2023-03-02, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jo, jag vet att penetration av vagina krävs för våldtäkt, men jag finner det helt orimligt när det gäller en prepubertal flicka. Det är också helt orimligt att om en hovrätt tillåts agera på det sätt man gjort.

Så här skriver den skiljaktliga TF hovrättsassessorn:
Utöver samlag är det endast de allvarligaste sexuella handlingarna som ska bedömas som
våldtäkt mot barn. Till sådana handlingar räknas intränganden i kroppen, såsom att pene-
trera ett barns underliv med fmgrar (jfr rättsfallen NJA 2021 s. 827 I och II). Vid rubrice-
ringen av gärningarna är det därmed centralt att bedöma vad målsäganden menat med att
Jörgen Sörensen haft ett fmger inne i hennes snippa.

Målsäganden har inte närmare beskrivit vad hon menat med att fingret varit i hennes
snippa, och har heller inte förklarat vad hon menar med uttrycket snippan. Målsäganden
har dock uppgett att hela handen varit på snippan och fmgret inuti snippan, samt att Jörgen
Sörensen varit långt inne i snippan. Målsäganden har även visat med sina händer hur detta
gått till genom att hålla handen utsträckt med handflatan uppåt och samtidigt höja upp ett
fmger. Jag bedömer att målsäganden inte kan tolkas på något annat sätt än att hon menar
att Jörgen Sörensen trängt in i hennes vagina med ett finger. Att målsäganden genomgå-
ende använt ordet snippa som begrepp för hela sitt könsorgan och inte förmått att uttrycka
att det varit fråga om en penetration med vuxna ord framstår som naturligt sett i ljuset av
hennes ålder.

Jag vill således döma Jörgen Sörensen för våldtäkt mot barn.

Ja, alltså jag håller ju med både dig och TF att det framstår som glasklart vad barnet ger uttryck för har hänt. I mina ögon är detta en rättsskandal när man så gravt väljer med flit att vägra förstå kontexten i vad som beskrivs i handlingsutförande, särskilt med tanke på att det gäller ett barn som saknar just en vuxens språkliga uttrycksförmåga.
Citera
2023-03-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
?
Är nämndemännen dömda eller vad var skillnaden sa du?
Att han nu går fri är på grund av åklagarens inkompetens det är ju alldeles solklart
En nämndeman sa ju detsamma, åklagaren
hade allt eller inget och eftersom det uppstod tvivel måste de frikänna för det grova brottet och hade inget annat att fälla för.

Din syn på rättsapparaten skrämmer mig.

När två nämndemän i hovrätten börja snacka ordval istället för fakta om vad som faktiskt hänt (alla verkar vara överens om att han varit inne i snippan) och därefter väljer att fria...
Är det verkligen jag som är konstig här?

Det är inte jag som jag sagt upp mig, och tingsrätten såg helt annorlunda på fallet.

Men visst, det är väl jag som är konstig då, och möjligen tidningarna...och några experter inom rättsväsendet som uttalat sig...och nämndemännen som nu sagt upp sig...
jag glömde säkert någon.
Citera
2023-03-02, 16:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är förklarat mängder av gånger. Är du och alla andra som vägrar förstå förklaringen galaktiskt korkade eller spelar ni bara? Måste man i det senare fallet tjata om samma sak om och om igen bara för att förstöra diskussionen?

Ett finger i snippan betyder inte nödvändigtvis ett finger i slidan utan ett finger som är utsträckt mellan blygdläpparna och alltså befinner sig i snippan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...g-ordet-snippa

Tänkvärd läsning!
Citera
2023-03-02, 16:51
Medlem
Citat:
Det är samma gamla felaktiga trötta argumentation som framförts tusen gånger i tråden och alltid med samma upprördhet över att ord faktiskt måste tolkas och att då uppstår osäkerhet, när man faktiskt av känsloskäl bara måste tolka så att det blir en fällande dom.

Nej, i snippan kan mycket väl tolkas som att fingret inte penetrerat slidan, inte minst därför att flickan de facto uttrycker osäkerhet kring just det i sin beskrivning av vad som hänt.

Jävla vidriga idiot. Du är såå pedofil i mina tankar och sök hjälp. Tror du behöver hjälp med både att du varit utsatt och utsätter barn för det vidrigaste man kan göra. Dina argument är så störda. Mina tankar och dom har jag rätt till.

Måtte högsta domstolen ta upp detta som prejudicerande att vilket ord ett barn än säger så betyder det våldtäkt om barnet säger något varit inne/uppe i och alla ord som öht finns. Förövrigt ska det vara grovt ofredande. Det ska inte finnas nått förmildrande utan bara grov våldtäkt, våldtäkt och grovt ofredande.

Ni som påstår att man kan vara inne mellan blygdläpparna och då är det inte våldtäkt. Må karma ta er så hårt och illa det bara någonsin går. IDOTER.

Ingen av er jävla pedofiler ska ens titta åt ett barn. Kemisk kastrering ska vara obligatoriskt och hjälper inte det ska skiten amputeras. Lås in dom för gott bland dom grova internerna och inte eget finrum.
Citera
2023-03-02, 16:51
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
När två nämndemän i hovrätten börja snacka ordval istället för fakta om vad som faktiskt hänt (alla verkar vara överens om att han varit inne i snippan) och därefter väljer att fria...
Är det verkligen jag som är konstig här?

Det är inte jag som jag sagt upp mig, och tingsrätten såg helt annorlunda på fallet.

Men visst, det är väl jag som är konstig då, och möjligen tidningarna...och några experter inom rättsväsendet som uttalat sig...och nämndemännen som nu sagt upp sig...
jag glömde säkert någon.

Vissa tidningar är verkligen " konstiga"
det beror på att de lever på läsare klick och annonser
Citera
2023-03-02, 16:52
Medlem
Citat:
Det är en av lögnerna i detta drev
De visste mycket väl vad ordet betyder men det fanns ju en diskussion om vad flickan menat, penetrerande eller inte.

Åklagaren lurad?? haha, hon gjorde bort sig och försöker nu skylla ifrån sig.

Dom behövde slå i en ordbok, och läste en otillräcklig beskrivning...så var det alltså helt uppenbart för dom att frikänna en riktig pedofil, FAST hon beskrivit tydligt att äcklet tafsat och minst varit innanför hennes blygdläppar och pillat!! Nä, nämndemännen är dom som gjort bort sig allra mest!!
Citera
2023-03-02, 16:53
Medlem
Citat:
Det är förklarat mängder av gånger. Är du och alla andra som vägrar förstå förklaringen galaktiskt korkade eller spelar ni bara? Måste man i det senare fallet tjata om samma sak om och om igen bara för att förstöra diskussionen?

Ett finger i snippan betyder inte nödvändigtvis ett finger i slidan utan ett finger som är utsträckt mellan blygdläpparna och alltså befinner sig i snippan.

Sicket trams. Du visar med tydlighet att du inte vet vad en snippa är. Det du beskriver skulle rent lingvistiskt sett benämnas som antingen PÅ eller MELLAN snippan beroendes på hur fingret placeras och rent tekniskt sett lite beroende på blygdläpparnas storlek.

I det här fallet har fingrets förts IN I snippan och där råder det verkligen inga frågetecken kring vad som menas. Du är uppenbarligen av samma skrot och korn som de här hovrättsnämndemännen... Hittar en väg genom att försöka lura i folk att ni har en alternativ tolkning som skall vara korrekt utifrån lingvistiska begrepp.
Citera
2023-03-02, 16:56
Medlem
Citat:
Vissa tidningar är verkligen " konstiga"
det beror på att de lever på läsare klick och annonser

Har svårt att se någon vuxen människa säga upp sig på en felvinklad clickbait-artikel dock.

Men vänsterpartister har ju chockat förut.
Citera
2023-03-02, 16:56
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Dom behövde slå i en ordbok, och läste en otillräcklig beskrivning...så var det alltså helt uppenbart för dom att frikänna en riktig pedofil, FAST hon beskrivit tydligt att äcklet tafsat och minst varit innanför hennes blygdläppar och pillat!! Nä, nämndemännen är dom som gjort bort sig allra mest!!
Du bara driver på lögnerna , att dom tittar i en ordbok är i din värld detsamma som de aldrig hört ordet .
Visst är han ett kräk men även såna ska ha rättegång .
Borde blivit fälld för grovt sexuellt utnyttjande.
Citera
2023-03-02, 16:57
Medlem
Konfucius2s avatar
Otroligt tjat om denna dom. Utifrån det jag läst är det trots allt en rätt bedömning.

Åklagaren som fuckat upp isf…

Sen att självutnämnda domare här på FB tycker annat får man ta med ro. Finns alltid folk som tror ig veta bättre
Senast redigerad av Konfucius2 2023-03-02 kl. 17:01.
Citera
2023-03-02, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför har du extremt svårt att tro det?

Man har fullständigt misstolkat vad flickan har sagt ju och uppenbart "ingen aning" vad en snippa är.
Dom har inte valt att hörsamma flickans ord med att hon fått ett finger "inuti sig" heller .

För mig står detta även i strid med delar av barnkonv vilket sällan faktiskt kommer fram .
Dessutom har man istället för att samtala med flickan tolkat ordet "snippa" genom att öppna en ordbok .
Vad är det för skäl som krävs egentligen ? .
Beslutet är jag fattat på grunder som inte existerar .

Jisses .
Citera
2023-03-02, 16:59
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Man har fullständigt misstolkat vad flickan har sagt ju och uppenbart "ingen aning" vad en snippa är . Dom har inte valt att hörsamma flickans ord med att hon fått ett finger "inuti sig" heller .
För mig står detta även i strid med delar av barnkonv vilket sällan faktiskt kommer fram .

Dessutom har man istället för att samtala med flickan tolkat ordet "snippa" genom att öppna en ordbok .
Vad är det för skäl som krävs egentligen ? .
Beslutet är jag fattat på grunder som inte existerar .

Jisses .
Inget av detta är skäl för att ta det till HD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in