2023-08-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Säg till när du är redo för en seriös diskussion.
Vad är inte seriöst med att ni grupprunkar och särtolkar en bok som är översatt tusentals gånger bla från "utdöda" språk? Eller, ja, jo. Det är svårt att hålla sig allvarlig när man tänker på det. Är du verkligen förvånad över att människor över hela världen tycker ni är clowner?
Citera
2023-08-21, 20:21
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Jag frågade dig:"detta menar du alltså hände första århundradet?"

Menar du alltså att Jesu återkomst skedde redan första århundradet? Vilka bevis finns det för det?
Jag har ingen bestämd åsikt utan diskuterar detta för att utforska.
Citat:
Och vad profeterar då Johannes om i Uppenbarelseboken, som skrevs efter Jerusalems förstörelse, är det en tredje återkomst av Jesus?
Vad i Johannes uppenbarelse menar du på är en parallell till Jesus förutsägelser i Matteusevangeliet 24?
Citera
2023-08-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Jag har ingen bestämd åsikt utan diskuterar detta för att utforska.

Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Vad i Johannes uppenbarelse menar du på är en parallell till Jesus förutsägelser i Matteusevangeliet 24?

T.ex. det här:

"Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas »Trovärdig och sann«, och han dömer och strider rättfärdigt.

Hans ögon var som eldslågor, på huvudet hade han många kronor, och på honom var ett namn skrivet som ingen känner utom han själv. Han var klädd i en mantel som doppats i blod, och hans namn är »Guds ord«. De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i skinande vitt linne. Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd som han skall slå folken med, och han skall valla dem med en stav av järn, och han skall trampa vinpressen för Guds, allhärskarens, stränga vredes vin.

Och han har ett namn skrivet på manteln och på låret: »Konungarnas konung och herrarnas herre.«Och jag såg en ängel stå inne i solen, och han ropade med hög röst till alla fåglarna som flög över himlens mitt: »Kom hit och samlas till Guds stora måltid, så skall ni få äta kött av kungar och härförare och mäktiga män och kött av hästar och deras ryttare och kött av alla människor, fria och slavar, höga och låga.

«Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här. Och odjuret togs till fånga och likaså den falske profeten, som gjort tecken inför odjuret och förfört dem som tagit emot dess märke och tillbett dess bild. De kastades båda levande i eldsjön som brinner av svavel. Och de andra dödades med svärdet ur ryttarens mun, och alla fåglarna åt sig mätta på deras kött.
" (Upp 19:11-21 Bibel2000)

Detta är samma händelse som i Matteus 24:

"Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det vid Människosonens återkomst...
Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen mista sitt sken. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet...
Ty som det var i Noas dagar, så blir det vid Människosonens ankomst. Under tiden före floden åt man och drack, gifte sig och blev bortgift, ända till den dag då Noa gick in i arken, och ingen visste något förrän floden kom och förde bort alla. Så blir det också vid Människosonens ankomst. Då är två män ute på åkern; den ene tas med och den andre lämnas kvar. Två kvinnor är vid kvarnen och mal; den ena tas med och den andra lämnas kvar.
" (Matt 24:27,29-30,37-41 Bibel2000)

Även kapitel 25 talar om detta:

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna.

Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’ Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.

’Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ Då kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’

Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.«
" (Matteus 25:31-46 Bibel2000)

Många ställen i bibeln talar om den här tiden då Gud genom Jesus ska ingripa på jorden och ta bort alla onda människor och införa fred på jorden. Det är t.ex. det som Daniel 2:44 talar om:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Jesus är kungen i detta kungarike, Konungarnas konung och herrarnas herre:

"Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen." (Matt 6:10 Bibel2000)

"Nästa dag, när de många som hade kommit till högtiden fick höra att Jesus var på väg till Jerusalem, tog de palmkvistar och gick ut för att möta honom. Och de ropade: »Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn, han som är Israels konung.« Jesus fick tag i en åsna och satte sig på den, som det står skrivet: »Frukta inte, dotter Sion. Se, din konung kommer, sittande på en ungåsna." (Joh 12:12-15 Bibel2000)
Citera
2023-08-22, 00:38
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Lade du märke till orden: "som en förenad organisation "?

Det är skillnad mellan "förenad organisation" och "enskilda individer".

Föll poletten ner nu?

Ja och du sa att Amish verkade vara goda människor som kanske också får Guds godkännande. Som grupp alltså. Du satt väl inte och pekade ut en enstaka amish person som god, eller? Typ, broder Jakob Amishson är så god i sina gärningar så han får säkert överleva harma han också, trots att han inte tror på Jehova så som vi gör. I så fall, får Moder Teresa också överleva då, för hon var ju också god? Om inte, vad är skillnaden?
Oavsett så tror de på treenigheten och du påstår att de kan lika väl få Jehovas godkännande precis som JV org. Vad tror du gubbarna i din församling skulle säga om du kläckte ur dig det efter ett möte?

Sorry, men du sitter och snackar skit som vanligt.
Citera
2023-08-22, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Ja och du sa att Amish verkade vara goda människor som kanske också får Guds godkännande. Som grupp alltså.

Nej, det sade jag inte, inte som grupp betraktat, jag är säker på att det finns även rötägg hos Amish. Jag menar inte att bara för att man tillhör Amish så överlever man automatiskt, eller att man tillhör en annan grupp, och man automatiskt inte överlever. Du är så ivrig att missförstå och förvränga vad Jehovas vittnen säger och menar.

Jag sade rent allmänt att Amish verkar i allmänhet vara goda. Du vet väl att även i litteraturen står det om olika grupper som man pratat positivt om? Men du struntar nog i dom artiklarna och fokuserar på andra, där du kan förvränga och smutskasta Jehovas vittnen för vad som skrivs.

Citat:
Du satt väl inte och pekade ut en enstaka amish person som god, eller? Typ, broder Jakob Amishson är så god i sina gärningar så han får säkert överleva harma han också, trots att han inte tror på Jehova så som vi gör. I så fall, får Moder Teresa också överleva då, för hon var ju också god? Om inte, vad är skillnaden?

Det är inte omöjligt att Moder Teresa får en uppståndelse(inte överleva, för du vet väl att hon är död?) Detta eftersom både rättfärdiga och orättfärdiga kommer att få uppståndelse från döden efter att Gud tagit bort krig och ondska på jorden:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Citat:
Oavsett så tror de på treenigheten och du påstår att de kan lika väl få Jehovas godkännande precis som JV org. Vad tror du gubbarna i din församling skulle säga om du kläckte ur dig det efter ett möte?

Sorry, men du sitter och snackar skit som vanligt.

Nej, det är du som snackar skit och förvränger varenda ord som Jehovas vittnen säger.

Det spelar ingen roll vad man säger sig tro på, eller hur man varit under sitt liv, man kan t.o.m. ha varit en massmördare, man har ändå möjlighet att överleva om man uppriktigt, i sitt hjärta ångra sina synder och vänder om.

Paulus var ju ledaren för ett massmord på kristna, men han vände om från ondskan när han konfronterades av Gud. Det är inte ens omöjligt att Hitler kan få en uppståndelse, kanske kan han omvända sig under 1000 års riket, och bli som Paulus, förkämpe för Gud.

Men det är klart, om man envisas med att Gud är treenig, trots att Gud själv säger det för personen ansikte mot ansikte att han inte är det, så kan man undra hur ödmjuk personen är.

Jag undrar hur envis du är, om du nu vänder om och slutar snacka skit och förvränga om Jehovas vittnen, jag tror knappast det, men vi får se, jag är öppen för att ta emot dig som en syster, om du omvänder dig.
Senast redigerad av ttsp 2023-08-22 kl. 05:43.
Citera
2023-08-22, 06:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, du förvränger, Jesus (och kristna) ska försöka rädda alla dom kan, men ibland går det inte att rädda. Dom som inte går att rädda symboliseras med getter, medans dom som är som får, ödmjuka och ångerfulla, går att rädda.

Vilka som går eller inte går att rädda är inte upp till oss att döma, det kan bara Gud döma.

Nej, det är du som avleder. Jag frågade specifikt om Jesus, och du vill avleda till hur antingen jag eller ett vittne skulle ha gjort.
Jag skrev:
Menar du alltså allvarligt att Jesus avsiktligt skulle välja att överge de fåren?
Var står det något om när det skulle vara okej att sluta att försöka få tillbaka ett vilsegånget får, eller är det inte snarare bara ditt påhitt att Jesus inte skulle fortsätta att försöka?

Alltså var i Bibeln står det att Jesus skulle ge upp?
Citat:
Varför fastnar du på det? Oavsett tidpunkt, om Jesus kallar någon för "huggormsyngel" tror du att han gärna vill umgås med sådana? Dom visade sig vara getter enligt Matteus kapitel 25:

"Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar." (Matt 25:41 Bibel2000)

Tror du att Jesus vill umgås med sådana som är förbannade? Det står ju till och med:"Gå bort från mig". Om Jesus säger: "Gå bort från mig", tror du han ändå vill umgås? Det är ju helt ologiskt.
Jag fastnar på det därför att det var en lögn, och du är tydligen oförmögen att ta ansvar för din lögn.

Citat:
Jag har aldrig påstått att man ska ignorera ödmjuka och ångerfulla syndare. Du däremot undviker att ge klara besked på om Jesus verkligen kan umgås med vem som helst, även dom som han säger "Gå bort från mig" till.

Det du försöker undvika är att ge rätt till Jehovas vittnen som utesluter icke ångerfulla syndare.

Du förvrängde detta från ditt första inlägg, du skrev:

Avfällingar är sådana som vägrar att omvända sig, som inte ångrar att dom syndar, exakt så som fariséerna och skriftlärda var som personer, dom som Jesus dömde till Gehenna.

Avfällingar är alltså inte får, utan getter. Själva ordet "avfälling" betyder att man avfaller från Guds lagar och bud. Får är sådana som lyssnar, ångrar och vänder om från sina synder. Jesus umgicks med får(ångerfulla syndare), inte getter(dom skriftlärda och fariséerna). Jesus umgicks med dessa eftersom dom visade ånger, medan fariséerna och dom skriftlärda inte visade ånger, och därför umgicks inte Jesus med dom. Förstår du nu? Dom onda fariseerna och skriftlärda betraktas som avfällingar enligt Jehovas vittnen, inte får, det är ditt eget påhitt, och sedan försöker du döma Jehovas vittnen baserat på ditt eget påhitt.
Då är vi inne på det att var står det att ett får övergår till att bli en get?
Avfällingar var tidigare får i flocken, eller hur?
Var står det att något av flockens får kan bli en get?
Var står det att Jesus skulle sluta att söka efter ett bortsprunget får därför att det blivit en get, eller är det bara ditt påhitt?
Citat:
Fast fariséerna och skriftlärda var inte intresserade av att komma på rätt väg, tvärtom sade Jesus:

"Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet(Gehenna)?" (Matt 23:33 Bibel2000)

Så min fråga var, tror du verkligen att Jesus satte sig ner och åt middag med fariséerna och skriftlärda efter detta uttalande? Knappast, Jesus uteslöt dom från hans umgänge:

"Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:17 Bibel2000)

Judar umgicks inte med hedningar och tullindrivare, utan uteslöt dom från deras sociala gemenskap.
Detta skriftställe följer Jehovas vittnen om en broder vägrar lyssna och vända om, utan vill fortsätta med sina synder, och det är dessa som Jehovas vittnen utesluter, inte ångerfulla syndare.

Jag citerade från Jehovas vittnens litteratur som svar på ditt felaktiga inlägg, som tydligt förklarar detta:
Undviker Jehovas vittnen sådana som tidigare varit Jehovas vittnen?

Vi undviker inte sådana som har blivit döpta som Jehovas vittnen men som inte längre predikar för andra eller som kanske rentav slutat komma tillsammans med oss. I stället tar vi kontakt med dem och försöker väcka deras andliga intresse igen.

Vi utesluter inte automatiskt någon som begår en allvarlig synd. Men om ett döpt Jehovas vittne gör det till en vana att bryta mot Bibelns moralnormer och inte ångrar sig, då kommer han eller hon att bli utesluten, och en sådan person undviker vi. Bibeln säger tydligt: ”Avlägsna den onde mannen ur er krets.” (1 Korinthierna 5:13)

Vad händer då om en man blir utesluten och hans fru och barn fortfarande är Jehovas vittnen? De religiösa band som han hade till sin familj förändras, men inte blodsbanden. Den äktenskapliga relationen förändras inte, och det normala familjelivet där man visar varandra tillgivenhet fortsätter som tidigare.

Uteslutna personer är välkomna till våra möten. Om de vill kan de också få råd och andlig hjälp från de äldste i församlingen. Målet är att hjälpa dem att bli Jehovas vittnen igen. Uteslutna personer som överger det felaktiga uppförandet och visar en uppriktig önskan att leva efter Bibelns moralnormer är alltid välkomna att bli Jehovas vittnen igen.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/avhoppare/
Här skulle jag vilja påstå att du inte förstått termen ”umgås”.
Om t.ex. några av de äldste skulle ge sig ut till någon som är tidigare medlem i ett försök att tala denne tidigare medlem till sans och gör det genom att sitta ner och äta middag med den tidigare medlemmen så räknas inte det som att ”umgås”, utan det räknas som ett allvarligt samtal som är deras plikt eller deras uppgift och då alltså inte alls ”umgänge” eftersom umgänge är samvaro mellan vänner utanför arbete och plikter.
Alltså ser jag inget hinder för Jesus att sitta ner och äta middag med skriftlärda eller fariséer om det gjordes i avsikt att försöka att få dem att tänka om.

Citat:
Nej, jag har försökt att rätta till ditt första felaktiga påstående om vilka Jehovas vittnen utesluter och inte vill umgås med.

Det är dom som är som fariseerna och skriftlärda i berättelsen som utesluts, inte dom syndare som visar ånger, sådana som Jesus umgicks med.

Du vill vinkla berättelsen så som du själv vill, och ignorerar det faktum att Jesus inte ville umgås med dom onda fariséerna och skriftlärda, han sade:"Gå bort från mig" till dessa.
Det är du som hela tiden vinklar mot ”umgås”.
Jag har aldrig påstått att Jesus skulle festa eller skämta med fariséer, bara att han inte skulle ha tackat nej till en möjlighet till samtal.
Var säger Jesus "Gå bort från mig" till fariséer och skriftlärda, eller har du hittat på det också?

Citat:
Jag har aldrig påstått att fariséerna och skriftlärda som Jesus dömde till helvetet (Gehenna) var får, var påstår jag det menar du?

Det var ju du som påstod det i ditt första felaktiga inlägg:"Avfällingar är ju flockens bortsprungna får.", och nu är du förvirrad.
Ja, de som tror på Gud räknas som Guds får, eller hur?
Begreppet bortsprungna får brukar användas för personer som antingen är Gudstroende men syndar eller tidigare troende som ”tappat bort sig” och alltså inte längre tror.
Jag skrev om Jesus liknelse om det bortsprungna fåret som visar att Jesus aldrig ger upp om någon, utan att alla kan komma tillbaka till flocken, så ja, avfällingar är flockens bortsprungna får, men du instämmer tydligen inte i det, utan påstår, helt obibliskt, att de skulle vara getter.
Senast redigerad av Smeso 2023-08-22 kl. 06:09.
Citera
2023-08-22, 06:14
Medlem
Citat:
Det är inte omöjligt att Moder Teresa får en uppståndelse(inte överleva, för du vet väl att hon är död?) Detta eftersom både rättfärdiga och orättfärdiga kommer att få uppståndelse från döden efter att Gud tagit bort krig och ondska på jorden:

Det spelar ingen roll vad man säger sig tro på, eller hur man varit under sitt liv, man kan t.o.m. ha varit en massmördare, man har ändå möjlighet att överleva om man uppriktigt, i sitt hjärta ångra sina synder och vänder om.
Alla får en uppståndelse när Herren kommer tillbaka, men ingen kommer att leva på denna jord efter den dagen.

Med stöd av vad Herren lärt oss säger vi er detta: vi som är kvar här i livet då Herren kommer skall inte gå före de avlidna. Ty när Herren själv stiger ner från himlen och hans befallning ljuder genom ärkeängelns röst och Guds basun, då skall de som är döda i Kristus uppstå först, och därefter skall vi som är kvar i livet föras bort bland molnen tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och sedan skall vi alltid vara hos honom. 1Thess 4

Det blir inget tusenårsrike EFTER att han kommer tillbaka! Vi ska LEVANDE förvandlas till änglar (andar) och möta Herren I rymden, sedan ska vi vara I HIMLEN! För alltid. Därefter ska Gud skapa en ny jord enligt Upp 21.

Den som inte tror på Gud kommer inte in i Guds rike. Du tror inte på Gud och hans evangelium, och då gör du Gud till en lögnare, eftersom du förkunnar ett helt annat evangelium. Därför, för att ni inte tror, kommer ni inte in. Så vad du tror på är avgörande. Har du dessutom onda gärningar att peka på blir det ännu svårare. Det är därmed inte troligt att Hitler får en uppståndelse till liv.

Var inte förvånade över detta. Den stund kommer då alla som ligger i sina gravar skall höra hans röst och gå ut ur dem; de som har gjort det goda skall uppstå till livet, och de som har gjort det onda skall uppstå till domen. Joh 5
Citera
2023-08-22, 08:36
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, de som tror på Gud räknas som Guds får, eller hur?

Begreppet bortsprungna får brukar användas för personer som antingen är Gudstroende men syndar eller tidigare troende som ”tappat bort sig” och alltså inte längre tror.

Jag skrev om Jesus liknelse om det bortsprungna fåret som visar att Jesus aldrig ger upp om någon, utan att alla kan komma tillbaka till flocken, så ja, avfällingar är flockens bortsprungna får, men du instämmer tydligen inte i det, utan påstår, helt obibliskt, att de skulle vara getter.
Jag tenderar till att hålla med om att Jesus aldrig ger upp på sina får. Jag menar fastmer även att dessa, om de är vilsegångna, till slut återbärgas till flocken.
Senast redigerad av den-kristne 2023-08-22 kl. 08:52.
Citera
2023-08-22, 10:07
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
...Var i bibeln står det Gud är en "Gudom"? Är inte det ett ord som treenighetsanhängare hittat på?
Ordet förekommer i olika former (theion, theiotes, theotes) fast med samma betydelse i Apg. 17:29, Rom. 1:20 och Kol. 2:9. Termen refererar till de tre gudomspersonerna som alla delar samma gudomliga natur och indikerar att titeln "Gud" inte är begränsad till numerärt en enda person allena.
Senast redigerad av den-kristne 2023-08-22 kl. 10:12.
Citera
2023-08-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag tenderar till att hålla med om att Jesus aldrig ger upp på sina får. Jag menar fastmer även att dessa, om de är vilsegångna, till slut återbärgas till flocken.
Paulus talar om judar som inte tror.

De andra blir däremot inympade, såvida de inte framhärdar i sin otro. Det står i Guds makt att ympa in dem igen. Ty om du skars ut ur den vildoliv som du av naturen hörde till och mot naturens ordning ympades in på ett odlat olivträd, hur mycket lättare kan då inte de äkta grenarna ympas in på sitt eget träd. Rom 11

Så det är tron som avgör. Jv förnekar Jesus, de tror inte att vi kommer att bo i himlen m m, det är för deras otro de inte kommer in i Guds rike. Från tillförlitlig källa.

Hitler respekterade inte andra människors liv, inte ens sitt eget (självmord), så hur någon ens kan överväga att Hitler är värdig evigt liv är obegripligt.
Citera
2023-08-22, 13:16
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nej, det sade jag inte, inte som grupp betraktat, jag är säker på att det finns även rötägg hos Amish. Jag menar inte att bara för att man tillhör Amish så överlever man automatiskt, eller att man tillhör en annan grupp, och man automatiskt inte överlever. Du är så ivrig att missförstå och förvränga vad Jehovas vittnen säger och menar.

Jag sade rent allmänt att Amish verkar i allmänhet vara goda. Du vet väl att även i litteraturen står det om olika grupper som man pratat positivt om? Men du struntar nog i dom artiklarna och fokuserar på andra, där du kan förvränga och smutskasta Jehovas vittnen för vad som skrivs.

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Nej, det är du som snackar skit och förvränger varenda ord som Jehovas vittnen säger.

Paulus var ju ledaren för ett massmord på kristna, men han vände om från ondskan när han konfronterades av Gud. Det är inte ens omöjligt att Hitler kan få en uppståndelse, kanske kan han omvända sig under 1000 års riket, och bli som Paulus, förkämpe för Gud.

Men det är klart, om man envisas med att Gud är treenig, trots att Gud själv säger det för personen ansikte mot ansikte att han inte är det, så kan man undra hur ödmjuk personen är.

Jag undrar hur envis du är, om du nu vänder om och slutar snacka skit och förvränga om Jehovas vittnen, jag tror knappast det, men vi får se, jag är öppen för att ta emot dig som en syster, om du omvänder dig.

Jo, du menade som grupp. Du tyckte dom verkade goda, dvs uppförde sig goda, det enda som var fel med dom enligt dig var att de inte förkunnade.

Tänk på att styrande kretsen ska vara med under harma och bestämma över liv och död, vem, vilka ska få överleva och bli uppväckta. Tror du verkligen att styrande kretsen kommer att godkänna Amish eller Moder Teresa? Hade Morris inte blivit avskedad som styrande kretsgubbe så är jag 100 på att han uppväckt Hitler dock, hans ideologi är i alla fall i linje med Tajtbyxan.

Men nu när vi vet att enligt dig så är tro på treenigheten ingen dealbreaker i alla fall för Jehova så finns det ingen anledning för dig att pracka ner på nåt som tydligen inte har nån betydelse. Det kanske är så att du själv tror på det i smyg? Eftersom du verkar gå utanför det mesta som lärs ut av JV org och dess förvrängda material. Tänk om du börjar bli kristen efter att ha debatterat här i alla år?
Citera
2023-08-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne

Självklart ger Jesus aldrig upp fåren, men frågan var om han lägger tid på getterna:

"Då gick lärjungarna fram till honom och frågade: »Vet du att fariseerna tog anstöt av vad du sade?« Han svarade: »Varje växt som inte är planterad av min himmelske fader skall ryckas upp med roten. Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen.«" (Matt 15:12-14 Bibel2000)

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar... så skall han skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna... Sedan skall han säga till getterna som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. " (Matt 25:31-32,41 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in