Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Tror du ja. Stämmer om det är någon som inte kan läsa av trafiken som står och blinkar fram folk. Men jag med +10års yrkeschaufförserfarenhet i bagaget gör det lätt och bekvämt för de runt mig.

Farligaste folket enligt mig i en rondell är de som byter från inne till yttre fil när de ska ur en 2 filig rondell med 2filiga avfarter. De har vart nära på köra in i mig flera gånger för jag tar yttre filen när jag ska vänster och vänsterfilen enbart får köra vänster. (blinkar självklart vänster hela vägen tills jag ska svänga av)

Ingen kan vara säker på att aldrig göra fel, vare sig du eller jag.
Så du gör trots allt fel när du vinkar fram andra, och körskolorna lär ut att det ska vi absolut inte göra.
Jag förstår dock hur du tänker och syndar nog i detta ibland jag med, men är mycket medveten om att man inte ska göra så. Och samma sak med att inte använda blinkers när man är själv, man ska helt enkelt alltid blinka, det ska sitta i ryggraden.

Orsaken till ovanstående är att då vi vet att alla kan göra fel, så även om vi tycker vi är säkra på en sak, som att det inte är nån som kan se om vi blinkar, så kan vi alltså missta oss. Därför ska vi alltid blinka när reglerna kräver det eller tillåter att vi gör det. Just för att vara extra tydliga och det gör att vi löper mindre risk att missa att blinka.

Mycket bra att du VB i den situationen i CP du beskriver, just i sådan situation är det mycket viktigt att man VB just för att risken annars är stor att folk på innern inte hinner uppfatta situationen och det smäller. Finns även exempel på att bilen i yttern kan få skuld om det smäller om denne kör vidare runt i yttern utan att VB, även om man får köra så.
2023-03-19, 19:52
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det spelar ingen roll hur många gånger vi förklarar varför vi vänsterblinkar.

Nej, det gör det inte. Eftersom man inte kan svänga vänster i en rondell gör du fel, och det spelar ingen roll vilka bortförklaringar du fabulerat ihop för dig själv. Både in i och ut ur en rondell får du endast svänga höger, ditt korkade fanskap.
2023-03-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Sen finns det de som eftersträvar enkelhet...
Det enkla är att visa sina medtrafikanter sina avsikter.......................
2023-03-19, 19:59
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det enkla är att visa sina medtrafikanter sina avsikter.......................

"-Jag ska någon gång i denna cirkulationsplats svänga, vänster"?
2023-03-19, 20:00
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Nej, det gör det inte. Eftersom man inte kan svänga vänster i en rondell gör du fel, och det spelar ingen roll vilka bortförklaringar du fabulerat ihop för dig själv. Både in i och ut ur en rondell får du endast svänga höger, ditt korkade fanskap.
Det enda som egentligen spelar roll är att vänsterblinkningarna hjälper (vissa) andra trafikanter. Om du är oförmögen att dra nytta av detta så är det din förlust.

Citat:
"-Jag ska någon gång i denna cirkulationsplats svänga, vänster"?
Nix. "Jag ska i denna cirkulationsplats fortsätta längre än till första och andra avfarten."
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-19 kl. 20:03.
2023-03-19, 20:30
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Det enda som egentligen spelar roll är att vänsterblinkningarna hjälper (vissa) andra trafikanter. Om du är oförmögen att dra nytta av detta så är det din förlust.

Nix. "Jag ska i denna cirkulationsplats fortsätta längre än till första och andra avfarten."

Stackars sate. Det är inte ditt prerogativ att hitta på egna trafikregler för att "hjälpa"; du har att följa de regler som finns. DET skulle hjälpa.
2023-03-19, 20:36
Citat:
Stackars sate. Det är inte ditt prerogativ att hitta på egna trafikregler för att "hjälpa"; du har att följa de regler som finns. DET skulle hjälpa.
Jag har inte hittat på någon egen regel. Det är fullt tillåtet att blinka vänster i cirkulationsplatser. Det är även tillåtet att blinka höger innan man åker in i cirkulationsplatsen för att tidigare visa att man ska ta första avfarten, men det finns inte något krav på det heller.

Om du inte klarar av att dra nytta av vänsterblinkningarna, så ignorera dem bara. Vad är problemet?
2023-03-19, 20:42
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Jag har inte hittat på någon egen regel. Det är fullt tillåtet att blinka vänster i cirkulationsplatser. Det är även tillåtet att blinka höger innan man åker in i cirkulationsplatsen för att tidigare visa att man ska ta första avfarten, men det finns inte något krav på det heller.

Om du inte klarar av att dra nytta av vänsterblinkningarna, så ignorera dem bara. Vad är problemet?

Problemet är att man gör det mer komplicerat än vad det är, kanske inga problem här för oss på Flashback för vi är ju alla experter.

Men för många andra blir det plötsligt jobbigt när man lägger till ett onödigt moment, -Hur var det nu igen, först blinka vänster sen nån gång blinka höger tror jag?

Så bättre och enklare: Blinka bara när du kör ut.
2023-03-19, 20:42
Medlem
Citat:

Det är mer än korkat om man tolkar en VB i CP som om nån ska svänga bokstavligen vänster upp i mitten av CP… Gör du det, så lär du väl lika gärna även tro att en bil som VB i en vanlig fyrvägskorsning med refuger, ska svänga mot mötande trafik….

Fundera på detta…
Om du kommer in mot en vanlig CP och ska vidare på tredje avfarten, säger du till dina medpassagerare att du ska fortsätta åt höger då….?

Och…. Vilket håll fortsätter då den vägen i förhållande till den vägen du kommer på…? Vänster eller höger…?

Citat:

Man hittar inte på egna trafikregler då, utan man följer faktiskt de regler som finns….
2023-03-19, 20:48
Citat:
Problemet är att man gör det mer komplicerat än vad det är, kanske inga problem här för oss på Flashback för vi är ju alla experter.

Men för många andra blir det plötsligt jobbigt när man lägger till ett onödigt moment, -Hur var det nu igen, först blinka vänster sen nån gång blinka höger tror jag?

Så bättre och enklare: Blinka bara när du kör ut.
Om du tycker att det är jobbigt att först blinka vänster och sedan höger så är det bara att inte göra det. Du måste trots allt inte.
2023-03-19, 20:50
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Om du tycker att det är jobbigt att först blinka vänster och sedan höger så är det bara att inte göra det. Du måste trots allt inte.

Men som någon skrev tidigare, det är ett dumt beteende som smittar av sig.
Människor är ju trots flockdjur, gör en fel så följer alla efter.
2023-03-19, 20:54
Citat:
Men som någon skrev tidigare, det är ett dumt beteende som smittar av sig.
Människor är ju trots flockdjur, gör en fel så följer alla efter.
Det är inte ett dumt beteende.

Och du har ju själv sagt att det är färre och färre som gör det. Om det är sant så stämmer det du sa nu inte alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in