Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Uppenbarligen inte, och inte heller kunde du greppa det moralfilosofiska motargument jag presenterade för dig.
Klart jag vet vad jag själv skriver. och varför jag skriver det. Det är snarare du som inte har en susning om vad jag skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Bara några sidor bak i tråden argumenterade du för abort med argumenten "jag känner så" och "andra känner så".
Nu bagatelliserar du mina inlägg. Läs om, läs rätt. Du har uppenbarligen inte läst mina inlägg tillräckligt ordentligt. Se nyanserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Nu ljuger du. Du kan inte hitta ett enda inlägg där jag påstår att bara man är vid liv så är man lycklig. Det jag däremot vänt mig mot är ditt resonemang om att det är bättre att minimera lidande genom att döda personen innan lidandet ens hunnit uppstå. Två helt skilda saker. Vad är den logiska slutsatsen av ett sådant resonemang? Vilket vore det ultimata sättet att minimera lidande på? Att döda alla människor så smärtfritt som möjligt. Inga människor, inget mänskligt lidande.
Du raljerar över vad jag skriver. Och nu gjorde jag samma sak som dig: raljerade över vad du skriver. Och då kallar du det för "lögn". Kanske då dags att du själv slutar raljera över vad jag skriver? Och faktiskt läser vad jag skriver. Nu fick du smaka din egen medicin, nämligen. och den var inte god, den smakade "lögn". Precis som jag har smakat dina lögner om vad jag skrivit.
Jag har
inte skrivit att det är bättre att döda
levande födda människor, så att de slipper eventuellt lidande. Där raljerade du, eller "ljög", såsom du kallar sådant för.
Men ett foster är
inte en levande född människa. Ett litet outvecklat foster på under 9 veckor, är förvisso ett liv, men det är lååååångt ifrån en
levande född människa. Och det är ju bättre om man då tar hänsyn till den
levande födda flickan/kvinnans liv/lidande och känslor kring graviditeten än till ett extremt outvecklat fosters liv... Lider den gravida flickan/kvinnan av graviditeten och tanken på att bli mamma, så är det ju bättre hon får göra en laglig, reglerad och säker abort. Och alla barn har rätt att få födas önskade och älskade till drägliga livsförhållanden... Inte till en mor som helst hade sett barnet dött.
Kan du nu ta in det jag skriver?
Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Dina prioriteringar här är dessutom helt skeva vilket är uppenbart i princip omedelbart. Det går inte att prioritera lycka före liv, då liv först måste existera för att lycka ens ska vara möjligt. Vi kanske borde döda deprimerade människor också för deras eget bästa? Det hade ju minimerat deras lidande. Ja, just det, ja, alla människor lider, att lida är en naturlig del av livet - bäst vi dödar alla människor.
Nu raljerar du/"ljuger" du igen. Läs om, läs rätt.
Levande födda människor ska vi givetvis göra allt vi kan för, så att de ska må bra. Men foster på mindre än 9 veckor är
inte levande födda människor. Men det är den gravida flickan/kvinnan. Och lider hon av graviditeten/tanken på att bli mamma. Så är det bra om hon får göra en laglig, reglerad och säker abort. Så slipper hon lida. Och så slipper hennes avkomma lida av att vara oönskad och oälskad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Det genomförs dessutom nästan fyrtiotusen aborter per år i Sverige, och här sitter du och försöker rättfärdiga det genom att antyda att dessa fyrtiotusen barn skulle ha blivit misshandlade, våldtagna och vem vet vad mer du fantiserar om om man inte hade dödat barnen.
Jag skriver hur en oönskat gravid kvinna kan resonera. Hon kan känna att hon skulle bli en dålig mor. Och hon kan känna en oro över att adoptera bort sitt barn till några som kanske är ännu sämre... Dessutom kanske hon inte vill vara gravid och föda barn, med alla de risker det innebär. Och då kan det bli abort som är det hon finner lämpligast. hade hon funnit annat lämpligare (tex. att föda barnet och ta hand om det själv eller adoptera bort det) så hade hon givetvis gjort det. Du verkar ha dålig inlevelseförmåga för hur det kan vara för en oönskat gravid flicka/kvinna.
Sedan. och detta är en viktig punkt.
Mannen. Hans syn på det hela kan vara
avgörande. Hon kanske känner sig som en dålig mor,
om hon är ensamstående. Men om mannen finns vid hennes sida och hjälper till med ansvar och de blir en familj, så kan hon ändra sig och känna mer att hon är "tillräckligt bra" för moderskapet och välja att föda.
Det är här jag tror saker brister. Mannen tar inte tillräckligt ståndpunkt i frågan. och det är därför det sker över 30000 aborter/år i Sverige. Detta skulle enkelt kunnat förebyggas om mannen mer tydligt säger "jag vill ha dig och jag vill ha det här barnet/de här barnen med dig". Vilken gravid kvinna skulle inte smälta för det? Men om han istället säger "du gör vad du vill" och lämnar henne ensam och ambivalent med beslutet... Så tar hon det som att han inte vill. Och då vill inte heller hon. Och då gör hon abort.