2023-03-02, 17:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hovratten-for-ovre-norrland-domde-i-liknande-valdtaktsfall-gjorde-en-annan-bedomning-kring-ordet-sni ppa

Tänkvärd läsning!

Ytterst intressant artikel, då det fallet i bärande delar är exakt som detta.
Inte ofta man hör ett hovrättsråd i media gå ut och säga att:
Citat:
– Det är så jävla sjukt och märkligt hur man resonerat i det andra fallet.

Jag tror i stort sett hela rätts-Sverige är förbannade på dessa domare i Gbg som missbrukat juridiken så här grovt.
Två nämndemän har nu stuckit och det var ganska lätt att förutspå eftersom dom "bara" är nämndemän.
Igår gissade jag att hela bunten kommer stängas av provisoriskt, och detta var halvvägs. Min gissning kvarstår.
Thimfors har förbrukat sitt förtroende som praktiserande av lag, vilket mellan raderna framgår i chefen för HR-väst igår.

Skall också läggas till att det är osedvanligt många artiklar med betydande namn inom juridiken som uttalar sig, och inte en enda godkänner detta.
Alla har ganska kraftiga juridiska invändningar, verkligen alla.

Snippa är ju en flera år gammal vederlagd eufemism och uppmuntrat att lära barn så dom skall kunna prata om sina könsorgan utan att det blir krångligt eller genant.
Att applicera eufemismer med barn är sedan länge vedertaget internationellt och faktiskt över hela världen, men Sverige är nu det första land i världen som juridiskt och med avsevärd konsekvens ifrågasätter detta.
Flickan har med hjälp av Polisen lyckats definiera vad som hänt, det är därtill konstaterat vad som hänt inom båda rättsinstanser, men ändå går hon ur detta som ett livslångt brottsoffer...

Livslångt brottsoffer pga Sverige´s domare är dåligt uppdaterade med vad för som är tabubelagda för barn?
Vi bryter kraftigt mot barnkonvention och har iom detta troligtvis utfört en del grova rättegångsfel.
Hade gärna sett att detta går upp i EU-domstol, så vi får på fingrarna rejält.
Vi förtjänar inte placeringen som en av världens mest rättssäkra länder längre - Den här domen krossar fullständigt ett av fundamenten.

Det är tamejfan den största rättssäkerhetsskam jag upplevt i detta land, och troligtvis kommer få uppleva.
Citera
2023-03-02, 17:19
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Han blev dömd i tingsrätten, det säger väl en del?

Ja, inte super ovanligt att TR och HR kommer till olika slutsatser.
Citera
2023-03-02, 17:23
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Jag tror i stort sett hela rätts-Sverige är förbannade på dessa domare i Gbg som missbrukat juridiken så här grovt.
Två nämndemän har nu stuckit och det var ganska lätt att förutspå eftersom dom "bara" är nämndemän.
Igår gissade jag att hela bunten kommer stängas av provisoriskt, och detta var halvvägs. Min gissning kvarstår.
Thimfors har förbrukat sitt förtroende som praktiserande av lag, vilket mellan raderna framgår i chefen för HR-väst igår.

Skall också läggas till att det är osedvanligt många artiklar med betydande namn inom juridiken som uttalar sig, och inte en enda godkänner detta.

Snippa är ju en flera år gammal vederlagd eufemism och uppmuntrat att lära barn så dom skall kunna prata om sina könsorgan utan att det blir krångligt eller genant.
Att applicera eufemismer med barn är sedan länge vedertaget internationellt och faktiskt över hela världen, men Sverige är nu det första land i världen som juridiskt och med avsevärd konsekvens ifrågasätter detta.
Flickan har med hjälp av Polisen lyckats definiera vad som hänt, det är därtill konstaterat vad som hänt inom båda rättsinstanser, men ändå går hon ur detta som ett livslångt brottsoffer...

Livslångt brottsoffer pga Sverige´s domare är dåligt uppdaterade med vad för som är tabubelagda för barn?
Vi bryter kraftigt mot barnkonvention och har iom detta troligtvis utfört en del grova rättegångsfel.
Vi förtjänar inte placeringen som en av världens mest rättssäkra länder längre - Den här domen krossar fullständigt ett av fundamenten.

Det är tamejfan den största rättssäkerhetsskam jag upplevt i detta land, och troligtvis kommer få uppleva.

Tack för en mycket bra och sakligt inlägg.
Citera
2023-03-02, 17:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Rent juridiskt är tingsrättens domskäl bra mycket mer upprörande än hovrättens då man i tingsrätten påstår (helt felaktigt som jag förstår det) att flickan använde uttrycket vagina.

Rent juridiskt har man på denna kategori och val av tolkning i HR gjort bort sig fullständigt.
Snippa är vagina för ett barn i denna ålder, och det är vedertaget.
Det är öht inget upprörande om TR omskrivit det i sitt domslut - Det är precis samma sak, i sak.
Citera
2023-03-02, 17:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Ja, fallet i länken är i många stycken likt detta, kanske mer komplicerat eftersom flickan var ännu yngre.
Det var trösterikt att HR-domaren var så kritisk mot TRs "okunskap".
Citera
2023-03-02, 17:25
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Var dom inte 3 ?
Möjligt? Men 2 har i alla fall sagt upp sig.
Citera
2023-03-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Rent juridiskt är tingsrättens domskäl bra mycket mer upprörande än hovrättens då man i tingsrätten påstår (helt felaktigt som jag förstår det) att flickan använde uttrycket vagina.

Du anser fortfarande då att ordvalen (det är inte flickan som skriver texten) är viktigare än vad som faktiskt har hänt?

Ordet vagina och snippa är olika ord för samma sak, för kanske 95% av befolkningen, men även det är oviktigt i sammanhanget.

Det ska inte handlande ordval utan det ska handlande vad som hänt, och där är tingsrätten överens med hovrätten.

Sen kan ju alla Asp-ungar tycka vad de vill men det borde verkligen inte låta en pedofil gå fri...
Citera
2023-03-02, 17:27
Avslutad
”Säger barnet att fingret varit inne i snippan har en penetration skett, säger Fjellström”

Ok? Så ett litet barn kan få vem som helst att åka i fängelse då är det så man ska förstå detta? Det är ju perfekt om föräldrarna har fiender bara att instruera barnet vad de ska säga så åker vederbörande i fängelse. Ingen ytterligare bevisning behövs? Galenskap, precis som alla Me too-bullshit grejer.
Citera
2023-03-02, 17:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinitrol
Tycker man kan hänga ut hela högen som frikände kräket. De är i samma liga i min mening!
Nu går drevet igen. Nya hatobjekt att trakassera till den stackaren tar livet av sig. Förra veckan Mats Löfving, nu är det domarna i Snippa-fallet som ska avrättas offentligt.
Citera
2023-03-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Otroligt tjat om denna dom. Utifrån det jag läst är det trots allt en rätt bedömning.

Åklagaren som fuckat upp isf…

Sen att självutnämnda domare här på FB tycker annat får man ta med ro. Finns alltid folk som tror ig veta bättre

Har du missat alla jurister mfl med utbildning som faktiskt yttrat sig om den här domen och hävdar att den är fel? Skulle rentav vilja påstå att det är ovanligt med så här pass många expertutlåtanden kring en dom som denna fått. Att vi på FB tycks veta bättre kan ju vara just för att vi förstår samma saker som dessa jurister, advokater, mm gör. Du förstår det däremot inte uppenbarligen.

För övrigt undrar jag varför du ens kommenterar i en tråd som gäller en dom du tycker att det tjatas om? Lämna det här då och läs inte om du stör dig på "tjatet".
Citera
2023-03-02, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ordet vagina och snippa är olika ord för samma sak, för kanske 95% av befolkningen, men även det är oviktigt i sammanhanget.
Kom på en gång när jag brottades lite med en kompis dotter en gång. Hon hade jeans på sig, och vid något tillfälle stramade jeansen åt, varpå hon sa att hon fick "ont i snippan". Har mycket svårt att tro att det var vaginan hon menade.

Och nej, det är inte samma sak för 95% av befolkningen. De allra flesta inkluderar fler delar av könsorganet än så. Däremot kan man kanske säga att för en majoritet så är vaginan en del av snippan, men även här finns det lite olika bud.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-02 kl. 17:36.
Citera
2023-03-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Nämndemännen har gjort bort sig allra mest!!

Så i hela den här soppan så menar du att det är två stycken stackars fritidspolitiker, som praktiskt taget sitter där och betalar pengar för att Sverige ska ha en fungerande domstol som gjort bort sig mest??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in