2023-07-12, 14:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan29
Men varför ska ditt minne från tidigt 90-tal värderas högre än alla andras minne, som visat sig vara fel? Den här tråden är ju proppfull av inlägg där folk slår fast att man minns det ena eller det andra, som sedan har överbevisats. Alla dessa minnen är ju dessutom olika. Någon minns X, någon minns Y, någon minns Z... Och alla är lika säkra.

Slutsatsen är ju att just minnen har noll bevisvärde här.

Ingen har bevisat någonting vad gäller när uttrycket började användas.

Således har mitt minne om när jag hört det och vad jag kan koppla det till (och varför jag kan det) utan tvekan ett värde.

Citat:
Ursprungligen postat av Linkan29
Exakt, inget har bevisats. Han känner inte till citatets bakgrund med säkerhet vilket stärker teorin om att det är hittepå.
Jag syftade dock på att Anrells förehavanden i ämnet redan har avhandlats, så vi behöver inte dra det en gång till.

Observera att jag inte påstår att Hegerfors sagt det, för det tror jag inte att han har gjort. Jag tror att det är planterat, men att det skedde före 1995.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-07-12 kl. 14:11.
Citera
2023-07-12, 14:51
Medlem
Il.Malizias avatar
Men va fan, varför vägrar denna tråd att dö?
Citera
2023-07-12, 15:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
I det klippet som hela tråden startar med så säger ju Arne själv att han sagt det men inte alls tänkte på hur kul det lät.

https://youtu.be/mb1fYInj7vc

Jag vet att han efter detta dementerat allt men här sitter han ju själv och berättar exakt när det skedde och vad som skedde i matchen.

4528 inlägg om ett citat är ändå bra jobbat.
Citera
2023-07-12, 15:19
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia

Fortfarande Flashbacks bästa trådstart genom tiderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I det klippet som hela tråden startar med så säger ju Arne själv att han sagt det men inte alls tänkte på hur kul det lät.

Jag vet att han efter detta dementerat allt men här sitter han ju själv och berättar exakt när det skedde och vad som skedde i matchen.

4528 inlägg om ett nationellt falskt minne. Viste inte ens om att begreppet existerade före denna tråd. Var även helt övertygad om att jag hört honom säga den omtalade frasen. Idag har jag inget minne om var jag mindes mig hört det.
Citera
2023-07-12, 15:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London

4528 inlägg om ett nationellt falskt minne. Viste inte ens om att begreppet existerade före denna tråd. Var även helt övertygad om att jag hört honom säga den omtalade frasen. Idag har jag inget minne om var jag mindes mig hört det.

Måste ha varit någon form av nationell haschpsykos den dagen då kamerun förlorade mot england i fotboll.
Citera
2023-07-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det intressanta är för mig om han någon gång sagt något om minerna på Kameruns avbytarbänk eller om det också är taget ur luften? Det hade ju varit förståeligt om han exempelvis hade sagt: nu ser det dystert ut på avbytarbänken hos Kamerun och att då någon medvetet eller omedvetet missuppfattat det som en upprinnelse till myten.

Det är ju rätt märkligt i sig att ett uttryck skapas utan att det finns ens ett korn sanning i det. De flesta felaktiga minnen brukar komma ur förvrängningar eller att något missuppfattas. Om det inte finns något att missuppfatta eller förvränga så återstår endast att någon medvetet hittat på det och planterat det i ett sammanhang med stor spridningseffekt. Eftersom inte internet och sociala medier fått fäste hos allmänheten i början på 90-talet är det ännu märkligare.

Det finns många citat som folk kan minnas fel. Om nån kommer och berättar om Kamerun-citatet 5-10 år efter att man satt och garvade med polarna är det garanterat lätt att minnas fel.

2 polare
- Minns du när vi garvade åt Arne som sa det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.
- ha ha ha, den var riktigt bra.

I praktiken är det istället något annat citat de minns. Det är så falska minnen skapas. Man återfinns fel. Sedan litar man på minnet.

---------

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det matt", då Kameruns bänk visas i bild. (Kann uppfattas som "här är det svart")
källa: nomadic
https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
https://m.youtube.com/watch?v=VrzOM_A9nTM&list=PL7367BC4A19D4624F&index= 3&t=139s
källa: nomadic

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31

Hasse Borg?, SVT Studio, England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Careless
Senast redigerad av avec 2023-07-12 kl. 15:35.
Citera
2023-07-12, 15:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia

För att tråden fokuserar på fel sak. Det är ointressant om Arne har sagt det. Det enda viktiga är hur kom det till, ja om det nu kommit till alls.

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det finns många citat som folk kan minnas. Om nån kommer och berättar om Kamerun citat 5-10 år efter att man satt och garvade med polarna är det garanterat lätt att minnas fel.

Jag utgår från att du då aldrig hört detta och med bestämdhet kan säga att det egentligen inte har funnits överhuvudtaget. Ingen har hittat på det och ingen har hört det. Den som läst det någonstans har läst fel.
Citera
2023-07-12, 15:38
Medlem
Citat:
För att tråden fokuserar på fel sak. Det är ointressant om Arne har sagt det. Det enda viktiga är hur kom det till, ja om det nu kommit till alls.

Jag utgår från att du då aldrig hört detta och med bestämdhet kan säga att det egentligen inte har funnits överhuvudtaget. Ingen har hittat på det och ingen har hört det. Den som läst det någonstans har läst fel.

Man kan ju aldrig vara helt säker på någonting. Men i stort sett allt tyder på att det aldrig sagts av Arne så som hävdats.

Det finns ingenting i granskningen som tyder på att det faktiskt sagts och det är oerhört anmärkningsvärt med tanke på det arbete som lagts ner. Och inte bara av oss för enligt uppgift har även journalister grävt efter det utan att lyckas. Klippet har även varit efterlyst av Aftonbladet.
Citera
2023-07-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Det går helt enkelt inte att lita på vad han tror sig ha sett och sagt.

I ett tidigare klipp (länk här) är han osäker om det var åttondelsfinal eller kvartsfinal (det var kvartsfinal) och att Kamerun ledde med 3-1 (det stod 2-1) - han säger faktiskt till och med att matchen var "avgjord". Det är inte särskilt trovärdigt att han skulle minnas en specifik kommentar (som han är "totalt omedveten" om att han sagt, enligt ditt klipp) när han inte minns andra, större händelser.
Citera
2023-07-12, 15:46
Medlem
Citat:
Det enda han har gjort är ju att plocka upp något som han trodde var faktum, men snarare är en faktoid. .

Mer troligt att myten skapades efter det att Anrell publicerade citatet i Aftonbladet. Han kollade inte upp citaten han fick inskickade vilket han själv medgivit.

Hans uppgiftslämnare sa att det var från VM94 förövrigt.
Citera
2023-07-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hur kan du veta detta?
Så länge ingen kan påvisa ett annat ursprung så pekar väl det mesta på just Anrell!?
Antingen att han "klippte ihop" något ur minnet på ett felaktigt sätt eller att han skapade det för att det lät kul.

Att Anrell skulle ha hittat på det är nästan lika mycket foliehatt som att tro att SVT varit inne i arkivet och mixtrat med materialet.

Han var en upptagen journalist. Han fick mängder med citat inskickade till sig. Han hade noll anledning att hitta på då han fick de levererade helt gratis och utan ansträngning för honom.

Anrells Floskeltopp var ju veckans höjdpunkt för alla sportfånar på den tiden. Den hade enorm spridning.
Citera
2023-07-12, 15:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Mer troligt att myten skapades efter det att Anrell publicerade citatet i Aftonbladet. Han kollade inte upp citaten han fick inskickade vilket han själv medgivit.

Hans uppgiftslämnare sa att det var från VM94 förövrigt.

Varför är det troligt och varför skulle han minnas rätt?

Jag vet som sagt att jag hört det tidigare. Hur jag kan veta beror på att jag har vykort från tiden före det där uttrycket figurerar. Det är ju i och för sig ingen stor sak när det första gången kom upp eftersom Hegerfors inte har sagt det. Det har tillskrivits honom och frågan är hur, inte när.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in