Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, du förvränger, Jesus (och kristna) ska försöka rädda alla dom kan, men ibland går det inte att rädda. Dom som inte går att rädda symboliseras med getter, medans dom som är som får, ödmjuka och ångerfulla, går att rädda.
Vilka som går eller inte går att rädda är inte upp till oss att döma, det kan bara Gud döma.
Nej, det är du som avleder. Jag frågade specifikt om Jesus, och du vill avleda till hur antingen jag eller ett vittne skulle ha gjort.
Jag skrev:
”
Menar du alltså allvarligt att Jesus avsiktligt skulle välja att överge de fåren?
Var står det något om när det skulle vara okej att sluta att försöka få tillbaka ett vilsegånget får, eller är det inte snarare bara ditt påhitt att Jesus inte skulle fortsätta att försöka?
Alltså var i Bibeln står det att
Jesus skulle ge upp?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Varför fastnar du på det? Oavsett tidpunkt, om Jesus kallar någon för "huggormsyngel" tror du att han gärna vill umgås med sådana? Dom visade sig vara getter enligt Matteus kapitel 25:
"Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar." (Matt 25:41 Bibel2000)
Tror du att Jesus vill umgås med sådana som är förbannade? Det står ju till och med:"Gå bort från mig". Om Jesus säger: "Gå bort från mig", tror du han ändå vill umgås? Det är ju helt ologiskt.
Jag fastnar på det därför att det var en lögn, och du är tydligen oförmögen att ta ansvar för din lögn.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag har aldrig påstått att man ska ignorera ödmjuka och ångerfulla syndare. Du däremot undviker att ge klara besked på om Jesus verkligen kan umgås med vem som helst, även dom som han säger "Gå bort från mig" till.
Det du försöker undvika är att ge rätt till Jehovas vittnen som utesluter icke ångerfulla syndare.
Du förvrängde detta från ditt första inlägg, du skrev:
Avfällingar är sådana som vägrar att omvända sig, som inte ångrar att dom syndar, exakt så som fariséerna och skriftlärda var som personer, dom som Jesus dömde till Gehenna.
Avfällingar är alltså inte får, utan getter. Själva ordet "avfälling" betyder att man avfaller från Guds lagar och bud. Får är sådana som lyssnar, ångrar och vänder om från sina synder. Jesus umgicks med får(ångerfulla syndare), inte getter(dom skriftlärda och fariséerna). Jesus umgicks med dessa eftersom dom visade ånger, medan fariséerna och dom skriftlärda inte visade ånger, och därför umgicks inte Jesus med dom. Förstår du nu? Dom onda fariseerna och skriftlärda betraktas som avfällingar enligt Jehovas vittnen, inte får, det är ditt eget påhitt, och sedan försöker du döma Jehovas vittnen baserat på ditt eget påhitt.
Då är vi inne på det att var står det att ett får övergår till att bli en get?
Avfällingar var tidigare får i flocken, eller hur?
Var står det att något av flockens får kan bli en get?
Var står det att Jesus skulle sluta att söka efter ett bortsprunget får därför att det blivit en get, eller är det bara ditt påhitt?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Fast fariséerna och skriftlärda var inte intresserade av att komma på rätt väg, tvärtom sade Jesus:
"
Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet(Gehenna)?" (Matt 23:33 Bibel2000)
Så min fråga var, tror du verkligen att Jesus satte sig ner och åt middag med fariséerna och skriftlärda efter detta uttalande? Knappast, Jesus uteslöt dom från hans umgänge:
"
Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:17 Bibel2000)
Judar umgicks inte med hedningar och tullindrivare, utan uteslöt dom från deras sociala gemenskap.
Detta skriftställe följer Jehovas vittnen om en broder vägrar lyssna och vända om, utan vill fortsätta med sina synder, och det är dessa som Jehovas vittnen utesluter, inte ångerfulla syndare.
Jag citerade från Jehovas vittnens litteratur som svar på ditt felaktiga inlägg, som tydligt förklarar detta:
Undviker Jehovas vittnen sådana som tidigare varit Jehovas vittnen?
Vi undviker inte sådana som har blivit döpta som Jehovas vittnen men som inte längre predikar för andra eller som kanske rentav slutat komma tillsammans med oss. I stället tar vi kontakt med dem och försöker väcka deras andliga intresse igen.
Vi utesluter inte automatiskt någon som begår en allvarlig synd. Men om ett döpt Jehovas vittne gör det till en vana att bryta mot Bibelns moralnormer och inte ångrar sig, då kommer han eller hon att bli utesluten, och en sådan person undviker vi. Bibeln säger tydligt: ”Avlägsna den onde mannen ur er krets.” (1 Korinthierna 5:13)
Vad händer då om en man blir utesluten och hans fru och barn fortfarande är Jehovas vittnen? De religiösa band som han hade till sin familj förändras, men inte blodsbanden. Den äktenskapliga relationen förändras inte, och det normala familjelivet där man visar varandra tillgivenhet fortsätter som tidigare.
Uteslutna personer är välkomna till våra möten. Om de vill kan de också få råd och andlig hjälp från de äldste i församlingen. Målet är att hjälpa dem att bli Jehovas vittnen igen. Uteslutna personer som överger det felaktiga uppförandet och visar en uppriktig önskan att leva efter Bibelns moralnormer är alltid välkomna att bli Jehovas vittnen igen.
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/avhoppare/
Här skulle jag vilja påstå att du inte förstått termen ”umgås”.
Om t.ex. några av de äldste skulle ge sig ut till någon som är tidigare medlem i ett försök att tala denne tidigare medlem till sans och gör det genom att sitta ner och äta middag med den tidigare medlemmen så räknas inte det som att ”umgås”, utan det räknas som ett allvarligt samtal som är deras plikt eller deras uppgift och då alltså inte alls ”umgänge” eftersom umgänge är samvaro mellan vänner utanför arbete och plikter.
Alltså ser jag inget hinder för Jesus att sitta ner och äta middag med skriftlärda eller fariséer om det gjordes i avsikt att försöka att få dem att tänka om.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, jag har försökt att rätta till ditt första felaktiga påstående om vilka Jehovas vittnen utesluter och inte vill umgås med.
Det är dom som är som fariseerna och skriftlärda i berättelsen som utesluts, inte dom syndare som visar ånger, sådana som Jesus umgicks med.
Du vill vinkla berättelsen så som du själv vill, och ignorerar det faktum att Jesus inte ville umgås med dom onda fariséerna och skriftlärda, han sade:"Gå bort från mig" till dessa.
Det är du som hela tiden vinklar mot ”umgås”.
Jag har aldrig påstått att Jesus skulle festa eller skämta med fariséer, bara att han inte skulle ha tackat nej till en möjlighet till samtal.
Var säger Jesus "Gå bort från mig" till fariséer och skriftlärda, eller har du hittat på det också?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag har aldrig påstått att fariséerna och skriftlärda som Jesus dömde till helvetet (Gehenna) var får, var påstår jag det menar du?
Det var ju du som påstod det i ditt första felaktiga inlägg:"
Avfällingar är ju flockens bortsprungna får.", och nu är du förvirrad.
Ja, de som tror på Gud räknas som Guds får, eller hur?
Begreppet bortsprungna får brukar användas för personer som antingen är Gudstroende men syndar eller tidigare troende som ”tappat bort sig” och alltså inte längre tror.
Jag skrev om Jesus liknelse om det bortsprungna fåret som visar att Jesus aldrig ger upp om någon, utan att alla kan komma tillbaka till flocken, så ja, avfällingar är flockens bortsprungna får, men du instämmer tydligen inte i det, utan påstår, helt obibliskt, att de skulle vara getter.