Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-24, 16:27
Medlem
epiqs avatar
Klart man blinkar vänster om man ska vänster eller tillbaka samma håll som man kom ifrån.
2009-07-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tinnitus, flera av dina senaste exempel har ju avsett flerfiliga cpl. Det är ju inte dem diskussionen gäller. I dem görs ju vänterblink av filbytesskäl.

Det håller jag inte med om, då det inte står att man VB enbart för ev. filbyte utan det står väl snarare att VB används vid vänstersväng, alltså att det VB hela vägen tills det är dags för HB ut. Det finns ju ingen anledning att antingen ha filbyte hela vägen runt, eller VB för filbyte när det är klart för länge sedan...

Förresten, visar alla VB i flerfiligt, eller bara några? Om det inte är alla så finns ju alltså rekommendationer på VB i rondell trots att det inte är tal om filbyte.

Här en info från trafiksäkerhetsrådet i Lerums kommun.

http://www.lerum.se/upload/Invånarse...kbroschyr1.pdf

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2009-07-24 kl. 16:39.
2009-07-24, 16:37
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja jag är inte förvånad att du tolkar som du behagar med skygglapparna fastmonterade i renhornen...

Läs då igenom denna då, och försök slingra dig ur den....

http://www.ntf.se/kronoberg/default27163.asp

Tolkar konstigt... Jojo. Du börjar agera mer och mer som ett troll.

NTF's avdelning i Kronoberg verkar inte vara så insatta i hur det fungerar. Kanske har de fått råd från magnussons körskola?
De hänvisar till VV's publikation, men där står det ju inte att man ska blinka vänster. Så antingen är sidan gammal, eller så har de fel. Eller så förutsätter de att man aldrig använder det yttre körfältet.

Att många gör fel är uppenbart av pollen (vare sig det är VB är rätt eller ej), så därför måste källorna vara säkra innan man kan dra några slutsatser.

Det finns även folk som tror att det är säkert att sitta i en bil när det blixtrar eftersom bilen har gummihjul. Och jo, säkert är det, men inte av den anledningen.

I vilket fall som helst så säger fortfarande VV att man bara ska blinka ut.

Citat:
Ursprungligen postat av djduva
Det säger inget om att du kan låta ha kvar din VB i rondellen ända fram till "kl12" och sen blinka höger?

För att citera en svensk sångare...hrm..."TILLBAAAAKS PÅ RUTA EEEEEETT"

Hepp, står inte att jag ska stänga av högerblinket efter utträde ur rundellen heller. Alltså ska det vara påslaget?
Senast redigerad av renstek 2009-07-24 kl. 16:43.
2009-07-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renstek
Tolkar konstigt... Jojo. Du börjar agera mer och mer som ett troll.

NTF's avdelning i Kronoberg verkar inte vara så insatta i hur det fungerar. Kanske har de fått råd från magnussons körskola?
De hänvisar till VV's publikation, men där står det ju inte att man ska blinka vänster. Så antingen är sidan gammal, eller så har de fel.

I vilket fall som helst så säger fortfarande VV att man bara ska blinka ut.

Fattar du trög eller...?

Det är ju det jag har sagt länge nu, att det är en massa dubbla budskap om detta, vilket är illa. Du ser ju det själv nu!

Man får väl anta att NTF har viss koll på detta, och samtidigt att VV skulle lyfta alla i öronen som inte gör eller informerar exakt som de gör. Men då de inte gör det så får man anta att det är ett "tyst" medgivande att trafikskolor NTF och andra inte har helt fel och får göra som de gör.

Och nej, jag är inget troll. Jag är bara väldigt intresserad av trafikkunskap och därmed det vi diskuterar.

Dr Tinnitus
2009-07-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiq
Klart man blinkar vänster om man ska vänster eller tillbaka samma håll som man kom ifrån.

Fast i en rondellen kan man inte köra vänster, då kör man mot trafiken. Man skall bara blinka om man skall byta fil,eller stanna vid vägkanten.
2009-07-24, 16:46
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Fattar du trög eller...?

Det är ju det jag har sagt länge nu, att det är en massa dubbla budskap om detta, vilket är illa. Du ser ju det själv nu!

Man får väl anta att NTF har viss koll på detta, och samtidigt att VV skulle lyfta alla i öronen som inte gör eller informerar exakt som de gör. Men då de inte gör det så får man anta att det är ett "tyst" medgivande att trafikskolor NTF och andra inte har helt fel och får göra som de gör.

Och nej, jag är inget troll. Jag är bara väldigt intresserad av trafikkunskap och därmed det vi diskuterar.

Dr Tinnitus

Den enda anledningen till att det verkar finnas dubbla budskap är för att folk förtvivlat håller sig fast vid de gamla reglerna och vägrar förnya sig. VV har inte i en enda publikation som hittils lags fram i tråden sagt att VB är rekommenderat, eller ett krav, eller ens uttryckligen nämnt VB som frivilligt.

De enda som stretar emot är vissa körskolor och organisationer som inte vill förnya sig eller har något agg mot VV. Vilket är anledningen till att den här tråden finns - att folk inte accepterar nya regler. Det finns säkert en och annan anställd på VV som inte förstår, men det som VV officiellt lägger fram är solklart!

Sedan kan man diskutera om de nya reglerna är bra eller ej. Men det är en annan sak än att acceptera förändring.
2009-07-24, 16:51
Medlem
Citat:
Jag ser inte att bevisbördan ligger hos mig, eftersom allt material (även det på VV's sida) talar emot dig.

Båda dina och mina referenser säger att du har fel. Sedan kanske det finns någon puckad bilskolelärare som lär ut fel (lyckligtvis gjorde min bilskolelärare rätt). Men det har inget med VV's rekommendationer att göra.

Hej igen stortruten! Du måste vara oerhört långsam i hjärnan, eller så har du bara otur när du tänker. Du har nu skrivit 23 inlägg i den här tråden, och i vartenda ett skriker du som en barnungen efter en källa, trots att jag inte mindre än tre gånger talat om var informationen kommer ifrån, och vem du ska kontakta.

De allRa flesta bilskollärare lär ut att blinka vänster in i cpl, och detta är helt i enlighet med rekommendationer från vägverkets förarenheten. Har du över huvudtaget läst vad jag har skrivit innan, eller är du så blåst så att du bara upprepar ditt mantra gång på gång i tron att "den som skriker mest har mest rätt"? Herregud grabben, väx upp för fan. Om du istället för att spendera hela dagen på FB med att skriva korkade inlägg hade bemödat dig med att lyfta luren och ringa runt lite, så hade du själv fått svaret berättat för dig.

Bara för att det inte står skrivet på internet så betyder det inte att det är sant. Man kan ju också vända på det. Om du tänker tillbaka på foldern om cpl så står det ingenting om rekommenderad blinkers eller ej när man ska in i cpl. Det står att "det finns inget krav på att ge tecken vid infart". Det står inte att man INTE BÖR blinka. Foldern är alltså helt neutral i det avseendet och lägger ingen värdering i huruvida man bör eller inte bör ge tecken.
Lägg också märke till att den inte är komplett. Det är exempelvis tillåtet (men ej rekommenderat) att svänga vänster från höger körfält. Men detta körsätt finns inte ens beskrivet i foldern - ska man då dra slutsatsen att det inte är tillåtet eftersom det inte finns med? Naturligtvis inte. Foldern är ingalunda en komplett beskrivning på vad man får/inte får eller bör/inte bör göra i en cpl.

Nåväl, nog om foldern. Du verkar ha grava problem med att förstå att det finns andra "säkra källor" än en internetlänk. Allt finns inte på internet. Ta du kontakt med vägverkets förarenhet istället och ställ en rak fråga om de föredrar att man blinkar vänster in i cpl, eller om de föredrar att man inte gör det.

De "puckade" bilskollärarna som du säger lär ut fel (hur kan det vara fel när informationen kommer direkt från rätt avdelning på vägverket? det är naturligtvis inte heller fel att lära ut att INTE blinka) är i majoritet. Återigen - kontakta vägverket själv. Eller du vågar inte? Jag upprepar:

INFORMATIONSKÄLLA: VÄGVERKETS ENHET FÖR FÖRARPROV I MALMÖ.
INFORMATIONSKÄLLA: VÄGVERKETS ENHET FÖR FÖRARPROV I mALMÖ.
2009-07-24, 16:52
Medlem
Citat:
Den enda anledningen till att det verkar finnas dubbla budskap är för att folk förtvivlat håller sig fast vid de gamla reglerna och vägrar förnya sig. VV har inte i en enda publikation som hittils lags fram i tråden sagt att VB är rekommenderat, eller ett krav, eller ens uttryckligen nämnt VB som frivilligt.

De enda som stretar emot är vissa körskolor och organisationer som inte vill förnya sig eller har något agg mot VV. Vilket är anledningen till att den här tråden finns - att folk inte accepterar nya regler. Det finns säkert en och annan anställd på VV som inte förstår, men det som VV officiellt lägger fram är solklart!

Sedan kan man diskutera om de nya reglerna är bra eller ej. Men det är en annan sak än att acceptera förändring.

Här säger en Trafikingenjör på VV hur man blinkers kan användas i rondell, och att VB är lämpligt i små rondeller.

http://www.trafiksakerhet.se/Storleken_avgor.pdf

Dr Tinnitus
2009-07-24, 16:53
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Varför gnälla på det när det står mvk sist i alla dina inlägg....?

Dr Tinnitus

Det där är en signatur inte någonting jag skriver dit varje inlägg.
2009-07-24, 16:55
Medlem
Citat:
(1) Den enda anledningen till att det verkar finnas dubbla budskap är för att folk förtvivlat håller sig fast vid de gamla reglerna och vägrar förnya sig. VV har inte i en enda publikation som hittils lags fram i tråden sagt att VB är rekommenderat, eller ett krav, eller ens uttryckligen nämnt VB som frivilligt.

(2) De enda som stretar emot är vissa körskolor och organisationer som inte vill förnya sig eller har något agg mot VV. Vilket är anledningen till att den här tråden finns - att folk inte accepterar nya regler. Det finns säkert en och annan anställd på VV som inte förstår, men det som VV officiellt lägger fram är solklart!

(3) Sedan kan man diskutera om de nya reglerna är bra eller ej. Men det är en annan sak än att acceptera förändring.

(1) Det handlar inte om regler, utan om sunt förnuft. VB handlar om att hjälpa sina medtrafikanter så mkt som möjligt, även om det inte är ett krav.
Vad gäller publikationer så har det inte heller lagts fram någon info där det beskrivs att VB är onödigt, olämpligt, olagligt, eller liknande.
Att det sen inte är samma avdelning på vv som tar fram publikationer som har hand om uppkörningar ger naturligtvis problem. De flesta vet att byråkrater inte ser verkligheten på samma sätt som de som jobbar i verkligheten.

(2) Det är inte "vissa" skolor, utan de flesta. VV har inte oficiellt lagt fram varken det ena eller det andra om VB.

(3) Återigen, det är inte en regelfråga.
2009-07-24, 17:01
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Här säger en Trafikingenjör på VV hur man blinkers kan användas i rondell, och att VB är lämpligt i små rondeller.

http://www.trafiksakerhet.se/Storleken_avgor.pdf

Dr Tinnitus

Fortfarande inget officiellt uttalande, eller en datering från urspringskällan.
Annars är det en sida på Trafiksäkerhet, som refererar till en text, som är baserad på en artikel i Metro, vars reporter har genomfört en intervju.... Fin primärkälla där!

Sedan så är det extra tydligt att man blinkar vänster i vissa lägen. Men också så är det möjligtvis att han menar små rondeller som inte är märka som cirkulationsplats - för då ska man bara blinka dit man ska.

Men visst, om man letar med ljus och lykta så hittar man säkert någon anställd på VV som säger fel. Eller något som blir felciterat av en reporter. Men nog är det konstigt att VV (konspirationsjävlar ) aktivt försöker lura folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
INFORMATIONSKÄLLA: VÄGVERKETS ENHET FÖR FÖRARPROV I mALMÖ.

Moget...
Senast redigerad av renstek 2009-07-24 kl. 17:04.
2009-07-24, 17:02
Medlem
Anders Wedberg VV region Sthlm säger så här om rondellkörning.

http://www.trafiksakerhet.se/Sa_kor_..._rondellen.htm

Sen så förklarar han varför han och hans kollegor i Borlänge har olika åsikter i detta brev.

http://www.trafiksakerhet.se/Anders_...tionsplats.pdf

Dr Tinnitus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in