Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-04-26, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Jag förklarade detta i slutet av inlägg #8466.

Med förtydligande i inlägg #8471.
Tunt argument. Du måste väl fatta att man ska fortsätta in i rondellen men inte ta av i första eller andra utfarten?
2023-04-26, 14:37
Medlem
newsfilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Nja, om du vänsterblinkar och ligger i högerfilen i rondellen förutsätter jag att du kommer att byta fil. Eftersom du ligger kvar i samma fil och ändå vänsterblinkar gör du helt enkelt FEL.

Det är alltså komplett onödigt att vänsterblinka. Ni får gärna fortsätta med det om ni vill men problemet är att ni oftast skippar högerblinkningen eftersom ni tror att det är en korsning och inte en enkelriktad väg som svänger.

Många rondeller (de flesta?) har inte två filer, så oftast finns det alltså ingen annan fil att byta till. Därmed betyder informationen (om personen blinkar korrekt) att den blinkande bilen inte ska till höger eller rakt fram, utan till vänster sett utifrån inträdet i rondellen av bilar bakifrån. Detta är för en typisk rondell med fyra anslutande vägar c:a 90 grader isär, men går såklart att generalisera till fler anslutande vägar.

För bilar i rondellen betyder det att bilen inte kommer att ta nästa utfart.

Finns det fler än en fil brukar det inte vara tillåtet att åka "åt vänster" från högerfilen enligt körfältsvisare.
2023-04-26, 14:45
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
Finns det fler än en fil brukar det inte vara tillåtet att åka "åt vänster" från högerfilen enligt körfältsvisare.
Har du något exempel på en sådan rondell? Kan inte minnas att jag har sett något sådant.
2023-04-26, 14:55
Medlem
Citat:
Många rondeller (de flesta?) har inte två filer, så oftast finns det alltså ingen annan fil att byta till. Därmed betyder informationen (om personen blinkar korrekt) att den blinkande bilen inte ska till höger eller rakt fram, utan till vänster sett utifrån inträdet i rondellen av bilar bakifrån. Detta är för en typisk rondell med fyra anslutande vägar c:a 90 grader isär, men går såklart att generalisera till fler anslutande vägar.

Fast det finns exempel på att det i rätten dömts att det är tillåtet att åka vidare runt i CP i ytterfil oavsett vad vägskyltar och markeringar i CP än säger.
2023-04-26, 15:26
Medlem
newsfilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har du något exempel på en sådan rondell? Kan inte minnas att jag har sett något sådant.

Ett exempel från Google Maps

http://www.bilddump.se/bilder/202304...51.196.207.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast det finns exempel på att det i rätten dömts att det är tillåtet att åka vidare runt i CP i ytterfil oavsett vad vägskyltar och markeringar i CP än säger.

Okej, flera ggr eller en/enstaka gång?

Jag gick bara in på Transportstyrelsens sida nu och i deras video om CP säger de att man ska följa anvisningarna. Har dock inte grävt fram det i lagtext...

https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/
2023-04-26, 15:26
Medlem
Citat:

Nja, det stämmer ju inte. Ser varje dag vänsterblinkare som svänger ut sig hastigt TROTS vänsterblinkers eftersom de tror att de fullgjort sin plikt och "blinkat vänster i korsningen".

Dessutom betyder utebliven högerblinkers ALLTID att bilen inte kommer att ta nästa utfart, så du kan skippa vänsterblinkers helt.
2023-04-26, 15:42
Citat:
Ett exempel från Google Maps

http://www.bilddump.se/bilder/202304...51.196.207.jpg
Fast det där är ju innan rondellen. Kan du ge google maps-länken?
2023-04-26, 16:09
Medlem
newsfilters avatar
Citat:
Nja, det stämmer ju inte. Ser varje dag vänsterblinkare som svänger ut sig hastigt TROTS vänsterblinkers eftersom de tror att de fullgjort sin plikt och "blinkat vänster i korsningen".

Dessutom betyder utebliven högerblinkers ALLTID att bilen inte kommer att ta nästa utfart, så du kan skippa vänsterblinkers helt.

Nu menar jag om man gör rätt. Kan man inte det ska man låta bli. Utebliven information (jag blinkar bara till höger när jag ska ut, men inte annars) är inte att likställa med fel information (jag blinkar till vänster men åker ändå ut nästa utfart för att jag är dum i huvudet och vet inte vad jag gör).

Det jag menade var att om man gör rätt så bidrar man med ytterligare information som är användbar. Många gör ju dock fel, jag har inte sagt något annat. Min förvåning är dock hur stor andel som gör fel... Hur fan fick de tag i körkort...

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fast det där är ju innan rondellen. Kan du ge google maps-länken?

Det finns ju inget i rondellen om det är vad du undrar. På andra ställen kan det vara skyltat ovanför vägen därtill ibland.
2023-04-26, 16:11
Citat:
Det finns ju inget i rondellen om det är vad du undrar. På andra ställen kan det vara skyltat ovanför vägen därtill ibland.
Jag trodde att det var förbud att byta fil i själva cirkulationsplatsen du menade och inte innan.
2023-04-26, 16:13
Bannlyst
Citat:

Jag blinkar alltid först till vänster för att skifta till högerbliinkers när jag kör ut ut rondellen. Det tror jag de flesta andra också gör.

Trafiken flyter bättre när man gör så. Men det krävs en viss IQ för att inse det . . .
2023-04-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag blinkar alltid först till vänster för att skifta till högerbliinkers när jag kör ut ut rondellen. Det tror jag de flesta andra också gör.

Trafiken flyter bättre när man gör så. Men det krävs en viss IQ för att inse det . . .

Vilka konkreta fördelar bidrar din vänsterblinkning med då?
2023-04-26, 16:21
Bannlyst
Citat:
Vilka konkreta fördelar bidrar din vänsterblinkning med då?
Bilister som är på väg in i rondellen vet att jag ska vidare. Blinkade alla vänster skulle väntetiderna vid rondeller bli mindre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in