Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-21, 12:00
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Zebra lagen?

Rimlig? Hur kan den vara rimlig?

Nödvändig? Ja,den skulle INTE varit nödvändig om folk använder sitt förnuft och släpper förbi en fotgängare,när det är mycket trafik,liksom att en fotgängare väntar,när det kommer en eller ett par bilar.

@Savoy

Jo! Ta i så du spricker! Det behövs..

Jag menade inte Zebra-lagen, utan de två (högertrafik och lämna företräde) som zepofan gjorde sig lustig över.
2009-07-21, 13:36
Medlem
My name is Earls avatar
Jag tycker det fattas en punkt i omröstningen som bara ska besvaras av vänsterblinkarna: "blinkar du alltid höger när du lämnar rondellen, även "rakt fram" ?
Jag tror at om det alternativet finns, vill det visa att 90% av alla vänsterblinkare, INTE blinkar höger.
2009-07-21, 13:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
NÄR det blir intressant för dig ifall bilen ifråga blinkar vänster eller ej, så har den redan hunnit såpass långt att den ska blinka höger om den ska ut ur cirkulationen, annars vet du att den fortsätter.

Jag bor i en storstad, vilket gör att din punkt med utrymme och trycka inte är så avlägsen Allvarligt talat, tar man inte tillfället som beskrivs i fotot några inlägg bakåt så får man vänta rätt länge, i alla fall i större städer.
Mm,hm.. Visst de första fyra fem meterna av mitt 18meter långa fordon berörs sällan av de som inte blinkar vänster på motsatta sidan av rondellen,men de sista fyra,fem metrarna kommer garanterat fortfarande vara kvar i rondellen,när den kommit runt bakom mig..

Men det stör ju inte mig,mer den som får stanna/bromsa för att inte köra in i mitt fordon..

Så blinkar man vänster innan rondellen,finns ju chansen att få åka genom rondellen utan att behöva stanna för en buss-djävel!
2009-07-21, 13:44
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jag tycker det fattas en punkt i omröstningen som bara ska besvaras av vänsterblinkarna: "blinkar du alltid höger när du lämnar rondellen, även "rakt fram" ?
Jag tror at om det alternativet finns, vill det visa att 90% av alla vänsterblinkare, INTE blinkar höger.
Japp!

Blinkar ALLTID!

Filbyte.

Ur rondell.

I rondell.

Dessutom vid höger/vänster sväng.

Ops,höll på att glömma... Omkörning. (ofta kombinerad med en liten helljus blinkning.. )

Stollar som blinkar vänster "hela veckan" har man ju lika lite susning om var de ska,som de som inte blinkar alls,med skillnaden att de som blinkar vänster "hela veckan" verkligen visar att de inte vet vad de gör!
2009-07-21, 13:56
Citat:

Varför skulle det vara så? Själv tror jag att vänsterblinkare är mer noga med hur man använder sina blinkers och alltid blinkar, även högerblinkning rakt fram.

Själv blinkar jag alltid vänster i början av en rondell, något jag lärde mig i trafikskolan och inte ser någon anledning att strunta i.

För att svara på din fråga så ja, jag blinkar till höger när jag kör rakt fram i en rondell, blinkar även vid omkörningar och allt annat man har blinkers till.
2009-07-21, 14:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Vänsterblinkare: Jag blinkar höger vid färd rakt fram när jag lämnar rondellen...
2009-07-21, 14:08
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppan
Varför skulle det vara så? Själv tror jag att vänsterblinkare är mer noga med hur man använder sina blinkers och alltid blinkar, även högerblinkning rakt fram.
För att det tidigare i tråden har funnits ett antal människor som INTE gör det.
2009-07-21, 14:34
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Mm,hm.. Visst de första fyra fem meterna av mitt 18meter långa fordon berörs sällan av de som inte blinkar vänster på motsatta sidan av rondellen,men de sista fyra,fem metrarna kommer garanterat fortfarande vara kvar i rondellen,när den kommit runt bakom mig..

Men det stör ju inte mig,mer den som får stanna/bromsa för att inte köra in i mitt fordon..

Så blinkar man vänster innan rondellen,finns ju chansen att få åka genom rondellen utan att behöva stanna för en buss-djävel!

Definiera "motsatta sidan av rondellen"; var har du nytta av att se din "motpart" blinka vänster?

För att bli konkret: Om du ser att någon blinkar vänster på andra sidan av rondellen, så väntar du med ditt ekipage alltså tills denna bil har kört förbi?
2009-07-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Definiera "motsatta sidan av rondellen"; var har du nytta av att se din "motpart" blinka vänster?

För att bli konkret: Om du ser att någon blinkar vänster på andra sidan av rondellen, så väntar du med ditt ekipage alltså tills denna bil har kört förbi?

Tänk att så många har så urbota svårt för detta, att se hur VB i rondell kan underlätta, både för den som VB och andra runt omkring. Man undrar ju stilla hur mycket mer som de inte heller förstår eller kan se i trafiken....?

Om en bil VB på väg i från andra sidan en rondell och jag kommer åkandes från t ex motsatt infart mot rondellen. Ja då är jag faktisk så oerhört jäkla unik att jag ofta kan uppskatta min och den andra bilens hastighet och komma fram till att "om han där på andra sidan bör hinna runt och vara i krokarna av min infart när jag är framme för infart i rondellen" Alltså kan jag nu när jag redan vet att den bilen kommer att passera förbi min infart korrigera min hastighet så jag antingen hinner in före eller efter, men så jag slipper ett onödigt stopp eller hård inbromsning och omstart med allt bök som det innebär, i synnerhet med ett stort fordon.

Utan denna VB i god tid så är det ju betydligt svårare att i det läget sia om bilen kommer att fortsätta runt eller om 10-30 m slå på HB och åka ut inna den kommet till min infart.

Jag försöker alltså att börja planera min rondellkörning redan i god tid före rondellerna, för att det ska bli så bra flyt för alla. Om ja då t ex ser en hel del bilar på de andra infarterna och i rondellen som VB så vet jag att det antagligen blir rätt många av dem som kommer att vara "ivägen" för mig, eller jag för dem om jag lyckas trixa mig in i rondellen. Då kan jag förbereda mig och planera bättre än om bilarna bara blinkar HB ut, vilket de ju gör bara sekunden innan de faktisk kör ut, vilket också betyder att man inte lika tidigt kan veta om de ska vidare runt utan att VB, eller ska ut rätt vad det är med en snabb HB. Typ, de bilarna där de blinkar inte alls så de ska nog vidare runt, bäst jag bromsar ner/stannar. Nähä, där slog de på HB och försvann ut innan de kom fram till mig. Fan, bara att starta om och försöka få upp farten igen....

Dr Tinnitus
2009-07-21, 15:43
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:

Hade det alternativet funnits hade jag röstat på det, ja.
Jag blinkar alltid ut, blinkar vänster gör jag för att hjälpa andra och inget annat.
2009-07-21, 15:43
Medlem
Om jag ska in i en rondell och ser en bil på motsatt sida som åker in och blinkar åt vänster, så väntar jag och släpper förbi honom.

Om jag ska in i en rondell och ser en bil på andra sidan som åker in i rondellen och INTE blinkar, utgår jag ifrån att han ska rakt fram (dvs förbi mig) och om jag då åker ut och han plötsligt SVÄNGER VÄNSTER utan att ha blinkat så kan det ju i värsta fall bli en krock, men iaf jävligt jobbigt.

Gör som ni vill, är det inga andra bilar där får ni väl göra som ni vill, men är det rusningstrafik, stressigt osv så är det bättre att vara tydlig.

Punkt
2009-07-21, 15:49
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tänk att så många har så urbota svårt för detta, att se hur VB i rondell kan underlätta, både för den som VB och andra runt omkring. Man undrar ju stilla hur mycket mer som de inte heller förstår eller kan se i trafiken....?

Om en bil VB på väg i från andra sidan en rondell och jag kommer åkandes från t ex motsatt infart mot rondellen. Ja då är jag faktisk så oerhört jäkla unik att jag ofta kan uppskatta min och den andra bilens hastighet och komma fram till att "om han där på andra sidan bör hinna runt och vara i krokarna av min infart när jag är framme för infart i rondellen" Alltså kan jag nu när jag redan vet att den bilen kommer att passera förbi min infart korrigera min hastighet så jag antingen hinner in före eller efter, men så jag slipper ett onödigt stopp eller hård inbromsning och omstart med allt bök som det innebär, i synnerhet med ett stort fordon.

Utan denna VB i god tid så är det ju betydligt svårare att i det läget sia om bilen kommer att fortsätta runt eller om 10-30 m slå på HB och åka ut inna den kommet till min infart.

Jag försöker alltså att börja planera min rondellkörning redan i god tid före rondellerna, för att det ska bli så bra flyt för alla. Om ja då t ex ser en hel del bilar på de andra infarterna och i rondellen som VB så vet jag att det antagligen blir rätt många av dem som kommer att vara "ivägen" för mig, eller jag för dem om jag lyckas trixa mig in i rondellen. Då kan jag förbereda mig och planera bättre än om bilarna bara blinkar HB ut, vilket de ju gör bara sekunden innan de faktisk kör ut, vilket också betyder att man inte lika tidigt kan veta om de ska vidare runt utan att VB, eller ska ut rätt vad det är med en snabb HB. Typ, de bilarna där de blinkar inte alls så de ska nog vidare runt, bäst jag bromsar ner/stannar. Nähä, där slog de på HB och försvann ut innan de kom fram till mig. Fan, bara att starta om och försöka få upp farten igen....

Dr Tinnitus

Mössan av. I god tid innan du kommer fram till rondellen kan du alltså börja planera din körning utifrån hur folk blinkar på andra sidan innan de ens kommit in i rondellen. Du vet dessutom hur fort en bil kör i en rondell.

Jag antar att det är skapligt gles trafik (och bra sikt) där du menar att du kan göra detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in