Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-26, 13:28
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Återigen. Agera på en oblinkad bil som om den vänsterblinkar. Det betyder samma sak nämligen. Tills du ser någon annan blink (varnings- eller högerblink).

Ja, VB hjälper dom som ännu inte fattar vad en oblinkad bil betyder. Så därför vänsterblinkar jag oxå. Ibland. För ibland vill jag lära dessa som inte fattat detta ännu. Har ju bara gått ett gäng år sen det ändrades.

Därför jag även ibland ligger i högerfilen, åker vidare runt och utan att VB.

Har ingen källa mer än muntligt prat med trafikskolelärare, polis och Trafikverket.
I det i samband med att jag ville diskutera skyltningen före en CP ihop med hur man ska/bör/får blinka i en CP.
Det beror på vad du menar med "betyder samma sak". Inga regler förändras av att man vänsterblinkar så man kan inte blint lita på det. Å andra sidan gäller samma sak högerblink. Du kan inte helt okritiskt lita på det heller, och kör du in i en rondell där någon högerblinkat så att du trodde att det var fritt fram åker du med största sannolikhet på det hela, plus att du sannolikt är den som får mest skador.

Men om det är en rondell där nästan ingen "svänger av huvudleden" så ger vänsterblinkning information jag kan använda för att planera min körning. Ingen vänsterblink betyder att bilen med 99% chans ska rakt fram. Vänsterblink betyder motsatsen.

Hur ser du på när en bil blinkar höger för att stanna vid vägkanten jämfört med att den gör samma sak men utan att blinka höger?
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-26 kl. 13:38.
2023-02-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det beror på vad du menar med "betyder samma sak". Inga regler förändras av att man vänsterblinkar så man kan inte blint lita på det. Å andra sidan gäller samma sak högerblink. Du kan inte helt okritiskt lita på det heller, och kör du in i en rondell där någon högerblinkat så att du trodde att det var fritt fram åker du med största sannolikhet på det hela, plus att du sannolikt är den som får mest skador.

Men om det är en rondell där nästan ingen "svänger av huvudleden" så ger vänsterblinkning information jag kan använda för att planera min körning. Ingen vänsterblink betyder att bilen med 99% chans ska rakt fram. Vänsterblink betyder motsatsen.

Hur ser du på när en bil blinkar höger för att stanna vid vägkanten jämfört med att den gör samma sak men utan att blinka höger?

Men när tar du beslutet om vad du ska göra när en oblinkad bil närmar sig?

Nånstans går ju en brytpunkt där du inser:
1: han lämnar
2: han ska vidare

Du säger ju själv att du anpassar farten så pass att du inte behöver panikbromsa om denne fortsätter runt. Men ändå så pass mycket fart att du nånstans tänker:
-Äh. Nu kör jag, han lämnar (nog).

Känns som att ni skulle behöva bli mer irriterade över folk som inte blinkar höger, istället för att skydda dessa genom att säga ”-99% kör ut…”.
Vi kan ju inte ha olika tänkt beroende på vilken CP vi kör in i.

Mig ger det inget särskilt att man på en väg utan avfart plötsligt börjar blinka höger.
Skulle fortfarande undra ”-vad är det nu då?”.

Dvs skulle ta det lika lugnt som om denne bara bromsade ner och stannade. Skulle alltså köra förbi med väldig försiktighet.

För nån som plötsligt stannar vid vägkanten istället för vid nästa mer lämplig plats, skulle jag tro berodde på att nått har hänt. Och passerar då med försiktighet.
2023-02-26, 16:45
Citat:
Men när tar du beslutet om vad du ska göra när en oblinkad bil närmar sig?

Nånstans går ju en brytpunkt där du inser:
1: han lämnar
2: han ska vidare

Du säger ju själv att du anpassar farten så pass att du inte behöver panikbromsa om denne fortsätter runt. Men ändå så pass mycket fart att du nånstans tänker:
-Äh. Nu kör jag, han lämnar (nog).

Känns som att ni skulle behöva bli mer irriterade över folk som inte blinkar höger, istället för att skydda dessa genom att säga ”-99% kör ut…”.
Jag har inget enkelt system som går att förklara med några få rader. Som det mesta annat vi människor gör så gör jag saker på känn. Det jag vet är att det jag gör fungerar tillräckligt bra för mig.

Blir för övrigt väldigt sällan irriterad på att någon missar en blinkning. Bryr mig inte så mycket om det. Det kan ju dessutom vara så att föraren kom på i sista stund att han skulle svänga ut. Att han då fattade beslutet att svänga är inget som påverkar mig nämnvärt när jag står och väntar på att köra in. Alternativet hade ju varit att han kör ett varv och är ännu mer i vägen. Generellt brukar jag tolka blinkningar som "se upp" snarare än "varsågod".
Citat:
Vi kan ju inte ha olika tänkt beroende på vilken CP vi kör in i.
Det kan man visst. Vi människor gör hela tiden uppskattningar av vad som är troliga faror. På samma sätt tar jag det väldigt försiktigt om jag ska köra i en korsning där jag vet att folk generellt inte bryr sig om högerregeln. På andra ställen där folk respekterar högerregeln är jag inte lika försiktig.

Säg att du åker på en väg, och på en korsande väg står en bil stillastående. Den kommer från höger. Du och den bilen är de enda på vägen och du ser att bilen står stilla flera hundra meter innan du kommer fram till den. Stannar du? Jag hade inte gjort det, men jag hade saktat ner tillräckligt för att kunna stanna om det behövs.

Om det hade varit så enkelt att algoritmiskt beskriva hur man gör i alla situationer i trafiken hade datorstyrda bilar tagit över för länge sedan. I verkligheten är det en jävla kompott av massor av olika variabler.

Citat:
Mig ger det inget särskilt att man på en väg utan avfart plötsligt börjar blinka höger.
Skulle fortfarande undra ”-vad är det nu då?”.

Dvs skulle ta det lika lugnt som om denne bara bromsade ner och stannade. Skulle alltså köra förbi med väldig försiktighet.

För nån som plötsligt stannar vid vägkanten istället för vid nästa mer lämplig plats, skulle jag tro berodde på att nått har hänt. Och passerar då med försiktighet.
Om någon blinkar höger så börjar jag göra mig beredd på att köra om. Om bilen bara börjar sakta in är jag mer försiktig och börjar titta om det kan vara något längre fram som föraren kan ha uppmärksammat och därför minskar farten. Det kan ju vara så att han letar efter en avfart till vänster han plötsligt hittar.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-26 kl. 16:50.
2023-02-26, 19:30
Medlem
Citat:
Där sammanfattar du tankevurpan. Spot on! Tack.

Oavsett om du inte ser HB, så ska du tolka den som att den ska vidare runt.
Och ja, då behöver man tyvärr bromsa in/stanna. Finns inga andra sätt. Du kan ju inte begära att just den bilen ska VB. Då blir det ju helt fel. Och då måste du ju ändå bromsa in/stanna. Dessutom kommer ju bilen lämna CP med en VB. Dubbelfel, typ.

Du kan inte få en bil som ska lämna att göra andra blinkningar (VB) för att du ska slippa bromsa in/stanna.

Den som vurpar igen är du själv, och dessutom kör du med cherry picking, och det är inte så hederligt i diskussioner..

Du verkar inte heller ha lust att svara på den enkla frågan, varför så många som jobbar professionellt med trafikutbilding, körskolor etc, i en massa länder, säger precis det jag förklarar om VB, och att de beroende på land kräver eller rekommenderar VB i CP. Varför gör så många det…? För attans de går en vurpa och lilla GrodanStopp, en anonym filur på ett forum, är den som vet allt om detta bättre…?

Är det inte ljusår mer logiskt att du är extremt bias och inte kan eller vill förstå den nytta och fördelar andra erfarna förare och trafikutbildare kan se och tolka av VB i CP…?

Allt vad blinkande ljus heter på fordon är till för att man lättare ska uppmärksamma dessa, och att nåt som kan vara väsentligt är på gång att ske. Därför så är det lättare i en CP att urskilja en VB än ingen signal alls bland ett gytter av bilar.
2023-02-26, 19:36
Medlem
Citat:

Och du skulle inte hellre se att aktuell bil framför ger tydligt tecken med HB innan den börjar sänka fart och sen bara stå still vid kanten….? Hade inte det kunnat bidra med ökad tydlighet och förståelse, så att du tidigare förstår att den framför har nåt på gång, aha… ingen anslutande väg eller annat…, ok han ska nog stanna… Är väl rätt logiskt att du skulle tänka…? Eller menar du att du kommer att inse och förstå hans agerande lika tidigt och snabbt om han sänker farten stegvis för att sen bara stå där still vid kanten, utan minsta signal…?
2023-02-27, 11:49
Äckliga människor som blinkar vänster i rondell.

Pudelns kärna är att det är äckligt med dumtydlighet. Det enda det signalerar är att vederbörande inte förstår vad han håller på med och att han aldrig kommer svänga av till vänster. Jag aktar mig nog för dessa bilister, så det väl egentligen bra att de tydligare visar att de är dumma i huvudet så man vet var man har dem. Varningsblinkers hade förvisso varit ännu bättre, men den självinsikten har de inte.....ännu. Saftblandare på taket hade varit optimalt och stor varningstriangel där bak. Jag antar att det är samma jon som promenerar med reflexjackor på kvällspromenaden, femtioelva reflexer och pannlampa när det räcker med en reflex och ficklampa vid behov.

Dumtydligheten ligger väl i linje med det genomsnittliga IQ:t på svenska befolkningen.
2023-02-27, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq

Pudelns kärna är att det är äckligt med dumtydlighet. Det enda det signalerar är att vederbörande inte förstår vad han håller på med och att han aldrig kommer svänga av till vänster. Jag aktar mig nog för dessa bilister, så det väl egentligen bra att de tydligare visar att de är dumma i huvudet så man vet var man har dem. Varningsblinkers hade förvisso varit ännu bättre, men den självinsikten har de inte.....ännu. Saftblandare på taket hade varit optimalt och stor varningstriangel där bak. Jag antar att det är samma jon som promenerar med reflexjackor på kvällspromenaden, femtioelva reflexer och pannlampa när det räcker med en reflex och ficklampa vid behov.

Dumtydligheten ligger väl i linje med det genomsnittliga IQ:t på svenska befolkningen.

Du är inte så bra på självkritik va….?

Du må ha dina märkliga åsikter bäst du vill, men när du i ena andetaget propsar på att vi SKA följa trafiklagar och vad Transportstyrelsen säger, och i nästa väljer att själv skita i det och menar att vi andra som påpekar dina grava brister i trafikkunskap är dumma, så får du en aura av färgglad bjällermössa över dig…

Det är nämligen stor humor att en mindre klick individer har en åsikt som går helt emot vad en stor mängd utbildade experter som jobbar professionellt med trafiksäkerhet och trafikutbildning säger och lär ut, och tror att alla som säger emot dem och lägger fram konkreta bevis för att VB i CP är lagligt och lärs ut i en rad länder. Och än mer humor när ni gång efter annan drar upp andra saker som exempel på att eran argumentation skulle vara den enda rätta och det visar sig att ni har totalt fel även i dessa exempel…
2023-02-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den som vurpar igen är du själv, och dessutom kör du med cherry picking, och det är inte så hederligt i diskussioner..

Du verkar inte heller ha lust att svara på den enkla frågan, varför så många som jobbar professionellt med trafikutbilding, körskolor etc, i en massa länder, säger precis det jag förklarar om VB, och att de beroende på land kräver eller rekommenderar VB i CP. Varför gör så många det…? För attans de går en vurpa och lilla GrodanStopp, en anonym filur på ett forum, är den som vet allt om detta bättre…?

Är det inte ljusår mer logiskt att du är extremt bias och inte kan eller vill förstå den nytta och fördelar andra erfarna förare och trafikutbildare kan se och tolka av VB i CP…?

Allt vad blinkande ljus heter på fordon är till för att man lättare ska uppmärksamma dessa, och att nåt som kan vara väsentligt är på gång att ske. Därför så är det lättare i en CP att urskilja en VB än ingen signal alls bland ett gytter av bilar.

Jag har ju svarat på frågan:
-Anledningen till att dom lär ut är ju för att folk som inte fattar vad en oblinkad bil betyder, kör in i CP och skapar en situation.

Det är ju exakt därför även jag blinkar vänster. För att folk inte fattar reglerna.

Men återigen. Är inte det jag diskuterar. Jag diskuterar hur VB ska få en att slippa bromsa in/stanna, som många hävdar:
”-Blinka vänster så att jag vet var du ska och slipper bromsa in/stanna…”.

Nej. Det är ju då du måste bromsa in/stanna.
2023-02-27, 19:07
Medlem
Citat:
Jag har ju svarat på frågan:
-Anledningen till att dom lär ut är ju för att folk som inte fattar vad en oblinkad bil betyder, kör in i CP och skapar en situation.

Det är ju exakt därför även jag blinkar vänster. För att folk inte fattar reglerna.

Men återigen. Är inte det jag diskuterar. Jag diskuterar hur VB ska få en att slippa bromsa in/stanna, som många hävdar:
”-Blinka vänster så att jag vet var du ska och slipper bromsa in/stanna…”.

Nej. Det är ju då du måste bromsa in/stanna.

Nej, de lär inte alls ut VB i CP för att folk inte fattar reglerna, de lär ut det för att VB ger mer och tydligare information tidigare.
Men styrk gärna ditt påstående med citat från körskolorna och andra sakkunniga som jobbar professionellt med detta, där de uppger att de lär ut VB i CP bara för att folk inte fattar reglerna… Lycka till…
2023-02-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, de lär inte alls ut VB i CP för att folk inte fattar reglerna, de lär ut det för att VB ger mer och tydligare information tidigare.
Men styrk gärna ditt påstående med citat från körskolorna och andra sakkunniga som jobbar professionellt med detta, där de uppger att de lär ut VB i CP bara för att folk inte fattar reglerna… Lycka till…

Ja exakt. Det ger en tydlig indikation till dom som inte fattar vad en oblinkad bil betyder.

För vad händer när folk inte blinkar vänster?
Folk kör in i CP.

Man blinkar för att visa dessa krossmongon att man ska vidare runt, så ge fan i att köra in och krocka.

Dvs VB hjälper folk att bromsa in/stanna.
Hjälper dom inte att köra in.
2023-02-27, 22:55
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq

Pudelns kärna är att det är äckligt med dumtydlighet. Det enda det signalerar är att vederbörande inte förstår vad han håller på med och att han aldrig kommer svänga av till vänster. Jag aktar mig nog för dessa bilister, så det väl egentligen bra att de tydligare visar att de är dumma i huvudet så man vet var man har dem.
En liten korrigering där. Det är det enda det signalerar till dig. Intelligentare personer kan läsa ut något annat.

Men om det får sådana som dig att akta dig för mig så är det ju en klar bonus.
Citat:
Varningsblinkers hade förvisso varit ännu bättre, men den självinsikten har de inte.....ännu. Saftblandare på taket hade varit optimalt och stor varningstriangel där bak. Jag antar att det är samma jon som promenerar med reflexjackor på kvällspromenaden, femtioelva reflexer och pannlampa när det räcker med en reflex och ficklampa vid behov.

Men ändå är det helt logiskt och genomtänkt att det är tillåtet att blinka vänster? För du har ju sagt att lagen givetvis är genomtänkt. Så det borde väl finnas en poäng med att tillåta det. Undrar vad det kan vara för
2023-02-27, 22:59
Medlem
happilappis avatar
Man blinkar när man ska byta fil. Om man blinkar i en rondell utan att byta fil bör man för allas skull gå om trafikskolan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in