Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-07-21, 13:08
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har fortfarande inte förstått vad det står i TF…..
Där står INGENSTANS att tecken med körriktningsvisare enbart skall användas vid filbyte eller sidoförflyttning.

TF säger t ex…

Detta kan göras med körriktningsvisare för att uppmärksamma andra trafikanter (om det ev kan finnas risk för missförstånd etc) om vilka avsikter man har med vidare färd, oavsett om det är på landsväg, i en kurva, i CP, i en korsning, även om man så bara följer sin fil eller t o m huvudled.
Den vanliga tutan är mer effektiv för att påkalla uppmärksamhet. Blinkers är inte alls tillräckligt för detta ändamål när du VBar i CP för att du håller på att ramma nån.
2023-07-21, 13:27
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Den vanliga tutan är mer effektiv för att påkalla uppmärksamhet. Blinkers är inte alls tillräckligt för detta ändamål när du VBar i CP för att du håller på att ramma nån.
Det finns fler faror än akuta faror där man håller på att ramma någon

Blinkar du när du stannar vid vägkanten?
2023-07-21, 15:03
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns fler faror än akuta faror där man håller på att ramma någon

Blinkar du när du stannar vid vägkanten?
Hur många ggr ska man svara samma fråga? Läs mina inlägg om du vill veta
2023-07-21, 15:12
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Man blinkar höger om man ska till höger, höger om man ska rakt fram men först när det uppenbart att man inte ska till höger. Ska man till vänster blinkar man vänster för att visa att man inte ska ut rondellen åt höger eller rakt fram.
Blinkar du vänster för att visa att du inte ska av vid motorvägsavfarten också? Om inte, varför är du inte konsekvent vid avfarter?
2023-07-21, 15:14
Citat:
Hur många ggr ska man svara samma fråga? Läs mina inlägg om du vill veta
Tja, du har svarat lite halvt. Hittade detta:

"Anledningen till att du ska blinka där är för att du byter fil, eller bryter linjen. Precis som när du stannar vid vägkanten."

Ska jag tolka det som att du inte blinkar om du stannar vid vägkanten utan att bryta linjen?
2023-07-21, 15:33
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Blinkar du vänster för att visa att du inte ska av vid motorvägsavfarten också? Om inte, varför är du inte konsekvent vid avfarter?
Jag blinkar vänster i rondeller för att berörda medtrafikanter ska veta att jag ämnar köra in framför dem.
2023-07-21, 16:33
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Jag blinkar vänster i rondeller för att berörda medtrafikanter ska veta att jag ämnar köra in framför dem.
Vad då "köra in framför dem"? menar du de som väntar vid väjningspliktsskylten? Gör du så när du ligger på huvudled också och andra väntar vid väjningspliktskylten för att få komma in? Märkligt beteende minst sagt för det är samma trafikförhållanden med skyltning och väjningsplikt.
2023-07-21, 22:29
Medlem
Citat:
Det är de inne i CP:n som blir irriterad på dig som inte tydligt visar att du tänker respektera väjningsplikten utan istället kommer i full fart

Nej! Om du åker in i en rondell utan att blinka, betyder det att du ska rakt fram. Många fattar fan inte det. Bort med körkortet säger jag
2023-07-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Nej! Om du åker in i en rondell utan att blinka, betyder det att du ska rakt fram. Många fattar fan inte det. Bort med körkortet säger jag
De som framför sitt fordon i en cpl utan att ha körriktningsvisaren aktiverat skall förväntas fortsätta runt rondellen tills de medelst aktivering av höger körriktningsvisare indikerar som sin avsikt att lämna cpl.
2023-07-22, 06:05
Medlem
Citat:

Då har du fastnat i egna idéer om hur körning i CP ska göras, för det är INTE vad körskolor lärt ut de senaste ca 20 åren eller så, och heller inte vad som står i Trafikförordningen. Så det är nog du själv som behöver ”förnya” ditt körkort….
2023-07-22, 09:21
Citat:
Ha ha, har du ens körkort?

Att köra in på en enkelriktad väg kräver inget blinkande öht, ska du av i första så kan man HB direkt, ska du av i andra, så HB efter första avfarten osv.
2023-07-22, 09:33
Medlem
Citat:
Ha ha, har du ens körkort?

Att köra in på en enkelriktad väg kräver inget blinkande öht, ska du av i första så kan man HB direkt, ska du av i andra, så HB efter första avfarten osv.

Det beror på den enkelriktade vägen, och det finns massor med enkelriktade vägar det är krav på signalgivning med körriktningsvisare när man ska köra in på dessa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in