2023-03-02, 17:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Rent juridiskt har man på denna kategori och val av tolkning i HR gjort bort sig fullständigt.
Snippa är vagina för ett barn i denna ålder, och det är vedertaget.
Det är öht inget upprörande om TR omskrivit det i sitt domslut - Det är precis samma sak, i sak.

Pff.. man ska återge vad vittnen och målsägande säger. Senare kan man ändra ordet om man har fört ett resonemang om varför man anser att det är likställt.

Med snippa menas rimligtvis hela könsorganet när ett barn säger det.
Citera
2023-03-02, 17:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hovratten-for-ovre-norrland-domde-i-liknande-valdtaktsfall-gjorde-en-annan-bedomning-kring-ordet-sni ppa

Tänkvärd läsning!

Det gör det om något ännu mer klart att det är en tolkningsfråga om vad inne i snippan egentligen betyder för ett barn. Vill man från det juridiska Sverige att det skall vara "våldtäkt" om så penetration skett eller inte får man då ändra lagen. Vilket väl är den juridiska aktivismens mål här, egentligen.

Att barn utsagor istället alltid skall tolkas till den tilltalades nackdel och eventuellt tvivel på vad barnet menar och hur det använder sina ord skall bortses från för att dess mening med snippa skall sammanfalla med hur vuxna sexualupplysare vill att ordet skall definieras är en mycket sämre och mer rättsosäker ordning.
Citera
2023-03-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
”Säger barnet att fingret varit inne i snippan har en penetration skett, säger Fjellström”

Ok? Så ett litet barn kan få vem som helst att åka i fängelse då är det så man ska förstå detta? Det är ju perfekt om föräldrarna har fiender bara att instruera barnet vad de ska säga så åker vederbörande i fängelse. Ingen ytterligare bevisning behövs? Galenskap, precis som alla Me too-bullshit grejer.

Att det gäller just ett litet barn stärker snarare bilden av det som skett eftersom små barn har ännu svårare att ljuga eller hitta på sådana här saker. Det krävs en utvecklad hjärna för att klara av att ljuga ihop en sådan story och följa den i alla processleden som skett här så konsekvent som den här flickan har gjort. Hon har uppenbarligen varit helt konsekvent i sin återgivning av händelseförloppet vid åtminstone 6 olika förhör. Hur många barn i den åldern som ljugit ihop en story på begäran av någon vuxen känner du till som klarat av att göra det så pass bra att man hållit ihop ända upp till hovrättsinstans? Ge mig några exempel på det är du snäll... Du verkar tro att det är enkelt för ett litet barn att "få vem som helst att åka i fängelse". Det är det inte. Det är rentav svårare för barn att lyckas med det. Det märks att du varken har studerat juridik eller psykologi för fem öre.
Citera
2023-03-02, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ordet vagina och snippa är olika ord för samma sak, för kanske 95% av befolkningen, men även det är oviktigt i sammanhanget.

Bland det viktigaste du har sagt i den här tråden. En halv miljon människor har alltså en annan definition av ordet. Känns ändå som en ganska stor otydlighet över ett begrepp.
Citera
2023-03-02, 17:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur kan detta vara relevant för domen? Den här lagstiftningen måste ses över och bli mer rak och lätt att begripa. Detaljer och hårklyverier om hur djup penetrationen var är bara löjeväckande.

Det påstås att man inte kan penetrera en vulva. Då är det ju relevant att reda ut om det är möjligt eller inte.

Är en vulva två eller tredimensionell?
Citera
2023-03-02, 17:36
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du anser fortfarande då att ordvalen (det är inte flickan som skriver texten) är viktigare än vad som faktiskt har hänt?

Ordet vagina och snippa är olika ord för samma sak, för kanske 95% av befolkningen, men även det är oviktigt i sammanhanget.

Det ska inte handlande ordval utan det ska handlande vad som hänt, och där är tingsrätten överens med hovrätten.

Sen kan ju alla Asp-ungar tycka vad de vill men det borde verkligen inte låta en pedofil gå fri...

Nej det tycker jag inte, jag förklarade bara vad jag ansåg var felaktigt i tingsrättens dom.

Det handlar inte om ordval, det handlar om vad flickan egentligen menade. Varken du eller jag kan med säkerhet säga vad hon menade och då är det upp till en bevisbedömning.

Nu håller jag med den avvikande i hovrätten om att det bör räcka för fällande trots den osäkerhet som fanns men det är inget som är uppseendeväckande med hovrättens bedömning. Jag kan hitta ett fall varenda dag som är värre rent juridiskt om än med mindre konsekvenser. Tingsrättens dom var direkt dålig enligt min mening även om jag håller med om utgången.
Citera
2023-03-02, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nu håller jag med den avvikande i hovrätten om att det bör räcka för fällande trots den osäkerhet som fanns men det är inget som är uppseendeväckande med hovrättens bedömning. Jag kan hitta ett fall varenda dag som är värre rent juridiskt om än med mindre konsekvenser. Tingsrättens dom var direkt dålig enligt min mening även om jag håller med om utgången.
Den här kan jag också skriva under på.
Citera
2023-03-02, 17:39
Medlem
Två nämndemän avgår, de ville fria. Undrar krasst, förstod de inte ordet för att de var till åren komna, eller förstod de helt enkelt inte Svenska språket? Hoppas inte domar framöver kräver tolkning till nämndemän för att de ska förstå vad brottsoffret säger..
Citera
2023-03-02, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Två nämndemän avgår, de ville fria. Undrar krasst, förstod de inte ordet för att de var till åren komna, eller förstod de helt enkelt inte Svenska språket? Hoppas inte domar framöver kräver tolkning till nämndemän för att de ska förstå vad brottsoffret säger..
Det har förklarats väldigt många gånger i tråden att den primära oklarheten inte gäller ordets betydelse, utan vad flickan menade.
Citera
2023-03-02, 17:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Här:
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/s%C3%A5-tolkade-skiljaktiga-domaren-snippa-ville-d%C3%B6ma-mannen-f%C3%B6r-barnv%C3%A5ldt%C3%A4kt-1. 93215908

Och i betydelse här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/inger-ohlsson-utredde-fallet-med-snippan-kan-inte-missforsta

Det var flickan själv som visat, inte barnutredare.

Jag har totalt omöjligt att tänka mig att man får med videoförhör på flickan om man begär ut fup.

Då har du alltså inte sett någon upprepa den gest som flickan gjorde?
Citera
2023-03-02, 17:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Rent juridiskt har man på denna kategori och val av tolkning i HR gjort bort sig fullständigt.
Snippa är vagina för ett barn i denna ålder, och det är vedertaget.
Det är öht inget upprörande om TR omskrivit det i sitt domslut - Det är precis samma sak, i sak.
Och trots att TR översatt snippa till vagina, så ville stofilerna inte godta det!!

De har därmed visat att de hade en förutfattad mening om vad snippa var, som inte stämde överens med TRs, och ville ha det bekräftat av en ordbok. Nu hade de en sådan "tur" att de lyckades få tag i EN ordbok som bekräftade deras uppfattning.
Citera
2023-03-02, 17:44
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Och trots att TR översatt snippa till vagina, så ville stofilerna inte godta det!!

De har därmed visat att de hade en förutfattad mening om vad snippa var, som inte stämde överens med TRs, och ville ha det bekräftat av en ordbok. Nu hade de en sådan "tur" att de lyckades få tag i EN ordbok som bekräftade deras uppfattning.

Nej, det är väl klart att de inte ville det. Det är ju helt felaktigt!

Så du menar att när man säger snippa så menar de egentligen vaginan? Som att de ens vet att de har en sån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in