Citat:
Ursprungligen postat av
GrodanStropp
Men när tar du beslutet om vad du ska göra när en oblinkad bil närmar sig?
Nånstans går ju en brytpunkt där du inser:
1: han lämnar
2: han ska vidare
Du säger ju själv att du anpassar farten så pass att du inte behöver panikbromsa om denne fortsätter runt. Men ändå så pass mycket fart att du nånstans tänker:
-Äh. Nu kör jag, han lämnar (nog).
Känns som att ni skulle behöva bli mer irriterade över folk som inte blinkar höger, istället för att skydda dessa genom att säga ”-99% kör ut…”.
Jag har inget enkelt system som går att förklara med några få rader. Som det mesta annat vi människor gör så gör jag saker på känn. Det jag vet är att det jag gör fungerar tillräckligt bra för mig.
Blir för övrigt väldigt sällan irriterad på att någon missar en blinkning. Bryr mig inte så mycket om det. Det kan ju dessutom vara så att föraren kom på i sista stund att han skulle svänga ut. Att han då fattade beslutet att svänga är inget som påverkar mig nämnvärt när jag står och väntar på att köra in. Alternativet hade ju varit att han kör ett varv och är ännu mer i vägen. Generellt brukar jag tolka blinkningar som "se upp" snarare än "varsågod".
Citat:
Vi kan ju inte ha olika tänkt beroende på vilken CP vi kör in i.
Det kan man visst. Vi människor gör hela tiden uppskattningar av vad som är troliga faror. På samma sätt tar jag det väldigt försiktigt om jag ska köra i en korsning där jag vet att folk generellt inte bryr sig om högerregeln. På andra ställen där folk respekterar högerregeln är jag inte lika försiktig.
Säg att du åker på en väg, och på en korsande väg står en bil stillastående. Den kommer från höger. Du och den bilen är de enda på vägen och du ser att bilen står stilla flera hundra meter innan du kommer fram till den. Stannar du? Jag hade inte gjort det, men jag hade saktat ner tillräckligt för att kunna stanna om det behövs.
Om det hade varit så enkelt att algoritmiskt beskriva hur man gör i alla situationer i trafiken hade datorstyrda bilar tagit över för länge sedan. I verkligheten är det en jävla kompott av massor av olika variabler.
Citat:
Mig ger det inget särskilt att man på en väg utan avfart plötsligt börjar blinka höger.
Skulle fortfarande undra ”-vad är det nu då?”.
Dvs skulle ta det lika lugnt som om denne bara bromsade ner och stannade. Skulle alltså köra förbi med väldig försiktighet.
För nån som plötsligt stannar vid vägkanten istället för vid nästa mer lämplig plats, skulle jag tro berodde på att nått har hänt. Och passerar då med försiktighet.
Om någon blinkar höger så börjar jag göra mig beredd på att köra om. Om bilen bara börjar sakta in är jag mer försiktig och börjar titta om det kan vara något längre fram som föraren kan ha uppmärksammat och därför minskar farten. Det kan ju vara så att han letar efter en avfart till vänster han plötsligt hittar.