2023-08-20, 17:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du menar att Jesus umgicks med vem som helst, även fariséer, tullindrivare och hedningar?

Gör du det också? Umgås du med tjuvar, mördare, heroinister, nazister och pedofiler? Du har alltså inga invändningar med att umgås och äta tillsammans med vem som helst?

Att Jesus umgicks med tullindrivare och syndare var ju det som orsakade frågan.

Och vad har jag med frågan att göra? Jag är inte Jesus.
Citera
2023-08-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och var står det att Jesus gjorde alla stegen med någon farisé eller skriftlärd?

Det står det inte, inte heller står det att han umgicks med dom som han nyss kallade för huggormsyngel, men det är väl logiskt?
Citera
2023-08-20, 18:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det står det inte, inte heller står det att han umgicks med dom som han nyss kallade för huggormsyngel, men det är väl logiskt?

Nej, det är inte logiskt eftersom du blandar ordningsföljden i tid och inte förstår liknelsen med ytterligheterna, vilket jag förklarade.
Citera
2023-08-20, 18:04
Medlem
Citat:
Att Jesus umgicks med tullindrivare och syndare var ju det som orsakade frågan.

Ja, ångerfulla tullindrivare och syndare. Fariseerna som Jesus kallade för huggormsyngel var inte ångerfulla och vände inte om från deras synder, och därmed umgicks han självklart inte med dom.

Citat:
Och vad har jag med frågan att göra? Jag är inte Jesus.

Frågan handlar om normala mänskliga förhållanden. Man umgås inte med personer som man nyss kallat för huggormsyngel, man umgås inte och har trevligt med personer som man anser inte kan undgå att dömas till helvetet. Och jag frågade om det är något som du tycker är naturligt och inte konstigt?
Senast redigerad av ttsp 2023-08-20 kl. 18:08.
Citera
2023-08-20, 18:06
Medlem
Citat:
Nej, det är inte logiskt eftersom du blandar ordningsföljden i tid och inte förstår liknelsen med ytterligheterna, vilket jag förklarade.

Så du tycker det är logiskt att umgås med personer som man kallar för huggormsyngel, personer som man anser inte kan undgå att dömas till helvetet?
Citera
2023-08-20, 19:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, ångerfulla tullindrivare och syndare. Fariseerna som Jesus kallade för huggormsyngel var inte ångerfulla och vände inte om från deras synder, och därmed umgicks han självklart inte med dom.

Frågan handlar om normala mänskliga förhållanden. Man umgås inte med personer som man nyss kallat för huggormsyngel, man umgås inte och har trevligt med personer som man anser inte kan undgå att dömas till helvetet. Och jag frågade om det är något som du tycker är naturligt och intelligent konstigt?

Kul.
Och hur skulle någon få reda på att någon är ångerfull utan att umgås först?

Och sedan har jag tydligt påpekat att du har fått tidsföljden om bakfoten. Jesus har inte alls just kallat dem för huggormsyngel, det gjorde han först långt senare, och som jag förklarade, så gjorde han det som jämförelse med vad han tidigare sagt om att himlen tillhör dem som insett att de behöver mer Gud i sitt liv (är fattiga i anden).
Menar du alltså allvarligt att Jesus avsiktligt skulle välja att överge de fåren?
Var står det något om när det skulle vara okej att sluta att försöka få tillbaka ett vilsegånget får, eller är det inte snarare bara ditt påhitt att Jesus inte skulle fortsätta att försöka?

Eftersom fåren inte återkommer självmant så är ju att uppsöka dem och umgås med dem det enda sättet.

Det står inget om att Jesus aktivt skulle ha gjort det, men det passar illa med Bibelns texter att tänka sig att han inte skulle ha velat försöka.

Att du och vittnena verkar anse annorlunda är talande för er syn på Jesus.
Citera
2023-08-20, 20:09
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Under ändens tid skulle detta arbete bli ett vittnesbörd för alla folk på jorden:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma. " (Matt 24:14 Bibel2000)
Kontexten till skriftstället är viktig. Jesus talade om för sina lärjungar att Jerusalems tempel skulle raseras:
Hans lärjungar trädde då fram och bådo honom giva akt på helgedomens byggnader. Då svarade han och sade till dem: »Ja, I sen nu allt detta; men sannerligen säger jag eder: Här skall icke lämnas sten på sten; allt skall bliva nedbrutet.»
Detta blev dem nyfikna över och därför bad de Jesus om att avslöja när Jerusalems tempel skulle förstöras, vad som skulle bli tecknet för hans återkomst och tecknet för den sista tiden:
När han sedan satt på Oljeberget, trädde hans lärjungar fram till honom, medan de voro allena, och sade: »Säg oss när detta skall ske, och vad som bliver tecknet till din tillkommelse och tidens ände.»
Detta förklarade Jesus för lärjungarna. Fortsättningen på 24:14 lyder:
När I nu fån se 'förödelsens styggelse', om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats då må de som äro i Judeen fly bort till bergen
Dels talade Jesus om för lärjungarna att templet skulle förstöras och dels förklarade han att folk som befann sig i Judeen skulle fly till bergen. Jesus förutsägelser skulle därför av allt att döma inträffa under det första århundradet. Att Matteusevangeliet 24 skulle beröra en tid flera tusen år fram i tiden har jag inte funnit bibliskt stöd för.
Citera
2023-08-20, 20:13
Medlem
Citat:
Kul.
Och hur skulle någon få reda på att någon är ångerfull utan att umgås först?

Man behöver inte alltid umgås för att veta om vissa människor är ett dåligt sällskap:

"Låt inte bedra er. »Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.« " (1 Kor 15:33 Bibel2000)

T.ex. vet man att heroinberoende är ett dåligt sällskap, och bibeln är tydlig med att inte gå i par med otroende och laglösa:

"Gå inte i par med de otroende. Vad har rättfärdighet med laglöshet att skaffa, och vad har ljuset gemensamt med mörkret? Hur rimmar Kristus med Beliar, och vad förenar den troende med den otroende? Hur kan Guds tempel förlikas med avgudar? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo och vandra mitt ibland dem och vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Därför säger Herren: Dra bort från dem och skilj er från dem. Rör inte vid det som är orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, allhärskaren." (2 Kor 6:14-18 Bibel2000)

Dessutom borde man ha lärt känna en broder. En broder som gör något orätt ska man inte umgås med, om nu brodern inte vänder om från det orätta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen.

Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Vilket Paulus förklarar mer tydligt:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta." (1 Kor 5:1-2 Bibel2000)

Citat:
Och sedan har jag tydligt påpekat att du har fått tidsföljden om bakfoten. Jesus har inte alls just kallat dem för huggormsyngel, det gjorde han först långt senare,

Det har ingen betydelse, frågan är om man vill umgås med några som man kallar för huggormsyngel och som inte kan undgå att dömas till helvetet.

Citat:
och som jag förklarade, så gjorde han det som jämförelse med vad han tidigare sagt om att himlen tillhör dem som insett att de behöver mer Gud i sitt liv (är fattiga i anden).
Menar du alltså allvarligt att Jesus avsiktligt skulle välja att överge de fåren?
Var står det något om när det skulle vara okej att sluta att försöka få tillbaka ett vilsegånget får, eller är det inte snarare bara ditt påhitt att Jesus inte skulle fortsätta att försöka?

Eftersom fåren inte återkommer självmant så är ju att uppsöka dem och umgås med dem det enda sättet.

Det står inget om att Jesus aktivt skulle ha gjort det, men det passar illa med Bibelns texter att tänka sig att han inte skulle ha velat försöka.

Att du och vittnena verkar anse annorlunda är talande för er syn på Jesus.

Du förvränger vad jag menar och har sagt. Självklart ska man uppsöka dom som är som får, men fariséerna var inte får, dom var getter:

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna...
Sedan skall han säga till getterna som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar.
" (Matt 25:31-32,41 Bibel2000)

Och ja, man ska alltid förlåta, men det kan man bara göra om personen ångrar sig:

"Ta er i akt! Om din broder gör orätt, så tillrättavisa honom, och om han ångrar sig, så förlåt honom. Även om han gör orätt mot dig sju gånger om dagen och sju gånger kommer tillbaka och säger: Jag ångrar mig, så skall du förlåta honom.«
" (Lukas 17:3-4 Bibel2000)
Citera
2023-08-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Kontexten till skriftstället är viktig. Jesus talade om för sina lärjungar att Jerusalems tempel skulle raseras:
Hans lärjungar trädde då fram och bådo honom giva akt på helgedomens byggnader. Då svarade han och sade till dem: »Ja, I sen nu allt detta; men sannerligen säger jag eder: Här skall icke lämnas sten på sten; allt skall bliva nedbrutet.»
Detta blev dem nyfikna över och därför bad de Jesus om att avslöja när Jerusalems tempel skulle förstöras, vad som skulle bli tecknet för hans återkomst och tecknet för den sista tiden:
När han sedan satt på Oljeberget, trädde hans lärjungar fram till honom, medan de voro allena, och sade: »Säg oss när detta skall ske, och vad som bliver tecknet till din tillkommelse och tidens ände.»
Detta förklarade Jesus för lärjungarna. Fortsättningen på 24:14 lyder:
När I nu fån se 'förödelsens styggelse', om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats då må de som äro i Judeen fly bort till bergen
Dels talade Jesus om för lärjungarna att templet skulle förstöras och dels förklarade han att folk som befann sig i Judeen skulle fly till bergen. Jesus förutsägelser skulle därför av allt att döma inträffa under det första århundradet. Att Matteusevangeliet 24 skulle beröra en tid flera tusen år fram i tiden har jag inte funnit bibliskt stöd för.

Menar du att även detta uppfylldes under det första århundradet:

"Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra.

Ty som det var i Noas dagar, så blir det vid Människosonens ankomst. Under tiden före floden åt man och drack, gifte sig och blev bortgift, ända till den dag då Noa gick in i arken, och ingen visste något förrän floden kom och förde bort alla. Så blir det också vid Människosonens ankomst. Då är två män ute på åkern; den ene tas med och den andre lämnas kvar. Två kvinnor är vid kvarnen och mal; den ena tas med och den andra lämnas kvar.
" (Matt 24:30-31,37-41 Bibel2000)

Menar du alltså att Jesu återkomst var under det första århundradet? Varför har det gått obemärkt förbi?

Profetian i Matteus kapitel 24 handlar både om det som hände Jerusalems tempel år 70 e.Kr., men också om "tidens slut", då Gud genom Jesus ingriper på jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Jesu återkomst skulle inte gå obemärkt förbi:

"Om ni alltså får höra: Han är ute i öknen, så gå inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det inte. Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det vid Människosonens återkomst." (Matt 24:26-27 Bibel2000)

Alla på jorden kommer att inse att det är Gud genom Jesus som ingriper på jorden med "makt och stor härlighet":

"Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet." (Matt 24:30 Bibel2000)

Men detta menar du alltså hände det första århundradet?
Citera
2023-08-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Kolla in detta klipp från JV bio, från 3:20 min in. Den uteslutna dottern försöker ringa sina föräldrar men de vägrar svara, för de måste förbli “lojala gentemot Jehova (läs: styrande kretsen). Detta beteende är uppmuntrat och ett krav.

https://youtu.be/Id7ZS5VjYpo

Men du har rätt, delvist, för utåt sett måste ni ljuga och säga att ni inte shunnar uteslutna medlemmar när utomstående frågar. Men internt så råder det hårda regler. Att prata med, umgås med eller hjälpa en utesluten kan leda till uteslutning av en själv.

Den där videon betyder inte att föräldrarna alltid undviker kontakt snarare kan den bekräfta att kontakten är mindre än tidigare
Citera
2023-08-21, 00:27
Medlem
Citat:
Så du tycker det är logiskt att umgås med personer som man kallar för huggormsyngel, personer som man anser inte kan undgå att dömas till helvetet?
Hold your horses... Har JV börjat tro att det finns ett helvete?
Det verkar hända en hel del inom sanningen minsann. Ni har väl för övrigt slutat förkunna?
Citera
2023-08-21, 00:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Man behöver inte alltid umgås för att veta om vissa människor är ett dåligt sällskap:

"Låt inte bedra er. »Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.« " (1 Kor 15:33 Bibel2000)

T.ex. vet man att heroinberoende är ett dåligt sällskap, och bibeln är tydlig med att inte gå i par med otroende och laglösa:

"Gå inte i par med de otroende. Vad har rättfärdighet med laglöshet att skaffa, och vad har ljuset gemensamt med mörkret? Hur rimmar Kristus med Beliar, och vad förenar den troende med den otroende? Hur kan Guds tempel förlikas med avgudar? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo och vandra mitt ibland dem och vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Därför säger Herren: Dra bort från dem och skilj er från dem. Rör inte vid det som är orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, allhärskaren." (2 Kor 6:14-18 Bibel2000)

Dessutom borde man ha lärt känna en broder. En broder som gör något orätt ska man inte umgås med, om nu brodern inte vänder om från det orätta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen.

Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Vilket Paulus förklarar mer tydligt:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta." (1 Kor 5:1-2 Bibel2000)
Ja, men nu var det vad Jesus sagt och vad Jesus kunde ha gjort som vi talade om.
Du menar alltså att Jesus skulle ha övergett ett får, det är vad du säger.
Citat:
Det har ingen betydelse, frågan är om man vill umgås med några som man kallar för huggormsyngel och som inte kan undgå att dömas till helvetet.
Jaså, att du ljög om att det jag citerade skulle vara personer som Jesus ”nyss kallat för huggormsyngel” har inte någon betydelse?
Där ser man hur lätt du tar på sanningen. Det du citerade var från hela fem kapitel senare, så ditt ”nyss kallat” kan inte ens med god vilja kallas ”strax därefter kallat”.

Citat:
Du förvränger vad jag menar och har sagt. Självklart ska man uppsöka dom som är som får, men fariséerna var inte får, dom var getter:

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna...
Sedan skall han säga till getterna som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar.
" (Matt 25:31-32,41 Bibel2000)

Och ja, man ska alltid förlåta, men det kan man bara göra om personen ångrar sig:

"Ta er i akt! Om din broder gör orätt, så tillrättavisa honom, och om han ångrar sig, så förlåt honom. Även om han gör orätt mot dig sju gånger om dagen och sju gånger kommer tillbaka och säger: Jag ångrar mig, så skall du förlåta honom.«
" (Lukas 17:3-4 Bibel2000)
Intressant. Var i Bibeln menar du att det står att ett bortsprunget får blir en get?
Nej, i din desperation att få rätt så blandar du bara ihop liknelser som egentligen inte hör ihop, återigen med en text som är långt bort (hela 7 kapitel) ifrån den liknelse som jag nämnde.

Jag upprepar, det står ingenstans att Jesus vare sig någon gång skulle ge upp om att försöka få tillbaka ett får, och heller inget om att ett bortsprunget får skulle kunna bli en get, men det var kul att du ville få det till att verka så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in