2023-07-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jag minns inte om det var 1990 eller 1994.
Jag tror att det var 1994.

Kamerun tappade matchen totalt mot slutet.
Kameran svepte förbi avbytarbänken och då sa Arne ungefär så här. ”Nu ser det onekligen mörkt ut på kamerunsk avbytarbänk.

De såg uppgivna ut. Hängde med huvudena och deppade. Så minns jag det.

Du minns fel helt enkelt. Den teorin är sedan länge avförd. Läs sammanfattningen av tråden som finns i min signatur. Det är ett fantastiskt grävjobb Flashbacks användare gjort i denna tråd. Borde belönas med stora journalistpriset.

Särskilt tack till Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01 som t.o.m. gått till KTB och kollat matcher i mediearkivet.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Senast redigerad av avec 2023-07-18 kl. 17:53.
Citera
2023-07-18, 18:10
Medlem
Enkel lösning.

Titta på matchen så får vi svaret.
Finns säkert någon som har spelat in den på VHS.

Jag litar inte på SVT om de gräver fram den.
Jag vet vad jag såg hörde. Jag är bara osäker på om det var 1990 eller 1994.

När Arne Hegerfors sa detta tänkte inte jag på
att det skulle anses rasistiskt.

Inte heller att klubbmärken är rasistiska.
Citera
2023-07-18, 18:16
Medlem
Jag tycker att det börjar likna Gaslighting.
Få oss att tvivla på vad vi såg körde. Få oss att tro det aldrig har hänt.
Citera
2023-07-18, 18:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tycker att det börjar likna Gaslighting.
Få oss att tvivla på vad vi såg körde. Få oss att tro det aldrig har hänt.

Det fina är ju att du får tro att det har hänt om du vill.
Citera
2023-07-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fina är ju att du får tro att det har hänt om du vill.

Arne Hegerfors har kommenterat så otroligt många matcher och idrottshändelser att man givetvis inte minns allt.

70 80 90 tal.

Det är inte så konstigt att man tvekar.
1990-1994 det är längesedan väldigt länge sedan.

Det kan räcka med några månader så minns man inte som det verkligen var.

Men att individer som inte ens var tillräckligt gamla och aldrig var med bör inte uttala sig.

Jag är född 1967 jag hörde det sägas.
Det råder det inget tvivel om. Men vilken match och år det sas minns jag inte.

1990 bodde jag och min dåvarande tjej i lägenhet. 1994 bodde vi i nyköpt hus barnen var små och jag tror därför att det var 1994.
Jag satt i vardagsrummet. Vita tapeter brun lädersoffa glasbord det är minnen som dyker upp.
Citera
2023-07-18, 19:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Arne Hegerfors har kommenterat så otroligt många matcher och idrottshändelser att man givetvis inte minns allt.

70 80 90 tal.

Det är inte så konstigt att man tvekar.
1990-1994 det är längesedan väldigt länge sedan.

Det kan räcka med några månader så minns man inte som det verkligen var.

Men att individer som inte ens var tillräckligt gamla och aldrig var med bör inte uttala sig.

Jag är född 1967 jag hörde det sägas.
Det råder det inget tvivel om. Men vilken match och år det sas minns jag inte.

1990 bodde jag och min dåvarande tjej i lägenhet. 1994 bodde vi i nyköpt hus barnen var små och jag tror därför att det var 1994.
Jag satt i vardagsrummet. Vita tapeter brun lädersoffa glasbord det är minnen som dyker upp.

Jag har levt längre före 1990 än efter 1990 så jag är betydligt äldre än du. Jag var också säker på att jag hört Hegerfors säga detta i matchen mellan Kamerun och England 1990 efter att Gary Lineker placerat in straffen till ledning för England.

Jag är emellertid numera lika säker på att jag inte hörde honom säga just detta. Däremot har jag svårt att acceptera att han inte vid något tillfälle efter antingen straffen till 2-2 eller straffen till segermålet ska ha sagt något om tecken till besvikelse/uppgivenhet hos Kameruns spelare. Det skulle dock kunna vara vilka ord som helst.
Citera
2023-07-18, 19:51
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Enkel lösning.

Sluta trolla och inse att du har fel. Inte ens om man byggde en tidsmaskin å åkte tillbaka å såg matchen utan att citatet yttrades skulle du erkänna att du har fel utan då är det någon som manipulerat tidsmaskinen..

Säger en hel del att du inte ens minns om du hörde citatet 1990 eller 1994. Snart kanske du påstår att det var 1982.

Älskar när folk är bombsäkra på att dom hört det men minns inte om dom var 18 eller 42.
Citera
2023-07-18, 20:14
Medlem
De var tider det. När det bara såg mörkt ut på Kameruns avbytarbänk
Citera
2023-07-18, 20:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
De var tider det. När det bara såg mörkt ut på Kameruns avbytarbänk

Du menar: när det bara var på Kameruns avbytarbänk det såg mörkt ut eller? Det du skrev betyder något helt annat, men det var inte bara på Kameruns avbytarbänk det såg mörkt ut då heller. Brasilien

Vissa tror ju dessutom att citatet kommer från en match där Nigeria spelade.
Citera
2023-07-18, 22:11
Medlem
Citat:
Enkel lösning.

Du läste inte mitt inlägg noterar jag.

Användare på Flashback har redan kollat igenom den matchen. Citatet finns inte där.
Citera
2023-07-19, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Ett klipp på Arne där han berättar OM citatet är ju inte samma sak som ett klipp PÅ själva citatet eller hur? På alla dessa år har ingen någonsin lyckats presentera ett klipp på den faktiska händelsen. De som säger sig minnas det verkar dessutom inte komma överens om vilken match eller ens vilket mästerskap det rör sig om.

Om Arne själv erkänner att han sagt det + att massor av andra människor kan bekräfta att han sagt det så säger logiken att det är bevisat bortom rimligt tvivel att han har sagt det. Att klippet inte går att hitta är ju inte så konstigt, Fifa brukar radera klipp från mästerskap då de äger rättigheterna och Youtube raderar även "stötande och rasistiskt" innehåll.
Citera
2023-07-19, 09:15
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Om Arne själv erkänner att han sagt det + att massor av andra människor kan bekräfta att han sagt det så säger logiken att det är bevisat bortom rimligt tvivel att han har sagt det. Att klippet inte går att hitta är ju inte så konstigt, Fifa brukar radera klipp från mästerskap då de äger rättigheterna och Youtube raderar även "stötande och rasistiskt" innehåll.
1. Arne säger själv att han saknar minne av citatet.
2. Dessa människor som minns kan inte ens komma överens om citatets ursprung. ALLA andra kända sportcitat eller referat går att härleda till en specifik match, en viss händelse och t.o.m en viss sekund.
3. Hela matcher från olika VM ligger uppladdade på yt utan att bli nedplockade av Fifa.
4. Även innan youtube så fanns ju inte klippet nånstans. Hade det funnits så hade det ju vevats om och om igen med tanke på dess popularitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in