2021-02-24, 23:53
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Nja, jag rör nog armarna ganska diskret och elegant faktiskt, och då och då bär jag bara hantlarna utan några direkta rörelser.. Har inte märkt att folk skrattar åt mig..

Sorry. Jag kunde bara inte låta bli.
Citera
2021-02-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Jag ställde mig precis på vågen. Nästan 100 pannor.
Min idealvikt är 85. Då är jag smal. Jag är ganska grov och naturligt muskulös så vid 85 är jag lagom.
Vid 82 ger jag ett spinkigt intryck.
Jag är över 30.

Alltså det har smugit så på mig. Man tror inte att jag väger så mycket när man tittar på mig.
Nog fan visste jag att jag gått upp, men inte så mycket.
Massa skrivbordsjobb senaste året.

Två frågor nu.

1. Hur långsamt skall jag gå ner detta för att det skall vara hälsosamt?
2. Finns det något sätt att göra det utan att man får en massa slapp hud? Jag är ju ung fortfarande...

Min digitala våg har inte funkat på länge så jag ställde undan den. Nu plockade jag fram den och den funkade. Hade jag vägt mig hela tiden så hade det nog inte smygit på sådär.
Fuck, fetaste jag någonsin varit. Brukar pendla mellan 83-95 som vuxen. Ganska muskulös naturligt.

Kcal underskott, 15 kilo är 105 000 kcal.

Räkna ut ditt energibehov och ligg på underskott. 1000 kcal underskott per dag är inga problem, 2000 kcal underskott är också inga problem.

Kör vitaminer + whey80 proteinshakes som supplement till måltider, 1 mål mat om dagen då kör man kött å ägg. Kör så 100 dagar så har du gått ner 15 kg och fått muskelmassa i stället för fett
Citera
2021-02-25, 00:39
Medlem
Jsg är i en liknande sits men helt hundra på att jag är längre gången....
Jag har varit här förut tyvärr, större delen av ungdomen fram till tonåren tyvärr för sen en relapse runt gymnasiet.

Tog tag i skiten vid 22 års ålder ungefär, men då var jag arbetslös och utan barn samt bodde hemma.
Till slut träna jag 5-8 gånger i veckan, sprang som bäst 1.1 mil på 43 minuter.

Men har alltid gillat mat och småäta...
Skiftarbete kom och några kilo las på, barn i förhållande kom och det blev ännu fler.
Nu är det riktigt illa igen, och det är fan än svårare att börja nu med 2 barn och jobb.
En sambo som köper hem skit flera gånger i veckan och inte verkar vara så motiverad på att komma i form heller.

Vad har ni för tips? Inte räkna kalorier, köra lchf ect för det kan jag. Har gjort båda delar.
Angående fasta har jag läst att det inte funkar på alla??
Idéer för att få sambon att hjälpa en mer, eller hur man ska säga.
Tips på vad man ska göra när man bara är duktigt trött efter hämtat barnen på eftermiddagen, funderar på storkok till mig och en för barnen/sambon.

Funderar på viktväktarna för att försöka känna ett åtagande och ansvar, kanske få mer sambon så vis.
Detta blev ett långt inlägg.... Hoppas det är lugnt man snodde tråden lite. Tack för tipsen.
Citera
2021-02-25, 00:55
Medlem
ChuchuJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR-Ganjalf
Jsg är i en liknande sits men helt hundra på att jag är längre gången....
Jag har varit här förut tyvärr, större delen av ungdomen fram till tonåren tyvärr för sen en relapse runt gymnasiet.

Tog tag i skiten vid 22 års ålder ungefär, men då var jag arbetslös och utan barn samt bodde hemma.
Till slut träna jag 5-8 gånger i veckan, sprang som bäst 1.1 mil på 43 minuter.

Men har alltid gillat mat och småäta...
Skiftarbete kom och några kilo las på, barn i förhållande kom och det blev ännu fler.
Nu är det riktigt illa igen, och det är fan än svårare att börja nu med 2 barn och jobb.
En sambo som köper hem skit flera gånger i veckan och inte verkar vara så motiverad på att komma i form heller.

Vad har ni för tips? Inte räkna kalorier, köra lchf ect för det kan jag. Har gjort båda delar.
Angående fasta har jag läst att det inte funkar på alla??
Idéer för att få sambon att hjälpa en mer, eller hur man ska säga.
Tips på vad man ska göra när man bara är duktigt trött efter hämtat barnen på eftermiddagen, funderar på storkok till mig och en för barnen/sambon.

Funderar på viktväktarna för att försöka känna ett åtagande och ansvar, kanske få mer sambon så vis.
Detta blev ett långt inlägg.... Hoppas det är lugnt man snodde tråden lite. Tack för tipsen.

Svaret är alltid likadan oavsett vem som frågar. Ät mindre, det är inget svårt koncept.
Citera
2021-02-25, 01:20
Medlem
Vet inte om någon sagt det (orka läsa hela tråden)
Men 100 pannor är inte 100kg,
100 pannor är 100 pounds.
1 pound = ungefär 0,5kg
Citera
2021-02-25, 01:22
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuchuJelly
Svaret är alltid likadan oavsett vem som frågar. Ät mindre, det är inget svårt koncept.
Är du medveten om att en förbränner mindre efter en period av kcal-underskott?

Det innebär att det är något så innihelvete svårt för vissa att gå ner i vikt. Koppla det till att matintag och psyke hör ihop, och att psykiatrin gärna väljer at trycka i dig hungerskapande piller för att behandlada dig om du skulle må skit. Målet är att skapa fatsos som privata förtag kan ta betalt för att behandla i folkhälsans namn. Amen!

Citat:
Ursprungligen postat av Elcielo
Vet inte om någon sagt det (orka läsa hela tråden)
Men 100 pannor är inte 100kg,
100 pannor är 100 pounds.
1 pound = ungefär 0,5kg
100 pannor betyder 100 kg. Konnotation är att du är fet.
Senast redigerad av Softis... 2021-02-25 kl. 01:25.
Citera
2021-02-25, 01:30
Medlem
ChuchuJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Är du medveten om att en förbränner mindre efter en period av kcal-underskott?

Det innebär att det är något så innihelvete svårt för vissa att gå ner i vikt. Koppla det till att matintag och psyke hör ihop, och att psykiatrin gärna väljer at trycka i dig hungerskapande piller för att behandlada dig om du skulle må skit. Målet är att skapa fatsos som privata förtag kan ta betalt för att behandla i folkhälsans namn. Amen!

Det är ingen betydelsefull skillnad. Någon med rubbad ämnesomsättning (underaktiv sköldkörtel) bränner bara några hundra kalorier mindre (200-300 max). Det är en kanelbulle om dagen. Problemet många fetton har att de inte kan leva med hungern. Man dör inte om man går hungrig i några veckor. Jag gick ner 7kg under januari månad, jag var hungrig nästan hela tiden men det är en temporär uppoffring för en bättre hälsa.

Äter man däremot upp sina känslor och handskas med ångest genom mat bör man söka terapi innan man börjar någon viktnedgångsresa. Annars slösar man sin tid för man kommer gå upp alla de kilon igen när man börjar hetsäta för att dränka ångesten.
Citera
2021-02-25, 07:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Fast periodisk fasta (8-10 timmar) stimulerar till en katabol förbränning som de facto bidrar till att bränna fett, oavsett om man går upp i vikt. Så någon vinst har det. Även om kroppen går in i någon sorts stressreaktion.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

"Förbränning" av fett samt lagring av nytt fett är ju något som sker över hela dygnet, hela tiden. Och det är ju den totala summan av + och - som avgör resultatet.

Ponera att du behöver 3000 kcal för att stå still i vikt.
Du fastar 16 timmar för att sedan trycka idag 3500 kcal.

Vad menar du vinsten skulle vara förutom att du har fått i dig 500 kcal över kaloribalans som resulterar i en liten viktuppgång?
Citera
2021-02-25, 08:58
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

"Förbränning" av fett samt lagring av nytt fett är ju något som sker över hela dygnet, hela tiden. Och det är ju den totala summan av + och - som avgör resultatet.

Ponera att du behöver 3000 kcal för att stå still i vikt.
Du fastar 16 timmar för att sedan trycka idag 3500 kcal.

Vad menar du vinsten skulle vara förutom att du har fått i dig 500 kcal över kaloribalans som resulterar i en liten viktuppgång?
Läs ketos istället för förbränning då, om det är så väldigt svårbegripligt (förutsatt att man inte klämmer i sig kilovis potatismos och sköljer ner med läsk, för att "klara fastan")

Om du tror man går upp i vikt av att ha en period varje dag utan att äta så rekommenderar jag dig att hålla det för dig själv.
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-25 kl. 09:03.
Citera
2021-02-25, 12:34
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Läs ketos istället för förbränning då, om det är så väldigt svårbegripligt (förutsatt att man inte klämmer i sig kilovis potatismos och sköljer ner med läsk, för att "klara fastan")

Om du tror man går upp i vikt av att ha en period varje dag utan att äta så rekommenderar jag dig att hålla det för dig själv.

Jag säger enbart att om man äter över sin kaloribalans (på dygnet som helhet) kommer det i slutändan resultera i en viktuppgång. Oavsett om du sprider ut kalorierna över dygnet eller trycker i dig allt under kvällen.

Eller motsäger du dig det?

Jag har levt med periodisk fasta sedan 90-tal (utan att veta vad det var) och det fungerar både när jag ska upp samt när jag ska gå ner i vikt. Jag äter generellt enbart mellan 12:00 - 19:00. Resterande tid är jag fastande. Och jag har vid flertalet tillfällen gått upp i vikt av detta upplägg. Utan att trycka i mig kilovis potatismos och läsk. Jag äter helt enkelt 300-500 över kaloribalans och får en stadig uppgång.
Citera
2021-02-25, 13:21
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag säger enbart att om man äter över sin kaloribalans (på dygnet som helhet) kommer det i slutändan resultera i en viktuppgång. Oavsett om du sprider ut kalorierna över dygnet eller trycker i dig allt under kvällen.

Eller motsäger du dig det?

Jag har levt med periodisk fasta sedan 90-tal (utan att veta vad det var) och det fungerar både när jag ska upp samt när jag ska gå ner i vikt. Jag äter generellt enbart mellan 12:00 - 19:00. Resterande tid är jag fastande. Och jag har vid flertalet tillfällen gått upp i vikt av detta upplägg. Utan att trycka i mig kilovis potatismos och läsk. Jag äter helt enkelt 300-500 över kaloribalans och får en stadig uppgång.
Fettminskningen är nog vad TS är ute efter, att uppnå ketos är ett mycket enkelt sätt att få fjutt på det. Lämpligtvis är man fastande 9-18 för att komma dit då metabolismen i det närmaste avtar vid sömn.
Senast redigerad av GoUoD 2021-02-25 kl. 13:23.
Citera
2021-02-25, 20:21
Medlem
WhaleMales avatar
Idag körde jag min nya "gå ner i vikt-livsstil"

Kommer väga mig var morgon. Vågen under sängen.
Skriver ner vikten i liten bok.

Skriver även ner det jag stoppar i käften under dagen.

Idag blev det.

En kopp kaffe runt lunchtid. Lite mjölk i.

Första måltiden runt 14.00
Grönsakssoppa. Morot, långa bönor etc. Yttepytte potatis.
Stuvad spenat och en bit knäckebröd.

En kopp kaffe runt 16 + en liten kaka på 4 cm i diameter. Osötad. Aspartam antagligen.

En liter vatten med en brustablett i runt 19.00.
En bit stekt lax. 100 g kanske. En sådan bär bit som man brukar köpa 4-5 i av i ett paket från frysdisken.

Thats all.

Lite hungrig. Kommer nog dricka mer vatten innan jag skall sova för att kunna sova.
Hungerskänslan kommer stoppa det annars. Kanske blir lite knäckebröd också. Någon liten bit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in