2023-01-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kanske. Men den verkliga bedriften var ju att ta sig hem till alla som spelade in matchen på sina VHS-bandare och radera citatet även därifrån.

För hittills har ingen kopia där citatet hörs dykt upp.

Har du själv lyssnat på alla dessa VHS-inspelningar? Kan ju lika gärna vara skitsnack av folk som påstår sig ha dessa.
Citera
2023-01-18, 11:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Har du själv lyssnat på alla dessa VHS-inspelningar? Kan ju lika gärna vara skitsnack av folk som påstår sig ha dessa.

Med tanke på uppmärksamheten detta påstådda citat fått, vore det orimligt om inte någon som har sin kassett kvar hade gått ut med er bevis. Det hade den personen kunnat dra in några tiotals tusen kronor på.

Du gör dig bara fånig nu. Allt märkligare idéer om masslögner istället för det rimliga: citatet har aldrig yttrats på det sätt påståendet säger.
Citera
2023-01-18, 11:46
Medlem
Citat:
Med tanke på uppmärksamheten detta påstådda citat fått, vore det orimligt om inte någon som har sin kassett kvar hade gått ut med er bevis. Det hade den personen kunnat dra in några tiotals tusen kronor på.

Du gör dig bara fånig nu. Allt märkligare idéer om masslögner istället för det rimliga: citatet har aldrig yttrats på det sätt påståendet säger.

Det verkar tyvärr vara omöjligt att bevisa att det aldrig yttrats. Vi får helt enkelt leva med att aldrig få veta helt säkert, men så är det ju med många saker här i världen.
Citera
2023-01-18, 11:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det verkar tyvärr vara omöjligt att bevisa att det aldrig yttrats. Vi får helt enkelt leva med att aldrig få veta helt säkert, men så är det ju med många saker här i världen.

Ja. Det är ju nära nog omöjligt att bevisa ett icke-förhållande.

Mycket lättare att langa fram ett bevis på att det sägs, om det har det.

Ingenting - utom folks minnen - pekar på att Hegerfors uttalat de orden i det sammanhanget.

Däremot har ’liknande’ yttranden gjorts, som med tiden kanske blivit det kända ’citatet’.
Citera
2023-01-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ja. Det är ju nära nog omöjligt att bevisa ett icke-förhållande.

Mycket lättare att langa fram ett bevis på att det sägs, om det har det.

Ingenting - utom folks minnen - pekar på att Hegerfors uttalat de orden i det sammanhanget.

Däremot har ’liknande’ yttranden gjorts, som med tiden kanske blivit det kända ’citatet’.

Man skall icke underskatta så många människors minne.
Citera
2023-01-18, 12:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Jo, det är precis vad man kan höra. Falska kollektiva minnen verkar lätt uppstå.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/...nalCode=pmem20
Citera
2023-01-18, 12:03
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Men kära nån. Ska vi behöva ta det ett varv till?

När Hegerfors fortsätter prata efter ditt citat ovan, påstår han att kameran panorerar över deppande kamerunska spelare på bänken, och att det var så han sade det. Här har ju Arne konstruerat ett falskt minne. Det förekommer ingen dylik bild eller panorering där han säger den ska vara.

Hör uttalar sig även Hegerfors i Aftonbladet:

– Jag tror inte det är ett felaktigt citat, även om jag inte kommer ihåg allt jag sagt under tusen fotbollsmatcher, sa han då.”

https://www.aftonbladet.se/sportblad...tet-ett-pahitt

Karln har ju aldrig vetat om han sagt det själv.

Jag fattar inte varför folk tror att just de själva ska vara immuna mot falska minnen. Det är skrattretande.

Det där sa han långt senare när Aftonbladet började trakassera en gammal hjälplös man om hans minne. Klart han darrar lite på manschetten då. Men det replacerar inte det han sagt tidigare då han var vid sina sinnens fulla bruk.
Citera
2023-01-18, 12:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det där sa han långt senare när Aftonbladet började trakassera en gammal hjälplös man om hans minne. Klart han darrar lite på manschetten då. Men det replacerar inte det han sagt tidigare då han var vid sina sinnens fulla bruk.

Långt senare minsann. Artikeln är från samma år den här tråden startades - 2015.

Och ser man på, redan 2012 satt Hegerfors och hade falska minnen av bilder på en deppende kamerunbänk som inte fanns med i sändningen.

https://www.youtube.com/watch?v=mb1f...re14television

Kanske du ska sluta påstå grejer utan täckning och helt enkelt lägga ner?
Citera
2023-01-18, 13:00
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:

Exakt, du har helt rätt och häxkvinnan har fel. De som har koll på det här med Mandela effect anser att sånt här kan bero på att människor byter tidslinjer. Det är en avancerad teori som inkorporerar multipla universum och i vissa fall CERN.

Det skulle betyda att våra minnen av Hegerfors är högst sanna men att den relativa verkligheten förändrats sedan dess. Men det är för avancerat för somliga att fatta.
Citera
2023-01-18, 13:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Exakt, du har helt rätt och häxkvinnan har fel. De som har koll på det här med Mandela effect anser att sånt här kan bero på att människor byter tidslinjer. Det är en avancerad teori som inkorporerar multipla universum och i vissa fall CERN.

Det skulle betyda att våra minnen av Hegerfors är högst sanna men att den relativa verkligheten förändrats sedan dess. Men det är för avancerat för somliga att fatta.

Ok, jag trodde du var en ganska normal person försökte använda relevanta argument. Jag borde ha insett. Sorry, jag tar detta på mig.
Citera
2023-01-18, 13:22
Medlem
Jag hörde Arne säga det i tv! hemskt att man börjar bli så gammal! Men Kommer ihåg hur jag och farsan gapskrattade åt det.
Det märkliga är att jag har sökt efter att höra det igen men aldrig lyckats.Men jag har diskuterat detta långt innan den här tråden startades med fler som också tyckte det var kul...men när han sa detta så tolkade jag det inte som Arne själv gör i efterhand utan att Kamerun inte hade några alternativa byten för att förändra matchen.
Citera
2023-01-18, 13:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Jag hörde Arne säga det i tv! hemskt att man börjar bli så gammal! Men Kommer ihåg hur jag och farsan gapskrattade åt det.
Det märkliga är att jag har sökt efter att höra det igen men aldrig lyckats.Men jag har diskuterat detta långt innan den här tråden startades med fler som också tyckte det var kul...men när han sa detta så tolkade jag det inte som Arne själv gör i efterhand utan att Kamerun inte hade några alternativa byten för att förändra matchen.

Nej jag orkar inte.

Kan det vara så att du minns fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in