Citat:
Ursprungligen postat av renstek
Jag ser inte att bevisbördan ligger hos mig, eftersom allt material (även det på VV's sida) talar emot dig.
Båda dina och mina referenser säger att du har fel. Sedan kanske det finns någon puckad bilskolelärare som lär ut fel (lyckligtvis gjorde min bilskolelärare rätt). Men det har inget med VV's rekommendationer att göra.
Hej igen stortruten! Du måste vara oerhört långsam i hjärnan, eller så har du bara otur när du tänker. Du har nu skrivit 23 inlägg i den här tråden, och i vartenda ett skriker du som en barnungen efter en källa, trots att jag inte mindre än tre gånger talat om var informationen kommer ifrån, och vem du ska kontakta.
De allRa flesta bilskollärare lär ut att blinka vänster in i cpl, och detta är helt i enlighet med rekommendationer från vägverkets förarenheten. Har du över huvudtaget läst vad jag har skrivit innan, eller är du så blåst så att du bara upprepar ditt mantra gång på gång i tron att "den som skriker mest har mest rätt"? Herregud grabben, väx upp för fan. Om du istället för att spendera hela dagen på FB med att skriva korkade inlägg hade bemödat dig med att lyfta luren och ringa runt lite, så hade du själv fått svaret berättat för dig.
Bara för att det inte står skrivet på internet så betyder det inte att det är sant. Man kan ju också vända på det. Om du tänker tillbaka på foldern om cpl så står det ingenting om rekommenderad blinkers eller ej när man ska in i cpl. Det står att "det finns inget krav på att ge tecken vid infart". Det står inte att man INTE BÖR blinka. Foldern är alltså helt neutral i det avseendet och lägger ingen värdering i huruvida man bör eller inte bör ge tecken.
Lägg också märke till att den inte är komplett. Det är exempelvis tillåtet (men ej rekommenderat) att svänga vänster från höger körfält. Men detta körsätt finns inte ens beskrivet i foldern - ska man då dra slutsatsen att det inte är tillåtet eftersom det inte finns med? Naturligtvis inte. Foldern är ingalunda en komplett beskrivning på vad man får/inte får eller bör/inte bör göra i en cpl.
Nåväl, nog om foldern. Du verkar ha grava problem med att förstå att det finns andra "säkra källor" än en internetlänk. Allt finns inte på internet. Ta du kontakt med vägverkets förarenhet istället och ställ en rak fråga om de föredrar att man blinkar vänster in i cpl, eller om de föredrar att man inte gör det.
De "puckade" bilskollärarna som du säger lär ut fel (hur kan det vara fel när informationen kommer direkt från rätt avdelning på vägverket? det är naturligtvis inte heller fel att lära ut att INTE blinka) är i majoritet. Återigen - kontakta vägverket själv. Eller du vågar inte? Jag upprepar:
INFORMATIONSKÄLLA: VÄGVERKETS ENHET FÖR FÖRARPROV I MALMÖ.
INFORMATIONSKÄLLA: VÄGVERKETS ENHET FÖR FÖRARPROV I mALMÖ.