Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Nu tycker jag du far helt galet här. Utan/före ordet snippa hade inte barnet haft något ord alls för sitt könsorgan, eller något ännu mer svårtolkat som "där nere" eller "mellan benen". Det är ju just av sådana här skäl det är bra att man ger barnen ett språk för sin kropp så att de kan berätta när de utsatts för något övergrepp på ett begripligt sätt.
Om man som politisk organisation ska ge sexuellt språk till barn, så bär man ansvaret att det språket man ger barn är så tydligt definierat att tvivelaktigheter inte kan uppstå i rätten. Det finns ingen anledning att acceptera att lobbyorganisationer ska få förändra sexuellt språk avsett för barn utan att också ta ansvaret att det görs på ett rättssäkert sätt.
Vi kan tycka att rätten skulle hanterat detta bättre, men det finns ingen anledning till att det ska finnas en diskutabel tolkning till att börja med, då språkbruket inte växt fram dynamiskt utan som ett RFSU-projekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Inte sa små flickor "slida" eller "vagina" eller för den delen "fitta" om sitt underliv innan RFSU införde snippa.
Har du några belägg för detta påståendet? Att flickor inte hade ett ord för sitt kön före RFSU myntade det, låter som en extremistisk hållning. Den stämmer inte överens med min personliga uppfattning, den stämmer inte heller överens med äldre utbildningsmaterial och tiddsskrifter.
Det kan vara så att jag levt i en bubbla, där språkbruk från min uppväxt och äldre generationer var helt annorlunda från resten av sverige. Där det jag läst i utbildningsmaterial, böcker och tidsskrifter visserligen stått tryckt, men aldrig varit något som gemene man eller barn använt, eftersom det inte var myntat av RFSU.
Men det finner jag som en väldigt långsökt förklaring, som undviker kärnan av problemet. Nämligen, om man ska styra över ordbruk kring barns sexualitet har man ett ansvar att det ordbruket också kan skydda barnen på ett rättssäkert sätt. Ska man förändra språkbruk på politisk väg går inte det att göra utan att ta ansvar för tolkningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Skulle dessutom säga att just ordet snippa är just vedertaget bland både föräldrar och t.ex skolpersonal att säga om flickors könsorgan i allmänna ordalag.Och det är väl snarare väldigt praktiskt och bra att det är så, att det finns ett ord som är allmänt känt och välförstått, utan att vara kopplat till något som ses som vulgärt eller fult som "fitta".
Att det är vedertaget beror på att det blev vedertaget genom politisk makt. Att alternativet skulle behöva vara vulgärt är ett antagande du gör, som inte är kopplat till verkligheten. De ord som tidigare användes, exempelvis slida eller vagina är varken vulgära eller fula.
Praktiskt hade varit om det politiskt tillsatta ordet var så tydligt definierat att tvetydigheter som de denna tråden handlar om inte kunde uppstå i rätten. Ska man styra barnens språkbruk kring sexualitet bär man ett ansvar att orden också ska vara väldefinierade nog att skydda dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Vad är det du själv anser att små flickor kallade sitt kön före ordet "snippa" blev det allmänt vedertagna?
Vad jag anser att små flickor kallade sitt kön är ointressant. Däremot var ordet slida vanligt förekommande tidigare. Det går att hitta i äldre utbildningsmaterial och tidsskrifter riktade mot barn som exempelvis kamratposten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Det rör sig inte om "nyspråk" det rör sig om att ha ett språk för saken överhuvudtaget, och därmed kunna prata om och berätta om det.
Det fanns vedertagna ord som var betydigt mer neutrala än fitta. Hade du tagit dig tiden att läsa material från 80- eller 90-talet så hade du också sett detta.