som tar på sig sin del av ansvaret för det gemensamma föräldraskapet. Varenda kvinna kan nämligen välja både barn och studier/jobb om hon har en ansvarsfull man vid sin sida som tar sin del av ansvaret för föräldraskapet. Det är när mannen är frånvarande/inte ansvarsfull nog, som vissa kvinnor tyvärr måste välja mellan moderskapet och studier/jobb. Och då vi alla behöver en vettig försörjning, så blir det studier/jobb som väljs av vissa...

De som i den situationen (där pappan är frånvarande/inte vill ta sitt ansvar) väljer barn, får ett par riktigt tuffa år (jag har sett det på nära håll). De ångrar inte sina barn, men de blir i regel bittra på den oansvarige mannen. Och även barnen har farit illa av att pappan är frånvarande/inte vill ta sitt ansvar. Ett av dessa barn har dött i förtid, mycket ung till följd av den psykiska ohälsa faderns avståndstagande gav barnet.

Så underskatta inte faderns roll. Den är otroligt viktig, både för den gravida kvinnan som sedan blir moder och för deras avkomma. Vill man sänka abortantalen och dessutom se till att barn som föds mår bra. Så behövs det att mamman och pappan gemensamt tar föräldraansvaret på allvar och gemensamt tar sig an detta ansvar.

En gravid kvinna är hormonellt påverkad att vilja behålla sin avkomma. Så det är relativt lätt för en man (den blivande pappan) att påverka henne att vilja föda avkomman, det genom att trygga henne så pass att hon vill föda avkomman. Han kan fråga vad hon behöver för att vilja föda deras avkomma. Säger hon giftemål så verkställer han detta.

Så. Serier och filmer som lyfter det gemensamma föräldraansvaret vore bra. Så unga män får manliga starka och fina förebilder som de ser på tv som tar bra ansvar som pappor. Och unga kvinnor får starka och fina förebilder som de ser på tv som tar bra ansvar som mammor.
Citera
2023-08-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du sade inte att det var illegala aborter.

Du har fortfarande inte lyckats ange om var dessa skett. Sverige? Europa? Brasilien? Antarktis?

Du bara drog en siffra från muffen men kunde inte ange något som gör den begriplig. Medveten eller omedveten strategi? Eller bara kvinnlig ”tydlighet”?

Det är hopplöst att debattera med nån som inte sakligt kan få fram sina argument i brist på förstånd.

Eller att du snurrar till det för dig att du påstår dig humanist och inte feminist. Vilket är skrattretande eller bara pinsamt.

"Osäkra abortmetoder tar nämligen ungefär 47 000 kvinnors liv världen över varje år, enligt Världshälsoorganisationen, WHO. Det gör osäkra aborter till en av de största dödsorsakerna bland kvinnor globalt sett.

Medan en del länder har lagstiftning som ger kvinnan rätt att själv bestämma över sin kropp och göra abort under en del av graviditeten, är abort illegalt på många platser i världen. Men aborter görs ändå och då ofta på ett osäkert sätt.

Globalt genomgår drygt 21 miljoner kvinnor osäkra aborter varje år, främst i resurssvaga länder. De osäkra aborterna utgör enligt WHO nästan hälften av alla aborter i världen.

– Man vet att det inte går att minska antalet aborter genom att göra abortlagar mer restriktiva eller försöka undanhålla kvinnors möjlighet till abort. Det som händer då är att kvinnorna gör abort ändå, men de kanske blir fördröjda och görs med osäkra metoder. Det enda sättet att minska komplikationer och dödlighet vid abort är att öka tillgängligheten till säkra metoder och att öka användningen av fungerande preventivmedel, säger Kristina Gemzell Danielsson."
Källa: Karolinska Institutet (avdelning: forskning).

Så. Läs och ta in ovanstående. Aborter sker, även om det är förbjudet. Med stora risker för kvinnans liv och hälsa. Och illegala aborter sker i regel senare under graviditeteten, så att även fostret kan komma att lida vid aborten. Abortförbud är inte vägen att gå. Finns inget att debattera här. Du har det svart på vitt i texten ovan. Och kan du ta in detta, så inser du också varför vi humanister är för laglig, reglerad, säker aborträtt. Vi vill skona kvinnors liv och hälsa och låta de bestämma själva över sina kroppar. Och vi vill inte att foster ska lida i onödan.
Citera
2023-08-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är man seriöst intresserad av barns väl och ve. Att barn ska få lov växa upp i trygghet och under värdiga villkor, så är man för fri aborträtt.

Inga barn är ett skit förtjänta av föräldrar som inte vill ha dem, att bli misshandlade psykiskt eller fysiskt pga desperata vuxna eller att hamna på barnhem etc..

Inga barn, eller mänsklighet, är heller förtjänta att födas in i en värld med kraftig överbefolkning, där det inte finns kvar resurser för deras överlevnad.

Det där evinnerliga oförmågan fatta skillnaden mellan ett nu av embryo och en framtid med ett barn är extremt tröttsamt.

Abort gäller inte barn, det gäller mestadels embryon. En fet majoritet av alla svenska aborter sker före vecka 9 och över 60% sker före vecka 7.
Ett embryo är just ett embryo och inte "ett barn" tom. vecka 9.

Ska man sitta och använda en potentiell framtid som argument, så bör man fan åtminstone vara hederlig med sin osaklighet.

Exakt.

Och de verkar heller inte tänka på att om en kille och en tjej som tex. är 17 är respektive 16 år och inte alls känner sig/är kapabla att ge barn ett bra liv, därav väljer abort i tex. vecka 6. Dessa två kommer växa upp. Och mannen kanske kommer gifta sig med en annan kvinna och kvinnan gifter sig med en annan man. Han får 3 barn med sin fru (älskade, önskade barn som får en bra uppväxt) och hon får 2 barn med sin fru (älskade, önskade barn som får en bra uppväxt).

Men hade de fött avkomman de väntade när de var tonåringar, hade deras liv kanske tagit helt andra vägar... Det kanske inte hade blivit fler barn. Och det hade hur som helst inte blivit några kärnfamiljer (som nu antifeministerna är så förtjusta i). Och de där 5 barnen hade inte kommit till, garanterat.

Antifeministerna tycker alltså att det är viktigare att oönskade barn föds till en otrygg situation. Än att paret får välja abort och därmed har chans längre fram att ge liv till älskade och önskade barn i en trygg situation (i en kärnfamilj dessutom). Logiken i detta är för mig så pass skev att jag riktigt häpnar.

I övrigt så finns det par som väljer abort för att de redan har tillräckligt många barn och inte mäktar med fler.
Citera
2023-08-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Återigen vecka 6, så är väldigt många helt chanslösa ens hinna begripa att de är gravida.
Och det vara DET jag svarade på, inte något annat av dina "hypotetiska" 100% gratis och säkra" bla bla.
piller/ tester.

Nej precis, jag och de flesta kvinnor kommer inte gå med på att få våra rättigheter och trygghet begränsade till 0, helt korrekt.
Och ingen av abortförespråkare har yttrat ett skit om någon rätt att abortera i vecka 40.
Var exakt gränsen för den fria aborträtten ska ligga ska medicinare och dito expertis avgöra och inte förvirrade, misogyna, tokstollar av din sort som inte fattar skillnaden mellan nu och framtid.

Nu är du där igen med din ohederlighet. Jag skrev aldrig begränsat till 0, ej heller har jag påstått något om vecka 40 i det hypotetiska scenariot jag lade fram.

Men ok, jag flyttar fram gränserna lite i ett nytt försök:

OM vi ponerar att läkemedelsindustrin tar fram ett 'abortpiller' som är subventionerat och tilldelas ALLA flickor och kvinnor som en metod att avbryta en oönskad graviditet OCH de tar även fram ett graviditetstest som är 100% tillförlitligt efter 4 veckor, skulle ni gå med på att en abort efter 10 veckor skulle förbjudas (åtsidosatt våldtäkt, fara för liv o.s.v.)?

Pillrena / aborten och testerna skulle kunna handhas på egen hand, delas ut gratis och utan frågor eller restriktioner.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2023-08-27 kl. 10:38.
Citera
2023-08-27, 10:51
Citat:
..men du hävdar ju att vara förutseende och testa sig i god tid är onödigt och besvärligt? Hur fan är det ansvarsfullt?

..bättre att ha 16 veckor tillgängligt för att kunna ta bort 'problemet' när man helt enkelt inte orkade testa sig peridodiskt, eller hur?

Det ultimata feministiska kampmålet = så många veckor som möjligt tillgängligt att kunna mörda bort en oansvarsfull och torgförd sexualitet (det som samtidigt ska höjas till skyarna som något unikt och skyddas mot alla män dessutom )
Herr ”jag råder alla män att på förhand förklara att om inte kvinnan kvinnan oansvarigt och kallblodigt mördar barnet på hans begäran så kommer han att förvägra sitt eget barn pengar till mat, kläder och husrum och ägna resten av livet åt att se till så att hans barn inte får ett enda öre till sin överlevnad” ska kanske inte komma med förslag om hur kvinnor ska vara förutseende.
Citera
2023-08-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”Tänkvärda ord. Inte sant?”

Tänkvärda ord och Tomatkungen går inte ihop.

Du läste ju inte ens vad som stod. Läs det jag skrev, så ser du att det är tänkvärda ord. För även om du inte gillar mig, så kan jag skriva bra saker. Allt är inte antingen svart eller vitt, du vet.
Citera
2023-08-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Herr ”jag råder alla män att på förhand förklara att om inte kvinnan kvinnan oansvarigt och kallblodigt mördar barnet på hans begäran så kommer han att förvägra sitt eget barn pengar till mat, kläder och husrum och ägna resten av livet åt att se till så att hans barn inte får ett enda öre till sin överlevnad” ska kanske inte komma med förslag om hur kvinnor ska vara förutseende.

Här kommer ytterligare en ohederlig lögnare..

Jag skrev att om mannen / kvinnan har en överrenskommelse INNAN sexet om att en gravididet ska resultera i en abort. BÅDA har gjort en överrenskommelse. DÅ tycker jag han kan vägra kvinnan underhåll om hon ändå behåller barnet.

..återigen måste ni ljuga och trixa för att ens kunna göra ett försök till att motivera ert hyckleri och sjuka åsikter.
Citera
2023-08-27, 11:24
Citat:
Här kommer ytterligare en ohederlig lögnare..

Jag skrev att om mannen / kvinnan har en överrenskommelse INNAN sexet om att en gravididet ska resultera i en abort. BÅDA har gjort en överrenskommelse. DÅ tycker jag han kan vägra kvinnan underhåll om hon ändå behåller barnet.

..återigen måste ni ljuga och trixa för att ens kunna göra ett försök till att motivera ert hyckleri och sjuka åsikter.
Ja precis, du råder alla män att på förhand förklara att om sexet resulterar i en graviditet ska hon oansvarigt och kallblodigt mörda barnet på hans begäran, annars ska ha förvägra sitt eget barn pengar till mat, kläder och husrum och han ska ägna resten av livet åt att lura sitt barn på vartenda öre som det kan behöva för att överleva.
Citera
2023-08-27, 14:48
Medlem
Citat:
Nu är du där igen med din ohederlighet. Jag skrev aldrig begränsat till 0, ej heller har jag påstått något om vecka 40 i det hypotetiska scenariot jag lade fram.

Men ok, jag flyttar fram gränserna lite i ett nytt försök:

OM vi ponerar att läkemedelsindustrin tar fram ett 'abortpiller' som är subventionerat och tilldelas ALLA flickor och kvinnor som en metod att avbryta en oönskad graviditet OCH de tar även fram ett graviditetstest som är 100% tillförlitligt efter 4 veckor, skulle ni gå med på att en abort efter 10 veckor skulle förbjudas (åtsidosatt våldtäkt, fara för liv o.s.v.)?

Pillrena / aborten och testerna skulle kunna handhas på egen hand, delas ut gratis och utan frågor eller restriktioner.

"Du och dina likar kommer ALDRIG gå med på att sänka gränsen för abort OAVSETT medicinska framsteg. Ni VILL HA RÄTTEN ATT DÖDA så långt in i graviditeten som möjligt!!"

Detta skrev du till mig, vad är det om inte att påstå att vi skulle vilja kunna abortera i vecka 40?

Fattar du inte ens vad du själv skriver betyder?

Det finns redan subventionerade abortpiller på apoteken i form av "dagen efter piller" och jag är inte säker på att det vore så bra att det fanns abortpiller på apoteken, eftersom aborter inte är något hej svejs...som alla klarar gå igenom helt själva.
Det kan göra väldigt ont och dessutom bli komplikationer, så bra om sjukvården är involverad.

Varför inte 18 veckor?
Citera
2023-08-27, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Exakt.

Och de verkar heller inte tänka på att om en kille och en tjej som tex. är 17 är respektive 16 år och inte alls känner sig/är kapabla att ge barn ett bra liv, därav väljer abort i tex. vecka 6. Dessa två kommer växa upp. Och mannen kanske kommer gifta sig med en annan kvinna och kvinnan gifter sig med en annan man. Han får 3 barn med sin fru (älskade, önskade barn som får en bra uppväxt) och hon får 2 barn med sin fru (älskade, önskade barn som får en bra uppväxt).

Men hade de fött avkomman de väntade när de var tonåringar, hade deras liv kanske tagit helt andra vägar... Det kanske inte hade blivit fler barn. Och det hade hur som helst inte blivit några kärnfamiljer (som nu antifeministerna är så förtjusta i). Och de där 5 barnen hade inte kommit till, garanterat.

Antifeministerna tycker alltså att det är viktigare att oönskade barn föds till en otrygg situation. Än att paret får välja abort och därmed har chans längre fram att ge liv till älskade och önskade barn i en trygg situation (i en kärnfamilj dessutom). Logiken i detta är för mig så pass skev att jag riktigt häpnar.

I övrigt så finns det par som väljer abort för att de redan har tillräckligt många barn och inte mäktar med fler.

tror inte antifeminsiter bryr sig speciellt om barn. Vad de egentligen är intresserade av är att kvinnor ska förtryckas och inte ha de rättigheter och möjligheter de ex. har i Sverige för de tror dessa antifeminsiter kommer gynna dem själva.

Tjatet om "mörda barn" och "barns rättigheter" etc etc är bara förevändningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in