Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-20, 21:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Synnerligen vänligt och kristligt sagt. OBS: ironi.
Om jag inte minns alldeles fel så säger bibeln att högmod är en dödssynd.

Man behöver dessutom inte påpeka vem som är dum. Dumskallar tenderar att tydligt avslöja sig själva.
Den som upphöjer sig ska bli ödmjukad. Bara en synd leder till döden vad jag kan se 😉
Citera
2025-10-20, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har aldrig varit mormon.

När folk prompt vill kategorisera så brukar jag kalla mig modalist. Detta även om jag är tveksam till att jag passar in bland modalister.

Det viktiga är vad Bibeln säger, inte vad vi kallar oss. Jag tillhör inget specifikt samfund.

Det är lugnt. Det var jag som mindes fel. Jag är långt ifrån allvetande.😜
Du får gärna utveckla för en gammal naturvetare vad modalism är i religionsvetenskaplig/filosofisk kontext.
Citera
2025-10-20, 21:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är lugnt. Det var jag som mindes fel. Jag är långt ifrån allvetande.😜
Du får gärna utveckla för en gammal naturvetare vad modalism är i religionsvetenskaplig/filosofisk kontext.
Jag är som sagt inte heller modalist egentligen, men mer modalist än unitarist eller trinitarist.

Modalismen menar att Gud är en person i tre uppenbarelseformer.

Frågar du efter min syn på trinitarismen förklarar jag den i den här tråden:

(FB) Treenigheten (samlingstråd)
Finns några inlägg från (länkade) sidan 260 och framåt.
Citera
2025-10-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag är som sagt inte heller modalist egentligen, men mer modalist än unitarist eller trinitarist.

Modalismen menar att Gud är en person i tre uppenbarelseformer.

Frågar du efter min syn på trinitarismen förklarar jag den i den här tråden:

(FB) Treenigheten (samlingstråd)
Finns några inlägg från (länkade) sidan 260 och framåt.

Ok, så det är väldigt nära den gängse huvudfåran inom teologin i det avseendet. Jag tänkte mer på det vi diskuterar om skapelsen, människans historia och tolkningen av syndafallet.
Citera
2025-10-20, 23:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ok, så det är väldigt nära den gängse huvudfåran inom teologin i det avseendet. Jag tänkte mer på det vi diskuterar om skapelsen, människans historia och tolkningen av syndafallet.
Jag förstår.

Jag tycker mig se att verkligt vetenskapligt tänkande och biblisk tro är en ovanlig om än inte unik kombination. Inte heller landar man i någonting som kan betraktas som pk inom någon känd sfär.

Närmast är nog identitetskristna, även om jag inte verkar vara direkt välkommen där heller 😁

Så tyvärr:
Finns inget samfund du kan läsa om och där sätta dig in i teologin. Det är Bibeln som gäller 😉
Senast redigerad av LadySweden 2025-10-20 kl. 23:40.
Citera
2025-10-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag bryr mig. För Gud är ingenting omöjligt. Hur illa du än tycker om att jag påpekar detta. Visste inte du att Gud ändrade djur från herbivorer till carnivorer? Du har inte koll på någonting, och förstår inte Guds makt. Det är nog du som är inavlad, så okunnig, dum och icke läskunnig du är.

Jag är mycket väl medveten om att många samfund inklusive JV har en sådan lära. Men....bara för att bibeln påstår någonting behöver det inte vara vetenskapligt korrekt.
Du kan ju roa dig med att fundera på hur det hade gått med antalet herbivorer om detta hade varit korrekt. Fundera en smula på ekologi och näringskedjor.
Citera
2025-10-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du skrev dödssynd. Bevisa det.

Nu är jag inte troende, så jag tror.vare sig på begreppet synd eller dödssynd Jag antar dock att du inte är helt kulturellt obildad. Då torde känna till de sju dödssynderna. Den som brukar nämnas först är superbra...d v s högmod.
Citera
2025-10-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur menar du att de valde att ”fortsätta att gå ondskans väg”? Att inte öppet ångra något man gjort betyder inte automatiskt att man tänker fortsätta att göra samma sak.

Gud kan läsa hjärtan, han visste att Adam och Eva inte hade ångrat sig, det är innebörden i berättelsen.

Citat:
Tänk på att Eva blev lurad. Menar du då att hon automatiskt ville fortsätta att bli lurad?

Man har som människa ändå i slutändan ett val att fortsätta den onda vägen eller inte. Att Adam och Eva inte ångrade sig betyder att dom valde den onda vägen. Eva kunde ha ångrat sig och tagit på sig ansvaret för det hon hade gjort, men hon skyllde på ormen.

Citat:
Även Adam blev övertalad, det var inte så att han helt plötsligt valde att bita i frukten helt utan påverkan, så fortsatt syndande skulle i så fall kräva fortsatt påverkan, logiskt sett.

Nej, det behöver ingen fortsatt påverkan, man kan efter att ha blivit påverkad, självvalt ändå fortsätta på den onda banan.

Citat:
Det jag menade är att om defekter påverkar så är det inte ett fritt val, alltså det är fortfarande ett val, men inte ett fritt val eftersom det är påverkat. Förstår du skillnaden?

Det var på grund av den fria viljan som dom valde det onda, och den fria viljan är inte en defekt, utan är en egenhet som även Gud har, därför Guds avbild, att: "Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss."(1 Mose 1:26)

Adam och Eva hade inga defekter, utan var fullkomliga, när Gud skapade människan så var det "gott".

Citat:
Och Gud kunde ha förlåtit dem också.

Man kan inte förlåta någon som inte ångrar sig. Att förlåta någon som inte ångrar sig är ett senare påfund som inte är bibliskt.

Citat:
Gud kunde ha gjort många saker.

T.ex. vad?

Citat:
Men Gud valde att förskjuta dem och förbanna dem till ofullkomliga förhållanden.

Gud försköt dom inte, han var omtänksam och klädde dom. Men däremot fick dom ta hand om sig själva eftersom det var exakt det dom ville. Dom ville själva bestämma över sina liv, bestämma vad som är gott och ont, utan att Gud blandar sig i och tar hand om dom. Edens trädgård var ett sätt att ta hand om människorna, nu fick dom klara sig utan Guds hjälp, utan den trädgård som Gud hade förberett, dom fick förbereda sin egen tillvaro och bruka jorden i deras anletes svett.

Citat:
Det fanns inget löfte om att de skulle kunna få leva på jorden igen under fullkomliga förhållanden så som de tidigare hade gjort.
Den delen hittades på senare, låååångt senare och är främst något från Nya testamentet.

Det stämmer, Adam och Eva fick inget sådant löfte, och med stor sannolikhet kommer dom inte att återuppstå eftersom dom hade allting och ändå valde ondskans sida.

Citat:
I GT är det inte mycket som nämns om att återuppstå, det är väl bara Daniel, Jesaja, Job och Psaltaren som nämner något om det.

Bara för att det inte nämns mycket så menar du att det inte kommer att bli uppståndelse enligt bibeln?

Citat:
Och något som du skulle tycka är kontroversiellt är att många forskare anser att judarna kom i kontakt med zoroastrismen efter att Persien besegrade Babylon och lät dem återvända och att det är under denna senare period (och framåt) som tron på uppståndelsen utvecklas och befästs tydligt i judendomen, särskilt i de senare delarna av GT som Daniels bok, baserat på att det inom zoroastrismen hade just samma tydliga dualism och en lära om en sista dom efter döden vid en kroppslig uppståndelse av alla döda och tanken om en himmel och ett helvete.

Tanken om ett helvete är inte bibliskt. Vi behöver inte gå in i diskussionen om zoroastrismen, den här är lång nog. Jag får dela upp denna diskussion i två delar eftersom den är så lång, mer än 10.000 tecken.

Citat:
I GT är fokuseringen på livet här på jorden och Guds välsignelser i detta liv och den judiska tanken i Job är snarare att belöning ges för stort lidande än faktiska goda gärningar, alltså att leva rätt under stort lidande är viktigare än att enbart leva rätt. Det förklarar varför de inte gjorde motstånd mot förföljelser och hat, eftersom de såg det som en del av det lidande som de behövde utstå.

Fokuseringen när Gud skapade människan var att Adam och Eva skulle leva på jorden för evigt i ett paradis, Gud har inte övergett den tanken, varför skulle han göra det? Att alla människor skulle komma till himlen istället för jorden är ologiskt och obibliskt.
Det finns massor med skriftställen i GT som talar om att människor ska leva på jorden/landet, t.ex. dessa:

"För de onda ska tas bort, men de som litar på Jehova ska ärva jorden." (Ps 37:9 NVÖ)

"se, han kommer, se, han kommer för att råda över jorden, råda rättvist över världen, råda trofast över folken." (Ps 96:13 Bibel2000)

"Men den dag skall komma då berget med Herrens tempel står där orubbligt fast som det högsta av bergen, överst bland höjderna.
Folken skall strömma dit, folkslag i mängd skall komma, och de skall säga: »Låt oss gå upp till Herrens berg, till Jakobs Guds tempel.
Han skall lära oss sina vägar, hans stigar vill vi följa.«Ty från Sion skall lag förkunnas, från Jerusalem Herrens ord.

Han skall döma mellan alla folk, skipa rätt bland mäktiga folkslag i fjärran.
De skall smida om sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar.
Folken skall inte lyfta svärd mot varandra och aldrig mer övas för krig.
Var och en skall sitta under sin vinstock och sitt fikonträd, och ingen skall hota honom. Herren Sebaot har talat.
" (Mika 4:1-4 Bibel2000)

"Då skall vargen bo med lammet, pantern ligga vid killingens sida.
Kalv och lejon går i bet och en liten pojke vallar dem.
Kon och björnen betar tillsammans, deras ungar ligger sida vid sida. Lejonet äter hö som oxen.
Spädbarnet leker vid ormens håla, ett barn sticker handen i kobrans bo.

Ingenstans på mitt heliga berg skall ske något ont eller vrångt, ty kunskap om Herren skall uppfylla landet, liksom havet är fyllt av vatten.
" (Jesaja 11:6-9 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2025-10-23 kl. 14:57.
Citera
2025-10-23, 15:06
Medlem
Citat:
Det är inte jag som tror att det var oundvikligt, det är vad hela tanken om arvssynden påstår.

Som jag sade, ordet arvsynd existerar inte ens i bibeln, och den tanken är inte biblisk. Så om du och jag ska argumentera med varandra så får du lägga bort vad andra påstår om bibeln och komma med egna argument.

Citat:
Jo, men titta på siffrorna. Det är ju inte mer än 2 promille av världens befolkning, och du kallar det för att det ”inte har misslyckats”. Tror du allvarligt att dessa siffror visar på att det var framgångsrikt?

Jesus själv säger att det bara är en liten del av jordens befolkning som väljer den smala vägen:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Men det är ändå miljoner människor som väljer den smala vägen, så det är inte antalet procent av människor som bestämmer om det är lyckat eller misslyckat, utan att människor överhuvudtaget väljer Guds sida i stridsfrågan. Och det är fram till nu många miljoner som valt Guds sida, och i nya ordningen när både rättfärdiga och orättfärdiga som levt under historiens lopp får uppståndelse och får välja sida, och när barn som föds i nya ordningen får välja sida, så är jag övertygad om att miljarder människor kommer välja den goda sidan, och hela jorden kommer vara uppfylld av människor som lever i fred och lycka, i det paradis som Adam och Eva förkastade.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad är det som säger att en fri vilja innebär att man "lutar åt att synda"? Återigen, tänkte du så om ditt barn som föddes, att barnet kommer oundvikligen att synda?
Citat:
Jag menade att om det var så lätt att Eva skulle luras eller frestas så är det definitivt så att den ”fria viljan” var riggad att påverkas enkelt och att Bibeln visar att man då följaktligen "lutar åt att synda", och det sättet att tänka visas ytterligare genom att man alltid talar om att gå den smala vägen och liknande uttryck. Har du verkligen aldrig tänkt på det? Alltså att alla kristna talar om hur svårt det är att gå den smala vägen?

Jo, jag citerade nyss det Jesus sade om den smala vägen. Men även om det är svårt, så lyckas många bevisligen att ödmjuka sig och underordna sig Gud. Så det är bevisligen inte "riggat" för miljoner människor, inte för dom andra heller, men dom väljer den breda enkla vägen ändå på grund av den fria viljan. Att vissa väljer den enkla vägen visar bara att döda fiskar följer med strömmen, det är bekvämare så, och vissa väljer det livet, och det kan(vill inte) Gud påverka på grund av rättvisa. Det är rättvist att människan har friheten att välja sin egen väg, vare sig det är den breda eller smala vägen.

Citat:
Citat:
Vad är det som är felaktigt med att människan har en fri vilja?
Citat:
Det har jag aldrig påstått, jag påstod att om en felinriktad fri vilja ärvs så är det skapelsen som är felaktig från början om inte varje ny människa föds med en opåverkad fri vilja, alltså en fri vilja utan nedärvda influenser. Naturligtvis finns det andra influenser i livet också, men om det finns influenser som är nedärvda som påverkar den fria viljan så är det Skaparens fel.

Fast som jag har sagt nedärvda defekter kan överröstas av viljan.

Citat:
Citat:
Vad/vem är det som säger att Adam och Eva hade denna inriktningen från början?
Citat:
Att de föll i fällan så enkelt. Ormen lyckas fresta Eva på första försöket. Det står inget alls om att hon motstått tidigare försök eller att hon krävde särskilt stor övertalning, alltså fanns denna inriktning från början. Inte heller Adam var svår att övertala.

Vi är skapade på samma sätt, och vi är inte skapade med "en inriktning från början", tror du det?
Kan du med säkerhet säga att du aldrig hade gått emot Gud om du hade varit Adam? Det är väl så att redan nu så är du emot Gud, eller hur? Du ifrågasätter ju Gud hela tiden.

Citat:
Citat:
Bibeln förklarar inte utförligt vad som hände, och vi vet inte exakt hur det är att leva som en fullkomlig människa, men jag håller med om att det är lite svårförståeligt att dom syndade, dom hade ju allt dom behövde. Och det är svårt att förstå varför dom inte ångrade sig, utan skyllde på varandra. Om Adam och Eva hade ångrat sig, så är jag säker på att Gud hade förlåtit, och dom hade kunnat uppfylla jorden med människor och breda ut Edens trädgård.
Citat:
Just det. Enklare att skylla på andra snarare än att ta ansvar är ytterligare tecken på att det var fel från början och att de inte alls var så fullkomliga. Och ånger skulle ju behöva kräva att de erkände att de gjort fel, ytterligare något som många har problem med och ytterligare tecken på att de inte alls var fullkomliga, och då var skapelsen alltså inte perfekt från början.

Hur menar du att man fixar ett sådant fel rent fysiskt i kroppen utan att tumma på den fria viljan?

Citat:
Citat:
Menar du att du inte ärver/blir påverkad av dina föräldrars gener, kultur, traditioner och syn på verkligheten?
Citat:
Det var inte det frågan gällde, utan det oetiska i att straffa oskyldiga barn för vad deras föräldrar har gjort.

Jo det har med det att göra, om jag frågar så här: Menar du att när människor skaffar barn så straffar dom barnen? Varför ser du ett barns födelse som ett straff?

Citat:
Jo, men som jag har sagt så är viljan inte alls fri. Att välja att gå en annan väg än ens familj kräver en mycket stark vilja, särskilt om man växer upp i en kriminell familj eftersom man då automatiskt ses som ett hot, så nej, det handlar inte om ”fri vilja”, utan om att välja trots att det innebär att man bryter med hela familjen och till och med kan bli hotad med mera på köpet.

Fast då använder ju barnet sin fria vilja, sin starka fria vilja att gå emot sin familj, det är ju kontentan av den fria viljan, att man kan välja en annan väg än andra människor, eller en väg som Gud inte vill.
Jag tycker du motsäger dig här, jag förstår inte hur du tänker.

Citat:
Varför ska det då inte kunna finnas att någon kan vara arvsgod? Av goda föräldrar så borde man ju bli arvsgod, men det finns tydligen inte trots att det finns goda människor som föder goda människor.

Återigen, bibeln talar inte om "arvsynd" på det sättet. Man ärver/blir påverkad av dina föräldrars gener, kultur, traditioner och syn på verkligheten, både åt det onda hållet, men också åt det goda hållet.

Citat:
Och det är ju just att föräldrarnas gener påstås vara defekta som gör att även skapelsen måste ha varit defekt om redan de första barnen hade defekta gener.

Men skapelsen var inte defekt från början, när Adam och Eva skapades så hade dom fullkomliga gener, därför kunde dom leva för evigt. Men när Gud tog bort den möjligheten så började defekter att dyka upp med tiden. Det kan man se på att levnadsåldern sjönk stadigt med tiden:

Adam levde 930 år
Adams son Set levde 915 år
Nästa avkomma Enos levde i 905 år
Kainan 910 år
Mahalale-el 895 år
Jared 962 år
Enok 365 år
Metusela 969 år
Lemek 777 år
Noa levde 950 år
Sem 600 år
Arpaksad 438 år
Shela 433 år
Eber 464 år
Peleg 239 år
Reu 239 år
Serug 230 år
Nahor 148 år
Tera 205 år
Abraham 175 år
Isak 180 år
Jakob 147 år

Så defekterna har kommit gradvis med tiden under tusentals år, och hur människor lever påverkar om vi får defekta gener, t.ex. genom miljögifter som ofta är skapade av människan själv. Det människor gör med t.ex. miljön, får deras barn ärva, på det sättet är det en "arvsynd". Man ärver det som föräldrarna och generationerna innan har hittat på.

Citat:
Jo, det är riggat om man föds med en nackdel.

Oavsett om du använder ordet "riggad" så kan man välja goda sidan trots att man har defekter, ofta är det dom som lider av sjukdomar och svårigheter som är dom mest ödmjuka. Man kan alltså med sin vilja överrösta det som man har kroppsligt.
Citera
2025-10-23, 17:44
Medlem
Citat:
När skulle jag påstått något sådant? Det var du som påstod att att antal arter rovdjur, d v s carnivore tidigare varit herbivorer. Fine. Ge exempel på några sådana arter.
1 Moseboken 1
[30] Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.« Och det blev så.

Efter syndafloden kunde djur döda människor, och, precis som oss, äta andra djur.

1 Moseboken 9
[3] Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna.
Citera
2025-10-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Wait a minute! Steven Lett sa ju under sammankomsten år 2022 att “babies are little enemies of God”. Men att det finns ”hopp”, dvs om de blir jehovas vittnen.
Så din Dear Leader, dvs den du får din andliga mat och vägledning från och måste hålla med/lyda oavsett det verkar rimligt eller ej från ett mänskligt perspektiv (w.13, 15/11, s.20) är av annan åsikt än dig, han anser inte att barn föds oskyldiga. Så håll dig i ledet och lyd! Just nu är du olydig organisationen.
Jag såg att du fick skit för den här kommentaren. Jag och säkert många andra tyckte den var bra. Steven Lett har ju inga egna barn och ingen av de nuvarande ledarna har det heller. Senaste som hade egna barn var Morris.I vilket fall som helst uttrycker man sig inte som Lett gjorde. Klippet finns här:
https://m.youtube.com/watch?v=mhh5-My1Nc8&pp=0gcJCR4Bo7VqN5tD

Ditt citat från W13 15/11 s20 borde vara anmärkningsvärt även för JV. Med tanke på alla revideringar och misslyckade profetior som t ex läran om generationen verkar det rätt riskabelt att när väl vedermödan kommer göra följande, citat "De anvisningar som vi kommer att få från Jehovas organisation då kanske inte verkar vara de mest logiska rent mänskligt sett. Men vi måste alla vara beredda att följa de anvisningarna, oavsett om vi håller med eller inte. 4) Alla som har sett utbildning, materiella saker eller mänskliga organisationer som sin trygghet måste nu ändra inställning. Om någon skulle tvivla på Jehovas beskydd behöver de äldste vara beredda att hjälpa till."

Punkt 4 är egentligen väldigt bra! De som ser mänskliga organisationer som sin trygghet måste nu ändra inställning!
Citera
2025-10-26, 10:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Som jag sade, ordet arvsynd existerar inte ens i bibeln, och den tanken är inte biblisk. Så om du och jag ska argumentera med varandra så får du lägga bort vad andra påstår om bibeln och komma med egna argument.

Jesus själv säger att det bara är en liten del av jordens befolkning som väljer den smala vägen:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Men det är ändå miljoner människor som väljer den smala vägen, så det är inte antalet procent av människor som bestämmer om det är lyckat eller misslyckat, utan att människor överhuvudtaget väljer Guds sida i stridsfrågan. Och det är fram till nu många miljoner som valt Guds sida, och i nya ordningen när både rättfärdiga och orättfärdiga som levt under historiens lopp får uppståndelse och får välja sida, och när barn som föds i nya ordningen får välja sida, så är jag övertygad om att miljarder människor kommer välja den goda sidan, och hela jorden kommer vara uppfylld av människor som lever i fred och lycka, i det paradis som Adam och Eva förkastade.

Jo, jag citerade nyss det Jesus sade om den smala vägen. Men även om det är svårt, så lyckas många bevisligen att ödmjuka sig och underordna sig Gud. Så det är bevisligen inte "riggat" för miljoner människor, inte för dom andra heller, men dom väljer den breda enkla vägen ändå på grund av den fria viljan. Att vissa väljer den enkla vägen visar bara att döda fiskar följer med strömmen, det är bekvämare så, och vissa väljer det livet, och det kan(vill inte) Gud påverka på grund av rättvisa. Det är rättvist att människan har friheten att välja sin egen väg, vare sig det är den breda eller smala vägen.

Fast som jag har sagt nedärvda defekter kan överröstas av viljan.

Vi är skapade på samma sätt, och vi är inte skapade med "en inriktning från början", tror du det?
Kan du med säkerhet säga att du aldrig hade gått emot Gud om du hade varit Adam? Det är väl så att redan nu så är du emot Gud, eller hur? Du ifrågasätter ju Gud hela tiden.

Hur menar du att man fixar ett sådant fel rent fysiskt i kroppen utan att tumma på den fria viljan?

Jo det har med det att göra, om jag frågar så här: Menar du att när människor skaffar barn så straffar dom barnen? Varför ser du ett barns födelse som ett straff?

Fast då använder ju barnet sin fria vilja, sin starka fria vilja att gå emot sin familj, det är ju kontentan av den fria viljan, att man kan välja en annan väg än andra människor, eller en väg som Gud inte vill.
Jag tycker du motsäger dig här, jag förstår inte hur du tänker.

Återigen, bibeln talar inte om "arvsynd" på det sättet. Man ärver/blir påverkad av dina föräldrars gener, kultur, traditioner och syn på verkligheten, både åt det onda hållet, men också åt det goda hållet.

Men skapelsen var inte defekt från början, när Adam och Eva skapades så hade dom fullkomliga gener, därför kunde dom leva för evigt. Men när Gud tog bort den möjligheten så började defekter att dyka upp med tiden. Det kan man se på att levnadsåldern sjönk stadigt med tiden:

Adam levde 930 år
Adams son Set levde 915 år
Nästa avkomma Enos levde i 905 år
Kainan 910 år
Mahalale-el 895 år
Jared 962 år
Enok 365 år
Metusela 969 år
Lemek 777 år
Noa levde 950 år
Sem 600 år
Arpaksad 438 år
Shela 433 år
Eber 464 år
Peleg 239 år
Reu 239 år
Serug 230 år
Nahor 148 år
Tera 205 år
Abraham 175 år
Isak 180 år
Jakob 147 år

Så defekterna har kommit gradvis med tiden under tusentals år, och hur människor lever påverkar om vi får defekta gener, t.ex. genom miljögifter som ofta är skapade av människan själv. Det människor gör med t.ex. miljön, får deras barn ärva, på det sättet är det en "arvsynd". Man ärver det som föräldrarna och generationerna innan har hittat på.

Oavsett om du använder ordet "riggad" så kan man välja goda sidan trots att man har defekter, ofta är det dom som lider av sjukdomar och svårigheter som är dom mest ödmjuka. Man kan alltså med sin vilja överrösta det som man har kroppsligt.
Läran om arvssynden är från människor men är inte helt fel. Mycket vi gör drivs av generna och hur väl vi än vill tänka om våra förfäder så har det i alla tider förekommit våld mot rättfärdiga och våldtäkter. Det påverkar oss.

Men för Gud är allt möjligt. Den som lyssnar till budskapet och tror på det, får makt över sina tillkortakommanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in