2023-03-02, 23:30
Medlem
Lindermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Säg till en gynekolog att du har ont i snippan, och gynekologen kommer att stå frågande.
Var menar du nånstanns säger han då.
Lika frågande som rätten blir med ett åtal med snippa.

Ursäkta mig men är du seriös? Om en utbildad gynekolog står som ett frågetecken kring var snippan sitter så är han nog lika efterbliven som dig.
Citera
2023-03-02, 23:30
Medlem
Finns namnet på äcklet och nämndemännen i tråden och i så fall var eller kan någon skriva namnen på dom här?
Citera
2023-03-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linderman
Det finns gott om peddos i denna världen. Förstår inte ens vad ni diskuterar. Alla med en någorlunda normal hjärna förstår att en 50 årig, främmande man, inte har i närheten av en 10 år gammal flickas snippa/vagina/slida/fitta. Men som sagt det finns gott om äckel, det är lätt att läsa sig till i denna tråden.

Alltså antalet inlägg i den här tråden som på något sätt försvarar vad mannen gjort, går att räkna på ena handens fingrar. Jag betvivlar nämligen att någon överhuvudtaget har gjort det.
Citera
2023-03-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linderman
Det finns gott om peddos i denna världen. Förstår inte ens vad ni diskuterar. Alla med en någorlunda normal hjärna förstår att en 50 årig, främmande man, inte har i närheten av en 10 år gammal flickas snippa/vagina/slida/fitta. Men som sagt det finns gott om äckel, det är lätt att läsa sig till i denna tråden.
Så äckel skall dömmas hårdare än snyggingar då.
Nu börjar vi komma nån vart.
Citera
2023-03-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det spelar ingen roll om ett förhör är inspelat eller ej. Om man som nämndeman inte förstår ett ord behöver man helt enkelt ställa frågan kring betydelsen för att kunna (be)döma sakfrågan. Du kan inte bedöma något om du inte förstår alla variabler. Med din logik skulle isf tex en hovrätt kunna sitta och lyssna på en förhandling där vittnena använder utländska ord och sedan i domen säga att "vi kan inte fälla för vi har inte förstått vad som sades under förhandlingen". Det funkar liksom inte så. Förstår man inte en vital del i det man skall döma kring så behöver även nämndemännen ställa den frågan. Jag har själv suttit som både käranden och vittne i ett antal rättegångar under årens lopp och fått förklara vad jag menat med vissa tekniska termer som nämndemännen inte känt till. Detta är inget konstigt att man efterfrågar som nämndeman. I det här fallet, där det var inspelat, så borde nämndemännen ha ställt frågan till åklagaren vad som menades, och om det inte kan förklaras av denna så borde man ha lagt målet vilande tills flickan kunde höras igen med en förklaring.

Inte heller detta exempel förstår jag det konstiga med. Om ett vittne använde ett ord på ett främmande språk i ett avgörande skede och att domstolen därför blev osäker, hade domstolen naturligtvis inte kunnat döma på det underlaget, och hade inte heller haft rätt eller skyldighet att börja slå i en ordbok (till skillnad från i detta fall, då snippa är ett svenskt ord och alltså anses ingå i den ”allmänna erfarenheten”, som domstolen får bruka utan att det förebringas bevisning om). Man hade som bäst kunnat hota med att det är brottsligt att inte besvara frågor.

Åklagarens påstående om vad flickan menade är ju givet, annars hade hon inte väckt åtal. Det är vad flickan menar som är avgörande. Och av det jag hört verkar det konstigt att hovrätten inte förstod, det framstår inte alls som övertygande. Men det innebär som sagt inte att det är en fråga för normbildning eller att domslutet beror att hovrätten har gjort en viss tolkning av lagen.
Senast redigerad av Plastkork 2023-03-02 kl. 23:39.
Citera
2023-03-02, 23:36
Medlem
Nu tror jag dessvärre inte på det här, utav många olika orsaker, men det är en tro, och jag kan ha fel.

Men vad skulle hända om HD inte tar upp domen?? Det drevet som gott i flera dagar, snart en vecka, som alla tycker att domen är unik i svensk historia. Hur skulle drevet reagera?

Och med tanke på det, kan HD ta upp domen, eller måste svensk rätt från och med nu jäva ut sig?
Jag köper att det rent juridiskt inte är möjligt för HD att jäva ut sig, men låt oss också lyfta in det moraliska. Finns det någon som tror att mannen nu kan få en opartisk och rättvis prövning i HD. Sannolikheten är ju enorm att åklagaren nu kommer lyfta dit alternativa yrkanden, trots att hon avstått i TR och HR.
Citera
2023-03-02, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det begär jag inte, tvärtom så är det min poäng. Hon menade mest troligt i slidan men det är inte säkert. Man måste då göra en bedömning gällande vad flickan kan tänkas mena vilket är vad domstolen gjorde. Jag anser att han borde ha blivit fälld för våldtäkt men det finns definitivt ett osäkerhetsmoment kring vad hon menade vilket gör att majoritetens bedömning i hovrätten inte är orimlig.

Domstolen slog i en ordbok . Sedan hittade man just denna tolkningen (finns fler) av ordet snippa och klargjorde att " det går inte ".
På ren svenska så tror dom alltså inte flickan trotts att hon säger att hon haft fingret I sig inte har haft det eller inte tillräckligt djupt in.
Det känns nästan så man har en grundinstställning att barnet talar inte sanning .
En dom måste alltid ses i sin helhet . Framförallt när det gäller barn som inte kan uttrycka allting men ändå kan varit med om extrema övergrepp. Hur ska ett barn förklara något den troligen aldrig varit med om innan och är i chock vid tillfället . Barnet ska ÄVEN förklara hur Långt IN det varit (vilkte hon klarade)
Senast redigerad av Jens86 2023-03-02 kl. 23:58.
Citera
2023-03-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Inte heller detta exempel förstår jag det konstiga med. Om ett vittne använde ett ord på ett främmande språk i ett avgörande skede och att domstolen därför blev osäker, hade domstolen naturligtvis inte kunnat döma på det underlaget, och hade inte heller haft rätt eller skyldighet att börja slå i en ordbok (till skillnad från i detta fall, då snippa är ett svenskt ord och alltså anses ingå i den ”allmänna erfarenheten”, som domstolen får bruka utan att det förebringas bevisning om). Man hade som bäst kunnat hota med att det är brottsligt att inte besvara frågor.

Åklagarens påstående om vad flickan menade är ju givet, annars hade hon inte väckt åtal. Det är vad flickan menar som är avgörande. Och av det jag hört verkar det konstigt att hovrätten inte förstod, det framstår inte alls som övertygande. Men det innebär som sagt inte att det är en fråga för normbildning eller att domslutet beror att hovrätten har gjort en viss tolkning av lagen.

Känner du till att man använder tolkar i domstolar så att nämndemännen ska kunna förstå de ord som används?
Citera
2023-03-02, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag ska börja säga vagina istället för snippa så att mina döttrar garderas mot tomtar i hovrätt.

Du ska lära dina döttrar dom rätta orden för alla deras kroppsdelar så klart. Det är en mänsklig rättighet att få lära sig det. Varför ska vi börja kalla flickor och kvinnors könsorgan för något hittepåord? Att folk kallar sitt kön för olika smeknamn är en sak men att inte ens vuxna människor klarar av att kalla det kvinnliga könsorganet för rätta namnet är skandal
Citera
2023-03-03, 00:00
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Det är rätt ointressant med folk på TV som inte förstår vad rekvisiten för våldtäkt är och att alla rekvisit måste vara uppfyllda. I det här fallet handlar det om penetration av vaginan. Att flickan har sagt inne i stämmer, men hon har också sagt motsägelsefulla saker. Det handlar därför om en bevisvärdering. Jag kan inte säga att hovrätten har hamnat rätt i den, men oavsett så var det inte ordet i ordboken som var avgörande.
Jurister förstår nog rekvisiten.
Det handlar heller inte om rekvisiten för våldtäkt utan om att rätten hakade upp sig på ordet snippa trots att det i barnförhöret är tydligt vad barnet berätta om.
Citera
2023-03-03, 00:01
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Domstolen slog i en ordbok . Sedan hittade man just denna tolkningen (finns fler) av ordet snippa och klargjorde att " det går inte ".
På ren svenska så tror dom alltså inte flickan trotts att hon säger att hon haft fingret I sig inte har haft det eller inte tillräckligt djupt in.
Det känns nästan så man har en grundinstställning att barnet talar inte sanning .
En dom måste alltid ses i sin helhet . Framförallt när det gäller barn som inte kan uttrycka allting men ändå kan varit med om extrema övergrepp. Hur ska ett barn förklara något den troligen aldrig varit med om innan och är i chock vid tillfället .

Tvärtom så säger domstolen att man tror på barnet men att man inte är säker på vad hon menade när hon sa att fingret var i snippan. Som jag och du redan har kommit fram till så är det rimligt att man kan tolka det olika då ett barn har begränsat ordförråd och begränsade möjligheter att förklara ett sexbrott.

Frågan är då vem som ska belastas av osäkerheten, är det åklagaren vars jobb det är att driva förundersökningen och vidta åtgärder eller är det den misstänkte som inte har det som jobb? Det är förstås åklagaren som belastas för brister i förundersökningen.

Nu tycker jag som sagt inte att osäkerheten var så stor att man bör fria personen från våldtäkt men hovrättens resonemang är det inget fel på, det är bara en bedömning om vad som är rimligt tvivel som jag inte håller med majoriteten om. Det var förövrigt vad skiljaktiga i hovrätten framförde men det pågår inget drev efter henne som tydligen hade lika svårt att förstå ordets betydelse då hon förde ett resonemang om saken.
Citera
2023-03-03, 00:01
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Du ska lära dina döttrar dom rätta orden för alla deras kroppsdelar så klart. Det är en mänsklig rättighet att få lära sig det. Varför ska vi börja kalla flickor och kvinnors könsorgan för något hittepåord? Att folk kallar sitt kön för olika smeknamn är en sak men att inte ens vuxna människor klarar av att kalla det kvinnliga könsorganet för rätta namnet är skandal
Vad är det rätta namnet menar du?
Vad är det rätta namnet för det manliga könsorganet?
Vilka namn för saker är inte "hittepåord".
Hur tror du ord uppstår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in