2023-11-27, 23:31
Medlem
Soldatkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Är det en dålig idé att köpa sån där fet bearnaisesås på burk och ha det till köttet två dagar i veckan?

Ja, det är fel slags fett (rapsolja, omega-6). Ultraprocesskräp.

Lägg smör på biffen och häll olivolja i salladen. Gör ditt eget kryddsmör.
Citera
2023-11-27, 23:33
Medlem
Soldatkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larssoncj
Har någon provat att äta en gång om dagen riktigt ordentligt, typ en fet pizza eller så, och resten av dagen köra proteinpulver (så att jag håller uppe protein nivåerna)?

Riktig mat (fisk, kött, grönsaker), inte pizza. Ägg för protein, inte pulver.
Citera
2023-11-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soldatka

Olivolja verkar nyttigt läser jag. Kan blanda det med en sån där grön pulverpåse/dressingmix och ha på salladen till köttet. Det blir nog gott
Citera
2023-11-27, 23:54
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldatka

Menar du att rapsolja och omega-6 skulle vara dåligt? Och så rekommenderar du smör istället? Tror du behöver läsa på.
Citera
2023-11-28, 00:06
Medlem
Soldatkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Menar du att rapsolja och omega-6 skulle vara dåligt? Och så rekommenderar du smör istället? Tror du behöver läsa på.

Du kan börja här: Linoleic Acid: A Narrative Review of the Effects of Increased Intake in the Standard American Diet and Associations with Chronic Disease
Citera
2023-11-28, 01:05
Medlem
Soldatkas avatar
=== Fettoskolan ===

Lektion 1: Fimpa ultraprocessmaten!

Detta är 90% av arbetet för den som vill gå ned i vikt, nämligen att skrota skräpmaten och enbart äta riktiga ingredienser. Med rätt diet blir kroppen småningom frisk och fri från inflammation, och normalvikten följer som ett banalt resultat. Det är ekvivalent med att det inte finns fetma bland djur (eller människor) i den fria naturen.

https://www.youtube.com/watch?v=LhEyByBibKo

https://www.youtube.com/watch?v=5QOTBreQaIk

Klargörande: ultraprocessmat är inte bara kakor och läsk, utan allt som innehåller en längre lista över tillsatta kemikalier som ingredienser; eller som är sönderdelat, malt och sedan ihopsatt (flingor, konstgjort kött); eller som är framtaget i komplicerade industriella processer (matoljor som inte är kallpressade); alla former av pulverlösningar, med mera. Tre fjärdedelar av allt i en butik är typiskt ultraprocessmat.
Citera
2023-11-28, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen

Ja, smör är hälsosammare än vegetabiliska oljor, vilket ett flertal RCT-studier har påvisat.

Det finns dock inga RCTs som visar att linolsyra skulle vara hälsosamt. Eller jo, det är ju toppen om man vill förstöra sin hormonprofil och bli fet, få Alzheimers, hjärtproblem, diabetes osv.
Citera
2023-12-12, 16:04
Medlem
Det här med att man måste göra sig av med mer energi än vad man får i sig för att tappa i vikt. Vad menas egentligen? Mitt dagsbehov av kalorier är 2700. Sen går jag ner på kaloriunderskott så jag äter kanske 2000 kcal om dagen. Måste jag då göra mig av med 2000+ kcal per dag? Är inte det skitmycket? Löpbandet i en halvtimme bränner ju bara cirka 250 kcal.
Citera
2023-12-15, 18:03
Medlem
Citat:
Det här med att man måste göra sig av med mer energi än vad man får i sig för att tappa i vikt. Vad menas egentligen? Mitt dagsbehov av kalorier är 2700. Sen går jag ner på kaloriunderskott så jag äter kanske 2000 kcal om dagen. Måste jag då göra mig av med 2000+ kcal per dag? Är inte det skitmycket? Löpbandet i en halvtimme bränner ju bara cirka 250 kcal.

Det mesta bränns av att leva och utföra dagliga vardagssysslor.

Så om ditt dagsbehov är 2700, så har du redan där ett underskott på 700, om du dessutom genom att träna skulle bränna då 250 kcal extra (vissa räknar hur mycket man bränner under en timmes träning medans andra hur mycket man bränner extra), så har du ett underskott på 950 kcal.
Nu bortser vi också från andra aspekter som händer när man har ett underskott på kcal och dylikt.

Om du sedan lyckas gå ner i vikt får du inte glömma att vid en lägre kroppsvikt bränner du mindre kcal, fast om du tränat och lagt på dig muskler kan det också gå åt andra hållet eller gå plus minus noll.
Citera
2023-12-18, 08:23
Medlem
Citat:

Är ditt dagsbehov 2700kcal så är det så mycket din kropp förbrukar på en dag. Varje dag du äter under det så tappar du underskottet i vikt. Alla människor äter underskott/överskott varje dag.
Citera
2023-12-21, 23:58
Medlem
Kim-Wincents avatar
Älskar jag känslan av att vara slank mer än jag hatar att gå hungrig…?
Jag avskyr att vara hungrig men vaffan jag är så jävla snygg som underviktig.

Kommer leva på ca 800 kcal och helt fasta framöver..
Citera
2024-01-13, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Vad jag kommit fram till efter många försök med viktnedgång är att konditionsträning och styrketräning gör liten skillnad för vikten.
Tränar man högintensivt så kompenserar kroppen med att vara mindre aktiv resten av dagen.
Man tränar kondition för hjärtat och styrketränar för kroppen och maten för vikten.
Men klart det gör lite skillnad.

De va faktiskt bra summerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in