Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,58%
5443 röster
Nepp
31,42%
2494 röster
2023-03-19, 15:37
  #8581
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ni vänsterblinkare drar inga egna slutsatser varför ni hela tiden hamnar i prekära situationer?

Vi som gör rätt blir bara äcklade av ert beteende.

Jag blinkar bara vänster om en annan bil är på väg in i rondellen om det är avgörande för honom att stanna eller köra.. samma med blinka höger också.. blinkar liksom inte mitt i natten eller om jag bara blinkar ”för mig själv”
Självklart spelar andra faktorer också in. Är de övergångsställe och någon ska gå över och jag har en bil bakom mig blinkar jag också.. bara bil bakom då struntar jag i de hehe
Hoppas du fick kvävningar
Citera
2023-03-19, 15:42
  #8582
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Jag blinkar bara vänster om en annan bil är på väg in i rondellen om det är avgörande för honom att stanna eller köra.. samma med blinka höger också.. blinkar liksom inte mitt i natten eller om jag bara blinkar ”för mig själv”
Självklart spelar andra faktorer också in. Är de övergångsställe och någon ska gå över och jag har en bil bakom mig blinkar jag också.. bara bil bakom då struntar jag i de hehe
Hoppas du fick kvävningar

Inga kvävningar, bara kväljningar.

Men förstod inte det sista.

"Självklart spelar andra faktorer också in. Är de övergångsställe och någon ska gå över och jag har en bil bakom mig blinkar jag också.. bara bil bakom då struntar jag i de hehe"
Citera
2023-03-19, 15:49
  #8583
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Inga kvävningar, bara kväljningar.

Men förstod inte det sista.

"Självklart spelar andra faktorer också in. Är de övergångsställe och någon ska gå över och jag har en bil bakom mig blinkar jag också.. bara bil bakom då struntar jag i de hehe"


..Om ingen ska gå över övergångsstället efter rondellen blinkar jag inte för att ”meddela” bilen bakom vart jag ska. Det har ingen betydelse för föraren bakom. Men om någon ska gå över och personen tror jag ska svänga av någon annanstans och den anpassar sin bromskraft för matcha personen som går över kan det bli stressigt för denne om jag också ska bromsa för gående. Därför blinkar jag då
Citera
2023-03-19, 15:51
  #8584
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts

..Om ingen ska gå över övergångsstället efter rondellen blinkar jag inte för att ”meddela” bilen bakom vart jag ska. Det har ingen betydelse för föraren bakom. Men om någon ska gå över och personen tror jag ska svänga av någon annanstans och den anpassar sin bromskraft för matcha personen som går över kan det bli stressigt för denne om jag också ska bromsa för gående. Därför blinkar jag då

Menar du då du ska köra ut? Det är 500 spänn i böter på det om farbror blå ser dig.
Citera
2023-03-19, 16:03
  #8585
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Menar du då du ska köra ut? Det är 500 spänn i böter på det om farbror blå ser dig.

Exakt så. Äh de får kosta vad de kostar

Ibland blinkar jag med helljusen när det är ”grönt” att köra ut i hårt trafikerade vägar. Saktar oftast ner så jag lämnar utrymme också, ändå fattar inte vissa. De tittar ibland som fån och undrar varför jag blinkar och saknar ner.. fattar typ när de ser att man gestikulerar med hela armen.. hur mycket i böter är det?
Citera
2023-03-19, 16:05
  #8586
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Spelar ingen roll om de är lagliga. Felbeteenden ändå och det visar att du inte förstår CPs principer. Det är ingen skillnad mot att blinka i kurvor det ni gör. Det är som tics - ni kan inte sluta. Blinkers är för sidoförflyttningar ut från ens fil man ligger i. Då det är dags att svänga av i den tredje så är det inte vänster utan höger.
Den som har tics här är ju du. Det spelar ingen roll hur många gånger vi förklarar varför vi vänsterblinkar. Du kommer ändå hela tiden tillbaka till felaktiga amatörpsykologiska teorier.
Citera
2023-03-19, 16:09
  #8587
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Exakt så. Äh de får kosta vad de kostar

Ibland blinkar jag med helljusen när det är ”grönt” att köra ut i hårt trafikerade vägar. Saktar oftast ner så jag lämnar utrymme också, ändå fattar inte vissa. De tittar ibland som fån och undrar varför jag blinkar och saknar ner.. fattar typ när de ser att man gestikulerar med hela armen.. hur mycket i böter är det?

Gör faktiskt samma sak så ofta jag kan, har man otur är det en kvinna i den väntade bilen.
De brukar inte förstå intentionen.

Minns min uppkörning för lastbil i lumpen, stannade och gjorde tecken med handen.
Då sa gubben -Gör du tecken eller signalerar och det händer en olycka, blir du ansvarig...
Citera
2023-03-19, 16:39
  #8588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Den som har tics här är ju du. Det spelar ingen roll hur många gånger vi förklarar varför vi vänsterblinkar. Du kommer ändå hela tiden tillbaka till felaktiga amatörpsykologiska teorier.
Det blir lätt så när man inte har förmågan att tolka andras signaler, både i trafiken och i övrigt.

Erfarenhet brukar hjälpa mot sådana brister men inte alltid, tydligen.
Citera
2023-03-19, 17:31
  #8589
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det blir lätt så när man inte har förmågan att tolka andras signaler, både i trafiken och i övrigt.

Erfarenhet brukar hjälpa mot sådana brister men inte alltid, tydligen.

Sen finns det de som eftersträvar enkelhet...
Citera
2023-03-19, 19:27
  #8590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Spelar ingen roll om de är lagliga. Felbeteenden ändå och det visar att du inte förstår CPs principer. Det är ingen skillnad mot att blinka i kurvor det ni gör. Det är som tics - ni kan inte sluta. Blinkers är för sidoförflyttningar ut från ens fil man ligger i. Då det är dags att svänga av i den tredje så är det inte vänster utan höger.


Jaha… nu är det ”ut från ens fil man ligger i”….
Fast nyligen skrev du ju ”vid varje sidoförflyttning”….
Hur ska du ha det….?
Citera
2023-03-19, 19:30
  #8591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Jag blinkar bara vänster om en annan bil är på väg in i rondellen om det är avgörande för honom att stanna eller köra.. samma med blinka höger också.. blinkar liksom inte mitt i natten eller om jag bara blinkar ”för mig själv”
Självklart spelar andra faktorer också in. Är de övergångsställe och någon ska gå över och jag har en bil bakom mig blinkar jag också.. bara bil bakom då struntar jag i de hehe
Hoppas du fick kvävningar

Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts

..Om ingen ska gå över övergångsstället efter rondellen blinkar jag inte för att ”meddela” bilen bakom vart jag ska. Det har ingen betydelse för föraren bakom. Men om någon ska gå över och personen tror jag ska svänga av någon annanstans och den anpassar sin bromskraft för matcha personen som går över kan det bli stressigt för denne om jag också ska bromsa för gående. Därför blinkar jag då

Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Exakt så. Äh de får kosta vad de kostar

Ibland blinkar jag med helljusen när det är ”grönt” att köra ut i hårt trafikerade vägar. Saktar oftast ner så jag lämnar utrymme också, ändå fattar inte vissa. De tittar ibland som fån och undrar varför jag blinkar och saknar ner.. fattar typ när de ser att man gestikulerar med hela armen.. hur mycket i böter är det?

Du gör tyvärr ett flertal direkta fel i det du beskriver (vilket du även borde lärt dig i körskolan) vilket är dumt då det ökar risken för att misstag etc sker.
Citera
2023-03-19, 19:38
  #8592
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du gör tyvärr ett flertal direkta fel i det du beskriver (vilket du även borde lärt dig i körskolan) vilket är dumt då det ökar risken för att misstag etc sker.

Tror du ja. Stämmer om det är någon som inte kan läsa av trafiken som står och blinkar fram folk. Men jag med +10års yrkeschaufförserfarenhet i bagaget gör det lätt och bekvämt för de runt mig.

Farligaste folket enligt mig i en rondell är de som byter från inne till yttre fil när de ska ur en 2 filig rondell med 2filiga avfarter. De har vart nära på köra in i mig flera gånger för jag tar yttre filen när jag ska vänster och vänsterfilen enbart får köra vänster. (blinkar självklart vänster hela vägen tills jag ska svänga av)
__________________
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-19 kl. 19:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback