2023-03-02, 17:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag skulle inte fälla några tårar om dom tog livet av sig. Sossarna är skyldiga till det mesta skit vi importerat i det här landet.
Och vem står på tur sedan då? Alla pedofiler? Vanliga snuskgubbar? Våldtäktsmän?
Citera
2023-03-02, 17:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Vad är ditt svar. Är det möjligt att penetrera en vulva? Gör det någon skillnad om det är en liten flickas vulva?

Jag gissar att det går att föra in ett finger mellan de yttre blygdläpparna utan att för den sakens skull penetrera slidmynningen och nå vaginan.

Jag är varken barnläkare eller gynekolog och vet därför inte hur anatomin normalt sett kan skilja mellan flickor och kvinnor.
Citera
2023-03-02, 17:54
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Och vem står på tur sedan då? Alla pedofiler? Vanliga snuskgubbar? Våldtäktsmän?
Allihop. Frågor på det?
Citera
2023-03-02, 17:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Nej, det är väl klart att de inte ville det. Det är ju helt felaktigt!

Så du menar att när man säger snippa så menar de egentligen vaginan? Som att de ens vet att de har en sån.
Vad jag menar är fullkomligt ointressant.
För barn innebär det hela underlivet, då de ytterst sällan har anledning att specificera sig närmare.
Citera
2023-03-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Två äldre herrar, som definitivt har bättre saker för sig ån att gratis tillbringa 2 arbetsdagar för att gå igenom ett allvarligt brott mot ett barn, och sedan få skit för det.

Så vinsten med det här är att hovrätten kommer få ännu svårare att locka nämndemän, handläggningstiderna kommer bli ännu längre, och domstolarna kommer bli enormt mycket fegare att fatta rättssäkra domar. Som sagt med den utvecklingen skulle vi ju bara kunna lägga ner domstolarna, tycker polisen att du är skyldig, så in med dig.

Det är väl förfan ingen som tvingat dem att jobba som nämndemän.

Och ja, jag håller med om att vi hellre har 3 domare som dömer varje fall, än ett gäng gubbar som hellre hänger upp sig på ordval än fakta när de väljer att frikänna folk.
Citera
2023-03-02, 17:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
IN I är IN I oavsett om du kallar det snippa eller vagina. IN I är våldtäkt.
Att små barn kan ha svårt att beskriva 'in i' med ord får inte frånta dem deras rättighet till rättsskydd. De måste även på annat sätt få visa vad de menar.

Att en åklagare inte säkerställer ett vattentätt åtal får inte heller frånta en åtalad en rättssäker bedömning, det är väl också rimligt?

In i vagina --> jämförbart med samlag --> våldtäkt.

Inte in i vagina --> inte våldtäkt.
Citera
2023-03-02, 17:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Eller så hade TR en förutfattad mening om vad flickan menade med snippa
TR delar uppfattning ned HR Övre Norrland

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hovratten-for-ovre-norrland-domde-i-liknande-valdtaktsfall-gjorde-en-annan-bedomning-kring-ordet-sni ppa
Citera
2023-03-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är väl förfan ingen som tvingat dem att jobba som nämndemän.

Och ja, jag håller med om att vi hellre har 3 domare som dömer varje fall, än ett gäng gubbar som hellre hänger upp sig på ordval än fakta när de väljer att frikänna folk.

Korrekt, utan det är något de tagit på sig för att rättssamhället krävt det för att fungera. Problemet är att det inte är möjligt att bara gå ner till tre domare, utan istället kommer det bli så att förhandlingar skjuts upp, vilket kommer innebära sämre domstolar. Finns redan exempel på fall som inte avgjorts för att det dröjt för länge.
Citera
2023-03-02, 18:02
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag gissar att det går att föra in ett finger mellan de yttre blygdläpparna utan att för den sakens skull penetrera slidmynningen och nå vaginan.

Jag är varken barnläkare eller gynekolog och vet därför inte hur anatomin normalt sett kan skilja mellan flickor och kvinnor.
Hur gör man för att föra in ett finger enbart mellan de yttre blygdläpparna?!?
( utan att vulvan blivit omskuren på något sätt)
Citera
2023-03-02, 18:04
Avslutad
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hovratten-for-ovre-norrland-domde-i-liknande-valdtaktsfall-gjorde-en-annan-bedomning-kring-ordet-sni ppa
Kan vara så att den hovrätten också hade förutfattade meningar.

Och jag vill poängtera att jag inte tycker att det är speciellt konstigt. Min första tanke hade också varit att hon menade vaginan.

Men som iknowafewthings sa, så tycker jag också att han borde blivit fälld, men det är egentligen ingenting som är speciellt uppseendeväckande med målet.
Citera
2023-03-02, 18:07
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Vad jag menar är fullkomligt ointressant.
För barn innebär det hela underlivet, då de ytterst sällan har anledning att specificera sig närmare.

Nej, det förstår jag. Men om någon ska dömas för våldtäkt bör man allt se till att det visas var de menar eftersom det är helt avgörande.
Citera
2023-03-02, 18:10
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:

Hans Sundberg verkar ju inte riktigt klok. Hur kan han jämföra målen rakt av när han inte har tagit del av bevisningen i det ena av dem? Uttalar sig som att han pratar om samma händelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in