2023-02-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu säger du emot dig själv.
Man ska alltså, enligt dig, inte acceptera barns vittnesmål då de är sämre p g a att de inte kan formulera sig juridiskt korrekt och därmed lämnar utrymme för tvetydigheter.
Polisens utredning visar vad som hänt, MEN de har uttryckt sig med ett barns terminologi. Kvaliteten på själva utredningen blir knappast sämre av det.
Däremot faller barns rättssäkerhet om den förutsätter juridiskt korrekta formuleringar. Det kan man inte kräva av ett barn.
Man kan knappast få ett förtydligande genom att fråga barnet om det menar att "vagina blivit penetrerad" då barnet inte har en aning om vad någondera orden betyder. Troligtvis är barnet inte ens bekant med hur många hål som finns i underlivet.

Nej, givetvis ska man acceptera barns vittnesmål. Vad vi inte ska acceptera är speciella barndomare som accepterar att barns vittnesmål inte ger en så fullständig berättelse av vad som skett, som möjligt.

Uppenbarligen fanns det brister i den här utredningen, då domstolen lyfte några frågetecken. Och nej, barns rättssäkerhet faller inte alls, då barn har stöd av polisen och åklagare.

Just nu verkar det som att vi ska acceptera att domstolar dömer med dåligt underlag, bara för att två myndigheter har en dålig planering i sin personalförsörjning. Här har vi en polisutredning och en åklagare som båda tycker att deras framstressade jobb dög, och en annan instans som inte ansåg det. Åklagare och polis har ansvaret att ta reda på vad som hänt. Om deras vittne behöver tala babyspråk för att göra det, så har polisen ansvaret att förtydliga det till de rätta termerna.
Citera
2023-02-28, 10:57
Medlem
Stark-Senaps avatar
För er som tror på upprop och förfasas över vansinnet delar jag en länk där ni kan skriva på
https://www.change.org/p/upprop-för-ett-rättssäkert-rättssystem-för-barn
Citera
2023-02-28, 11:01
Medlem
En fråga:
Det han gjorde var uppenbarligen ett brott. Men han blev frikänd för det ansågs inte vara våldtäkt.
Men tafsande i sig är ju också ett brott. Måste ett nytt åtal väckas om detta?

För som jag förstår det kan man inte bli dömd för något man inte är åtalad för?
Citera
2023-02-28, 11:02
Medlem
g-in-a-gis avatar
Några frågor som någon mer insatt kanske kan svara på:
1. Om nu domstolen kommer fram till att; nej, det var inte en våldtäkt. Kan de inte också säga; Men det är sexuellt ofredande. Och döma honom för det istället?

2. Kan en åklagare yrka på flera brott? Som i det här fallet kanske både våldtäkt och i andra hand sexuellt ofredande. Om svaret är ja, varför gör man inte det för att säkra upp att få en fällande dom?
Citera
2023-02-28, 11:05
Medlem
Vem är personen som går fri? Tänker att man gärna skulle vilja ha hans namn. Sitter nån på infon kan ni hen väl dela det via en rebus. Så vi kan hänga ut äcklet.
Citera
2023-02-28, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vem har sagt att det skulle vara lagligt att tafsa på ett barn??

Han ska åka dit för våldtäkt. (Penetration)
Citera
2023-02-28, 11:21
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det finns en extremt högljudd minoritet som är för lynchning eller kastrering. Dessa utgörs till stora delar av skräpmänniskor som får dopaminkickar av att hata alla som är intresserade av barn och ungdomar. Bara för att man inte tillhör denna minoritet så innebär det inte att man tycker att tafsande på barn inte är något att bry sig om.

Att tycka att tre års fängelse är på tok för hårt för ett sexuellt övergrepp på ett barn i beroendeställning tycker jag dock tangerar att vara att tycka att övergrepp på barn inte är något att bry sig om.

Det speglar INTE det allmänna rättsmedvetandet. Jag tror inte heller att majoriteten vill ha döds/kroppsstraff för sånt, trots allt, men jag tror att det finns ett starkt stöd för hårda straff och att skydda barnen genom att låsa in slika förövare.
Citera
2023-02-28, 11:24
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Några frågor som någon mer insatt kanske kan svara på:
1. Om nu domstolen kommer fram till att; nej, det var inte en våldtäkt. Kan de inte också säga; Men det är sexuellt ofredande. Och döma honom för det istället?

2. Kan en åklagare yrka på flera brott? Som i det här fallet kanske både våldtäkt och i andra hand sexuellt ofredande. Om svaret är ja, varför gör man inte det för att säkra upp att få en fällande dom?

1. Jo, han skulle kunna bli dömd för ett annat brott om detta brott rymdes inom åklagarens gärningsbeskrivning. Som jag förstår det har åklagaren först försökt det, men sedan ändrat gärningsbeskrivningen så den inte gjorde det.

2. Ja, det kan åklagaren och borde så ha gjort. Då hade han knappast gått fri.
Citera
2023-02-28, 11:27
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Att tycka att tre års fängelse är på tok för hårt för ett sexuellt övergrepp på ett barn i beroendeställning tycker jag dock tangerar att vara att tycka att övergrepp på barn inte är något att bry sig om.

Det speglar INTE det allmänna rättsmedvetandet. Jag tror inte heller att majoriteten vill ha döds/kroppsstraff för sånt, trots allt, men jag tror att det finns ett starkt stöd för hårda straff och att skydda barnen genom att låsa in slika förövare.
Jag tror som du beträffande det allmänna rättsmedvetandet, men samtidigt så är faktiskt påföljderna för sexbrott mot barn redan extremt höga med svenska mått mätt. Som Tammer mycket riktigt påpekar, hur grovt måste man misshandla någon för att få tre års fängelse? Om jag får gissa så skulle jag säga att det krävs någon form av tortyr som ger fysiska men för livet. Kanske att offret binds fast och sedan förlorar förmågan att gå eller något i den stilen.
Citera
2023-02-28, 11:34
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legobyggare
Vem är personen som går fri? Tänker att man gärna skulle vilja ha hans namn. Sitter nån på infon kan ni hen väl dela det via en rebus. Så vi kan hänga ut äcklet.
Domen finns I inlägg #157
Citera
2023-02-28, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jlle
Det behövs ingen jävla polis eller åklagare för att förklara vad snippa betyder. Alla vet det.
Det är bättre att lära ungarna att prata ordentligt.
En spade är en spade.
Citera
2023-02-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanktPeter
Vilken hovrätt tog upp detta fall?
Någon som har domen tillgänglig?
Ja det vore intressant att veta vem gärningspersonen är…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in