Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Du anser fortfarande då att ordvalen (det är inte flickan som skriver texten) är viktigare än vad som faktiskt har hänt?
Ordet vagina och snippa är olika ord för samma sak, för kanske 95% av befolkningen, men även det är oviktigt i sammanhanget.
Det ska inte handlande ordval utan det ska handlande vad som hänt, och där är tingsrätten överens med hovrätten.
Sen kan ju alla Asp-ungar tycka vad de vill men det borde verkligen inte låta en pedofil gå fri...
Nej det tycker jag inte, jag förklarade bara vad jag ansåg var felaktigt i tingsrättens dom.
Det handlar inte om ordval, det handlar om vad flickan egentligen menade. Varken du eller jag kan med säkerhet säga vad hon menade och då är det upp till en bevisbedömning.
Nu håller jag med den avvikande i hovrätten om att det bör räcka för fällande trots den osäkerhet som fanns men det är inget som är uppseendeväckande med hovrättens bedömning. Jag kan hitta ett fall varenda dag som är värre rent juridiskt om än med mindre konsekvenser. Tingsrättens dom var direkt dålig enligt min mening även om jag håller med om utgången.