Citat:
Ursprungligen postat av
Visheten
Psalm 45:7 är en framtida profetia om Jesus som ännu inte uppfylldes. Som citeras i Heb 1:9 som betyder att Jesus nu blev smord när han kom till jorden. Så Heb 1:9 beskriver Jesus smörjelse först på jorden och inte i himlen.
Nej, han kom till det som var hans.
Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom. Joh 1:11
Så han hade redan makten över Guds rike och dess folk innan han sändes till jorden.
Av David, en psalm.
Så lyder Herrens ord till min härskare: Sätt dig på min högra sida, så skall jag lägga dina fiender som en pall under dina fötter.
Din kungaspira sträcker Herren ut från Sion: härska nu bland dina fiender! Villigt samlas ditt folk i dag då makten blir din. Ps 110
Han måste härska tills han har lagt alla fiender under sig.
Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Matt 28:18
Han besegrade världen på korset, då.han fick makten över jorden. När fick han all makt I himlen? Det enda rimliga är att han fick den i Ps 110 och Ps 45:7. Varför skulle Gud dröja?
Förr smordes människor till kungar och profeter. I Ps 45 smorde Gud Jesus till Gud så att han fick högre status än änglarna = more than your companiona. Syftet var och är att han ska döma alla, inklusive änglar = hans likar. Ett bemyndigande helt enkelt när han fick samma makt som Fadern.
Det finns ingen anledning att anta att Gud dröjde med att göra honom till Messias och ge honom makten att utföra det uppdrag han fick i Ps 110.