2022-06-18, 23:28
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epp1e
Att jag är en retard med damp har vi redan konstaterat, och det är ovidkommande i tråden.

Du undviker svara på frågan, det var en enkel "ja" eller "nej" fråga. För de som undrar lägger jag in frågan i spoiler-tagg här under, bara för att dokumentera ditt beteende:

Eftersom du är oförmögen att svara "ja" eller "nej" på min enkla "ja"-eller-"nej"-fråga så konstaterar jag att du lider av samma psykiska barriär som C0w gjorde, när han vägrade svara "ja" eller "nej", utan postade ovidkommande kommentarer och wall-of-text med publicerade studier som inte besvarade min enkla fråga. I hans fall handlade det, min mening, om en individ med fragilt ego som förhindrade denne att erkänna sanningen (d.v.s. att svara "ja" på frågan), eftersom det hade tillintetgjort hans tes att enbart "kalorier-in" har betydelse när det kommer till viktminskning. Hade han svarat hållit fast vid sin tes om att enbart "kalorier-in" har betydelse, så hade han svarat "nej", men såklart insåg han att det inte var hållbart, eftersom jag påpekat att han blandat ihop "kalorier" i en given maträtt och "kalorier-in" in en människas energibalans av samma givna maträtt.

Jag kan bara anta att du också har en fragilt ego. Jag menar, varför svarar du inte "ja" eller "nej" annars? Du har ju faktiskt svarat "nej" redan, men jag antar att du ändrat dig, eftersom det lät för dumt, och således vore traumatiskt för ditt fragila ego?
svarat på din fråga med ja eller nej, ditt rix mongo! Sänk dosen adhd medicin nu så slipper du bli så stissig.
Citera
2022-06-23, 10:43
Medlem
Hur fan vet man hur mycket kalorier man ska bränna?

Hej!

Försöker gå ner i vikt och då behöver jag göra av med mer kalorier än vad jag äter. Jag räknar med att träna för att bränna ca 500 kalorier per dag, men hur mycket ska jag räkna med att man bränner på en dag av att bara vara?

Ska jag räkna med det i ekvationen eller hur gör man?

MVH// Nybörjare
Citera
2022-06-23, 10:46
Medlem
Turist i tidens avatar
Det går alltid att googla.
https://www.kalkyleramera.se/diet-och-vikt/kalori-forbranning
Citera
2022-06-23, 10:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossbar
Hej!

Försöker gå ner i vikt och då behöver jag göra av med mer kalorier än vad jag äter. Jag räknar med att träna för att bränna ca 500 kalorier per dag, men hur mycket ska jag räkna med att man bränner på en dag av att bara vara?

MVH// Nybörjare

Din basalmetabolism är till största delen beroende på ålder, längd/vikt och kön. Du kan därför använda en uträkning för att få ett hyfsat korrekt värde, exempelvis http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

För att gå ner i vikt behöver du förbränna mer kalorier (basalmetabolism + ytterligare förbränning på grund av rörelse/motion) än du stoppar i dig (genom mat). Ett kilo kroppsfett innehåller ca 7 500 kcal.
Citera
2022-06-23, 10:49
Medlem
En man förbrukar i snitt ~2000 kcal på att bara vara. Sedan får du slänga in hur mycket du går och hur mycket muskler du har, ju mer muskler du har desto mer kalorier bränns när du vilar.

Du får börja väga och mäta ditt intag i första hand, så att du vet i runda slängar hur mycket du får i dig. Sedan skall du väga dig regelbundet och då se om vikten går upp eller ner. Går den ner successivt så får du helt enkelt höja ditt kaloriintag om du skall bygga muskler eller ligga kvar om du vill gå ner i vikt.
Citera
2022-06-23, 11:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hej!

MVH// Nybörjare

Mitt tips är att ta hjälp av ex viktväktarna, en helt ok app med både bra information och bra recept. Jag använde denna själv för en tid sen och gick ner 20 kilo utan att följa den slaviskt på något sätt. Vägde inget och ansåg att ska det vara grädde i maten så ska det vara grädde och inte lättmjölk och vatten. Man åt helt enkelt mindre portioner och det gör att man går ner i vikt så länge man håller sig till bra och nyttig mat. Hade säkert gått fortare om jag vägt varje pryl men då skulle jag också lagt ner skiten inom en vecka pga allt krångel.
Jag tränar inte och gjorde det inte innan heller utan bara normala promenader med hunden körde jag på.

Du kan använda ditt friskvårdsbidrag till medlemskapet om du har sånt.
Citera
2022-06-23, 11:07
Avslutad
Det varierar från person till person beror på ålder, vikt, längd och kön. Finns formler du kan använda dig av för att räkna ut sådant, eller appar m.m om du är lat.
Citera
2022-06-23, 11:19
Medlem
Citat:
Hej!

MVH// Nybörjare

Bra att du räknar med 500 minus totala förbränningen. Många blir extrema och ska äta 1800 kalorier om dagen och det fungerar aldrig mer än en mycket kort tid och då är det bättre med en långsam hållbar lösning.
Citera
2022-06-23, 11:20
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Hej!

MVH// Nybörjare

Hej.

Jag tror att man faktiskt behöver en smartklocka för att kunna veta exakt.
Det är skillnad på att titta på netflix och sitta och prata med någon när det kommer till förbränning av kalorier osv.
Så det är långt ifrån bara träningen som spelar roll utan hur man lever i övrigt.
Ett aktivt liv kan förbränna mer kalorier än någon som är totalt passiv men ändå tränar 500 kcal om dagen.

Ju mer aktiv du är ju mer förbränner du, och jag tror det är väldigt krångligt att konstant ta tiden på exakt allt man gör och gå igenom tabeller för hur mycket de förbränner, så en klocka för de låter ändå rimligt.

Så om man säger 2000kcal förbrukar folk i snitt , så måste man också ha en livsstil som passar in.
Citera
2022-06-23, 11:56
Medlem
vadsadusadus avatar
Google "basalförbränning". Prova ett par olika sidor (eftersom de är olika nogranna med vad man ska fylla i kan man få olika resultat) och räkna ut snittet. Som du tänker med 500 kalorier är vad de brukar rekommendera som hälsosamt.

Tänk också på att ju mer du går ner i vikt eller ju mer du tränar kommer din basalförbränning förändras, så om du hamnar på en viktplatå kan du behöva se över det igen lite längre fram i din viktresa. Dessutom om du är mycket överviktig kan kilona rasa i början för att sedan övergå i långsammare resultat till du når en stabil vikt.

Du kan också testa att via en app som tex Lifesum räkna ut ditt nuvarande intag av kalorier om du registrerar en typisk dag i dagsläget så ser du dessutom ditt utgångsläge idag och hur mycket du kan behöva förändra din kost.
Citera
2022-06-23, 11:57
Medlem
Kolla på Greg douchettes videos på Youtube
Citera
2022-06-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Hej.

Jag tror att man faktiskt behöver en smartklocka för att kunna veta exakt.
Det är skillnad på att titta på netflix och sitta och prata med någon när det kommer till förbränning av kalorier osv.
Så det är långt ifrån bara träningen som spelar roll utan hur man lever i övrigt.
Ett aktivt liv kan förbränna mer kalorier än någon som är totalt passiv men ändå tränar 500 kcal om dagen.

Ju mer aktiv du är ju mer förbränner du, och jag tror det är väldigt krångligt att konstant ta tiden på exakt allt man gör och gå igenom tabeller för hur mycket de förbränner, så en klocka för de låter ändå rimligt.

Så om man säger 2000kcal förbrukar folk i snitt , så måste man också ha en livsstil som passar in.

Tycker du resonerar bra. Kan man mäta de gånger man rör sig så tror jag också att det innebär det antagligen att man sitter stilla mycket. Man ska klara sig utan en klocka. Barn klarar det där utmärkt och man torde vara smartare än ett barn som vuxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in