Citat:
Ursprungligen postat av
Jens86
Som sagt. Det är enligt mig mer än vad man kan kräva ifrån barnet vill jag hävda. Det enda jag kan tycka rent spontant efter att jag läst första domen är att flickan inte riktigt verkar förstått allvaret i det hon utsattes för.
Men det betvivlar inte att det ägt rum för det . Det kan dock skapat tvivel hos rätten.
Nu känner jag av naturliga orsaker inte flickan. Men vad jag fattat det som, så ligger hon på spektrumet. Så det är fullt möjligt att hon inte kan visa känslor, alternativt, precis som du säger, att hon kanske inte ens ännu fattat allvaret. Eller, men det här är en hell mary, att hon inte tagit det på så stort allvar själv, för att det till exempel inte gjorde ont.
Möjligtvis att det kan ha påverkat domstolen, jag hoppas verkligen inte det, men det är ju en given risk när du säger det.
Jag tänker som sagt, som så, att om vi kan kräva det av en vuxen, så måste vi kunna kräva det av ett barn, det är mycket farligt att börja lätta på det där, för att det är ett barn, så skulle vi kunna acceptera sämre bevis. Sverige har prövat det en gång i tiden, och det gav häxbränningar. Nu är jag kanske inte rädd för att vi ska börja bränna folk, men jag personligt är av uppfattningen att det många gånger idag är alldeles för lätt att dömas för brott. Vissa gånger enbart beroende på vilken yrkesroll ett vittne råkar ha.