2023-06-01, 23:15
Medlem
DinKurdias avatar
Snabb fråga.

Jag håller på deffar igen efter att ha yo-yo dietat. 😅 Körde ett löpbandspass idag, brände typ 425kcal. Kom hem och åt 2 måltider på hela dagen, skulle gissa att intaget landar på 1000kcal totalt. Blev sååååå trött efter att ha duschat och ätit mat. Pushade mig ändå med en kvällspromenad. Den friska luften är nästan som sömnmedicin. Klarar knappt få studier gjort och slocknar så fort jag lägger mig ner.

Frågan är, hur gör ni för att hålla uppe energin under dagen under en deff? Jag vet att många klunkar kaffe men det är inte riktigt min grej. Jag blir rastlös av det.
Citera
2023-06-02, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Snabb fråga.

Jag håller på deffar igen efter att ha yo-yo dietat. 😅 Körde ett löpbandspass idag, brände typ 425kcal. Kom hem och åt 2 måltider på hela dagen, skulle gissa att intaget landar på 1000kcal totalt. Blev sååååå trött efter att ha duschat och ätit mat. Pushade mig ändå med en kvällspromenad. Den friska luften är nästan som sömnmedicin. Klarar knappt få studier gjort och slocknar så fort jag lägger mig ner.

Frågan är, hur gör ni för att hålla uppe energin under dagen under en deff? Jag vet att många klunkar kaffe men det är inte riktigt min grej. Jag blir rastlös av det.

Det handlar mer om att vara bra på att deffa. Vet inte hur duktig du är men. Du verkar äta fel och pusha på med träning vilket påverkar din hälsa negativt. Bieffekter av en dålig deff är vanliga symptom som hunger, trötthet, huvudvärk osv. Mer enkla grejer alltså som försvinner när man rättar till det som man gör fel vad det nu kan vara.

Jag mår som vanligt på en deff och märker inte att jag deffar utan det syns bara på kroppen. Mycket träning och inlärning av kunskap ligger bakom kan sägas. Har säkert deffat 20 gånger och det är nu på senare tid som jag gör allt rätt.
Senast redigerad av JohnWicks 2023-06-02 kl. 07:20.
Citera
2023-06-02, 13:46
Medlem
Citat:
Snabb fråga.

Klassiskt fel i att du tror du kommer snabba på deffen genom att ligga på ett extremt underskott. Det är ju liksom anledningen till att folk jo-jo bantar. En bra deff är en deff du klarar att hålla för all framtid och det gör du inte genom att äta 1000 kalorier på en dag och träna. Sikta på ett underskott på 200 kalorier per dag istället. Kommer deffen vara långsammare? Ja (men marginellt, då det finns en gräns på fettförbränning per dag). Då slipper du också gå runt och må skit.
Citera
2023-06-02, 16:32
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det handlar mer om att vara bra på att deffa. Vet inte hur duktig du är men. Du verkar äta fel och pusha på med träning vilket påverkar din hälsa negativt. Bieffekter av en dålig deff är vanliga symptom som hunger, trötthet, huvudvärk osv. Mer enkla grejer alltså som försvinner när man rättar till det som man gör fel vad det nu kan vara.

Jag mår som vanligt på en deff och märker inte att jag deffar utan det syns bara på kroppen. Mycket träning och inlärning av kunskap ligger bakom kan sägas. Har säkert deffat 20 gånger och det är nu på senare tid som jag gör allt rätt.
Det är sant. Jag har börjat dokumentera det hela för att studera mina vanor. En sak jag märkte ganska fort var brist på frukt i väskan efter att ha tränat på tom mage. Det andra är att handla i mataffären när man är både hungrig och trött. Oj som man fyller korgen med skit. Men jag kom på mig själv och la tillbaks allt. Tredje insikten var att jag inte hunnit planera vad jag ska äta. Vad och hur äter en person som deffar egentligen?

Saker som jag undviker när jag är på diet
- allt som har hög sockerhalt (typ honung, ketchup etc)
- bröd, pasta, ris, potatis
- godis, chocklad, chips, läsk, energidryck
- ”processed meat” (typ salami, köttbullar etc)
- schnitzel av olika slag (allt som har ett hölje av skräp)
- färdiga såser på min sallad
- ost
- alltför oljiga rätter (litegrann är ok)
- fläsk
- kaffe

Saker som jag kan tänka mig äta när jag är på diet
- vatten (eller kolsyrat vatten om jag äter ute)
- vindruvsvinäger utspätt i vatten
- grönsaker (i princip tomma kalorier)
- mezerätter
- knäckebröd med olika grönsakspålägg, typ avocado, ägg, paprika, oliver etc
- wraps
- ugnsbakad kyckling eller fisk (kan också va fisk i burk typ tonfisk eller sardiner), alt kryddad lövbiff på teflonpanna utan olja, ägg, skaldjur
- linser, quinoa kikärtor, blomkålsris, konjak
- youghurt
- bär
- soppa

Hmm, jag kommer inte på nå mer, förutom luft. 🙃
Citera
2023-06-02, 17:04
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixcool
Klassiskt fel i att du tror du kommer snabba på deffen genom att ligga på ett extremt underskott. Det är ju liksom anledningen till att folk jo-jo bantar. En bra deff är en deff du klarar att hålla för all framtid och det gör du inte genom att äta 1000 kalorier på en dag och träna. Sikta på ett underskott på 200 kalorier per dag istället. Kommer deffen vara långsammare? Ja (men marginellt, då det finns en gräns på fettförbränning per dag). Då slipper du också gå runt och må skit.
Du har rätt, men det känns som att inget annat än strikta dieter funkar på mig. Kroppen är såå envis, kompakt, ihärdig mot förbränning. ”Normala människor” går ner snabbare än vad min kropp gör fastän vi tränar, äter och unnar oss samma saker. Ibland går jag inte ner alls. Men jag håller med om att det inte är hållbart. Jag faller ur dieten, har ett kort uppehåll och sedan tar igen det en gång till. Vill inte ha det så… hade jag vetat ett bättre sätt absolut! Alla dagar i veckan. Vill kunna äta sånt jag gillar... ☹️

Har kollat upp sköldkörteln. Det fanns inga avvikelser… men vi har diabetiker i familjen.
Senast redigerad av DinKurdia 2023-06-02 kl. 17:11.
Citera
2023-06-03, 12:45
Medlem
Citat:
Det är sant. Jag har börjat dokumentera det hela för att studera mina vanor. En sak jag märkte ganska fort var brist på frukt i väskan efter att ha tränat på tom mage. Det andra är att handla i mataffären när man är både hungrig och trött. Oj som man fyller korgen med skit. Men jag kom på mig själv och la tillbaks allt. Tredje insikten var att jag inte hunnit planera vad jag ska äta. Vad och hur äter en person som deffar egentligen?

Saker som jag undviker när jag är på diet
- allt som har hög sockerhalt (typ honung, ketchup etc)
- bröd, pasta, ris, potatis
- godis, chocklad, chips, läsk, energidryck
- ”processed meat” (typ salami, köttbullar etc)
- schnitzel av olika slag (allt som har ett hölje av skräp)
- färdiga såser på min sallad
- ost
- alltför oljiga rätter (litegrann är ok)
- fläsk
- kaffe

Saker som jag kan tänka mig äta när jag är på diet
- vatten (eller kolsyrat vatten om jag äter ute)
- vindruvsvinäger utspätt i vatten
- grönsaker (i princip tomma kalorier)
- mezerätter
- knäckebröd med olika grönsakspålägg, typ avocado, ägg, paprika, oliver etc
- wraps
- ugnsbakad kyckling eller fisk (kan också va fisk i burk typ tonfisk eller sardiner), alt kryddad lövbiff på teflonpanna utan olja, ägg, skaldjur
- linser, quinoa kikärtor, blomkålsris, konjak
- youghurt
- bär
- soppa

Hmm, jag kommer inte på nå mer, förutom luft. 🙃

Det är bara att öva. Hur du än gör så tar det säkert några deffad innan du lär dig hantera känslorna och allt sånt där som gör att man tror att man förlorar muskler osv.

Jag har ätit olika genom åren och kommer nog alltid äta olika. Men något som funkar fint för mig på vardagar är tex detta nedan. Det är väldigt mycket mat men inte så mycket kalorier. Sätter aldrig någon tidsgräns när jag ska bli färdig med deffen utan jag bara låter det ta den tiden det tar tills jag är nere på runt 11-12%. Jag brukar bara behöva köra 5-12 veckor för jag låter det aldrig skena iväg med fett på kroppen för det är inget kul att vara vältränad men att det inte syns tycker jag. Bättre att deffa i tid då.
Sen äter jag liknande på helger, men då blir det dyrare mat. Vin dricker jag ofta på helgen. Portionen med ägg är den viktigaste och den äter jag alltid. Den styr kan man säga. Det är för mycket bra saker i den måltiden känner jag.

Morgon innan träning på gym
50g godis + energidryck

Efter träning och resten av dagen;
700-1000g äggröra
1000g kesella
100g kött (köttfärs eller vad som) + 500g grönsaker. Lite sås men bara så magen får smak av den.
Citera
2023-06-07, 14:35
Medlem
Bli av med fett/övervikt snabbast?

Såg några youtubevideos om träning och att bli av med fett/övervikt snabbt. Alla sa att det var en snabbare procedur om man lyfte vikter till ”failure” istället för att vara ute och springa/jogga/gå. Stämmer detta eller snackar de i nattmössan?
Citera
2023-06-07, 14:38
Avslutad
45min styrketränade per dag gör extremt lite.
Du kanske gör av med 300 extra kalorier.

Sluta med godis läsk.
Ät mycket kött/protein och lite kolhydrater.

Kött är bra eftersom det innehåller lite kalorier och man blir mätt.

Träning gör inte att man går ner i vikt.
Det är maten man stoppar i sig som gör 90% av viktnedgången

För att sätta det i perspektiv.
1 kilo fett = 7000 kalorier.
Så träna i 23 dagar så går du ner ETT kilo.

Vs reducera matintaget med 1000 kcal per dag.
Så går du ner 1 kilo på en vecka.

En kombination är väl dock det bästa
Citera
2023-06-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Såg några youtubevideos om träning och att bli av med fett/övervikt snabbt. Alla sa att det var en snabbare procedur om man lyfte vikter till ”failure” istället för att vara ute och springa/jogga/gå. Stämmer detta eller snackar de i nattmössan?
Löpning bränner mer kalorier än styrketräning.
Däremot gör styrketräning att man behåller mer muskelmassa.
Man behöver därför inte gå ner lika mycket vikt om man styrketränar för att komma i form så att säga.
Citera
2023-06-07, 14:45
Medlem
Citat:

Försök må bättre. Byt livsstil. Träning är bra. Ta en pt timme så du får ett bra träningsschema.
Citera
2023-06-07, 14:48
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Semaglutid verkar ju rätt så inne just nu, finns att köpa på nätet. Annars kan du väl ta en lite mer ortodox approach och äta mindre godsaker och mat, tjockis!
Citera
2023-06-07, 14:51
Medlem
Citat:

Träning är bra men för viktnedgång är det framförallt maten du ska ha koll på.

Skriv ner allt du äter och dricker på en dag. Kör fasta morgon och kväll, en stor måltid vid 3. Genom att flytta fram lunchen till 3 så hinner du lägga dig innan hungern går överstyr. Kolhydrater är bra men är något man kan dra ner kraftigt på när man vill ha viktnedgång.

Kapa all pasta,ris,bröd etc. Känner du yrsel så äter du för lite och lägger till en portion gröt med frysta bär.

Löpning eller kampsport ger hög förbränning. Dem som säger att du bara ska lyfta vikter är just de personerna som inte kan springa eller som är väldigt dåliga på det.

Allt handlar om att få in bra rutiner. Börja med små justeringar. Är det jobbigt att löpa så gå istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in