2022-10-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Som till exempel hur man behandlar uteslutna familjemedlemmar/vänner, synen på blodet, den blinda lydnaden, absurda tolkningar av bibeln som att man inte ska fira födelsedagar...med mera.

Allt förutom "den blinda lydnaden" är helt enligt bibeln.
Citera
2022-10-14, 19:22
Medlem
Citat:
Haha okej

Jag är uppvuxen inom rörelsen, blev döpt, och nästan hela min släkt är Jehovas Vittnen. Jag vet precis allt som är värt att veta om den organisationen.

Jag vet också precis allt som är värt att veta om Jehovas vittnen.

Jag är inte uppvuxen bland Jv, utan blev självmant en medlem när jag var en 24 årig ateist, och efter noggrant övervägande om vad jag uppfattar som verkligheten. Jag hade alltså 24 år på mig att urskilja vad som är sant och falskt, dom flesta i min omgivning var ateister, ändå såg jag sanningen i vad Jehovas vittnen lärde ut.

Citat:
Du tycker väl jag är "okunnig" bara för att jag inte tolkar deras teologi på samma sätt som du gör.

Jag bryr mig inte om hur du "tolkar" Jehovas vittnens teologi, jag bryr mig om du är korrekt i beskrivningen av Jehovas vittnens teologi, vilket du inte är.
Citera
2022-10-14, 19:22
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Allt förutom "den blinda lydnaden" är helt enligt bibeln.
Enligt eran tolkning ja. Och det är ju där skon klämmer. Det går att rättfärdiga allt möjligt tokigt med bibelns hjälp om man så vill. Eller vilken bok som helst. Ni får helt enkelt finna er i att dom flesta tycker erat beteende är avskyvärt. Men det har ni ju inga problem med
Citera
2022-10-14, 19:25
Medlem
Citat:
Enligt eran tolkning ja. Och det är ju där skon klämmer. Det går att rättfärdiga allt möjligt tokigt med bibelns hjälp om man så vill. Eller vilken bok som helst. Ni får helt enkelt finna er i att dom flesta tycker erat beteende är avskyvärt. Men det har ni ju inga problem med

Menar du att du har en bättre tolkning av bibeln? Ska vi diskutera och argumentera detta? Vågar du det?

Jag tror inte det, du kommer bara att bortförklara det med att du inte tror på bibeln eller andra bortförklaringar. Det är där din sko klämmer.
Citera
2022-10-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ni får helt enkelt finna er i att dom flesta tycker erat beteende är avskyvärt. Men det har ni ju inga problem med

Dom flesta i Hitler-Tyskland tyckte att judar var något avskyvärt, är det sant bara för det?
Citera
2022-10-14, 21:07
Medlem
Citat:
Jag växte upp som ett Jehovas Vittne, lämnade i ganska unga år. Eller blev utesluten som det så fint heter

Nä dom brukar inte vara så öppna med att dom är Jehovas Vittnen på arbetsplatsen, dom flesta skäms nog lite för det. Men visst är dom generellt trevliga, som dom flesta människor är till vardags. Jag skulle inte ha några problem alls med Jehovas Vittnen om det inte vore för viss praxis dom tillämpar som är oerhört destruktiva.

Att bli utfryst av familj och vänner kan inte vara särskilt trevligt. Men det kanske är annat du syftar på?
Citera
2022-10-14, 21:19
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Att bli utfryst av familj och vänner kan inte vara särskilt trevligt. Men det kanske är annat du syftar på?
Det är den delen som skadar flest människor. Dom klipper all kontakt och låtsas som att man inte existerar. Tänk dig att hela din familj, släkt och vänner du känt i hela livet gör så och hälsar inte ens på dig om dom möter dig på stan. Inte särskilt trevligt är ett understatement.
Citera
2022-10-14, 21:26
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Dom flesta i Hitler-Tyskland tyckte att judar var något avskyvärt, är det sant bara för det?
Att behandla sina nära och kära som luft för att dom inte delar din tro är avskyvärt. Sen får du försöka rationalisera det bäst du vill.

Tyskarna segregerade Judar i olika sammanhang innan man började döda dom, dvs behandlade dom som icke önskvärda. Ungefär som Jehovas Vittnen gör med uteslutna och avhoppare, man behandlar dom som icke människor och avhumaniserar dom. Samma psykologi. Så var inte så kvick på att dra Hitler kortet innan du tittat dig själv i spegeln.
Citera
2022-10-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
JV ökar i hela världen stadigt, statistiken talar sitt klara språk, det är tydligt att organisationen har Jehovas välsignelse annars skulle predikoverket inte ha denna framgång

Klart som f*n om du knacka dörr hos Belsebub, att han vill inflitrera din församling.
Ifall Satan Djävulen kunde lura Eva, som var fullkomlig, då lurar han JV på lillfingret.
Citera
2022-10-15, 07:14
Medlem
Citat:
Att behandla sina nära och kära som luft för att dom inte delar din tro är avskyvärt. Sen får du försöka rationalisera det bäst du vill.

Att begå brott mot Guds lagar är ännu mer avskyvärt.

Dom som blir uteslutna har blivit döpta, dom har alltså tagit ställning för att följa Guds lagar och är helt införstådda med att om man bryter mot Guds lagar och inte ångrar sig, så blir man utesluten.
Men uteslutna känner sig frusna och sätter på sig offerkoftan, trots att det är dom själva som satt sig i den situationen.

Att man utesluter syndare är helt enligt bibelns normer, att du inte tycker om bibeln och Gud är en annan fråga.

Citat:
Tyskarna segregerade Judar i olika sammanhang innan man började döda dom, dvs behandlade dom som icke önskvärda.

Är du medveten om att Hitler-Tyskland segregerade och dödade många Jehovas vittnen och behandlade dom som icke önskvärda?

Citat:
Ungefär som Jehovas Vittnen gör med uteslutna och avhoppare, man behandlar dom som icke människor och avhumaniserar dom. Samma psykologi. Så var inte så kvick på att dra Hitler kortet innan du tittat dig själv i spegeln.

Det är en dålig jämförelse, dom som blir uteslutna har skrivit under ett kontrakt, och är medvetna om att man kan bli utesluten. Dom som blir uteslutna bryter mot kontraktet och är helt införstådda med konsekvenserna. Jehovas vittnen och judar hade inte skrivit något kontrakt med Hitler-Tyskland.

Det är dom som blir uteslutna som väljer att bryta kontraktet, det är dom uteslutna som sårar sina nära och kära genom sina egna egoistiska beslut.

Dessutom blir en liten andel bittra motståndare, och t.o.m. anklagar sin egen mor och far och alla Jehovas vittnen för att vara pedofiler, bara för att vissa bland Jehovas vittnen är pedofiler, och en massa andra lögnaktiga anklagelser:

"jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.
Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig.
" (Matt 10:35-37 Bibel2000)

Jag tror inte att du älskar Jesus mer än din mor, jag tror faktiskt att du älskar dig själv, mer än någon annan.
Citera
2022-10-15, 09:08
Medlem
Citat:
Att begå brott mot Guds lagar är ännu mer avskyvärt.

Dom som blir uteslutna har blivit döpta, dom har alltså tagit ställning för att följa Guds lagar och är helt införstådda med att om man bryter mot Guds lagar och inte ångrar sig, så blir man utesluten.
Men uteslutna känner sig frusna och sätter på sig offerkoftan, trots att det är dom själva som satt sig i den situationen.

Att man utesluter syndare är helt enligt bibelns normer, att du inte tycker om bibeln och Gud är en annan fråga.

Är du medveten om att Hitler-Tyskland segregerade och dödade många Jehovas vittnen och behandlade dom som icke önskvärda?

Det är en dålig jämförelse, dom som blir uteslutna har skrivit under ett kontrakt, och är medvetna om att man kan bli utesluten. Dom som blir uteslutna bryter mot kontraktet och är helt införstådda med konsekvenserna. Jehovas vittnen och judar hade inte skrivit något kontrakt med Hitler-Tyskland.

Det är dom som blir uteslutna som väljer att bryta kontraktet, det är dom uteslutna som sårar sina nära och kära genom sina egna egoistiska beslut.

Dessutom blir en liten andel bittra motståndare, och t.o.m. anklagar sin egen mor och far och alla Jehovas vittnen för att vara pedofiler, bara för att vissa bland Jehovas vittnen är pedofiler, och en massa andra lögnaktiga anklagelser:

"jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.
Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig.
" (Matt 10:35-37 Bibel2000)

Jag tror inte att du älskar Jesus mer än din mor, jag tror faktiskt att du älskar dig själv, mer än någon annan.
Precis. Därför sa Gud redan för länge sedan:

Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer.Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare. Matt 9:13

Nej, inte Guds lagar, ERA regler tvingas de följa. Ni är inga profeter, därför kan ni inte veta hur Gud dömer i varje enskilt fall. Rökning är ingen.dödssynd, men ni utesluter rökare.

Inget kontrakt? Står det inte i bibeln att vi ska lyda överheten och följa landets lagar? Det är en sanning med modifikation. Vi som tillhör Kristus är medborgare i Guds rike, och vi ska lyda Gud mer än människor. Inte heller behöver vi tolerera alla övergrepp myndigheter utsätter oss för. Men JV tillhör som bekant inte Kristus, så ni får inte Guds beskydd.
Citera
2022-10-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Precis. Därför sa Gud redan för länge sedan:

Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer.Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare. Matt 9:13

Så du menar att t.ex. syndare som pedofiler kommer undan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in